Αρχική Καθορισμός τεχνικών προδιαγραφών χάραξης, σήμανσηςΆρθρο 01 – Ορισμός – Σκοπός – ΣτόχοςΣχόλιο του χρήστη Ελληνικός Ορειβατικός Σύλλογος Καρδίτσας | 22 Αυγούστου 2016, 00:33
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Παρατηρήσεις του Ελληνικού Ορειβατικού Συλλόγου Καρδίτσας επί της πρότασης υπουργικής απόφασης για τα μονοπάτια 1-επειδή δεν είναι δυνατή η αποστολή εικόνων θα αναζητήσουμε τρόπο αποστολής του αρχείου με email 2-παραθέτουμε το κείμενό μας ενιαίο στο πρώτο άρθρο καθώς με τυχόν κατάτμησή του είναι υπαρκτός ο κίνδυνος να χάσει την συνοχή του. "Με μεγάλη ικανοποίηση ενημερωθήκαμε για την πρόταση που αφορά τις πεζοπορικές – ορειβατικές διαδρομές. Ο ΕΟΣ Καρδίτσας σχεδόν αμέσως από την ίδρυσή του πριν δέκα χρόνια έχει προτεραιότητα την ανάδειξη των μονοπατιών στην περιοχή των Βόρειων και ανατολικών Αγράφων. Η μεθοδολογία που έχουμε επιλέξει, ελλείψει κάποιας αξιόπιστης προϋπάρχουσας, είναι σε πολλά σημεία στην ίδια λογική με την πρόταση υπ. απόφασης, η οποία φαίνεται πολύ φιλόδοξη και ευελπιστούμε ότι θα μπορεί να εφαρμοστεί στην πράξη. Ελπίζουμε ότι οι παρατηρήσεις μας θα φανούν χρήσιμες στην διαμόρφωση ενός νομοθετικού πλαισίου που θα σταθεί ικανό να αξιοποιήσει τον πλούσιο σε δυνατότητες ανάπτυξης ήπιων – φιλικών προς το περιβάλλον δραστηριοτήτων που εκτός των άλλων έχει και σημαντικό όφελος για τις τοπικές ορεινές κυρίως κοινωνίες. Ένα τέτοιο πλαίσιο θα είναι πολύτιμο εργαλείο στο έργο του συλλόγου μας για την ανάδειξη των πεζοπορικών διαδρομών της περιοχής μας. Με βάση την εμπειρία του συλλόγου μας σας παραθέτουμε τις παρακάτω προτάσεις – παρατηρήσεις. 1) Ο βαθμός δυσκολίας είναι σε μεγάλο μέρος υποκειμενικός παράγοντας και έχει να κάνει με την φυσική κατάσταση και την επιδεξιότητα του περιπατητή. Επίσης μια διαδρομή μπορεί να περιλαμβάνει ένα δύσκολο τμήμα, που δεν μπορεί να χαρακτηρίσει όλο το μονοπάτι: - Προτείνουμε όπως αναφέρεται στην πρόταση υπ. απόφασης η δυσκολία να περιγράφει περισσότερο την κατάσταση του μονοπατιού παρά το μήκος και την διάρκεια, καθώς ένας περιπατητής μπορεί να επιλέξει τμήμα της διαδρομής. Επίσης καθώς μπορεί κάποιο τμήμα μόνο της διαδρομής να παρουσιάζει δυσκολία, αυτό δεν πρέπει να χαρακτηρίσει την διαδρομή στο σύνολό της με αποτέλεσμα να αποθαρρύνει τον πεζοπόρο. Οι κατάλληλες πληροφορίες μπορούν να δίδονται στον πίνακα υποδοχής, στα έντυπα, στο διαδίκτυο, κλπ, καθώς και στα σημεία όπου υπάρχει η δυσκολία, όπως αναφέρεται στην πρόταση νόμου, με πινακίδες επισήμανσης (προειδοποιητικές). Άρθρο 4 2) Για την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος και των οικοσυστημάτων. - Να επισημάνουμε να μην ανοίγονται νέα μονοπάτια σε παρθένο δάσος, παρά μόνον σε εξαιρετικές περιπτώσεις, αν υπάρχει κάποιο αξιοθέατο που ήδη δέχεται επισκέψεις (σπήλαιο, κάποιος γεωλογικός