Αρχική Ενεργειακοί Επιθεωρητές κτιρίων, λεβήτων & εγκαταστάσεων θέρμανσης και εγκαταστάσεων κλιματισμούΆρθρο 6 – Απαιτούμενα Προσόντα Ενεργειακών ΕπιθεωρητώνΣχόλιο του χρήστη ΚΩΝ/ΝΟΣ ΚΡΕΜΑΛΗΣ | 26 Ιανουαρίου 2010, 14:54
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΚΩΝ/ΝΟΣ ΚΡΕΜΑΛΗΣ Διπλ. ΧΜ ΕΜΠ. Μέλος Αντιπροσωπείας ΤΕΕ. π.Μέλος ΔΕ ΤΕΕ. Εκπρόσωπος της ΕΝΩΤΙΚΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ ΧΗΜΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ – ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΔΙΕΡΓΑΣΙΩΝ. Πρός : κ. Τίνα Μπιρμπίλη Υπουργό ΠΕΚΑ Aθήνα 26.01.2010 ΠΡΟΣΟΝΤΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΩΝ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΩΝ (ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΣΧΟΛΙΩΝ ΑΡΘΡΟΥ 1 ΤΟΥ ΣΧ. ΚΕΝΑΚ) Δεδομένου ότι η ΚΙΝΗΣΗ μας έχει ασχοληθεί επί μακρόν με το θέμα αναλαμβάνουμε την ευθύνη να υποβάλλουμε προτάσεις και δεν αρκούμαστε μόνον σε διαπιστώσεις. Ουδείς εχέφρων μπορεί να ισχυρισθεί ότι οι ρυθμίσεις των ν.4663/30 και ν.6422/34 για την άσκηση του επαγγέλματος ορισμένων βασικών ειδικοτήτων διπλ. μηχανικών, μπορεί να έχουν αξία και ισχύ στις σημερινές συνθήκες. Αναγνωρίζεται ότι ο ακαδημαϊκός τίτλος δεν επαρκεί για απ’ ευθείας πρόσβαση σε δραστηριότητες, που συνδέονται με την προστασία του Δημόσιου συμφέροντος. Το τετράπτυχο ακαδημαϊκά προσόντα από αξιολογημένες σχολές, πρακτική άσκηση, πιστοποίηση επαγγελματικών προσόντων από διαπιστευμένους φορείς και τήρηση της επαγγελματικής δεοντολογίας αποτελεί μία εφαρμοζόμενη διεθνώς διαδικασία, για τη χορήγηση τίτλων ή αδειών σε ιδιώτες, που αναλαμβάνουν δραστηριότητες σχετικές με το Δημόσιο όφελος. Και βέβαια όλα ταύτα σε μία ευνομούμενη Πολιτεία, που πρέπει να προβαίνει σε νομοθετικές ρυθμίσεις με σεβασμό στο Σύνταγμα και στα ανθρώπινα δικαιώματα και με γνώμονα την αποφυγή αναιτιολόγητων αποκλεισμών και διακρίσεων. Δεδομένης της αναρχίας από την οποία χαρακτηρίζεται η χώρα στο θέμα των «επαγγελματικών δικαιωμάτων», κατανοούμε τις αντιδράσεις στο σχ. Π.Δ. «Προσόντα Ενεργειακών Επιθεωρητών». Για να δοθούν λύσεις επιβάλλεται θεμελίωση τους σε βασικές αρχές και προς την κατεύθυνση αυτή υποβάλλουμε τις προτάσεις μας : 1.0.Η χορήγηση πιστοποιητικού διά μέσου εξετάσεων είναι ορθό μέτρο. Όμως απαιτείται προσδιορισμός του περιεχομένου, πάνω στο οποίο θα δίνονται οι εξετάσεις και κατά τη γνώμη μας πρέπει να διαρθρώνεται στους άξονες : α. Βασικές αρχές Ισοζυγίων Μάζας – Ενέργειας και των γνωστικών εφοδίων για την εκπόνηση τους. β. Λειτουργικά χαρακτηριστικά βασικού εξοπλισμού εγκαταστάσεων κτιρίων και ΑΠΕ. Οργανα μέτρησης. γ. Εφαρμογές δομικών υλικών στη θερμομόνωση των κτιρίων. δ. ΚΕΝΑΚ και ιδιαίτερα διαχείριση των Ευρωπαϊκών προτύπων στα οποία αναφέρεται. Περαιτέρω εξειδίκευση των ανωτέρω είναι ευπρόσδεκτη και παραπομπές σε σχετική βιβλιογραφία είναι διαθέσιμες. 2.0.Οι άδειες των Ενεργειακών Επιθεωρητών μπορούν να διαβαθμιστούν σε κατηγορίες, με κριτήρια το αντικείμενο των επιθεωρήσεων και την αντίστοιχη δυσκολία των εξετάσεων. Προτείνεται η ακόλουθη διάκριση των αδειών σύμφωνα και με το γράμμα του ν.3661/08. • Γενική άδεια κτιρίου κάθε χρήσης με σκοπό την πιστοποίηση του (Αδεια Α). • Αδεια επιθεωρητή λεβήτων και κλιματισμού (Αδεια Β). 