Αρχική ΝΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΔΟΜΗΜΕΝΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΙ ΚΑΙ ΜΕΣΑ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΔΟΜΗΜΕΝΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ – ΥΠΟΚΕΦΑΛΑΙΟ Α: ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΔΟΜΗΜΕΝΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ – ΔΙΑΡΘΡΩΣΗ –ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ – Άρθρο 1 Παρατηρητήριο Δομημένου ΠεριβάλλοντοςΣχόλιο του χρήστη ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΜΙΚΡΟΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ | 11 Σεπτεμβρίου 2016, 19:29
ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ Το σχέδιο Νόμου (το οποίο δεν συνοδεύεται από αιτιολογική έκθεση όπως είθισται ) αυτό που διαβάζουμε χαρακτηρίζεται επιεικώς απαράδεκτο . Αποτελεί αβασάνιστη συρραφή παλαιότερων βασικών πολεοδομικών διατάξεων όπως του Ν-4067/12 (Ν.Ο.Κ.) , 4030/11 (Έλεγχος αδειών κλπ) ΚΑΙ ακριβής αντιγραφή της φιλοσοφίας και διατάξεων του ισχύοντος νόμου Ν-4178/13 για τα αυθαίρετα , μαζί με κάποιες σωστές ιδέες που όμως κατά την γνώμη νου είναι δύσκολο να εφαρμοστούν. Η μόνη διαφορά είναι ότι κάνει «κοινωνική πολιτική » με τα πρόστιμα τουλάχιστον σε επίπεδο ΜΜΕ. ‘Ετσι αντί να πάμε σε κάποιο από τα ισχύοντα νομοθετήματα και να διορθώσουμε τα σημεία που έχουν πρόβλημα στην εφαρμογή τους , πετάμε «για λόγους συνοχής, όπως λένε από το υπουργείο » διάφορα άρθρα που λένε τα ίδια πράγματα χωρίς καμία μελέτη καταργώντας τα παλιότερα άρθρα με αποτέλεσμα να προκληθούν στην εφαρμογή τους, ανυπέρβλητα προβλήματα. Αλλά το σπουδαιότερα από όλα είναι ότι αυτοί που συνέταξαν το παρόν δεν έχουν καμιά σχέση την καθημερινή πολεοδομική πραγματικότητα στην Ελλάδα και ότι από ότι φαίνεται δεν έχουν εξασκήσει το επάγγελμα του Μηχανικού. Γιατί εάν μελετήσει το θέμα η είχαν ρωτήσει κάποιους συναδέλφους που αντιμετωπίζουν τα προβλήματα στην πράξη καθημερινά θα ήξεραν ότι: Α. κανένα πρόβλημα δεν δημιούργησε ο Ν-4030/11 για τους ελεγκτές δόμησης . Τότε για τι το αλλάζεται ? Και βάζετε στο αρ, 55 παρ. 2Β έλεγχο αρχικό και τελικό των κατασκευών που αποτελούν το 95 % στην Ελλάδα , από έναν που ’ισχυε σε δύο Ελεγκτές Δόμησης. Για ένα σπιτάκι 60 τ.μ. χρειάζονται δύο μηχανικοί για κρατάνε την κορδέλα ?. Ποιος θα πληρώσει το κόστος του επιπλέον Μηχανικού ? Β. ΄Εκδοση πολεοδομικών αδειών , τραγέλαφος !!! Είναι δυνατόν να ξεκινούν οικοδομικές εργασίες χωρίς το έλεγχο τουλάχιστον του Τοπογραφικού και του Διαγράμματος Δόμησης ? Τι θα συμβεί εάν μετά την εκσκαφή και την ολοκλήρωση των ξυλοτύπων διαπιστωθεί , ότι υπάρχει λάθος στην μελέτη? Ποιο ήταν το πρόβλημα με το προηγούμενο τρόπο ελέγχου των αδειών ? Το θέμα των ελεγκτών δόμησης μήπως πρέπει να το μελετήσετε. Γιατί δεν μπορούν να λύσουν όλα τα