Αρχική ΝΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΔΟΜΗΜΕΝΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΙ ΚΑΙ ΜΕΣΑ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΔΟΜΗΜΕΝΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ – ΥΠΟΚΕΦΑΛΑΙΟ Α: ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΔΟΜΗΜΕΝΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ – ΔΙΑΡΘΡΩΣΗ –ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ – Άρθρο 1 Παρατηρητήριο Δομημένου ΠεριβάλλοντοςΣχόλιο του χρήστη ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΤΟΠΟΓΡΑΦΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ | 27 Σεπτεμβρίου 2016, 07:39
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΓΡΟΝΟΜΩΝ ΚΑΙ ΤΟΠΟΓΡΑΦΩΝ ΜΗΧ/ΚΩΝ ΤΜΗΜΑ ΔΥΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΟΨΕΙΣ-ΣΧΟΛΙΑ ΕΠΙ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ «ΝΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΛΕΧΓΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΔΟΜΗΜΕΝΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ» Καταρχήν αυτό που θα πρέπει να τονιστεί, είναι ότι δεν μιλάμε για έναν νέο νόμο για τα αυθαίρετα αλλά για ένα Πολυνομοσχέδιο το οποίο και προσπαθεί να ενώσει πολλούς νόμους μαζί ώστε να ελεγχθεί όσο το δυνατόν όχι μόνο να καταγραφεί, ελεγχθεί και ρυθμιστεί η αυθαίρετη δόμηση αλλά να δημιουργηθεί ένας μηχανισμός ελέγχου της δόμησης και των κατασκευών σε μια ενιαία πλατφόρμα και να δημιουργηθεί ένας μηχανισμός ελέγχου εφ’ όρου ζωής μιας κατασκευής. Επίσης στόχο έχει να συντομεύσει την υλοποίηση του πολεοδομικού σχεδιασμού π.χ. Γ.Π.Σ., Τ.Χ.Σ. Ενδεικτικά αναφέρουμε ορισμένους από τους νόμους που επηρεάζει: 3843/10, 4122/13, 4014/11, 4042/11, 4030/11, 4178/13, 4067/12. Πριν διατυπώσουμε οποιαδήποτε σχόλιο αυτό που πρέπει να τονιστεί είναι ότι η θεωρία είναι καλή μόνο που διαφέρει πολύ από την πράξη. Δυστυχώς οι δημόσιες υπηρεσίες, των ΥΔΟΜ κυρίως που θα επωμιστούν σημαντικό βάρος, βρίσκονται στην εποχή του λίθου και κανένας νόμος δεν μπορεί να εξαφανίσει τα τεράστια προβλήματα λειτουργίας τους π.χ. υποστελέχωση προσωπικού, παλαιοί συνάδερφοι με άλλες νοοτροπίες που δεν έχουν δουλέψει ποτέ υπολογιστή ξαφνικά θα κληθούν να εργάζονται μόνο μέσω αυτών όταν δεν ξέρουν τι είναι το AUTOCAD, δίκτυο υπολογιστών απαρχαιωμένο από την εποχή του 2004 το οποίο θα πρέπει σε έξη μήνες να δέχεται ηλεκτρονικά αιτήσεις και σχέδια. Σαφώς και πρέπει να κοπεί οποιαδήποτε συναλλαγή υπαλλήλου έκδοσης Ο.