σχηματισμός, κλπ) ή για διασύνδεση υπαρχόντων παλαιών μονοπατιών. Άρθρο 5 παρ2 3) Έχει παρατηρηθεί ότι εντάσσονται σε προγράμματα μονοπάτια που δεν έχουν καμιά χρησιμότητα ή και δεν προκαλούν το ενδιαφέρον των χρηστών ή ακόμη να προτείνονται άχρηστες, ακριβές παρεμβάσεις καθώς οι προτάσεις γίνονται χωρίς ιδιαίτερη εμπειρία - Προτείνουμε να υπάρξει μέριμνα ώστε στην μελέτη κατασκευής για την επιλογή των διαδρομών και των επεμβάσεων να υπάρχει και η συμμετοχή εξουσιοδοτημένων μελών ορειβατικών συλλόγων με ανάλογη εμπειρία. Το ίδιο να προβλέπεται και στην επίβλεψη των έργων. Άρθρο 5. 4) Έχει παρατηρηθεί ότι το κόστος συντήρησης μονοπατιών παρουσιάζει πολύ υψηλές τιμές σε σχέση με το τελικό προϊόν. Αυτό έχει να κάνει με το ότι στις μελέτες προβλέπονται εργασίες που δεν εξυπηρετούν στην πραγματικότητα κάποια ανάγκη, όπως σκαλοπάτια πετρόχτιστα στις αρχές των διαδρομών. Ή δίδονται τιμές που είναι κατά πολύ πολλαπλάσια του αναγκαίου κόστους. Μια καλή τιμή για σήμανση και καθαρισμό μονοπατιού, με σκαλιά με κορμούς σε προσεκτικά επιλεγμένα σημεία είναι αυτή του ενός ευρώ /τρέχον μέτρο. - Πρόταση: να γίνει σαφής αναφορά στο κόστος των εργασιών (τιμές 2016), Δλδ ένα μονοπάτι 1 χλμ, δεν μπορεί να κοστολογηθεί παραπάνω από 1000 ευρώ. Εκεί μπορεί να υπολογιστεί επιπλέον κάποια κατασκευή (τραπεζόπαγκος) καθώς και το νόμιμο κέρδος του εργολήπτη. Επίσης μπορεί να απαιτείται αναφορά σε άλλους διαγωνισμούς για επιλογή χαμηλότερης τιμής. - Πρέπει να υπάρχει μέριμνα έτσι ώστε και στη μελέτη κατασκευής για την διάνοιξη μονοπατιού και τις επεμβάσεις να υπάρχει συμμετοχή και σύμφωνη γνώμη εξουσιοδοτημένων μελών ορειβατικών συλλόγων με εμπειρία στην διάνοιξη και σηματοδότηση μονοπατιών. Το ίδιο να γίνεται και στην επίβλεψη του έργου. Άρθρο 5 5) Η ηλεκτρονική καταγραφή των μονοπατιών σε ενιαία βάση δεδομένων και διαδικτυακό τόπο διευκολύνει την πρόσβαση των χρηστών και προφανώς αποτελεί χρήσιμη πηγή πληροφοριών για τις υπηρεσίες της πολιτείας. - Προτείνουμε την δημιουργία μιας κεντρικής-εθνικής ιστοσελίδας για την ανάρτηση των πιστοποιημένων μονοπατιών, όχι μόνο καταχώρηση σε τοπικές υπηρεσίες, από όπου εκτός των άλλων θα μπορούν να αντλούν στοιχεία και άλλοι διαδικτυακοί τόποι όπως ή και όσοι δραστηριοποιούνται επαγγελματικά (εκδότες, τουριστικοί πράκτορες, κλπ). Άρθρο 5 παρ 4 και άρθρο 12. 6) Η όσο το δυνατό απλοποίηση του τρόπου κωδικοποίησης και σήμανσης μπορεί να συμβάλλει στην ευκολότερη σήμανση των διαδρομών και την συντήρησή τους. Η μεγάλη ποικιλία σε είδη πινακίδων (χρώματα, κωδικοί) είναι παράγοντες που προσθέτουν εμπόδια. Ένα μονοπάτι μπορεί να ανήκει συγχρόνως σε περισσότερες από μια από τις κατηγορίες που αναφέρονται (αναψυχής, θεματικά-εκπαιδευτικά κλπ) ή ένα τμήμα κάποιου μονοπατιού αναψυχής μπορεί να έχει τα χαρακτηριστικά του αθλητικού: - Να μην