Αρχική Επίσπευση διαδικασιών κατάρτισης, θεώρησης και κύρωσης των δασικών χαρτών και λοιπές διατάξειςΆρθρο 01 – Τροποποίηση και συμπλήρωση του ν. 3889/2010 (Α΄182), όπως ισχύειΣχόλιο του χρήστη Φ.ΦΑΣΟΥΛΑΣ - Ν.ΜΑΝΤΖΙΟΣ Ε.Ε. | 4 Μαΐου 2016, 08:46
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΔΑΣΙΚΟΙ ΧΑΡΤΕΣ Η εταιρεία μας παρακολουθώντας και μετέχοντας και από το 1998 σε όλες τις διαδικασίες που αφορούν τους δασικούς χάρτες και χαρακτηρισμούς δασικών εκτάσεων έχει διαμορφώσει τις παρακάτω διαπιστώσεις. 1. Το νέο σχέδιο νόμου, σε γενικές γραμμές, αποτελεί αναμόχλευση του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου και των προδιαγραφών, με μικρές αποκλίσεις και αντί να απλουστεύει την επίσπευση των διαδικασιών κατάρτισης, θεώρησης και κατακύρωσης των δασικών χαρτών, δημιουργεί περαιτέρω γραφειοκρατία και ανούσιες καθυστερήσεις θέτοντας χρονικά διαστήματα και περιθώρια, σε κάθε διαδικασία, που ως γνωστόν κάθε χρονικό διάστημα θα λαμβάνει παράταση, πράγμα που αποτελεί πλέον θεσμό στο σύγχρονο Ελληνικό Δημόσιο, όπως γίνεται από το έτος 1975 με την συνταγματική επιταγή σύνταξης του δασολογίου και οριοθέτησης των δασικών εκτάσεων, που η πολιτεία κάθε φορά την μετέθετε στο μέλλον, καθιστώντας την συνυπεύθυνη να νομιμοποιηθούν πάμπολλες αυθαιρεσίες και να μην λυθούν χρονίζουσες ιδιοκτησιακές καταστάσεις και χαρακτηρισμού εκτάσεων. Το πλήθος πρόσκαιρων νομοθετημάτων με αντιφατικές ρυθμίσεις οδήγησαν σε αδιέξοδα που ακόμα και σήμερα παρά την απόφαση 32/2013 της ολομέλειας του ΣτΕ σε συνδυασμό με το πρόσφατο Π.Δ. 32/2016 για την θέσπιση στην ουσία κριτηρίων για τον ορισμό του δάσους και της δασικής έκτασης, που έθετε ο νόμος 3208/2003, θέτουν υπό συνταγματική αμφισβήτηση, την συνέχιση του έργου για την κύρωση των δασικών χαρτών καθώς για την μισή χώρα θα έχουν εφαρμοσθεί άλλα κριτήρια και σίγουρα θα γίνει θεσμός επίκλησης αυτών κατά την διαδικασία των αντιρρήσεων, με αποτέλεσμα την ενασχόληση των δικαστηρίων για το ποιά είναι η σειρά ισχύος του νομοθετικού πλαισίου. Η νομοθετική αυτή θολούρα της μη ύπαρξης απόλυτης βεβαιότητας για το τι ακριβώς ισχύει, οδήγησε στην δημιουργία ενός μεγάλου πεδίου άνομων συμφερόντων, ενίσχυσε την λειτουργία αδιαφανών διαδικασιών και την διαφθορά που είχε ως θύμα τον περιορισμό του δασικού χώρου και των συνθηκών διαβίωσης του ανθρώπου με την καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος. 2. Οι δασικοί χάρτες είναι ένα μεγάλο έργο με επιστημονικά και τεχνικά χαρακτηριστικά το οποίο είναι απαραίτητο όχι μόνο για τη δασική ανάπτυξη και προστασία αλλά ως έργο δημοσίου συμφέροντος για την εξασφάλιση και προστασία της Δημόσιας Περιουσίας και συνεπώς πρέπει να μπει πολύ υψηλά στις προτεραιότητες της Κυβέρνησης και να στηριχτεί ουσιαστικά με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση. Η κατάρτιση των Δασικών Χαρτών, έχει ως αντικείμενο την οριοθέτηση και καταγραφή των εκτάσεων, που διέπονται από το πλαίσιο και των διατάξεων της δασικής νομοθεσίας, κατά τρόπο ακριβή, διαφανή και οριστικό, με στερεοσκοπική φωτοερμηνεία και επίγεια επιβεβαίωση (επιτόπιοι έλεγχοι). Η θεώρηση των Δασικών Χαρτών, έχει ως αντικείμενο τον έλεγχο όλων των παραπάνω με τον ίδιο τρόπο, ο οποίος σαφώς γίνεται αποκλειστικά από Δασολόγους, οι οποίοι είναι οι μόνοι που