Α. με τον πολίτη και όλα να είναι αναρτέα στο διαδίκτυο μόνο που κάποια στιγμή επιτέλους θα πρέπει να τιμωρούνται πειθαρχικά και σοβαρά τόσο ο υπάλληλος όσο και ο ιδιώτης μηχανικός. Το πολυνομοσχέδιο χωρίζεται σε κεφάλαια – υποκεφάλαια οπότε έτσι γίνεται και η παρακάτω ανάλυση. Συνοπτικά, το σχέδιο νόμου θα αποτελείται από τρία Κεφάλαια: Κεφάλαιο Α : «Μηχανισμοί και Μέσα Ελέγχου της Ποιότητας του Δομημένου Περιβάλλοντος» Κεφάλαιο Β : «Πλαίσιο δόμησης» και Κεφάλαιο Γ : «Αντιμετώπιση αυθαίρετης δόμησης». Κεφάλαιο Α Αρ.1-17: Παρατηρητήριο Δομημένου Περιβάλλοντος Δημιουργείται ένας νέος μηχανισμός ελέγχου του δομημένου περιβάλλοντος μέσω του Παρατηρητηρίου Δομημένου Περιβάλλοντος (ΠΑ.ΔΟ.Π.) με τις περιφερειακές διευθύνσεις του και τα κατά τόπους τμήματα. Θα έχει αυξημένες αρμοδιότητες ελέγχου όπως έλεγχος εξέλιξης πολεοδομικού σχεδιασμού, έλεγχος και εποπτεία της Τράπεζας δικαιωμάτων δόμησης και κοινόχρηστων χώρων. Έλεγχος αυθαιρέτων και επιβολή κυρώσεων, τήρηση μητρώου Ταυτότητας Κτιρίου, μητρώο ελεγκτών δόμησης, ηλεκτρονικό αρχείο Ο.Α. όλης της επικράτειας, διατηρητέα κτίρια, προσβασιμότητα σε ΑΜΕΑ κ.τ.λ. Δυστυχώς για άλλη μια φορά δεν αναφέρεται ποιοι υπάλληλοι θα στελεχώσουν την νέα αυτή δομή αλλά αφήνεται για άλλη μια φορά στο μέλλον σε έκδοση Π.Δ. Όταν δημιουργείται, κατά τη γνώμη μας, μια νέα Υπηρεσία με αυξημένες αρμοδιότητες πρώτα προσδιορίζεται ποιοι υπάλληλοι από πού και πως θα την λειτουργήσουν και μετά υλοποιείται. (Εδώ ίσως κρύβεται αναδιοργάνωση των Υ.ΔΟΜ.). Επίσης προβλέπονται οι αντίστοιχοι πόροι για την λειτουργία του μόνο που αυτοί δεν είναι κρατικές δαπάνες αλλά από τα πρόστιμα που θα πληρώνουν οι πολίτες. Ακόμη προσπαθεί να αναδιοργανώσει τα Συμβούλια Αρχιτεκτονικής (ΣΑ) τα οποία ως γνωστόν δεν λειτούργησαν σχεδόν ποτέ και αυτό οφείλεται εν πολλοίς στις εμπλεκόμενες αρμοδιότητες μεταξύ Περιφερειών και Αποκεντρωμένων Διοικήσεων. Αρ.18-26: Ταυτότητα Κτιρίου Επανέρχεται ο όρος Ταυτότητα Κτιρίου (Ν.3843/10) και αφορά όλα τα κτίρια που έχουν αναγερθεί ή θα ανεγερθούν βάση Ο.Α. Είναι εν ολίγοις ένας φάκελος με όλα τα στοιχεία του κτιρίου με ευθύνη των αρμόδιων μηχανικών οι οποίοι και θα εκδίδουν αφού συμπληρωθεί το Πιστοποιητικό Πληρότητας. Όλα θα γίνονται ηλεκτρονικά. Τα κτίρια χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες και αναλόγως υπάρχει χρονικό όριο για την συμπλήρωση του Όλα ελέγχονται από το ΠΑ.ΔΟ.Π.