Αρχική ΝΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΔΟΜΗΜΕΝΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣΆρθρο 44 Αρμόδια όργανα χορήγησηςΣχόλιο του χρήστη ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ | 7 Οκτωβρίου 2016, 15:32
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο παρ. 1 του άρθρου 44 αναφέρεται: «Αρμόδια όργανα για τη χορήγηση της οικοδομικής άδειας και της έγκρισης εργασιών μικρής κλίμακας καθώς και για την παραλαβή της έγγραφης προ 48 ωρών ενημέρωσης είναι οι Υπηρεσίες Δόμησης (Υ.ΔΟ.Μ) των Δήμων, εκτός εάν από ειδικές διατάξεις ορίζεται διαφορετικά». Ενώ στην παρ. 7 του άρθρου 44 αναφέρεται: « Όπου από την κείμενη νομοθεσία προβλέπεται η έκδοση οικοδομικής άδειας από άλλες υπηρεσίες πλην της ΥΔΟΜ η προέγκριση χωροθέτησης είναι υποχρεωτική και χορηγείται από τις εν λόγω υπηρεσίες. Η οικοδομική άδεια στις ως άνω περιπτώσεις θα χορηγείται από την οικεία ΥΔΟΜ σύμφωνα με τους όρους του παρόντος». Οι δύο αυτές παράγραφοι έρχονται σε αντίθεση μεταξύ τους γιατί ενώ σύμφωνα με την παρ.1 η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) θα χορηγεί την οικοδομική άδεια ως υπαγόμενη σε ειδικές διατάξεις (Κοινή Υπουργική Απόφαση Γ2/Β/26970/1469/10-8-1988), σύμφωνα με την παρ. 7 θα εκδίδει μόνο προεγκρίσεις χωροθέτησης ενώ τις οικοδομικές άδειες θα εκδίδουν οι οικείες ΥΔΟΜ. Όμως, η έκδοση οικοδομικών αδειών για τα έργα της ΥΠΑ από τις οικείες ΥΔΟΜ είναι αντίθετη με τη νομοθεσία και την πάγια πρακτική της ΥΠΑ, ήτοι: α) Κοινή Υπουργική Απόφαση Γ2/Β/26970/1469/10-8-1988 «Όροι και διαδικασία έκδοσης οικοδομικών αδειών για εκτέλεση έργων και εγκαταστάσεων της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας». β) Παρ. 8 άρθρου 4 Ν. 4067/2012, όπου αναφέρεται» Με απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων καθορίζονται οι όροι και η διαδικασία έκδοσης άδειας δόμησης για την εκτέλεση έργων ή εγκαταστάσεων στους χώρους των πολιτικών αεροδρομίων ….» γ) Ν.4389/2016, με τον οποίο κυρώθηκε η Σύμβαση Παραχώρησης Α: «Αναβάθμιση, Συντήρηση, Διαχείριση και Λειτουργία περιφερειακών αεροδρομίων Κρήτης, Ηπειρωτικής Ελλάδας και Ιονίου» και Β: «Αναβάθμιση, Συντήρηση, Διαχείριση και Λειτουργία περιφερειακών αεροδρομίων Αιγαίου», και ειδικότερα στο άρθρο 17.7.6 των Συμβάσεων Παραχώρησης Α και Β αναφέρεται: «Προς αποφυγή αμφιβολίας η ΥΠΑ θα συνεχίσει να είναι η Αρμόδια Αρχή για την έκδοση των Αδειών που απαιτούνται για την κατασκευή και εκτέλεση Έργων εντός των Περιοχών Παραχώρησης σύμφωνα με την υπουργική απόφαση αρ. Γ2/Β/26970/1469/10-8-1988». δ) Νόμος ψηφισθείς την 6/10/2016 περί «Σύστασης Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας, Αναδιάρθρωσης της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και άλλων διατάξεων» (δεν έχει πάρει αριθμό ΦΕΚ), ο οποίος στο εδάφιο Βη του άρθρου 23 αναφέρει στις αρμοδιότητες του Τμήματος Μελετών και Επιβλέψεων της Διεύθυνσης Κανονισμών και Εποπτείας Υποδομών «την έκδοση οικοδομικών αδειών και πολεοδομικών εγκρίσεων για κτίρια, κεραίες κινητής τηλεφωνίας και κατασκευών εντός των χώρων των αεροδρομίων κλπ χώρων». Η νομοθεσία αυτή και η ασκούμενη πρακτική είναι συναφής με το εξειδικευμένο έργο που ασκεί η ΥΠΑ στον τομέα των αερομεταφορών και συγκεκριμένα: 1. Τα έργα αεροδρομίων τα ευρισκόμενα τόσο εντός αυτών (κτίρια αεροσταθμών, πυροσβεστικοί