επιλεγεί ποικιλία στους χρωματισμούς των πινακίδων σήμανσης και περιορισμός του είδους του μονοπατιού με αυτόν τον τρόπο. Προτείνουμε για την καλή πληροφόρηση και διευκόλυνση των επισκεπτών να γίνει η ενημέρωση για τις δυνατότητες που παρέχει η διαδρομή στην υποδοχή του μονοπατιού, στις πινακίδες κατεύθυνσης με αναγραφή του αντίστοιχου γράμματος και πιθανόν σε άλλα επιλεγμένα σημεία όπου να φαίνονται οι αντίστοιχοι συμβολισμοί/κωδικοί. Όλα τα παραπάνω μπορεί να αναφέρεται με τον ίδιο τρόπο και στα ενημερωτικά φυλλάδια, στο διαδίκτυο κλπ. Άρθρο11 7) Αν η αναφορά στην κωδικοποίηση της περιοχής, πχ Καρδίτσα, θα αναφέρεται πάνω στα σήματα στην πορεία της διαδρομής, για λόγους απλοποίησης και οικονομίας χώρου: - Προτείνουμε να περιλαμβάνουν μόνο δυο ψηφία. Για παράδειγμα: Καρδίτσα KR, Καστοριά KS, Καρπενήσι KP, Καβάλα KA…. Άρθρο 12 Καλό θα ήταν ο διαχωρισμός να γίνεται με βάση τους ορεινούς όγκους και όχι τα διοικητικά όρια, αλλά αντιλαμβανόμαστε ότι κάτι τέτοιο είναι πολύπλοκο στην προετοιμασία του 8) Η επιλογή του χρωματισμού καλό είναι να εξυπηρετεί πρωτίστως την ανάγκη καλής διακριτικής ικανότητας σε περιπτώσεις ιδιαίτερων καιρικών συνθηκών, ομίχλη, βροχή, έντονη βλάστηση κλπ. Σήμανση μονόχρωμη σε κόκκινο, πράσινο, πορτοκαλί χρώμα, κι αν ακόμη φέρουν επιγραφή στο εσωτερικό τους, δεν είναι διακριτά. Επίσης η όσο το δυνατό απλούστερη και μικρότερη σε αριθμό επιλογή χρωμάτων και σχεδίων εξυπηρετεί το χαμηλό κόστος κατασκευής αλλά και (κυρίως) την ευκολία συντήρησης πού είναι πολύ δύσκολη διαδικασία και εκεί υπάρχει μεγάλο πρόβλημα. Συνεπώς Η κατηγοριοποίηση δεν έχει καμία χρησιμότητα στην σήμανση παρά μόνον στην περιγραφή των μονοπατιών και στους χάρτες και δεν πρέπει να υπάρχει διαφοροποίηση στην σήμανση : - Προτείνουμε την διχρωμία στο σχεδιασμό των σημάτων (πινακίδες κατεύθυνσης) κατά μήκος των διαδρομών. Ένα καλό παράδειγμα είναι η κατασκευή αλουμινένιων σημάτων σε κίτρινο χρώμα (εργοστασιακή ηλεκτροστατική βαφή) εντός του οποίου να επικολλάται αυτοκόλλητο (ποιότητας 8ετίας) κόκκινου χρώματος. Εντός του αυτοκόλλητου μπορεί να χαραχτεί ο κωδικός του μονοπατιού που μετά την αφαίρεση θα φαίνεται στο χρώμα της βάσης, το κίτρινο, εικόνα 1. Η αναγραφή οποιουδήποτε στοιχείου μπορεί και να γίνει και σε οποιοδήποτε σημείο του σήματος. Για την οικονομία χώρου ( ιδιαίτερα το τετράγωνο για να αφήσει χώρο πρέπει να είναι μικρότερο σε μέγεθος), ευκολία κατασκευής (ευκολότερη επικόλληση), αντοχή (χωρίς γωνίες το αυτοκόλλητο όπως αν ήταν πχ τετράγωνο ή ρόμβος) το καλύτερο σχήμα αυτοκόλλητου εντός της πινακίδας είναι ο κύκλος. Στις τέσσερις γωνίες της πινακίδας μπορούν να επικολληθούν διάφορα διακριτικά. Άρθρο 11 Β 9) Η σήμανση δευτερευόντων μονοπατιών (κλάδων μονοπατιών) απαιτεί και αυτή να είναι ευδιάκριτη και απλοποιημένη: - Προτείνουμε η σήμανση