(3% ετήσιος έλεγχος). Επίσης θα εφαρμοστεί περιοδικότητα επανελέγχου ταυτότητας κτιρίου ανάλογα με την κατηγορία. Το μέτρο αυτό είναι στην σωστή κατεύθυνση μόνο που μιλάμε για ένα νέο κόστος που θα κληθεί να πληρώνει ο εκάστοτε ιδιοκτήτης και αν αυτό προστεθεί στον ΕΝΦΙΑ και στα άλλα τέλη μιας ιδιοκτησίας μιλάμε για τραγικές συνέπειες αφού κανένας δεν θα μπορεί να ανταποκριθεί συνεπώς οδηγούμαστε στο τέλος της οικοδομικής δραστηριότητας όπως τουλάχιστον την γνωρίζαμε. Κεφάλαιο Β Αρ. 27- 42: Παρακολούθηση υλοποίησης πολεοδομικού σχεδιασμού και περιβαλλοντικό ισοζύγιο Δημιουργείται ηλεκτρονική πλατφόρμα όπου ο κάθε δήμος θα καταγράφει και θα επικαιροποιεί όλες τις πληροφορίες σχετικά με την πολεοδομική του ταυτότητα ώστε αυτές να είναι προσβάσιμες στο ευρύ κοινό. Θα ελέγχονται από το αντίστοιχο τμήμα του ΠΑ.ΔΟ.Π. καθώς και η πορεία υλοποίησης του πολεοδομικού σχεδιασμού. Δυστυχώς μέχρι τώρα πολλοί νόμοι έχουν προβλέψει την συμμετοχή των δήμων στην καταγραφή και υλοποίηση του πολεοδομικού σχεδιασμού μόνο που οι δήμοι πέρα από την έκδοση Ο.Α που τους χρεώθηκε με τον «Καλλικράτη» δεν κάνουν τίποτα άλλο όχι μόνο γιατί δεν μπορούν άλλα ούτε έχουν την αντίστοιχη υλικοτεχνική υποδομή. Με το αρ.29 προβλέπεται η δημιουργία ανά δήμο μητρώου ηλεκτρονικής ταυτότητας για κάθε θεσμοθετημένο κοινόχρηστο χώρο. Με το αρ.30 επανέρχεται ο θεσμός της Μεταφοράς Συντελεστή δόμησης από βαρυνόμενο σε ωφελούμενο ακίνητο με την συνακόλουθη του εξαργύρωση σε χρήμα μέσω της Τράπεζας Δικαιωμάτων Δόμησης και Κοινόχρηστων Χώρων (ηλεκτρονικό σύστημα). Προβλέπονται Ζώνες Υποδοχής Συντελεστή (Ζ.Υ.Σ.) και Ζώνες Αυξημένης Επιβάρυνσης Συντελεστή (Ζ.Α.Ε.Σ) όπου και θα πραγματοποιείται η Μ.Σ.Δ. Το ηλεκτρονικό σύστημα που θα ονομαστεί Τράπεζα Δικαιωμάτων Δόμησης θα παρακολουθεί και θα διαχειρίζεται το σύνολο των δικαιωμάτων δόμησης και εξασφάλισης Κοινόχρηστων Χώρων. Σκοπός της είναι η δημιουργία ελεύθερων κοινόχρηστων χώρων κ.α. Ιδιαίτερη προσοχή στο αρ.34 όπου αναφέρει ποια είναι τα βαρυνόμενα ακίνητα για τα οποία επιτρέπεται να εκδοθεί Τίτλος Μ.Σ.Δ. (για την έκδοση απαιτείται παράβολο των 100 €) π.χ. Κοινόχρηστοι Χώροι προβλεπόμενοι από εγκεκριμένα σχέδια πόλης, διατηρητέα, μνημεία, ακίνητα για τα οποία εκ των υστέρων επιβλήθηκε ολική απαγόρευση δόμησης κ.τ.λ. Στο άρ.35 αναφέρονται τα ωφελούμενα ακίνητα π.χ. εντός Ζ.Υ.Σ. οι προδιαγραφές των οποίων αναλύονται στα αρ.36-37. Μιλάμε πάντως για περιοχές εντός εγκεκριμένων σχεδίων πόλης ή οικισμών οι οποίες θα καθοριστούν μέσω αντίστοιχων μελετών. Για άλλη μια φορά μιλάμε για εντελώς πρόχειρο σχεδιασμό αφού δεν εξειδικεύονται ποιοι είναι αυτοί οι χώροι αλλά γενικές κατευθύνσεις χωρίς ουσία. Δυστυχώς δεν δίνεται καμία σημασία στο πως είναι τα σχέδια πόλης της επικράτειας και από τι περιοχές αποτελούνται. Αν θέλουμε να βρούμε περιοχές για Μ.Σ.