κατέχουν την επιστημονική γνώση της δασικής φωτοερμηνείας, προϋποθέτοντας άριστη γνώση της δασικής νομοθεσίας συνεπικουρούμενη με άριστη επίγεια επιστημονική γνώση διάκρισης των φυτικών ειδών, το δε αποτέλεσμα αυτών παρουσιάζεται με την τεχνική απόδοσης των οριογραμμών που συνθέτουν τον δασικό χάρτη. Είναι πασιφανές ότι το έργο πρέπει να εκτελεσθεί σε ευρεία κλίμακα με έμπειρους επιστήμονες δασολόγους που θα έχουν άριστη γνώση του φυσικού, νομοθετικού και επιστημονικού αντικειμένου κατάταξης των δασικών εκτάσεων, ώστε να υπάρξει κοινή αντιμετώπιση χαρακτηρισμού των ιδίων μορφής εκτάσεων προκειμένω να αποφευχθούν φαινόμενα διαφορετικού χαρακτηρισμού ιδίων εκτάσεων, όπως έχει διαπιστωθεί σε μεγάλο αριθμό έως τώρα εκδοθέντων διοικητικών πράξεων χαρακτηρισμού εκτάσεων, χωρίς να υπονοούμε ή να νομιμοποιούμε καταστάσεις όταν είναι γνωστό, ότι στο παρελθόν σχεδόν μία στις δύο πράξεις χαρακτηρισμού (ένα πολύγωνο) τελεσιδίκησε σε τριμελείς επιτροπές επίλυσης δασικών αμφισβητήσεων που μετείχε ένας μειοψηφούν Δασολόγος, αποδυναμώνοντας στην ουσία την θεσμική και επιστημονική θεώρηση της συνταγματικής επιταγής προστασίας του περιβάλλοντος καθιστώντας επισφαλή, τα επί της ακίνητης και δη δασικής περιουσίας δικαιώματα του Κράτους. Η συμμετοχή υπαλλήλων επιστημόνων άλλης ειδικότητας της Περιφέρειας, μεταξύ των οποίων Γεωπόνοι και Μηχανικοί ΠΕ και ΤΕ. στην διαδικασία κατάρτισης, θεώρησης και κατακύρωσης των δασικών χαρτών, είναι επιστημονικά αλλά και θεσμικά εκτός λογικής, θέτει υπό αμφισβήτηση της εκτέλεση του έργου, και δεν νομίζουμε ότι υπάρχει Δασολόγος που να συμφωνεί ή να μετέχει σ' αυτό. 3. Αμφιβολίες και ερωτηματικά εγείρει και το γεγονός αντιμετώπισης δι΄ επιφυλάξεων προς τις χορτολιβαδικές και πετρώδεις ή βραχώδεις εκτάσεις, όταν νομολογιακά έχει κριθεί ότι ο χαρακτηρισμός της μορφής μιας εκτάσεως ως χορτολιβαδικής εξαρτάται από τα πραγματικά στοιχεία της κάθε περιπτώσεως, και μόνο η αυτοψία και τα αντικειμενικά κριτήρια της φυτοκοινωνικής συνθέσεως της βλαστήσεως είναι οι καθοριστικοί παράγοντες της διακρίσεως κάθε μορφής, μαζί με την εκτίμηση και των άλλων στοιχείων (προσφορά προϊόντων, διατήρηση της φυσικής και βιολογικής ισορροπίας ή εξυπηρέτηση της διαβίωσης του ανθρώπου μέσα στο φυσικό περιβάλλον) κλπ. ενώ έτσι τίθεται η υποκειμενική κρίση ως κυρίαρχο στοιχείο και προφανώς δημιουργεί συνθήκες αδιαφανών διαδικασιών και ενισχύει φαινόμενα διαφθοράς εις βάρος του Δημοσίου συμφέροντος καθόσον το Δημόσιο δεν θα μπορεί να επανέλθει εκτός εξαιρετικών περιπτώσεων. Τα παραπάνω επιβεβαιώνει και η Γνωμοδότηση 73/02 του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους περί χαρακτηρισμού δασικών και χορτολιβαδικών εκτάσεων όπου "σε περιοχές που τελούν υπό κτηματογράφηση, στις οποίες ούτε Δασικός Χάρτης έχει καταρτισθεί ούτε διοικητικός χαρακτηρισμός των κρίσιμων εκτάσεων έχει, κατ' Αρθ-14 Ν-998/79 προηγηθεί, τότε η δήλωση, ένσταση ή προσφυγή του Ν-2308/95 χωρίς επίκληση της ιδιότητας αυτών ως δάσους κλπ και συναφώς του γενικού υπέρ του Δημοσίου τεκμηρίου κυριότητας επ' αυτών, θα έθετε σε άμεσο κίνδυνο τα επί της ακίνητης και δη δασικής περιουσίας δικαιώματα του Κράτους." Σε μία περίοδο «αποψίλωσης» της δασικής νομοθεσίας και οπισθοδρόμησης του νομικού πλέγματος της περιβαλλοντικής προστασίας, τα δάση και οι δασικές εκτάσεις της χώρας δέχονται τις μεγαλύτερες πιέσεις από ποτέ και κοινή διαπίστωση αποτελεί το γεγονός ότι αμφισβητούμενοι μηχανισμοί κινούνται σχεδόν αποκλειστικά στην κατεύθυνση αποχαρακτηρισμού δασικών εκτάσεων. 