Αρχική ΝΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΔΟΜΗΜΕΝΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΙ ΚΑΙ ΜΕΣΑ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΔΟΜΗΜΕΝΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ – ΥΠΟΚΕΦΑΛΑΙΟ Α: ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΔΟΜΗΜΕΝΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ – ΔΙΑΡΘΡΩΣΗ –ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ – Άρθρο 1 Παρατηρητήριο Δομημένου ΠεριβάλλοντοςΣχόλιο του χρήστη Χρήστος Ραγιάς | 30 Σεπτεμβρίου 2016, 00:14
Σε συνέχεια προηγούμενων παρατηρήσεων, έχω να προσθέσω σε επίπεδο brainstorming, σχετικά με την πρακτικότητα την οφελημότητα και την ευελιξία που πρέπει να υιοθετήσει ο νέος ας ελπίσουμε καινοτόμος νόμος, όταν και όποτε έρθει στη βουλή προς ψήφιση: Α. Επιτάχυνση και μη εμπόδιση της οικονομικής δραστηριότητας. Για παράδειγμα, όπου υπάρχει σχέδιο πόλης, με καθορισμένες ρυμοτομικές - οικοδομικές γραμμές να μπορεί να εκδίδεται οικοδομική άδεια, ανεξάρτητα αν έχει γίνει πράξη εφαρμογής ή σύνταξη πράξης αναλογισμού και αποζημίωσης, (π.χ. περίπτωση μη πλήρους πλάτους διάνοιξης οδού), επιβάλλοντας ίσως επιπλέον αποστάσεις από την Ρ/Γ - Ο/Γ για την αντιμετώπιση λάθους. Σε περίπτωση τυφλού οικοπέδου, αν εξασφαλίζεται με Υ/Δ η συνέναιση των όμορων επίσης να εκδίσεται η οικοδομική άδεια. Το ίδιο και σε όσα οικόπεδα ευρίσκονται εντός ορίων οικισμού. Πρακτικά στην προηγούμενη περίπτωση, κάποιος όταν έχει οικόπεδο που βρίσκεται εντός σχεδίου πόλης, ή εντός ορίων οικισμού, γνωρίζει ότι έχει ένα οικόπεδο άρτιο. Δεν μπορεί όμως να το οικοδομήσει!!! εξ΄αιτίας του ότι το κράτος (με την ευρεία έννοια, Δήμος, Νομαρχία, κ.λ.π) δεν υλοποίησε τα σχέδια. Όμως ό Πολίτης / Επενδυτής διαθέτει το κεφάλαιο για να οικοδομήσει. Αφού λοιπόν η πολιτεία έχει προδιαγράψει με το σχέδιο πόλης ή με το όριο οικισμού, ότι εκεί μπορεί να οικοδομήσει κάποιος, ας μην μεταθέτει το γραφειοκρατικό βάρος στον επενδυτή, μέ όλες τις καθυστερήσεις που αυτό συνεπάγεται και με ενδεχόμενο κίνδυνο της ακύρωσης της οικονομικής δραστηριότητας. Β. Μείωση της ηλεκτρονικοκρατίας.... Να μην συμβεί να περάσουμε από την γραφειοκρατία στην αντικατάστασή της με την ηλεκτρονικοκρατία. Τα ηλεκτρονικά εργαλεία προσφέρουν τεράστια ευκαιρεία αντικατάστασης των δομών και αντιλήψεων του εξουσιολάγνου κράτους. Γ. ΤΑ ΠΑΝΤΑ ΡΕΙ. Μέχρι την ολοκλήρωση της κατασκευής / οικοδομικού έργου, ένα έργο αναθεωρείτε αρκετές φορές για πολλούς λόγους και αιτίες. Εφόσον πληρείται η μέγιστη κάλυψη, ό όγκος και ίσως και οι αποστάσεις, και η χρήση είναι συμβατή με την περιοχή, το έργο θα μπορεί να βρίσκεται σε εξέλιξη. Αυτό θα δηλώνεται απλώς στο ηλεκτρονικό σύστημα με την ευθύνη του μηχανικού του έργου, ενώ θα ενημερώνεται και το ΙΚΑ για τις αλλαγές ηλεκτρονικά. Ο μηχανικός του έργου στο τέλος