σταθμοί, υδατόπυργοι, πύργοι ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας, συνεργεία, φυλάκια, δεξαμενές καυσίμων και νερού κοκ) όσο και εκτός αυτών σε χώρους της ΥΠΑ (ραδιοβοηθήματα, πυλώνες φωτισμού κοκ) διέπονται από ειδικές διατάξεις και διεθνείς κανονισμούς (ICAO, EASA κλπ) που σχετίζονται με την ασφάλεια και την εξυπηρέτηση του αεροπορικού έργου, είναι δε ενταγμένα σε ίδια εγκεκριμένα γενικά σχέδια ανάπτυξης (Master Plan). Για το λόγο αυτό δεν είναι δυνατόν να ισχύσουν για τα έργα αυτά οι διατάξεις που διέπουν τα συνήθη οικοδομικά έργα. 2. Η ΥΠΑ είναι στελεχωμένη με όλες τις ειδικότητες μηχανικών ειδικά εκπαιδευμένων και εξειδικευμένων στις ειδικές διατάξεις και διεθνείς κανονισμούς που αφορούν στη μελέτη, επίβλεψη και λειτουργία έργων πολιτικής αεροπορίας, έχουν δε και πολύχρονη σχετική εμπειρία. Κατόπιν των ανωτέρω προτείνεται στο άρθρο 44 Προσθήκη με νέα παράγραφο αριθμός 8α ως εξής: 8. α. Οι προεγκρίσεις οικοδομικών αδειών, οι οικοδομικές άδειες, οι εγκρίσεις εργασιών μικρής κλίμακας και οι έγγραφες προ 48 ωρών ενημερώσεις για την εκτέλεση έργων και εγκαταστάσεων στους χώρους των πολιτικών αεροδρομίων και των εγκαταστάσεων ραδιοβοηθημάτων της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) εκδίδονται από την ΥΠΑ. Με απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων καθορίζονται οι όροι και η διαδικασία έκδοσης των ανωτέρω διοικητικών πράξεων. Επί πλέον και προκειμένου να ρυθμισθούν επί μέρους θέματα οικοδομικών αδειών σε έργα αρμοδιότητας ΥΠΑ εισηγούμεθα να περιληφθούν στην εν λόγω Προσθήκη οι παράγραφοι 8β, 8γ, 8δ και 8ε ως εξής : 8.β Κατά παρέκκλιση του άρθρου 21 του Ν. 4030/2011 περί αρμοδιοτήτων των Συμβουλίων Αρχιτεκτονικής τα έργα και οι εγκαταστάσεις στους χώρους των πολιτικών αεροδρομίων και των ραδιοβοηθημάτων της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) δεν εμπίπτουν στις αρμοδιότητες των Συμβουλίων Αρχιτεκτονικής. Η εν λόγω διάταξη προτείνεται διότι: 1. τα κτίρια των αεροδρομίων γενικά δεν εμπίπτουν στις κατηγορίες που αναφέρονται στο άρθρο του Ν. 4030/2011 2. ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός των κτιρίων αεροδρομίων (αεροσταθμοί, πύργοι ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας, πυροσβεστικοί σταθμοί, συνεργεία κλπ) επιβάλλεται από την ανάγκη τήρησης εθνικών και διεθνών κανονισμών ως προς τη θέση, την έκταση, το ύψος, τον περιβάλλοντα χώρο τους κλπ καθώς και από την ιδιαιτερότητα του αεροπορικού έργου. Κατά συνέπεια είναι συνήθως αναγκαίο να διαφοροποιούνται οι αντίστοιχες αρχιτεκτονικές μελέτες ως προς τα μορφολογικά στοιχεία και την τυπολογία που επιβάλλεται με ειδικές διατάξεις που έχουν θεσπισθεί ανά περιοχή, όπως προβλέπεται στο άρθρο 21 του Ν.4030/2011. 3. η ΥΠΑ είναι στελεχωμένη με Αρχιτέκτονες Μηχανικούς, οι οποίοι εκπονούν, ελέγχουν και εγκρίνουν τις αντίστοιχες αρχιτεκτονικές μελέτες βάσει αεροπορικών κριτηρίων και λαμβάνοντας υπόψη κατά το δυνατόν μορφολογικά στοιχεία της εκάστοτε περιοχής. 8.γ Κατά παρέκκλιση του άρθρου 23 του Ν. 4067/2012 περί νομίμως υφισταμένων κτιρίων, ένα υφιστάμενο κτίριο ή εγκατάσταση της ΥΠΑ θεωρείται ως νομίμως υφιστάμενο εφόσον έχει κατασκευασθεί προ της 10/10/1988, ημερομηνίας έκδοσης της Κοινής Υπουργικής Απόφασης Γ2/Β/26970/1469/1988 «Όροι και διαδικασία έκδοσης οικοδομικών αδειών για εκτέλεση έργων και εγκαταστάσεων της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας». Η εν λόγω διάταξη προτείνεται διότι η κατασκευή των προ της 10/10/1988 ανεγερθέντων κτιρίων γινόταν αποκλειστικά μετά από έγκριση της μελέτης και της χρηματοδότησης από το Υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών. 8.