Αρχική Επίσπευση διαδικασιών κατάρτισης, θεώρησης και κύρωσης των δασικών χαρτών και λοιπές διατάξειςΆρθρο 01 – Τροποποίηση και συμπλήρωση του ν. 3889/2010 (Α΄182), όπως ισχύειΣχόλιο του χρήστη Δήμος Σπάτων-Αρτέμιδος | 4 Μαΐου 2016, 08:21
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Α. ΘΕΜΑΤΑ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗΣ ΟΙΚΙΣΜΩΝ 1ο ΘΕΜΑ ΙΣΧΥΟΥΣΑ ΔΙΑΤΑΞΗ Σύμφωνα με την παράγραφο 1 του άρθρου 24 του Ν.3889/2010, τα όρια των περιοχών που χαρακτηρίζονται στον υπό ανάρτηση χάρτη ως δασικές και συγχρόνως περιλαμβάνονται: • εντός οικισμών οι οποίοι δεν έχουν οριοθετηθεί σύμφωνα με τις κείμενες νομοθετικές διατάξεις, αλλά σύμφωνα με άλλες διατάξεις, ή • εντός των ορίων μη εγκεκριμένων πολεοδομικών μελετών και σχεδίων πόλεως που δεν έχουν εγκριθεί για οποιονδήποτε λόγο, επισημαίνονται στους δασικούς χάρτες με κίτρινο περίγραμμα και κίτρινη διαγράμμιση. Στην ως άνω διάταξη εμπίπτουν και οι οικισμοί που δεν έχουν οριοθετηθεί σύμφωνα με τις κείμενες νομοθετικές διατάξεις, και περιλαμβάνουν δασικές εκτάσεις. ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΔΙΑΤΑΞΗ Σύμφωνα με την περίπτωση β της παραγράφου 2 του άρθρου 24 του σχεδίου νόμου, οι υπηρεσίες δόμησης των Ο.Τ.Α., επισημαίνουν με κίτρινο περίγραμμα: • τα όρια των οικισμών οι οποίοι δεν έχουν οριοθετηθεί σύμφωνα με τις κείμενες νομοθετικές διατάξεις, αλλά σύμφωνα με άλλες διατάξεις, • τα όρια των οικισμών που έχουν ορισθεί μόνο με ακτίνα, • τα περιγράμματα των προϋφιστάμενων του 1923 οικισμών, έστω και αν δεν έχει καθοριστεί το όριό τους, και • τα όρια μη εγκεκριμένων πολεοδομικών μελετών και σχεδίων πόλεως που δεν έχουν εγκριθεί για οποιονδήποτε λόγο. Στην ως άνω διάταξη, ΔΕΝ εμπίπτουν οι οικισμοί που δεν έχουν οριοθετηθεί σύμφωνα με τις κείμενες νομοθετικές διατάξεις, και περιλαμβάνουν δασικές εκτάσεις. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ Θα πρέπει η προτεινόμενη διάταξη να περιλάβει και τα όρια των εν τοις πράγμασι υφιστάμενων οικισμών (ειδικότερα αυτών που συμπεριλαμβάνουν συνεκτικά τμήματα), ανεξαρτήτως του εάν εμπίπτουν ή όχι στις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας. 2ο ΘΕΜΑ ΙΣΧΥΟΥΣΑ ΔΙΑΤΑΞΗ Σύμφωνα με την περίπτωση α της παραγράφου 4 του άρθρου 24 του Ν.3889/2010, από την πολεοδόμηση εξαιρούνται τα τμήματα των δασικών οικισμών, που εξακολουθούν και σήμερα να διατηρούν τον δασικό τους χαρακτήρα. Από την εν λόγω διάταξη, συνάγεται το συμπέρασμα ότι τα συνεκτικά τμήματα των οικισμών τα οποία προφανώς έχουν απωλέσει το δασικό τους χαρακτήρα, ανεξαρτήτως του εάν εμπίπτουν στις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας, δύνανται να πολεοδομηθούν. ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΔΙΑΤΑΞΗ Σύμφωνα με την παράγραφο 7 του άρθρου 24 του σχεδίου νόμου, τα εδαφικά τμήματα που δεσμεύονται από τις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας, ανεξαρτήτως του εάν σήμερα έχουν απολέσει το δασικό τους χαρακτήρα, δεν δύνανται να πολεοδομηθούν. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ Θα πρέπει η προτεινόμενη διάταξη να καταργηθεί, και να εξακολουθήσει να βρίσκεται σε ισχύ η προηγούμενη. Β. ΔΙΑΦΟΡΑ ΘΕΜΑΤΑ 3ο ΘΕΜΑ Σύμφωνα με την παράγραφο 1 του άρθρου 13 και την παράγραφο 3 του άρθρου 19 του σχεδίου νόμου, οι χορτολιβαδικές, οι πετρώδεις και οι βραχώδεις εκτάσεις της παραγράφου 5 του άρθρου 3 του Ν.998/1979, εφαρμόζονται οι διατάξεις της δασικής νομοθεσίας, όπως εσφαλμένα νομοθετήθηκε με την παράγραφο 5 του άρθρου 32 του Ν.4280/2014. Η διάταξη θα πρέπει να αφαιρεθεί (ή να τροποποιηθεί), καθώς σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 2 του Ν.3585/2007 , “… αγροτική έκταση είναι κάθε έκταση πλην της δασικής …” και “… αγροτικά ακίνητα είναι ιδίως οι εδαφικές εκτάσεις, εξαιρουμένων των δασικών και οι φυτεμένες, καλλιεργημένες, χέρσες ή βοσκήσιμες …”. Ο παραλογισμός της διάταξης της παραγράφου 5 του άρθρου 32 του Ν.4280/2014, προκύπτει και από το γεγονός ότι σε αυτήν γίνεται λόγος για ενδεχόμενο κήρυξης δάσωσης βραχωδών εκτάσεων, τη στιγμή που είναι σε όλους γνωστό, ότι σε βραχώδεις εκτάσεις δεν δύνανται να φυτευθούν δασικά είδη. Σε κάθε περίπτωση, από τη δημοσίευση του Ν.998/1979, μέχρι τη δημοσίευση του Ν.4280/2014, για χρονικό διάστημα δηλαδή 35 ετών, οι χορτολιβαδικές, οι πετρώδεις και οι βραχώδεις εκτάσεις, που δεν περικλείονταν από δάσος ή δασική έκταση, δεν διέπονταν από τις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας. Κατά συνέπεια, η σχετική διάταξη του σχεδίου νόμου θα πρέπει να καταργηθεί, καθώς οι χορτολιβαδικές, οι πετρώδεις και οι βραχώδεις εκτάσεις, που δεν περικλείονται από δάσος ή δασική έκταση, είναι αγροτικές εκτάσεις, και δεν διέπονται από τις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας. 4ο ΘΕΜΑ Με το σχέδιο νόμου, θα πρέπει επιτέλους να ξεκαθαριστεί και το θέμα της συγκόμωσης των δασικών ειδών μίας έκτασης, προκειμένου αυτή να χαρακτηρισθεί ως δάσος ή δασική έκταση. Σύντομο Ιστορικό - Σχετικά 1. Σύμφωνα με την υπ’ αριθμόν 159140/1077/12-3-1980 εγκύκλιο του Υπουργείου Γεωργίας (οδηγίες για την εφαρμογή του Ν.998/1979), για να χαρακτηρισθεί μια έκταση δασική ή δάσος, θα πρέπει η συγκόμωση της δασικής ξυλώδους βλάστησης να είναι άνω του 15%, ενώ κάτω από αυτό το όριο, θα χαρακτηρίζεται ως χορτολιβαδική. 2. Σύμφωνα με την παράγραφο 3 του άρθρου 1 του Ν.3208/2003, για να χαρακτηρισθεί μια έκταση δασική ή δάσος, θα πρέπει η συγκόμωση της δασικής ξυλώδους βλάστησης να είναι άνω του 25%. 3. Σύμφωνα με την υπ’ αριθμόν 204262/4545/23-11-2010 εγκύκλιο του ΥΠΕΚΑ (οδηγίες εφαρμογής του Ν.3818/2010), αν η συγκόμωση μίας έκτασης είναι μεγαλύτερη από 25% αυτή χαρακτηρίζεται ως δάσος, αν είναι μεταξύ 25% και 15% αυτή χαρακτηρίζεται ως δασική έκταση, και αν είναι μικρότερη από 15%, αυτή χαρακτηρίζεται ως χορτολιβαδική. 