προβλήματα. Δεν μπορούν οι ελεγκτές δόμησης να ελέγχουν (ΓΟΚ) εφαρμογή πολεοδομικής νομοθεσίας όπως λέει η παρ. 1Γ του αρ. 49 ((γ) κατά το στάδιο του πρώτου ελέγχου του έργου του άρθρου 55 του παρόντος, επανελέγχονται τα στοιχεία των ανωτέρω σταδίων (α) και (β) του παρόντος άρθρου. Μετά το πέρας του ελέγχου υποβάλλεται ηλεκτρονικά σχετικό πόρισμα στην ΥΔΟΜ. ) Και αυτό διότι δεν έχουν καν την διαπίστευση που είχαν μέχρι πρότινος και η δουλειά τους είναι ο έλεγχος των κατασκευών σε σχέση με εγκεκριμένα σχέδια οικοδομικής αδείας. Εάν θέλετε να καταργήσετε τους ελέγχους των αδειών από τις ΥΔΟΜ , πείτε το ξεκάθαρα και επιμορφώστε ελεγκτές ιδιώτες. Γ ακόμα ηχούν στα αυτιά μου οι δηλώσεις του Υπουργού για τον νέο νόμο των αυθαιρέτων «για τις εσωτερικές παραβάσεις εντός του νομίμου όγκου του κτιρίου , θα χαμηλώσουμε τόσο τα πρόστιμα ώστε να μην έχουν όλοι καμία δικαιολογία να μην το δηλώσουν» . Αντίθετα τίποτα από αυτά δεν έγιναν . Η διαμερισμάτωση παρέμεινε 500 Ευρώ ,οι μικροπαραβάσεις κατ. Γ στα 500 Ευρώ , και η κατηγορία 1 κατοικίες προ ’75 έμειναν στα 500 Ευρώ. Αν προσφύγει ένας νομοταγής έλληνας στο ΣΤΕ και πεί εγώ που έσπευσα με τους προηγούμενους νόμους να δηλώσω το σπίτι μου και πλήρωσα 10,000 Ευρώ ,και τώρα ο γείτονάς μου ο οποίος έχει το ίδιο σπίτι το ρυθμίζει με 5000 ευρώ, δεν είναι άνιση μεταχείριση του κράτους στον πολίτη και γιατί να σπεύσει να το δηλώσει τώρα και να μην περιμένει το άλλο νόμο μετά από δύο χρόνια ? Στο θέμα του ΝΔ 1074/71 , αρ. 82 μόνο το προεδρικό διάταγμα που προβλέπει ίσως να ξεμπλοκάρει τα εξαδιαιρέτου. Το θέμα είναι περίπλοκο νομικό και δεν μπορεί μα αντιμετωπιστεί στα πλαίσια ενός πολεοδομικού νομοθετήματος. Παρόλα αυτά προτρέπουμε τους συνιδιοκτήτες να πληρώσουν , χωρίς να μπορούν να πάρουν βεβαίωση Μηχανικού για δικαιοπραξία. Το αρ. 64 !!!! Θα καταπέσει στο ΣΤΕ . όσον αφορά την κληροδοσία το θεωρώ απαράδεκτο και επιζήμιο για το δημόσιο για τους γνωστούς λόγους. Αρ. 83 παρ 6Γ . Εφόσον στην περίπτωση απώλειας του φακέλου της οικοδομικής ‘αδειας , η ίδια διάταξη στα τρία χρόνια εφαρμογής του 4178/13 δεν εφαρμόστηκε , παρά ελάχιστες φορές, κάτι φταίει. Ο λόγος είναι ότι ,ενώ σε ότι αφορά τον υπολογισμό του προστίμου της οριζόντιας ιδιοκτησίας (πχ διαμέρισμα σε πολυκατοικία) , εξετάζεται το διαμέρισμα ξεχωριστά , διάταξη αυτή προβλέπει την αποτύπωση όλων των ορόφων της οικοδομής , κάτι που είναι αδύνατο και οικονομικά για τον ιδιοκτήτη του διαμερίσματος και πρακτικά γιατί πώς να αποτυπώσεις κλειστά διαμερίσματα άλλων. Ενώ πρακτικά η αποτύπωση αυτή δεν επηρεάζει τον υπολογισμό του προστίμου. Για να λειτουργήσει στην πράξη πρέπει να γίνεται η διαδικασία στην πολεοδομία μόνο για το εξεταζόμενο διαμέρισμα. Αρ, 83 παρ. 8 Στατική επάρκεια , τρωτότητα Ο 4178/13 αντιμετώπισε μετά από παλινωδίες και αλλαγές και την έκδοση της