να γίνεται με αυτοκόλλητο μπλε χρώματος εντός του κίτρινου τετράγωνου αλουμινίου όπου μπορεί να αναγράφεται ο αριθμός του κλάδου (Πχ KR217-Α), αν για λόγους απλοποίησης αλλά και επειδή αυτοί οι προορισμοί είναι κοντινοί δεν είναι καθόλου απαραίτητο. Στην αρχή του μπορεί να αναφέρεται ο κοντινός προορισμός: μια πηγή, ένα σημείο θέας κλπ.. Η κωδικοποίηση όμως χρειάζεται και μπορεί να διατηρείται για χρήση αρχείου. Μπορεί επίσης να επικολλάται χαρακτηριστικό σχήμα- σύμβολο, αντίστοιχο του προορισμού, παράδειγμα οι εικόνες 2,3 και 4 αν πρόκειται για δευτερεύον μονοπάτι που οδηγεί σε πηγή, σημείο θέας, κλπ. παράρτημα ΙΙ εικ. 27 10) Επειδή σε πολλές περιοχές, όπως και στην δική μας, έχει ήδη στηθεί δίκτυο μονοπατιών, καλό είναι να ληφθεί μέριμνα εκεί όπου το είδος σήμανσης έχει γίνει με μια παρόμοια λογική να μπορεί να ενσωματωθεί στο νέο σύστημα: - Προτείνουμε για τα υφιστάμενα μονοπάτια να προβλεφτεί η δυνατότητα πιστοποίησής με ταυτόχρονη συμπλήρωση πάνω στις κάθε είδους πινακίδες των μονοπατιών όπου να επικολλάται αυτοκόλλητο με τον νέο τρόπο κωδικοποίησης. Η αρίθμηση, αν δεν εξυπηρετείται κάποιος άλλος σκοπός, να μην ακολουθεί υποχρεωτικά την αύξουσα ακολουθία, δλδ. Για παράδειγμα στην περιοχή της Καρδίτσας έχουμε σηματοδοτήσει δεκάδες μονοπάτια την τελευταία πενταετία, περί τα δεκαπέντε είναι ολοκληρωμένα και γύρω στα τριάντα είναι σε τελικό στάδιο. Η κωδικοποίηση που εμφανίζεται στις πινακίδες αποτελείται από ένα γράμμα για κάθε μια από τις τέσσερις περιοχές που χωρίστηκε ο νομός (ABZK), και έναν μονοψήφιο ή διψήφιο αριθμό, πχ Κ1. Στην προκειμένη περίπτωση μπορεί αν ακολουθηθεί ο νέος τρόπος κωδικοποίησης αν ένα μονοπάτι με κωδικό πχ Β17 θα μπορούσε να αλλαχτεί σε KR217. 11) Ένα μονοπάτι μπορεί να έχει παρακλάδια όπου με δυσκολία μπορεί κάποιος να κρίνει ότι κάποια είναι δευτερεύοντα. Παράδειγμα η περίπτωση της διαδρομής προς το ορειβατικό καταφύγιο Καραμανώλη που είναι προσβάσιμο από τρείς μεριές, Μπελοκομίτης, Νεοχώρι, Καλύβια Πεζούλας: - Προτείνουμε να υπάρχει μια ελαστικότητα στον καθορισμό των πρωτευόντων μονοπατιών ώστε να καλύπτει ιδιάζουσες περιπτώσεις. Έχοντας ο επισκέπτης την συνολική εικόνα μπορεί να χαράσσει την επιθυμητή διαδρομή χρησιμοποιώντας όποια τμήματα εξυπηρετούν τις ανάγκες του. 12) Η χρήση συσκευών προσανατολισμού gps έχει γίνει ιδιαίτερα δημοφιλής. Ο τρόπος κωδικοποίησης και αρχειοθέτησης των διαδρομών καλό είναι να εξυπηρετεί τους χρήστες αυτού του μέσου. Μια κατάλληλη καταχώρηση των πληροφοριών μπορεί να εξυπηρετήσει και τους σκοπούς της ανάπτυξης των δικτύων μονοπατιών, την ευκολότερη συντήρησή τους , κλπ: - Προτείνουμε την αρχειοθέτηση των ιχνών για χρήση gps με την προσθήκη του γράμματος «Τ» (από την λέξη trak) και για τα σημεία ενδιαφέροντος του γράμματος “W” (waypoint). Με αυτόν τον τρόπο μπορεί να