4. Οι διατάξεις του Ν.3208/2003 και του Ν.3818/2010 ακυρώθηκαν με τις υπ’ αριθμόν 32/2013, 33/2013 και 34/2013 αποφάσεις του ΣτΕ, και επ’ αυτών εξεδόθη η υπ’ αριθμόν 109341/3009/12-5-2014 εγκύκλιος του ΥΠΕΚΑ. 5. Με την υπ’ αριθμόν 110789/1293/2-9-2014 εγκύκλιο του ΥΠΕΚΑ, καθορίστηκε ότι μέχρι την έκδοση του ΠΔτος που προβλέπεται στην παρ.21 του άρθρου 52 του Ν.4280/2014, η υπαγωγή μίας έκτασης στις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας θα διενεργείται κατά την επιστημονική κρίση του αρμοδίου δασικού οργάνου, με βάση τους ορισμούς που παρατίθενται στις σχετικές νομοθετικές διατάξεις. 6. Με το ΠΔ.32/2016, καθορίστηκε ότι αν η συγκόμωση μίας έκτασης είναι πάνω από 25%, τότε αυτή αποτελεί δάσος, και αν η συγκόμωση είναι μικρότερη από 25%, τότε αυτή αποτελεί δασική έκταση, χωρίς όμως να αποκλείεται και η περίπτωση, μια έκταση με συγκόμωση μικρότερη από 15% να αποτελεί δάσος. Από τα ως άνω, συνάγεται το γεγονός ότι σήμερα, έχουν καθορισθεί γεωμετρικά οι έννοιες του δάσους και της δασικής έκτασης (έστω και με κάποια ασάφεια), αλλά δεν έχει καθορισθεί με γεωμετρική σαφήνεια η έννοια της χορτολιβαδικής έκτασης. Δεδομένου ότι η υπ’ αριθμόν 159140/1077/12-3-1980 εγκύκλιος του Υπουργείου Γεωργίας (οδηγίες για την εφαρμογή του Ν.998/1979), σύμφωνα με την οποία για να χαρακτηρισθεί μια έκταση δασική ή δάσος, θα πρέπει η συγκόμωση της δασικής ξυλώδους βλάστησης να είναι άνω του 15%, ενώ κάτω από αυτό το όριο, θα χαρακτηρίζεται ως χορτολιβαδική, ουδέποτε ανακλήθηκε η ακυρώθηκε, θα πρέπει στον νέο νόμο να καθορισθεί με σαφήνεια ότι, αν η συγκόμωση των δασικών ειδών μίας έκτασης είναι μεγαλύτερη από 25% αυτή χαρακτηρίζεται ως δάσος, αν είναι μεταξύ 25% και 15% αυτή χαρακτηρίζεται ως δασική έκταση, και αν είναι μικρότερη από 15%, αυτή χαρακτηρίζεται ως χορτολιβαδική, όπως δηλαδή προβλεπόταν στην υπ’ αριθμόν 204262/4545/23-11-2010 εγκύκλιο του ΥΠΕΚΑ. Γ. ΕΠΙΛΟΓΟΣ - ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ Ο οριστικός χαρακτηρισμός μίας περιοχής ως έχουσας δασικό χαρακτήρα έχει σημαντικές και σοβαρές επιπτώσεις στην κάθε ιδιοκτησία. Κατ’ αρχάς η επιβολή ειδικής αποζημίωσης με το σχετικό πρωτόκολλο από το οικείο Δασαρχείο, έχει καταλογισθεί και έχει βεβαιωθεί προς είσπραξη από την αρμόδια ΔΟΥ, πλην όμως σήμερα εκκρεμεί, και ο καθ’ ου δύναται να λαμβάνει φορολογική ενημερότητα, επειδή δεν έχει κυρωθεί ο οικείος δασικός χάρτης. Μόλις συμβεί αυτό και αποδοθεί οριστικά ο δασικός χαρακτήρας, τότε το παραπάνω ποσό της ειδικής αποζημίωσης θα είναι απαιτητό και δια αναγκαστικής εκτέλεσης, με συνέπεια ο καθ’ ου να μην δύναται να λάβει φορολογική ενημερότητα, όσο δεν τακτοποιείται