Αρχική ΝΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΔΟΜΗΜΕΝΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΙ ΚΑΙ ΜΕΣΑ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΔΟΜΗΜΕΝΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ – ΥΠΟΚΕΦΑΛΑΙΟ Α: ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΔΟΜΗΜΕΝΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ – ΔΙΑΡΘΡΩΣΗ –ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ – Άρθρο 1 Παρατηρητήριο Δομημένου ΠεριβάλλοντοςΣχόλιο του χρήστη ΝΙΚΟΣ ΔΑΣΚΑΛΑΚΗΣ | 20 Σεπτεμβρίου 2016, 15:28
ΕΥΛΟΓΟ ΑΙΤΗΜΑ Επειδή ο χρόνος διαβούλευσης ήταν σχετικά μικρός και το θέμα πολύ σημαντικό, αποτελεί εύλογο αίτημα να δοθεί μια τελευταία εξάμηνη παράταση στον (ισχύοντα) νόμο και συγχρόνως να ξεκινήσει διάλογος με τους αρμόδιους φορείς κι επιστημονικούς συλλόγους, ώστε να κατατεθεί εκ νέου νομοσχέδιο, το οποίο θα ανταποκρίνεται στην συγκυρία αλλά και τις απαιτήσεις της ασφάλειας, της προστασίας του περιβάλλοντος και του δημόσιου συμφέροντος. 1. ΕΙΣΑΓΩΓΗ Οι συνθήκες που συχνά βιώνουμε είναι απελπιστικές και μας οδηγούν πέρα από τη λογική και τις αντοχές μας. Πιστεύω όμως ότι η κάθε προσπάθεια, δεν αποβαίνει εντελώς μάταια, αν είναι στοχευμένη σωστά. Ελπίζοντας λοιπόν αυτός ο λόγος να βρει ευήκοα ώτα, λαμβάνω κι εγώ μέρος στην παρούσα διαβούλευση, για θέματα ως προς τα οποία έχω προσωπική άποψη. 2. ΓΕΝΙΚΗ ΚΡΙΤΙΚΗ Ο προς ψήφιση Νόμος εισάγει κάποια καινοτόμα στοιχεία, όμως δεν λύνει βασικά εγγενή προβλήματα της διαδικασίας δόμησης: την πολυπλοκότητα και ασάφεια της πολεοδομικής νομοθεσίας σε θέματα όπως αρτιότητες/οικοδομησιμότητες/χρήσεις γης, την έλλειψη βάσεων γεωχωρικών δεδομένων/θεσμικών γραμμών, σοβαρά λάθη Κτηματολογίου -όπου αυτό λειτουργεί, υποστελέχωση των ΥΔΟΜ. Τα παραπάνω οδηγούν πρακτικά σε γραφειοκρατία και μη παραγωγικότητα ποσοτικά και ποιοτικά, ως προς το τελικό αποτέλεσμα. 3. ΑΝΑΓΚΗ ΣΤΕΛΕΧΩΣΗΣ ΑΡΜΟΔΙΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ Σχολιάζοντας την ανάγκη στελέχωσης με προσωπικό του Παρατηρητηρίου Δομημένου Περιβάλλοντος, παρατηρείται το παρακάτω παράδοξο: Για παράδειγμα, το σχέδιο “Καλλικράτης” Ν.3852/10 προβλέπει στο άρθρο 95 παρ.4, ότι: “4. Η διοικητική υποστήριξη για την άσκηση των αρμοδιοτήτων των προηγούμενων παραγράφων από το δήμο της έδρας του νομού παρέχεται μέχρι 31.12.2012. Μέχρι την ίδια ημερομηνία οι λοιποί δήμοι του ίδιου νομού υποχρεούνται να έχουν οργανώσει αντίστοιχες υπηρεσιακές μονάδες.” Ουσιαστικά δηλαδή σήμερα οι ΥΔΟΜ θα έπρεπε να είναι στελεχωμένες σε όλους σχεδόν τους Δήμου της χώρας. Αντ’ αυτού παρατηρείται το ανάποδο. Οι μικρότεροι ιδίως Δήμοι συνεχώς αποδυναμώνονται τεχνικά. Έτσι οι περισσότερες υπάρχουσες ΥΔΟΜ συνεχίζουν να