διευκολυνθεί και το «κατέβασμα» από το διαδίκτυο των διαδρομών και των σημείων ενδιαφέροντος από τους ενδιαφερόμενους. Για παράδειγμα σε ιστότοπους που θα έχουν οργανώσει κατάλληλα τα παρεχόμενα αρχεία (όπως αυτός που προτείνουμε στην παράγραφο 5 της πρότασής μας), το ίχνος μιας η περισσοτέρων διαδρομών θα μπορεί εύκολα να ανευρεθεί από τους χρήστες του διαδικτύου με την αναζήτηση του/των αντίστοιχων κωδικών. Παράδειγμα: T-KR107 για μονοπάτια και επιπρόσθετα T-KR107Α,Β, κλπ για δευτερεύον μονοπάτι (κλάδος μονοπατιού), ως πακέτα. Κατά τον ίδιο τρόπο W-KR501 για κάποιο σημείο ενδιαφέροντος όπως πηγή, χώρος αναψυχής, αφετηρία μονοπατιού, κλπ. 13) Υπηρεσίες όπως τα δασαρχεία αντιμετωπίζουν μεγάλο πρόβλημα έλλειψης προσωπικού, αλλά είναι και πιθανή η απουσία στελεχών που θα μπορούσαν να επωμιστούν το έργο της καταγραφής των μονοπατιών. - Προτείνουμε να είναι δυνατή η πρόταση για πιστοποίηση και κατασκευή μονοπατιών να είναι δυνατή και από χρήστες των μονοπατιών, ορειβάτες – συλλόγους, κλπ και η Δ/ση Δασών να προβαίνει σε έγκριση. άρθρο 12 14) Διάφορες ανθρώπινες δραστηριότητες έχουν σαν συνέπεια την αλλοίωση η και καταστροφή τμημάτων ή και ολόκληρων μονοπατιών. Για παράδειγμα σε περιπτώσεις κατασκευής δρόμων είτε αυτοί ακολουθούν σε μεγάλο μήκος και καταστρέφουν τα μονοπάτια, είτε προϊόντα εκσκαφής που απορρίπτονται ανεξέλεγκτα στα πρανή, δυσχεραίνουν την πρόσβαση. Άλλο παράδειγμα είναι οι υλοτομήσεις όπου είτε απορρίπτονται ή εγκαταλείπονται τα κατάλοιπα (κλαδιά, κορμοί) πάνω στα μονοπάτια, είτε με την ριζική υλοτόμηση (φυλλοβόλα δάση) τμήματα των μονοπατιών χάνουν την φυσική κάλυψη και ομορφιά. - Προτείνουμε η ηλεκτρονική αποτύπωση των διαδρομών να αποστέλλονται στις αρμόδιες υπηρεσίες και στην διαδικασία προκήρυξης διαγωνισμών να προλαμβάνονται φαινόμενα υποβάθμισης ή καταστροφής των πιστοποιημένων μονοπατιών. Στις περιπτώσεις υλοτομήσεων όπου αυτό μπορεί να σημαίνει οικονομική επιβάρυνση ιδιωτικής δραστηριότητας αν θα προβλεφτεί η εξαίρεση υλοτόμησης (πχ σε πλάτος δέκα μέτρων), να αναζητηθεί η δυνατότητα ανάλογης οικονομικής ελάφρυνσης ( απαλλαγή από καταβολή δικαιωμάτων αδείας;). Στις περιπτώσεις κατασκευής δρόμων να αναζητείται η λύση που θα έχει την μικρότερη επίπτωση επί των πιστοποιημένων μονοπατιών, και όπου αυτό δεν είναι απολύτως εφικτό, οι τεχνικές μελέτες να προβλέπουν κατασκευές για την απρόσκοπτη πρόσβαση. Γενικά καλό είναι να επισημανθεί πως «η μοναδική παρθένα Ελληνική φύση και το ποικίλο ανάγλυφο των κορυφογραμμών αξίζουν την καλύτερη προστασία καθώς είναι και ένα μεγάλο κεφάλαιο για την ήπια ανάπτυξη στις ορεινές περιοχές Άρθρο 13 15) Απορρίμματα. Ο καλός πεζοπόρος δεν αφήνει σκουπίδια στο πέρασμά του, αυτό κατά κανόνα ισχύει. Κάδοι απορριμμάτων μόνο προβλήματα μπορεί να προσθέσουν, για παράδειγμα με την δυσκολία να αδειάζουν από αρμόδια υπηρεσία. - Να γίνει ρητή αναφορά ότι ΔΕΝ τοποθετούνται κάδοι απορριμμάτων κατά μήκος των διαδρομών, παρά μόνο σε σημεία όπου περνούν ήδη συνεργεία της τοπικής αυτοδιοίκησης. 