4. Αν πραγματικά υπάρχει η βούληση για επίσπευση των διαδικασιών κατάρτισης, θεώρησης και κατακύρωσης των δασικών χαρτών, θα πρέπει να επιταχυνθεί ο ρόλος και οι διαδικασίες στις περιφερειακές Δ/νσεις δασών στην επεξεργασία και παράδοση εγκαίρως των στοιχείων που είναι απαραίτητα για την σύνταξη ποιοτικών δασικών χαρτών, τα οποία δεν περιορίζονται ασφαλώς στις διοικητικές πράξεις χαρακτηρισμού και αναδασώσεων(που και γι΄αυτά θα χρειασθούν τουλάχιστον δύο-τρία χρόνια να συγκεντρωθούν) αλλά τα σημαντικά βοηθητικά στοιχεία (ψηφιακά ή αναλογικά) που αποτελούν οφειλόμενη ενέργεια και παντελή έλλειψη μέχρι τώρα της Διοίκησης στην χορήγησή τους, στην κατεύθυνση σύνταξης ποιοτικών δασικών χαρτών που θα συμβάλλουν και στην επίλυση ιδιοκτησιακών θεμάτων της δασικής περιουσίας του Κράτους που είναι: Στοιχεία δασών και των ορίων τους, στοιχεία αποτερματιζομένων δασών πρωτοκόλλων οριοθέτησης δασών και δασικών εκτάσεων, στοιχεία αναγνωρισμένων δασωθέντων αγρών, στοιχεία για άδειες επέμβασης εξαιρετικού χαρακτήρα για έργα δημοσίας ωφελείας, ΑΠΕ κλπ, στοιχεία δασώσεων με τους κανονισμούς Ε.Ε. τεχνητές φυτείες χριστουγεννιάτικα δέντρα κλπ., στοιχεία πράξεων ανάκλησης παραχωρητηρίων, αδειών επέμβασης, άρση αναδασώσεων κλπ., στοιχεία ιδιωτικών χορτολιβαδικών εκτάσεων ή πρωτόκολλα παράδοσης χορτολιβαδικών εκτάσεων που αποδόθηκαν στην Δ/νση Γεωργίας, στοιχεία με τα όρια κατά κυριότητα ή κατά χρήση παραχωρητηρίων ή ανακλητικών αποφάσεων αυτών, στοιχεία ανταλλαγέντων δασικών εκτάσεων ή νομίμως εκχερσωμένων δασών και δασικών εκτάσεων, στοιχεία θεσμοθετημένων αρχαιολογικών χώρων, στοιχεία για τις όχθες, τις παλαιές όχθες και τις παρόχθιες ζώνες των μεγάλων λιμνών και πλεύσιμων ποταμών, στοιχεία κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων, στοιχεία αλλοιώσεων του εδάφους αποξήρανση λιμνών, βιοτόπων, ελωδών εκτάσεων κλπ. Καταλήγοντας αν και η διευθέτηση των τεχνικών θεμάτων που εμπεριέχει το νομοσχέδιο είναι σημαντική για την ποιοτική παραγωγή σύνταξης δασικών χαρτών και την αποφυγή εσφαλμένων αποτελεσμάτων, η οποία όμως πρέπει να γίνει με ακριβή εφαρμογή επί των υποβάθρων παλαιοτέρων και πρόσφατων χαρτογραφικών δεδομένων, που θα προέλθει με φωτοερμηνεία α/φιών, αυτοψιών, τοπογραφικών εργασιών και κοινώς αποδεκτών επιστημονικών μεθόδων για την πλήρη και απόλυτη αποδοχή των γραμμών, όπως και των λοιπών αναφερομένων διαδικασιών και τεχνικών θεμάτων των αντιρρήσεων, θεωρούμε ότι όλα αυτά είναι "τεχνικές λύσεις" για τα οποία κάποια έχουν εκδοθεί και εφαρμοσθεί οδηγίες, τα δε υπόλοιπα αντιμετωπίζονται με συμπληρώσεις και τροποποιήσεις των προδιαγραφών και έκδοση σχετικών διοικητικών πράξεων. Συνεπώς θεωρούμε ότι το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο που είχε εφαρμογή στην μισή χώρα ως προς την κατάρτιση δασικών χαρτών ήταν απόλυτα επιτυχής, καθώς δεν υπήρξε καμία καθυστέρηση και δεν απαιτείται κανένα νέο σχέδιο νόμου, για την επίσπευση της κατάρτισης και ανάρτησης των δασικών χαρτών, παρά μόνο η απόφαση της πολιτικής ηγεσίας για την χρηματοδότησή τους.