υποστηρίζουν τους μικρότερους Δήμους του νομού τους. Το προσωπικό των ΥΔΟΜ αυτών είναι όλο και λιγότερο αριθμητικά, χωρίς ηλικιακή ανανέωση και με πολλά παράλληλα καθήκοντα. Πλήθος ΥΔΟΜ βρίσκονται πέρα από τα όρια της λειτουργίας τους, ακόμα και για την στοιχειώδη εξυπηρέτηση της καθημερινότητας. Οι συνθήκες αυτές συχνά εξοργίζουν τους συναλλασσόμενους πολίτες και μηχανικούς. Η υπερβολική πίεση συνεπάγεται σημαντική πιθανότητα λαθών κατά τους έλεγχους, κυρίως αρτιότητας/οικοδομησιμότητας, διαγράμματος δόμησης και χρήσεων γης, τα οποία λάθη δύσκολα διορθώνονται αργότερα. Η υποστελέχωση επίσης οδηγεί πολλές διαδικασίες οι οποίες κρίνουν την πορεία ένταξης επενδυτικών προτάσεων (ΕΣΠΑ, Leader, κ.λπ.) να κινδυνεύουν με απένταξη. Το προσωπικό που είναι ήδη λιγοστό, «γηρασμένο», επιφορτισμένο με αρκετές αρμοδιότητες και πολυπλοκότητα υποθέσεων-νομοθεσίας, θα κληθεί να προχωρήσει, επιπλέον των αυξημένων καθηκόντων του, στην καταγραφή και ψηφιοποίηση στοιχείων και γεωχωρικών δεδομένων, τα οποία εισαγάγει το υπό ψήφιση νομοσχέδιο σε αρκετά σημεία του. Επίσης οι ΥΔΟΜ των Δήμων έχουν ως μέλημα εκτός τον έλεγχο, την χάραξη και θεσμοθέτηση του χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδιασμού της περιοχής αρμοδιότητάς τους (σχέδια πόλης, όρια οικισμών, ΓΠΣ/ΣΧΟΟΑΠ/ΖΟΕ/κύρωση δρόμων/ κανονιστικές πράξεις/καταγραφή, προστασία και διαχείριση δημοτικής περιουσίας, κ.α.), το οποίο ελάχιστα γίνεται κατορθωτό σήμερα. Η ανάθεση του ελέγχου κατασκευών στο Παρατηρητήριο Δομημένου Περιβάλλοντος δεν θα ελαφρύνει τόσο σημαντικά τις ΥΔΟΜ, καθώς αφενός ο έλεγχος των καταγγελιών είναι ένα μόνο μέρος από τον όγκο του αντικειμένου τους και αφετέρου το Παρατηρητήριο ενδεχομένως να αποσπάσει ήδη κάποιους από τους υπαλλήλους των ΥΔΟΜ, με συνέπεια την περαιτέρω συρρίκνωση της λειτουργικής τους επάρκειας. Σίγουρα λύση δεν αποτελεί η προτεινόμενη εφαρμογή ασφυκτικών περιορισμών στους χρόνους διεκπεραίωσης και ελέγχου των φακέλων των οικοδομικών αδειών και μόνον προστριβές και επί πλέον εντάσεις άνευ ουσίας, εκτιμάται ότι θα προκαλέσει. ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΑΙ Να υλοποιηθεί άμεσα θεσμική ρύθμιση, ώστε να δοθεί η δυνατότητα προσλήψεων μονίμου νέου προσωπικού για την απαραίτητη στελέχωση των ΥΔΟΜ κάθε Δήμου. Εναλλακτικά να δοθεί η δυνατότητα σύναψης συμβάσεων, με σκοπό την όσο το δυνατόν αποκατάσταση της εύρυθμης λειτουργίας τους. Έτσι θα μπορέσει να “δουλέψει” ο υπό ψήφιση Νόμος, με τις όποιες απαραίτητες βελτιώσεις του, ως προς την ταχύτητα και την αποτελεσματικότητα στην υλοποίηση των στόχων του, του πολεοδομικού σχεδιασμού, της μηχανοργάνωσης, της παραγωγικότητας, της διαφάνειας και μετάβασης στην ηλεκτρονική εποχή. Με εκτίμηση