Αρχική Κανονισμός Ενεργειακής Απόδοσης ΚτιρίωνΆρθρο 12 – Αμοιβή για τη μελέτη ενεργειακής απόδοσης κτιρίουΣχόλιο του χρήστη ΚΩΝ/ΝΟΣ ΚΡΕΜΑΛΗΣ | 26 Ιανουαρίου 2010, 14:28
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΚΩΝ/ΝΟΣ ΚΡΕΜΑΛΗΣ Διπλ. ΧΜ ΕΜΠ. Μέλος Αντιπροσωπείας ΤΕΕ. π.Μέλος ΔΕ ΤΕΕ. Εκπρόσωπος της ΕΝΩΤΙΚΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ ΧΗΜΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ – ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΔΙΕΡΓΑΣΙΩΝ. Πρός : κ. Τίνα Μπιρμπίλη Υπουργό ΠΕΚΑ Aθήνα 26.01.2010 ΣΧΟΛΙΑ ΣΤΟ ΑΡΘΡΟ 12 (ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΤΩΝ ΣΧΟΛΙΩΝ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 1) Πιστεύουμε ότι το Αρθρο 12 και το σχετικό Αρθρο 10 του σχ. ΚΕΝΑΚ είναι εκτός των εξουσιοδοτήσεων του ν.3661/08. Πέραν τούτου, η καταχρηστική χρήση του όρου «Η/Μ εγκαταστάσεις» στο σχ. ΚΕΝΑΚ με σκοπό τη διασύνδεση του με επαγγελματικά δικαιώματα, ανασύρει στην επιφάνεια το καθεστώς εκπόνησης μελετών εγκαταστάσεων κτιρίων με όρους αποκλειστικότητας υπέρ ορισμένων ειδικοτήτων διπλ. μηχανικών και αποκλεισμό άλλων. Ένα καθεστώς που συντηρήθηκε με αδιαφανείς κανονιστικές πράξεις και δεν θεμελιώνεται σε νέους ή παλαιούς νόμους για τους ακόλουθους λόγους: • Ο νόμος 3661/08 προβλέπει ότι η Μελέτη Ενεργειακής Απόδοσης αντικαθιστά τη Μελέτη Θερμομόνωσης και δεν προβλέπει ούτε επέκταση των αντικειμένων της αρχιτεκτονικής μελέτης και της μελέτης Η/Μ εγκαταστάσεων, ούτε τεμαχισμό των μελετών ΘΨΚ και ΖΝΧ με σκοπό την εκχώρηση τμημάτων τους στη μελέτη Η/Μ εγκαταστάσεων, όπως ταύτα προβλέπονται στα άρθρα 10 και 12 του σχ. ΚΕΝΑΚ. • Σύμφωνα με το Π.Δ. 11.6/4.7.1979 κάθε ειδικότητα διπλ. μηχανικού θεωρείται αρμόδια για την εκπόνηση της Μελέτης Θερμομόνωσης και υπονοείται ως αυτονόητη η τήρηση από Επιστήμονες των κανόνων της επαγγελματικής δεοντολογίας. Η αναιτιολόγητη αφαίρεση αυτής της αρμοδιότητας και η εκχώρηση της σ’ ορισμένες μόνον ειδικότητες, πιστεύουμε ότι αποτελεί πρόδηλη αυθαιρεσία. • Ο νόμος δεν προβλέπει ρυθμίσεις αμοιβών μελετών με τον ΚΕΝΑΚ. Είναι δυνατή με άλλες διατάξεις, η ρύθμιση της αμοιβής της αναβαθμισμένης «μελέτης θερμομόνωσης». Κατά τη γνώμη μας απαιτείται ριζική αλλαγή του τρόπου σύνταξης και υποβολής των μελετών προς χορήγηση οικοδομικής άδειας, με την επικαιροποίηση του Π.Δ. 8/13.7.93. • Είναι ανεπίτρεπτος για συνθήκες διαφάνειας, ο προσδιορισμός αρμόδιων προσώπων στο Αρθρο 12 του σχ. ΚΕΝΑΚ, χωρίς σαφή αναφορά διατάξεων νόμων (και όχι βέβαια κανονιστικών πράξεων), που τον θεμελιώνουν. Αν υπονοούνται οι νόμοι 4663/30 και 6422/34 σημειώνουμε : - Ουδεμία διάταξη αυτών των νόμων αναφέρεται ρητά σε ενεργειακή μελέτη κτιρίων. - Ο όρος «Η/Μ εγκαταστάσεις» που υπήρχε αρχικά στο ν.6422/34 καταργήθηκε με το ΝΔ 1150/1949 και επομένως η διασύνδεση του με επαγγελματικά δικαιώματα σε κανονιστικές πράξεις, δεν είναι σύννομη. Η κατάργηση πρέπει να οφείλονταν και ορθώς στην ανάγκη διάκρισης του επαγγέλματος του διπλ. μηχανολόγου από το επάγγελμα του διπλ. ηλεκτρολόγου, όταν τα μόνα κριτήρια