θα υποβάλλει τα σχέδια ΩΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΘΕΙ, στην ταυτότητα κτιρίου. Τότε θα γίνεται ο τελικός έλεγχος από τον ελεγκτή δόμησης, ο οποίος επιλέγεται με αδιάβλητο σύστημα κλήρωσης και τον οποίο πληρώνει ο χρήστης. Η βασική ιδέα είναι ότι από το σημερινό στατικό σύστημα αδειοδότησης περνάμε σε ένα δυναμικό σύστημα αδειοδότησης των κατασκευών. Είναι προφανές ότι με όπλα τη νέα καινοτόμο νομοθεσία, τους επί τόπου ελέγχους διασταύρωσης των ιδιωτών ελεγκτών δόμησης, την ταυτότητα κτιρίου, τις αεροφωτογραφίες και την τηλεπισκόπηση, δεν υπάρχει περίπτωση νέων αυθαιρεσιών. Η έννοια του αυθαιρέτου σε νέες κατασκευές θα πρέπει να ορισθεί λοιπόν, μετά την ταυτότητα κτιρίου, και όχι κατά την εξέλιξή του εφόσον πληρούνται τα ανωτέρω. Δ. Διαβάζοντας τα σχόλια παρατηρώ ότι αναφέρονται συχνά για το πως θα γίνεται ο έλεγχος και ποιος θα τον κάνει. Είναι προφανές ότι ο θεσμός των ιδιωτών ελεγκτών δόμησης δεν έχει γίνει αντιληπτός. Πρακτικά γίνεται διασταύρωση των ελέγχων με την διπλή ή πολλαπλή παρουσία του ελεγκτή δόμησης επί τόπου στο έργο. Και το σημαντικότερο, σήμερα που η χώρα έχει καταρεύσει, είναι ότι το κόστος του ελέγχου το πληρώνει ο χρήστης και όχι ο φορολογούμενος. Ε. Ο νέος καινοτόμος νόμος πρέπει να μην οδηγεί σε ερμηνευτικούς εγκυκλίους. Αν εκδοθεί έστω και μία ερμηνευτική εγκύκλιος θα έχει αποτύχει. Και για να γίνει αυτό θα πρέπει να ξέρουμε γιατί φτιάχνουμε αυτό το νόμο και τι στόχευση έχουμε. Για όλες τις κατασκευές θα πρέπει να υπάρχει η κάλυψη και ο όγκος (το ύψος) των κατασκευών ως μέγιστα επιτρεπόμενα μεγέθη. Τίποτα άλλο. Αυτά θα πρέπει να συσχετισθούν με τον μέγιστο πληθυσμό. Μεγέθη όπως οι εξώστες και οι Η.Χ. δεν πρέπει να έχουν μέγιστα μεγέθη στο νέο νόμο, αλλά θα είναι ελεύθερα. Ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός θα καθορίζει το μέγεθός τους και όχι ο οικοδομικός κανονισμός. Η σύνδεση της αδειοδότησης θα πρέπει να γίνεται σε σχέση με την ενημέρωση του δήμου, όχι απλώς ως θεώρηση της οικοδομικής άδειας, αλλά ως εργαλείο άσκησης πολιτικής ανάπτυξης από τους δήμους. Οι δήμοι γνωρίζοντας που θα οικοδομηθεί ένα κτίριο, ή μία οικιστική πύκνωση κτιρίων, θα πρέπει να φροντίσουν για τα έργα υποδομής, αλλά και για τις εισπράξεις τους. Αυτό που σήμερα ονομάζεται Γ.Ο.Κ., θα πρέπει να καταργηθεί. Στη θέση του θα πρέπει να δοθεί ένα on line εγχειρίδιο (οδηγός) συστημάτων δόμησης για τους μηχανικούς, (όχι νόμος). ΣΤ. Ο νέος καινοτόμος νόμος θα πρέπει να μην έχει νομικίστικη κατεύθυνση. Δεν θα συμβεί και η συντέλεια του κόσμου αν ξεφύγει κάποια διάσταση, εφόσον δεν επηρεάζει τον μέγιστο πληθυσμό του κτιρίου και άρα και των αναγκών του δήμου, (της φέρουσας ικανότητάς του). Ζ. Ο νέος νόμος θα πρέπει να πριμοδοτεί την μικρότερη κάλυψη με αντάλλαγμα τα υψηλότερα κτίρια σε σχέση πάντα με τον μέγιστο πληθυσμό.