Δ. εντός σχεδίων πόλης δεν χρειάζεται τίποτα άλλο παρά να υλοποιήσουμε Συνολικές Πράξεις Εφαρμογής για όλα τα αραιοδομημένα τμήματα αυτών. Με τον τρόπο αυτό και χρήματα θα γεμίσουν τα ταμεία των δήμων και κ/χ όπου προβλέπονται θα υλοποιηθούν. Καμία αναφορά στο μέγα αυτό θέμα των αραιοδομημένων περιοχών και στην μη υλοποίηση των εγκεκριμένων σχεδίων πόλης στα κομμάτια αυτά.Ακολούθως περιγράφεται η διαδικασία Μ.Σ.Δ. (αρμόδια υπηρεσία Υ.ΔΟΜ.) που δεν είναι τίποτα άλλο παρά ένα νέο φοροεισπρακτικό μέτρο. Αρ.43- 59: Διαδικασία έκδοσης και ελέγχου αδειών δόμησης Γίνονται κάποιες αλλαγές τόσο στον Ν.4030/11 όσο και στον Ν.4067/12 όχι τόσο στην φιλοσοφία τους όσο στον μετά 6 μηνών προβλεπόμενο ηλεκτρονικό τρόπο έκδοσης Ο.Α. (αρ.45) Αξίζει να σημειώσουμε ότι αυτό προβλέπονταν ήδη στο νΝ.4030/11 μόνο που δεν εκδόθηκαν ποτέ οι αντίστοιχες υπουργικές αποφάσεις. Άρα τώρα θα εκδοθούν; Από την ώρα που θα εκδοθούν παύει κάθε είδους επικοινωνία, συναλλαγή ή υποβολή στοιχείων μεταξύ δημοσίων αρχών και πολιτών σε όλες τις διαδικασίες έκδοσης Ο.Α. Μέτα την λήψη αριθμού Ο.Α. είναι προσβάσιμα από όλους τους πολίτες τόσο το τοπογραφικό διάγραμμα όσο και το διάγραμμα δόμησης. Με το αρ.46 προβλέπεται αυτεπάγγελτη αναζήτηση στοιχείων από τις Υ.ΔΟΜ. μέσω ηλεκτρονικής διαδικασίας. Μένει να αποδειχθεί στην πράξη. Σε 18 ημέρες από την πρωτοκόλληση της Ο.Α. θεωρείται αυτοδίκαια ότι έχει ελέχθη από τις Υ.ΔΟΜ. και ο υπάλληλος διώκεται πειθαρχικά. Σημείο που εγκυμονεί κινδύνους. Στο αρ. 49 αναφέρεται ότι οι ελεγκτές δόμησης κατά το στάδιο του πρώτου ελέγχου επανελέγχουν τόσο το τοπογραφικό διάγραμμα όσο και το διάγραμμα δόμησης και υποβάλλεται ηλεκτρονικά σχετικό πόρισμα στην Υ.ΔΟΜ. Στο αρ.51 αναφέρεται η υποχρέωση των πολιτών να αποπερατώσουν σε 4 ή 6 έτη τις όψεις των κτιρίων αλλιώς μετά πάροδο 6 μηνών να υποβάλλουν μελέτη υλοποίησης της. Σε περίπτωση μη υποβολής ή μη υλοποίησης προβλέπεται ετήσιο πρόστιμο διατήρησης. «Όχι μόνο δεν έχεις λεφτά να τελειώσεις το σπίτι αλλά θα πληρώσεις και πρόστιμο». Σύμφωνα με το αρ.52 ο έλεγχος ορθής εφαρμογής είναι υποχρεωτικός για κάθε έργο με ημερομηνία έναρξης εργασιών 01/03/12 από τους Ελεγκτές Δόμησης. Κατά τα γνωστά ανάλογα το έργο ανάλογοι έλεγχοι (αρχικός –ενδιάμεσος - τελικός). Ορισμός μέσω του ΠΑ.ΔΟ.