Αρχική ΝΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΔΟΜΗΜΕΝΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΙ ΚΑΙ ΜΕΣΑ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΔΟΜΗΜΕΝΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ – ΥΠΟΚΕΦΑΛΑΙΟ Α: ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΔΟΜΗΜΕΝΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ – ΔΙΑΡΘΡΩΣΗ –ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ – Άρθρο 1 Παρατηρητήριο Δομημένου ΠεριβάλλοντοςΣχόλιο του χρήστη WWF Ελλάς | 17 Σεπτεμβρίου 2016, 12:58
Ένα παντελώς αδικαιολόγητο στοιχείο που χαρακτηρίζει συνολικά το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο είναι η επιπρόσθετη επιβάρυνση στον ήδη αποδυναμωμένο κρατικό μηχανισμό πολεοδομικής αδειοδότησης και ελέγχου, παράλληλα με την επιδεικτική αγνόηση αποτελεσματικών υπηρεσιών και την προσθήκη νέων. Συγκεκριμένα, το υπουργείο δεν λαμβάνει καθόλου υπόψη την υποστελέχωση και κακή κατάσταση των ΥΔΟΜ και των κεντρικών υπηρεσιών, ενώ δημιουργεί και νέες, αγνοώντας εκείνες που υπάρχουν και πρέπει να ενισχυθούν, όπως οι επιθεωρητές Ειδικά όσον αφορά το Παρατηρητήριο Δομημένου Περιβάλλοντος, επισημαίνουμε τα εξής: o Επιφορτίζεται με την ευθύνη παρακολούθησης της κατάστασης του δομημένου περιβάλλοντος και των εξελίξεων στον πολεοδομικό σχεδιασμό, λειτουργίες απαραίτητες και μέχρι σήμερα ανύπαρκτες. o Το μεγαλύτερο μέρος των αρμοδιοτήτων του ήδη καλύπτεται από υφιστάμενες αρχές και υπηρεσίες, όπως οι κατά τόπους ΥΔΟΜ και η Γενική Διεύθυνση Πολεοδομικού Σχεδιασμού του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Η διάκριση των αρμοδιοτήτων τους και η ανάγκη για δημιουργία νέας υπηρεσίας, αντί για απόδοση των νέων αρμοδιοτήτων στις ήδη υφιστάμενες, δεν είναι διόλου προφανής. Το αντίθετο μάλλον: δίνεται η εικόνα ενίσχυσης της πολυαρχίας, διασποράς των ευθυνών και συσκότισης των ορίων αρμοδιότητας της κάθε υπηρεσίας. Ειδικότερα η παντελής αγνόηση του Σώματος Επιθεωρητών Περιβάλλοντος, Δόμησης, Ενέργειας και Μεταλλείων (ΣΕΠΔΕΜ). Υπενθυμίζεται πως ενταγμένη στο ΣΕΠΔΕΜ Ειδική Υπηρεσία Κατεδαφίσεων, που με το 100/2014 (ΦΕΚ Α’ 167/28.08.2014) μετονομάστηκε σε Τμήμα Επιθεώρησης Δόμησης και Κατεδαφίσεων, είχε ιδρυθεί το 2010 με αρχική περιοχή αρμοδιότητας την Ανατολική Αττική. Το 2011 μετονομάστηκε σε Ειδική Υπηρεσία Επιθεώρησης και Κατεδάφισης Αυθαιρέτων (ΕΥΕΚΑ) με το άρθ. 28 του ν. 4014/2011 και επιφορτίστηκε με την αρμοδιότητα εντοπισμού αυθαιρέτων και εκτέλεσης τελεσίδικων πρωτοκόλλων κατεδάφισης στο σύνολο της επικράτειας, ώστε να αποφεύγεται η άσκηση πιέσεων προς τις συναρμόδιες τοπικές και περιφερειακές υπηρεσίες. Αυξημένες αρμοδιότητες δόθηκαν στο ΣΕΠΔΕΜ και με τον ισχύοντα νόμο για τα αυθαίρετα του 2013, ν. 4178/2013. Δεν είναι καθόλου σαφές από πού προκύπτει η ανάγκη για δημιουργία νέας υπηρεσίας, η οποία θεωρούμε δεδομένο πως θα στελεχωθεί με μετακινήσεις υπαλλήλων από τον υφιστάμενο και ήδη αποδυναμωμένο κρατικό μηχανισμό πολεοδομικού ελέγχου και αδειοδότησης. Ενώ ως προφανής και εύλογη προκύπτει η ανάγκη ενδυνάμωσης των κεντρικών και αποκεντρωμένων υπηρεσιών, και ιδίως του Σώματος Επιθεώρησης Περιβάλλοντος και Δόμησης, εντούτοις το αρμόδιο υπουργείο επιλέγει να κατακερματίσει και να τις αποδυναμώσει ακόμα περισσότερο. Στο σημείο αυτό πρέπει να αναφερθεί ότι πρόσφατα ο Συνήγορος του Πολίτη με έγγραφό του έθεσε υπόψη των συναρμόδιων υπουργών τα σοβαρά ζητήματα υποστελέχωσης και ελλείψεων των πολεοδομικών γραφείων και ζητάει «ως προτεραιότητα τη µη περαιτέρω παράταση του χρονικού σηµείου έναρξης άσκησης από τους ∆ήµους των θεσµοθετηµένων, µε τον Καλλικράτη, πολεοδοµικών τους αρµοδιοτήτων, καθώς και τη θέσπιση καταληκτικής προθεσµίας για την υποχρεωτική περαίωση υλοποίησης των νέων δηµοτικών υπηρεσιών. Επίσης, η Αρχή κρίνει ότι σηµαντική βοήθεια θα προσφέρει η δηµιουργία βάσης δεδοµένων στο Υπουργείο Εσωτερικών για τη συγκέντρωση πληροφοριών, µε στόχο την εκτίµηση της ορθής λειτουργίας και των αναγκών των ∆ήµων (πχ. στελέχωση – υλικοτεχνική υποδοµή), σε σχέση µε τις υπό σύσταση πολεοδοµικές υπηρεσίες.» Στη επιστολή του στο επισημαίνεται επίσης εμφατικά πως «εξόχως ανησυχητική κρίνεται η πραγματική κατάσταση αδυναμίας ελέγχου των αυθαιρέτων κατασκευών, η οποία φανερά συντείνει στην επέκταση των παραβατικών φαινομένων μέσω της ατιμωρησίας».