16) Παρατήρηση για το παράρτημα ΙΙ εικ 16 - Καλό είναι να αποφεύγονται μεταλλικά πασαλάκια στις κατασκευές σκαλοπατιών διότι με την πάροδο του χρόνου μένουν ακάλυπτα, είναι πολύ δύσκολη η αφαίρεσή τους και αποτελούν κίνδυνο για τους περιπατητές. 17) Τα παρακάτω παραδείγματα είναι μόνο για την αρχειοθέτηση ΑΧΕΙΟΘΕΤΗΣΗ ΙΧΝΗ - TRACKS ΚΥΡΙΑ ΔΙΑΔΡΟΜΗ Τ-ΚR-107 ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΑ (κλάδος) Τ-ΚR-107Α ΤΜΗΜΑ ΔΙΑΔΡΟΜΗΣ Τ-ΚR-107-1 ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΟ Τ-ΚR-107R WAYPOINTS W-KR-100 Αυτός ή κάποιος παρόμοιος τρόπος αρχειοθέτησης των διαδρομών σε βάση δεδομένων μπορεί να διευκολύνει την δημιουργία, για παράδειγμα στο διαδίκτυο, διαδραστικών χαρτών όπου στα δίκτυα μονοπατιών ο χρήστης μπορεί να επιλέξει την αφετηρία και τον τερματισμό της διαδρομής του και να έχει το ίχνος και την αποτύπωση στον χάρτη με αποστάσεις, χρόνους πορείας , κλπ. ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΠΙΝΑΚΙΔΩΝ ΣΗΜΑΝΣΗΣ ΜΟΝΟΠΑΤΙΟΥ Εικόνα 1: Κύριο μονοπάτι Εικόνες 2,3,4: Δευτερεύοντα (κλάδοι) μονοπάτια -------------- ------------------ Επισυνάπτουμε: σκαρίφημα με τις καταγεγραμμένες (και καθαρισμένες) πεζοπορικές και ορειβατικές διαδρομές στην περιοχή μας για την περιοχή λίμνη Πλαστήρα-Μουζάκι-κοιλάδα Μέγδοβα (υπάρχουν και οι περιοχές Βουλγάρα-Σμόκοβο και Αργιθέα), μεγάλο μέρος εκ των οποίων όπως προαναφέραμε έχουν σημανθεί από, η με συμμετοχή του ΕΟΣ Καρδίτσας. Είναι ανάγκη ένα ενιαίο πλαίσιο για τον τρόπο σήμανσης μονοπατιών να μπορεί να ανταποκριθεί στις ανάγκες ενός δικτύου διαδρομών, όπως στο παρακάτω παράδειγμα, που να είναι χρηστικό κυρίως για τον αρχάριο πεζοπόρο. ( Στο σκαρίφημα είναι αποτυπωμένα μόνο τα κύρια μονοπάτια) Παράδειγμα (προς έκδοση) Πίνακα με χάρτη διαδρομών της περιοχής όπου αποτυπώνονται οι κύριες διαδρομές, οι δευτερεύουσες (κλάδοι), ο τρόπος σήμανσης, κλπ. Πιστεύουμε ότι οι παραπάνω προτάσεις μας μπορούν να φανούν χρήσιμες στην κατάρτιση μιας υπουργικής απόφασης ορόσημο για την πεζοπορία και ορειβασία στην χώρα μας. κινούνται στην κατεύθυνση της εξυπηρέτησης του δημοσίου συμφέροντος. Μπορούν να υπηρετήσει τις ανάγκες ανάπτυξης πεζοπορικών και ορειβατικών διαδρομών προσφέροντας ελαστικότητα στις επιλογές με δυνατότητα να προσαρμόζεται σε μελλοντικές προοπτικές και ανάγκες. Επίσης, θα θεωρούσαμε ιδιαίτερα θετικό στα πλαίσια της διαβούλευσης να πραγματοποιηθεί συνάντηση σε χρόνο και χώρο της επιλογής σας με τους ενδιαφερόμενους πολίτες και φορείς. Για τον Ελληνικό Ορειβατικό Σύλλογο Καρδίτσας Ο πρόεδρος, Παντελής Μανώλης Επικοινωνία eoskarditsas@yahoo.gr 6973695595, 6974110853"