Π. της περιοχής. Με το αρ. 57 προβλέπονται κυρώσεις τόσο στους μελετητές όσο και στους επιβλέποντες μηχανικούς από 1 έως 12 μήνες ανάλογα με την βαρύτητα της παράβασης. Κεφάλαιο Γ Αρ.60 Αντιμετώπιση αυθαίρετης δόμησης. Το πρόβλημα τόσο με τον νόμο αυτό όσο και με τους προηγούμενους (4014/11, 4178/13) είναι ότι αντιμετωπίζει το πρόβλημα της αυθαίρετης δόμησης φοροεισπρακτικά και μόνο αδιαφορώντας ότι από τον Ν.1337/83 και έπειτα απαγορεύεται η αυθαίρετη δόμηση και κατεδαφίζεται. Στην φιλοσοφία του είναι ίδιος με τον Ν.4178/13 μέχρι και η σειρά των παραγράφων που είναι γραμμένος είναι ίδια. Οι αποκλίσεις που γίνονται αποδεκτές επί εμβαδομετρήσεων είναι τουλάχιστον απαράδεκτες: 5%-10%. Αρμόδιο για την αυθαίρετη δόμηση είναι πάλι το ΠΑ.ΔΟ.Π. (π.χ. 10% έλεγχος των πορισμάτων των ελεγκτώνδόμησης δύο φορές ετησίως). Με το αρ.64 απαιτείται βεβαίωση μηχανικού σε δικαιοπραξίες, κληρονομιές, άδειες ίδρυσης και λειτουργίας Κ.Υ.Ε. κ.α. Έχει ισχύ για 2 μήνες και παίρνει ηλεκτρονικά μοναδικό αριθμό ο οποίος και μνημονεύεται στα συμβόλαια. Για νέα αυθαίρετα μετά 28/7/11 μπορεί να επιβληθεί οριστική παύση άδειας ασκήσεως επαγγέλματος. Με το αρ.65 απαγορεύεται η σύνδεση με τα δίκτυα κοινής ωφέλειας . Με το αρ.66 προβλέπεται η δημιουργία δορυφορικών χαρτών και ενιαίας βάσης αναφοράς. Με το αρ. 67 σύνδεση του αριθμού Ο.Α με τα δελτία αποστολής οικοδομικών υλικών. Τώρα όσον αναφορά για τις κατηγορίες αυθαιρέτων χωρίζονται σε προ 28/7/11 και μετά. Θα αναρτηθούν αεροφωτογραφίες που θα χρησιμοποιηθούν ως βάση αναφοράς κατά το αρ.70. Αρμόδιο για άλλη μια φορά είναι το ΠΑ.ΔΟ.Π. και η νέα αλλαγή είναι ότι ο εντοπισμός των αυθαιρέτων θα γίνεται από 2 ελεγκτές δόμησης. Καμία αναφορά για τις δεκάδες χιλιάδων καταγγελιών για αυθαίρετα που έχουν συσσωρευτεί στις Υ.ΔΟΜ. τι θα γίνει με αυτές; Όσον αναφορά τα αυθαίρετα μετά 28/7/11 κατεδαφίζονται και επιβάλλονται πρόστιμα ανέγερσης, διατήρησης και κατεδάφισης (αρ.78).Τίθενται προθεσμίες για τον τρόπο καταβολής και απόδοσης των προστίμων. Οι κατηγορίες αυθαιρέτων και τα δικαιολογητικά υπαγωγής είναι σαν τον Ν.4178/13 με όποιες συμπληρώσεις . Τα παράβολα και τα ενιαία ειδικά πρόστιμα είναι μικρότερα για τα έως 1-1-83. Δημιουργείται μια νέα υποκατηγορία έως 1-1-93 με ελαφρύνσεις. Το ενιαίο ειδικό πρόστιμο μπορεί να υποβληθεί σε 80 δόσεις με τελική ημερομηνία ένταξης την 8/10/18. Κάτι ενδιαφέρον σύμφωνα με το αρθ. 86 υπάρχει μείωση αν ενταχθείς έως 8/8/17 ενώ από εκεί και πέρα υπάρχει σημαντική αύξηση. Προβλέπονται πάλι μειώσεις προστίμου σε ειδικές ομάδες πληθυσμού. Έλεγχος των δηλώσεων υπαγωγής γίνεται από ελεγκτή δόμησης και το ΠΑ.ΔΟ.Π. ελέγχει 15% των δηλώσεων υπαγωγής τόσο στον 4014/11 όσο και στον 4178/13 (αρθ.92). Δημιουργούνται για άλλη μια φορά ειδικές κατηγορίες αυθαιρέτων π.χ. εντός στάσιμων ή παραδοσιακών οικισμών, διατηρητέο μέχρι και μονάδων ιχθυοκαλλιέργειας (αρ.96-108). Τα μέλη του Δ.Σ Συλλόγου Αγρονόμων και Τοπογράφων Μηχ/κών Τμήμα Δυτικής Ελλάδας