οικονομικά. Και το ερώτημα που τίθεται, είναι το εάν η πολιτεία φρονεί ότι εν μέσω της οικονομικής κρίσης που βιώνει η χώρα μας, υπάρχει περίπτωση να εισπράξει τα υπέρογκα χρηματικά ποσά που έχουν καταλογιστεί στους ως άνω οικιστές. Περαιτέρω δε, εάν σύμφωνα με τον κυρωθέντα δασικό χάρτη ένα αγροτεμάχιο έχει δασικό χαρακτήρα, το υπάρχον εντός αυτού αυθαίρετο κτίσμα δεν δύναται καταληκτικά να τακτοποιηθεί με το Ν.4178/2013, παρά το γεγονός ότι σήμερα οι περισσότεροι ιδιοκτήτες έχουν ήδη αρχίσει τη διαδικασία τακτοποίησης με το Ν.4178/2013, καταβάλλοντας, είτε εφ’ άπαξ, είτε τμηματικά τα αντίστοιχα χρηματικά ποσά. Στην περίπτωση αυτή, δύο είναι τα κρίσιμα ερωτήματα που τίθενται: Το πρώτο ερώτημα αφορά στο εάν η πολιτεία προτίθεται να επιστρέψει στους ως άνω οικιστές τα χρηματικά ποσά που έχουν ήδη καταβάλει προκειμένου να τακτοποιήσουν το αυθαίρετο κτίσμα τους σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν.4178/2013, δεδομένου ότι σύμφωνα με τις διατάξεις του σχεδίου νόμου, η τακτοποίηση κτισμάτων που εμπίπτουν σε δασικές εκτάσεις, δεν είναι επιτρεπτή. Το δεύτερο ερώτημα αφορά στο εάν η πολιτεία προτίθεται να κατεδαφίσει ολόκληρους οικισμούς, στους οποίους κατοικούν μόνιμα από 300 έως και 1.500 οικιστές, παρουσιάζουν έντονη αστική ανάπτυξη, διαμορφωμένο και ασφαλτοστρωμένο οδικό δίκτυο με ονομασία οδών, ρυμοτομημένα γεωτεμάχια, δίκτυο ΔΕΗ, δίκτυο ΟΤΕ, δίκτυο δημοτικής ύδρευσης, δημοτικό φωτισμό και αστική συγκοινωνία. Η φιλοσοφία του σχεδίου νόμου, σύμφωνα με την οποία αποδίδονται στον εκάστοτε Δασάρχη απεριόριστες δυνατότητες, είναι κατά τη άποψή μας παντελώς άστοχη. Δεν θα αναφερθούμε στην παρούσα, σε περιστατικά που όλοι γνωρίζουμε, θα σας επισημάνουμε απλώς το ότι θα πρέπει επιτέλους να τεθούν συγκεκριμένοι κανόνες (ειδικά ως προς τη συγκόμωση των δασικών ειδών), προκειμένου να αποφύγουμε τον υποκειμενικό παράγοντα της προσωπικής άποψης του εκάστοτε Δασάρχη, λαμβάνοντας πάντα υπ’ όψιν το δεδομένο ότι, ο μόνος φορέας που κατέχει την τεχνογνωσία και διαθέτει την απαραίτητη υποδομή για να συνταχθούν ορθώς οι δασικοί χάρτες, είναι η ΕΚΧΑ ΑΕ, και όχι το εκάστοτε Δασαρχείο. Τελειώνοντας, θα θέλαμε να σας επισημάνουμε το γεγονός ότι οι διατάξεις του άρθρου 24 του Ν.3889/2010, οι οποίες σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να εξακολουθήσουν να ισχύουν, ψηφίστηκαν από την Ελληνική Βουλή με την ευρεία πλειοψηφία των 181 βουλευτών, και ουδέποτε προσεβλήθησαν ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας. Ο Ν.3889/2010 βρίσκεται ήδη σε πλήρη ισχύ για χρονικό διάστημα 6 ετών, και οι περισσότεροι Δήμοι σε εφαρμογή του άρθρου 24, έχουν ήδη συντάξει σχετικές μελέτες, προκειμένου τα δασικά τμήματα των μη νομίμων οικισμών, να επισημανθούν στους δασικούς χάρτες με κίτρινο περίγραμμα και κίτρινη διαγράμμιση.