σχετικής υπουργικής απόφασης , αντιμετώπισε αποτελεσματικά το θέμα αυτό. Τι θέλετε και το ξαναμπερδεύετε ? Και βάζετε υποχρεωτική μελέτη στατικής επάρκειας πρακτικά σε όλα τα κτίρια Σ2,Σ3, Σ4 . Ποιος θα πληρώσει το κόστος μιας στατικής μελέτης για ένα ημιυπαίθριο χώρο σε ένα διαμέρισμα σε μία οικοδομής 20 διαμερισμάτων. ¨Οσον αφορά τις δηλώσεις του Ν-4178/13 , αυτές γίνονται σε εφαρμογή του ΦΕΚ 405/20-2-2014 με βάσει την οποία στα περισσότερες περιπτώσεις , δεν απαιτείται μελέτη στατική επάρκειας αλλά δελτίο τρωτότητα και έχουν ολοκληρωθεί . Πως λοιπόν ερχόμαστε τώρα εκ των υστέρων να του πούμε να κάνει και μελέτη στατική επάρκειας. Για όσους δεν γνωρίζουν η τρωτότητα στα κτίρια έχει πιο πολύ να κάνει με τον χρόνο κατασκευής τους και το αντίστοιχο εφαρμοζόμενο αντισεισμικό κανονισμό. Ετσι τα παλιά κτίρια και νόμιμα να είναι κατατάσσονται με το ΔΕΔΟΤΑ σε μέση και υψηλή προτεραιότητα περαιτέρω ελέγχου. Αρ. 92 έλεγχος δηλώσεων υπαγωγής ΣΟΣ Και αφού γίνονται όλα αυτά , έρχεται ο «έξυπνος νούς» να κάνει «μνημόσυνο με ξένα κόλλυβα». Ο ένας μηχανικός να μετράει και δηλώνει τα αυθαίρετα (έχοντας βέβαια για ότι κάνει την δαμόκλεια σπάθη στο κεφάλι του με τα εξοντωτικά πρόστιμα κλπ) και ο άλλος ο «ελεγκτής δόμησης» να το ελέγχει για την εφαρμογή των πολεοδομικών διατάξεων, κλπ κλπ και επιπλέον οι υπηρεσίες δόμησης θα ελέγχουν τους ελεγκτές στ ποσοστό 15 %. Αυτό είναι τραγελαφικό και υποτιμητικό σε επιστήμονες Μηχανικούς .Σαν να βάζουμε ένα χειρουργό να χειρουργήσει κι ένα δεύτερο να ελέγξει εάν ο έκανε στραβοβελονιά. Καταρχάς ο ιδιοκτήτης επωμίζεται το κόστος του ελεγκτή και για μια απλή διαμερισμάτωση, θα υπάρξει μια απίστευτη γραφειοκρατία με τις βεβαιώσεις ελέγχου από τις υπηρεσίες. Επιπλέον με ποια προσόντα ο ελεγκτής δόμησης θα ελέγξει εφαρμογή ΓΟΚ. Δεν θα λύσετε με αυτό τον τρόπο το πρόβλημα ανεργίας των μηχανικών. Εάν θέλετε πραγματικό έλεγχο στις δηλώσεις κάντε τρία απλά πράγματα : 1. Στο 20 % των δηλώσεων δειγματοληπτικά, και κάντε ελέγχους από πιστοποιημένους ιδιώτες Ελεγκτές δόμησης τους οποίους θα πληρώνεται από το ταμείο των αυθαιρέτων και εφαρμόστε τον Νόμο. 2. Αναρτήστε άμεσα στο σύστημα του ΤΕΕ τις αεροφωτογραφίες τις 28/7/2011. 3. Και αυτό που ξέφυγε και από το Ν4178/13 και δίνει άλλοθι σε κάποιους κακούς συναδέλφους , είναι το γεγονός ότι στην περίπτωση μια συμβολαιογραφικής πράξης (εκτός από σύσταση η τροποποίησης οριζοντίου ιδιοκτησίας ) η βεβαίωσης Μηχανικού για Νομιμότητα μιας κατασκευής σύμφωνα με την οικοδομική άδεια , δεν προβλέπεται από καμιά διάταξη ότι πρέπει να συνοδεύεται από επικυρωμένη κάτοψη της ιδιοκτησίας. Είναι τόσο απλό !!! Και τέλος μετά από την πλειοδοσία μειωμένων συντελεστών για τα αυθαίρετα στις ευπαθείς ομάδες . Εμείς οι συνετοί ‘Ελληνες που κάναμε το λάθος να κάνουμε δύο παιδιά δεν θα πάρουμε τίποτα ? !!!!