κατά το νόμο για την άσκηση επαγγελματικών δικαιωμάτων, ήταν τα ακαδημαϊκά εφόδια. Οι κατηγορίες εγκαταστάσεων που περιλαμβάνονται στο νόμο όπως ισχύει, για την αντιστοίχιση με επαγγελματικά δικαιώματα είναι μηχανολογικές, χημικές, ηλεκτρολογικές και ναυπηγικές. - Τα ρητά δικαιώματα που προκύπτουν από το ν.6422/34 (παρ. 8 Αρθρο 6) για τους διπλ. μηχανικούς των ειδικοτήτων μηχανολόγου, χημικού, ηλεκτρολόγου και ναυπηγού, αφορούν μελέτες και πραγματογνωμοσύνες στο στάδιο εγκατάστασης ή κατά την κοινή πείρα στο στάδιο ανέγερσης, τοποθέτησης και συναρμολόγησης εξοπλισμού διαφόρων μονάδων, και όχι στο στάδιο προσδιορισμού του εξοπλισμού, ή άλλως στο στάδιο σχεδιασμού μιάς εγκατάστασης. Δηλαδή πρόκειται για δικαιώματα εγκαταστάτη. Διαφορετική προσέγγιση του θέματος είναι βέβαιο ότι οδηγεί σε παραλογισμούς. - Σε κάθε περίπτωση τα όποια έμμεσα και όχι ρητά δικαιώματα, μπορούν να αιτιολογηθούν από το ν.6422/34, με αντιστοίχιση ειδικότητας διπλ. μηχανικού και κατηγορίας εγκατάστασης δεν πρέπει να θεωρούνται αποκλειστικά. Π.χ. οι εγκαταστάσεις διακίνησης καυσίμων και οι εστίες καύσης με τις συναφείς συσκευές τους, χαρακτηρίζονται στο Π.Δ. 274/97 ως χημικές εγκαταστάσεις και τα δικαιώματα των εμπλεκόμενων μηχανικών περιλαμβάνονται σ’ αυτό το διάταγμα. Αφετέρου με παλαιότερα διατάγματα περιλαμβάνονταν και σε εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης κτιρίων και χαρακτηρίζονταν ως μηχανολογικές. Το π.ΥΠΕΧΩΔΕ έπρεπε να προσαρμόσει το Π.Δ. 8/13.7.93 στις διατάξεις του Π.Δ. 274/97 σε θέματα σχετικά με «δικαιώματα» εκπόνησης μελετών. Σε κάθε περίπτωση η επικάλυψη των χαρακτηρισμών διαφόρων εγκαταστάσεων, δεν είναι δυνατόν να οδηγεί σε αποκλεισμούς π.χ. είτε των διπλ. μηχανολόγων είτε των διπλ. χημικών μηχανικών, από πρόδηλα αντικείμενα των επαγγελματικών τους δραστηριοτήτων. • Δεν είναι δυνατόν να θεωρούνται αναρμόδια πρόσωπα για την εκπόνηση ενεργειακών μελετών, οι Ενεργειακοί Μελετητές του Μητρώου Μελετητών Δημοσίων Eργων. • Δεν είναι δυνατόν να θεσπίζονται με Π.Δ. κατάλληλα προσόντα για τους διπλ. μηχανικούς - ενεργειακούς επιθεωρητές και να μην απαιτούνται κατάλληλα προσόντα για τον προσδιορισμό των αρμόδιων μελετητών για την εκπόνηση ενεργειακών μελετών. Από τα προηγούμενα προκύπτει ότι με το σχ. ΚΕΝΑΚ γίνεται προσπάθεια εξοβελισμού των διπλ. ΧΜ ως ενεργειακών μελετητών. Πέραν των νόμων και των κανονιστικών πράξεων, αναμέναμε οι σύμβουλοι της κ. Υπουργού να γνωρίζουν ότι τα Ισοζύγια μάζας – ενέργειας, αποτελούν το βασικό εργαλείο των χημικών μηχανικών και άλλων συναφών ειδικοτήτων, για τον προσδιορισμό του εξοπλισμού και για τον σχεδιασμό των χημικών εγκαταστάσεων ή εγκαταστάσεων φυσικοχημικών ή/και βιολογικών διεργασιών, δηλαδή για το κύριο αντικείμενο, στο οποίο προορίζονται να δραστηριοποιούνται και για το οποίο έχει γνωματεύσει από το 1966 η Σύγκλητος του ΕΜΠ. Δεν είναι δυνατόν ο Κλάδος των ΧΜ να ανεχθεί τέτοιου είδους στρεβλώσεις, με την έκδοση Υπουργικών Αποφάσεων, που διαιωνίζουν ένα μη νόμιμο και οπωσδήποτε ανορθολογικό καθεστώς. Κων/νος Κρεμαλής