Αρχική ΝΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΔΟΜΗΜΕΝΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣΆρθρο 70 Απόδειξη χρόνου κατασκευής αυθαιρέτων κατασκευώνΣχόλιο του χρήστη Δημ. Φλάσκος | 4 Οκτωβρίου 2016, 06:38
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Είναι ολοφάνερο ότι ο υπο διαβούλευση νόμος «πάσχει» στο σημαντικό αυτό ζήτημα, της απόδειξης του χρόνου τέλεσης της αυθαίρετης κατασκευής, άσχετα από το πώς θα οριστεί τελικά (αναφορικά με την κατασκευαστική φάση). Μάλλον πρόκειται για ένα απο τα πιο "αδύνατα" σημεία του νόμου που θα δημιουργήσουν και πάλι πολλές αδικίες, πάντως «μικρότερες», σε αρκετές περιπτώσεις, σε σχέση με τον υφιστάμενο ν.4178/13 (αναφέρομαι ειδικά στην απόδειξη του χρόνου κατασκευής). Παράδειγμα: Αυθαίρετο με ολοκλήρωση φέροντος οργανισμού το έτος 1981. Δεν υπάρχουν αεροφωτογραφίες της περιοχής του ούτε για το έτος 1981, ούτε για το έτος 1982 (για δημόσια έγγραφα ας το ξεχάσουμε προς το παρόν). Ομως κατά πάσα πιθανότητα θα βρεθεί μία αεροφωτογραφία που να το εμφανίζει, μεταξύ των ετών 1983 ως 1992. Σχετική είναι η από 3 Σεπτεμβρίου 2016, 01:04 δημοσίευση του Κου Ανδρέα Χατζή (οι δύο πρώτες παράγραφοι). Το αποτέλεσμα λοιπόν κατα μεν τον ν.4178/13 είναι 533,33% αυξημένο πρόστιμο έναντι αυτού που θα ίσχυε βάσει της πραγματικής χρονολογίας κατασκευής (η οποία δεν αποδεικνύεται, ελλείψει αεροφωτογραφιών). Το παραπάνω ποσοστό εξάγεται απο το πηλίκο των αντίστοιχων συντελεστών παλαιότητας (0,80/0,15). Αντίστοιχα το αποτέλεσμα κατα τον υπο διαβούλευση νόμο είναι: 400% αυξημένο πρόστιμο (αδίκως), όπως και πάλι εξάγεται απο το πηλίκο των αντίστοιχων συντελεστών παλαιότητας (0,60/0,15) που αφορούν τα δύο διαδοχικά κλιμάκια. Βλέπουμε λοιπόν ότι ναι μεν η προσθήκη του νέου κλιμακίου (1/1/83 ως 31/12/1992), «μικραίνει» την αδικία, ωστόσο αυτή εξακολουθεί να είναι τεράστια. (τέσσερις φορές μεγαλύτερο το πρόστιμο). Αντίστοιχα παραδείγματα που αφορούν τα επόμενα κλιμάκια, οδηγούν σε "λιγότερο" άδικες προσαυξήσεις που είναι 33,33% (0,80/0,60) και 25% (1,0/0,80). Τα παραπάνω, δυστυχώς, είναι τα αποτελέσματα των «χρονικών κενών» σε αεροφωτογραφήσεις, στις περισσότερες περιοχές της Χώρας. Βέβαια πρέπει να αποδεχθούμε ότι ο οποιοσδήποτε τρόπος «απόδειξης» πρέπει να είναι αντικειμενικός. Είναι φανερό ότι η προβλεπόμενη διαδικασία στο σχέδιο νόμου (όπως και στον ν.4178/13) οδηγεί σε στρεβλώσεις και αδικίες, άρα κάθε άλλο παρά αντικειμενική θα μπορούσε να χαρακτηριστεί. Προτείνω λοιπόν παρακάτω ένα εναλλακτικό τρόπο προσδιορισμού τον οποίο θεωρώ τουλάχιστον λιγότερο άδικο. Εξετάζονται δύο «κρίσιμες» ημερομηνίες οι Τ1 και Τ2, όπου Τ1: η ημερομηνία της ΠΙΟ ΠΡΟΣΦΑΤΗΣ αεροφωτογραφίας στην οποία ΔΕΝ εμφανίζεται η αυθαίρετη κατασκευή. Τ2: η ημερομηνία έκδοσης της οικοδομικής αδείας. Ως χρόνος ολοκλήρωσης της αυθαίρετης κατασκευής ΝΑ ΘΕΩΡΕΙΤΑΙ η μεταγενέστερη από τις παραπάνω δύο ημερομηνίες. Με αυτό τον τρόπο γίνεται (όχι σε όλες τις περιπτώσεις) μια μικρή μετάθεση προς τα πίσω της χρονολογίας κατασκευής, που εξουδετερώνει αυτό που ισχύει τώρα δηλ. την μετάθεση προς τα «εμπρός» του χρόνου κατασκευής (λόγω των «κενών» που έχουν επισημανθεί και τα γνωρίζετε). Στη περίπτωση τέλος που δεν υπάρχει οικοδομική άδεια , μπορεί να λαμβάνεται η ημερομηνία Τ1, η επί το δυσμενέστερο, αυτή που προβλέπεται εδώ στο κείμενο του νόμου, δηλαδή η ημερομηνία (Τ3…) της παλαιότερης αεροφωτογραφίας στην οποία εμφανίζεται η αυθαίρετη κατασκευή. Σε κάθε περίπτωση ΝΑ ΙΣΧΥΕΙ (όπως προβλέπεται…) η παρ. 3, αναφορικά με δημόσια έγγραφα, την οποία μάλλον πρέπει να ενσωματώσετε στην παρ. 1, για να απαλείψετε έτσι την υπάρχουσα αντίφαση μεταξύ των δύο αυτών παραγράφων (στην παρ. 1 αναφέρεται μία δυνατότητα, ενώ στην παρ. 3 αναφέρονται δύο εναλλακτικές δυνατότητες απόδειξης…). Ως προς το άλλο θέμα που αφορά την λεγόμενη «κόκκινη γραμμή» της 28/7/2011, και επειδή, πέραν των αυθαιρέτων που έγιναν μετά τη παραπάνω ημερομηνία θα υπάρχουν και άλλα, που ενώ έγιναν πριν απ΄αυτήν, δεν θα μπορούν να το αποδείξουν, ίσως να μπορούσατε να επιδείξετε μια ανάλογη ελαστικότητα βάζοντας ως αποδεικτικό στοιχείο, την πλησιέστερη χρονικά αεροφωτογραφία μετά την 28/7/2011, στην οποία εμφανίζεται η αυθαίρετη κατασκευή. Το τελευταίο είναι μια πρόταση για τη περίπτωση που δεν υπάρχουν αεροφωτογραφίες της 28/7/2011, και επι της ουσίας ισοδυναμεί με μία μικρή μετατόπιση της ημερομηνίας αυτής, προκειμένου να μη βρεθούν σε δυσχερή θέση (λόγω αδυναμίας απόδειξης και πάλιν), όσοι όντως ολοκλήρωσαν τον σκελετό της αυθαίρετης κατασκευής τους πριν τις 28/7/2011.