δ Κατά παρέκκλιση του άρθρου 26 του Ν. 4067/2012 περί ειδικών ρυθμίσεων για την εξυπηρέτηση ατόμων με αναπηρία ή εμποδιζόμενων ατόμων, σε χώρους ειδικής χρήσης, όπου δεν διακινείται το επιβατικό κοινό, (π.χ. Πύργοι Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας, Πυροσβεστικοί Σταθμοί, Ραδιοβοηθήματα κλπ), και που περιλαμβάνονται στα έργα και στις εγκαταστάσεις της ΥΠΑ, μετά από απόφαση του Διοικητή της ΥΠΑ, δεν απαιτείται η εξασφάλιση οριζόντιας και κατακόρυφης αυτόνομης προσπέλασης από ΑΜΕΑ, ούτε λοιπών χώρων εξυπηρέτησής τους (WC κλπ). Η εν λόγω διάταξη προτείνεται διότι στους χώρους ειδικής χρήσης (π.χ. Πύργοι Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας, Πυροσβεστικοί Σταθμοί, Ραδιοβοηθήματα κλπ), που περιλαμβάνονται στα έργα και στις εγκαταστάσεις των αεροδρομίων και θα καθορίζονται μετά από απόφαση του Διοικητή της ΥΠΑ, δεν απαιτείται η εξασφάλιση οριζόντιας και κατακόρυφης αυτόνομης προσπέλασης από ΑΜΕΑ, ούτε λοιπών χώρων εξυπηρέτησής τους (WC κλπ), είτε για λειτουργικούς λόγους είτε διότι στους χώρους αυτούς δεν διακινείται το κοινό και δεν εργάζονται ΑΜΕΑ σύμφωνα με τους αντίστοιχους κανονισμούς λειτουργίας. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι για λειτουργικούς λόγους δεν είναι δυνατόν να υπάρχουν ανελκυστήρας και χώροι υγιεινής (κανονικοί ή ΑΜΕΑ) στο τελευταίο επίπεδο του Πύργου Ελέγχου Αεροδρομίου (ΠΕΑ), ώστε να μην παρεμποδίζεται η πλήρης ορατότητα στον εκτός ΠΕΑ χώρο. 8.ε Κατά παρέκκλιση του άρθρου 11 του Ν. 4030/2011 ο έλεγχος όλων των κατασκευών για τις οποίες εκδίδεται οικοδομική άδεια από την ΥΠΑ γίνεται από Εντεταλμένους Ελεγκτές Μηχανικούς της ΥΠΑ. Με απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων καθορίζονται οι όροι και η διαδικασία έκδοσης των ελέγχων των κατασκευών. Η εν λόγω διάταξη προτείνεται διότι: 1. Οι έλεγχοι που απαιτούνται για τα έργα των αεροδρομίων δεν αποσκοπούν στην τήρηση πολεοδομικών διατάξεων, που αποτελούν τον κύριο σκοπό των ελέγχων των διενεργούμενων από τους Ελεγκτές Δόμησης του άρθρου 11 του Ν. 4030/2011, οι οποίοι (έλεγχοι) περιγράφονται στην ΚΥΑ 299/ΦΕΚ 57Β/16-1-2014 και που δεν έχουν ιδιαίτερη σημασία για τα αεροπορικά έργα. 2. Οι Έλεγχοι των Εντεταλμένων Ελεγκτών Μηχανικών της ΥΠΑ αποσκοπούν στην τήρηση κανονισμών και ειδικών διατάξεων και διεθνών κανονισμών (ICAO, EASA κλπ) και συγχρόνως στην τήρηση των διατάξεων των Συμβάσεων Παραχώρησης άρθρου 18.12.3, όπου προβλέπεται επιθεώρηση των έργων από ΥΠΑ. 3. ΥΠΑ είναι στελεχωμένη με Μηχανικούς, οι οποίοι έχουν εμπειρία στις ειδικές διατάξεις και στους διεθνείς κανονισμούς που διέπουν τα αεροπορικά έργα. 4. ΟΙ χρονικές προθεσμίες που καθορίζονται στις Συμβάσεις Παραχώρησης είναι ιδιαίτερα σύντομες και δεν μπορούν να αντιμετωπισθούν με την διαδικασία του Ελέγχου Δόμησης, όπως περιγράφεται στον Ν. 4030/2011 και στην ΚΥΑ 299/ΦΕΚ 57Β/16-1-2014. Τα ανωτέρω αποτελούν πρόταση της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών της ΥΠΑ και θα διαβιβασθούν εγγράφως αρμοδίως