Αρχική Ίδρυση Εθνικού Οργανισμού Εναλλακτικής Διαχείρισης Συσκευασιών και άλλων προϊόντωνΆρθρο 4Σχόλιο του χρήστη ECOELASTIKA AE | 10 Νοεμβρίου 2016, 17:19
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Αρθρο 4Α παρ.2, περ. β: Η ανάμειξη των ΟΤΑ στη διαχείριση της ευθύνης του παραγωγού έρχεται σε αντίφαση με την αρχή της διευρυμένης ευθύνης του παραγωγού. Οι τοπικές αρχές έχουν σπουδαίο ρόλο στην εναλλακτική διαχείριση, ωστόσο ο ρόλος τους θα πρέπει να είναι σαφής και να μην συγχέεται με αυτόν του παραγωγού. Η προτεινόμενη ρύθμιση, έστω και θεωρητικά, δίνει τη δυνατότητα στους ΟΤΑ να οργανώσουν ακόμη και μόνοι τους σύστημα εναλλακτικής διαχείρισης, κάτι που πέραν των πρακτικών ζητημάτων (έλλειψη πόρων, διαδικασιών και τεχνογνωσίας) είναι ευθέως αντίθετο με την αρχή της διευρυμένης ευθύνης του παραγωγού. Αρθρο 4Α παρ.6: Η ρύθμιση είναι ασύμβατη με κατοχυρωμένα συνταγματικά δικαιώματα, καθώς εισάγει περιορισμό του δικαιώματος ατομικής περιουσίας και οικονομικής ελευθερίας (άρθρα 5, 17 Συντάγματος, άρθρο 1 πρόσθετου πρωτοκόλλου ΕΣΔΑ) Οι δύο αυτές ομολογουμένως ασυνήθιστες ρυθμίσεις επιχειρούν να ρυθμίσουν θέματα α) διοίκησης ΑΕ β) εργασιακών σχέσεων με τρόπο ασύμβατο προς τις διατάξεις της εμπορικής και εργασιακής νομοθεσίας αντίστοιχα, Αρθρο 4Α παρ.7: Η γενική απαγόρευση εκτέλεσης εργασιών εναλλακτικής διαχείρισης από τα συστήματα γεννά το αυτονόητο ερώτημα: Πώς θα μπορούν τα συστήματα να αναθέτουν τις εργασίες σε τρίτους εάν δεν έχουν σχετική αρμοδιότητα; Η ρύθμιση θα πρέπει να αποσαφηνιστεί. Αρθρο 4Α παρ.9: Η διάταξη θα πρέπει να επανεξεταστεί. Είναι καταρχήν αναγκαίο να προβλεφθεί μία μεταβατικότητα στην εφαρμογή της ρύθμισης, δεδομένου ότι υπάρχει υποχρέωση των ΣΕΔ να υποβάλλουν για έγκριση τον Κανονισμό τους εντός 8μήνου από τη δημοσίευση του νόμου. Κατά τη μεταβατική περίοδο, μέχρι την έγκριση του κανονισμού τους, θα πρέπει τα ΣΕΔ να εφαρμόζουν τις διαδικασίες τους. Όσον αφορά την διαδικασία έγκρισης του κανονισμού των ΣΕΔ, θα πρέπει οπωσδήποτε να προβλέπεται χρονικός περιορισμός για τον ΕΟΑΝ. Από τη μέχρι σήμερα εμπειρία προκύπτει ότι έχουν παρατηρηθεί σοβαρές καθυστερήσεις στις διαδικασίες του ΕΟΑΝ . Εξάλλου, ο προβλεπόμενος Πρότυπος Κανονισμός πρακτικώς δεν φαίνεται να μπορεί να εκδοθεί σε βραχύτερο χρονικό διάστημα, δεδομένου ότι ο ΕΟΑΝ θα κληθεί να συνθέσει τις διαφορές στην οργάνωση, τη δομή και τις διαδικασίες των συστημάτων. Περαιτέρω η πρόβλεψη Πρότυπου Κανονισμού ενέχει τον κίνδυνο αυτός να προσαρμοστεί στα δεδομένα των δημοσίων διαγωνισμών, πράγμα που θα ήταν καταστροφικό για τη λειτουργία των ΣΕΔ καθώς θα συνεπαγόταν ανυπολόγιστες καθυστερήσεις, αδυναμία λειτουργίας και αύξηση του κόστους της εναλλακτικής διαχείρισης. Αρθρο 4Α παρ.11: Πρόκειται για μία ασυνήθιστη ρύθμιση, με την οποία επιχειρείται κατ’ ουσίαν η επίτευξη συνεργασίας μέσω καταναγκασμού των ΣΕΔ σε διεξαγωγή δράσεων. Αρθρο 4Α παρ.13: Το ποσοστό 10% είναι, με βάση τα δεδομένα της αγοράς, ιδιαίτερα χαμηλό καθώς ένα ρεαλιστικό μέσο κόστος διοικητικής λειτουργίας δεν μπορεί να είναι χαμηλότερο του 15%. Επιπλέον το γεγονός ότι το όριο αυτό αποτελεί συνάρτηση των εσόδων σημαίνει ότι σε περίοδο οικονομικής κρίσης τα ΣΕΔ καλούνται να λειτουργήσουν με ένα πολύ χαμηλό κόστος λειτουργίας και να βρεθούν αντιμέτωπα με κυρώσεις σε περίπτωση υπέρβασης. Σε νομικό επίπεδο εκφράζουμε τις επιφυλάξεις μας για τη συμβατότητα της διάταξης με τις αρχές της οικονομικής ελευθερίας. Επίσης σε ότι αφορά τις σχετικές αποφάσεις του ΕΟΑΝ για την έγκριση ή μη της υπέρβασης του 10% κατόπιν αιτήματος των ΣΣΕΔ, εδώ Θα πρέπει να προβλεφθούν α) τα γενικά, οριζόντια και αντικειμενικά κριτήρια τα οποία θα λαμβάνονται υπόψιν για την απόφαση του ΕΟΑΝ, ώστε να διασφαλίζεται η διαφάνεια στη λήψη των αποφάσεων β) προθεσμία εντός της οποίας ο ΕΟΑΝ υποχρεούται να εκδώσει απόφαση, σε περίπτωση παρέλευσης της οποίας να θεωρείται ότι το αίτημα εγκρίνεται. Αρθρο 4Α παρ.14: Και εδώ, όπως και στην περίπτωση της παρ. 13 θα πρέπει να τεθούν α) γενικά αντικειμενικά και οριζόντια κριτήρια τα οποία θα λαμβάνονται υπόψιν για την απόφαση του ΕΟΑΝ, ώστε να διασφαλίζεται η διαφάνεια. Για ποιους λόγους δικαιούται ένας φορέας να έχει αποθεματικά ανώτερα του 35% ενώ κάποιος άλλος όχι? β) προθεσμία εντός της οποίας ο ΕΟΑΝ υποχρεούται να εκδώσει απόφαση, σε περίπτωση παρέλευσης της οποίας να θεωρείται ότι το αίτημα εγκρίνεται. Επίσης θα πρέπει να τεθεί μεταβατική διάταξη για την προσαρμογή των ΣΕΔ, η οποία δεν μπορεί να είναι μικρότερη της 3ετίας.