3.0.Η πρόσβαση στις εξετάσεις πρέπει να είναι ελεύθερη για διπλ. μηχανικούς και πτυχιούχους ΑΤΕΙ, εφόσον οι επίσημες και αναγνωρισμένες βεβαιώσεις των προπτυχιακών ή μεταπτυχιακών σπουδών τους, επιβεβαιώνουν επάρκεια στα περιεχόμενα των εξετάσεων ως άνω παρ. 1α, 1β και 1γ. Η επάρκεια εκφρασμένη σε διάρκεια εκπαίδευσης στα αντίστοιχα περιεχόμενα – γνωστικά αντικείμενα, μπορεί να προσδιορίζεται από επίσημο φορέα όπως π.χ. είναι το ΕΜΠ. Το ΚΑΠΕ θα μπορούσε επίσης να είναι φορέας προσδιορισμού. Οι «ψηφίδες μάθησης» κατά το Ευρωπαϊκό πλαίσιο προσόντων υποδεικνύουν επίσης τρόπο προσδιορισμού ακαδημαϊκών προσόντων. Με βάση τα ανωτέρω προτείνεται : α. Προκειμένου για άδεια Α η πρόσβαση στις εξετάσεις είναι ελεύθερη, εφόσον εναλλακτικά : (1) Επιβεβαιώνεται επάρκεια στα περιεχόμενα ως άνω παρ. 1(α), 1(β) και 1(γ) και έχει παρέλθει έτος από την αποφοίτηση του ενδιαφερομένου. (2) Επιβεβαιώνεται επάρκεια σε δύο τουλάχιστον εκ των περιεχομένων ως άνω παρ. 1(α) ή 1(β) ή 1(γ) και επί πλέον ο ενδιαφερόμενος έχει ασχοληθεί τουλάχιστον επί διετία σε μελέτες ή επιβλέψεις ή σε κατασκευές έργων ή σε επιβλέψεις λειτουργίας ή συντήρησης, εγκαταστάσεων των τεχνικών ή κτιριακών ή βιομηχανικών έργων. Προς τούτο υποβάλλεται αρμοδίως σχετικό βιογραφικό σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό πρότυπο. β. Προκειμένου για άδεια Β η πρόσβαση στις εξετάσεις είναι ελεύθερη, εφόσον εναλλακτικά : (1) Επιβεβαιώνεται επάρκεια στα περιεχόμενα ως άνω παρ. 1(α) και 1(β) και έχει παρέλθει έτος από την αποφοίτηση του ενδιαφερομένου. (2) Επιβεβαιώνεται επάρκεια σε ένα τουλάχιστον εκ των ως άνω παρ. 1(α) ή 1(β) και επί πλέον ο ενδιαφερόμενος έχει ασχοληθεί τουλάχιστον επί διετία σε μελέτες ή επιβλέψεις ή σε κατασκευές εγκαταστάσεων των τεχνικών ή κτιριακών ή βιομηχανικών έργων. Προς τούτο υποβάλλεται αρμοδίως σχετικό βιογραφικό σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό πρότυπο. 4.0.Η πρόσβαση στις εξετάσεις πρέπει να επιτρέπεται σε διπλ. και πτυχιούχους μηχανικούς και επιστήμονες θετικής κατεύθυνσης μετά την ολοκλήρωση εκπαιδευτικού προγράμματος, που πρέπει να εγκρίνεται από Δημόσια Αρχή και να παρέχεται από διαπιστευμένους προς τούτο φορείς. Θεωρούμε ότι το πρόγραμμα πρέπει να περιλαμβάνει θεωρητικό μέρος και πρακτική άσκηση και η επάρκεια του πρέπει να είναι συμβατή με τα αναφερθέντα στις προηγούμενες παραγράφους. Σε κάθε περίπτωση η διάρκεια του πρέπει να είναι μεγαλύτερη των 60 ωρών. Η διαφοροποίηση του προγράμματος για τους επιθεωρητές Α και Β μπορεί να βασίζεται στη διαφοροποίηση της διάρκειας και του περιεχομένου του θεωρητικού και πρακτικού μέρους. Πρέπει να σημειωθεί ότι η ορθή διαχείριση των Ευρωπαϊκών προτύπων που μνημονεύονται στο σχ. ΚΕΝΑΚ δεν είναι απλή διαδικασία και δεν μπορεί να παραπέμπεται σε οποιοδήποτε λογισμικό. Η σε βάθος κατανόηση της φυσικής των πραγμάτων, θα αποτελεί πάντα κύριο παράγοντα για την αποτελεσματική ενασχόληση σε τομείς της μηχανικής. 5.0.Η ευθύνη διενέργειας των εξετάσεων είναι σκόπιμο να ανήκει στο ΤΕΕ λόγω της υποδομής, που διαθέττει. Λόγω όμως των γνωστών και αιτιολογημένων επιφυλάξεων και αντιδράσεων που υπάρχουν, θεωρούμε σκόπιμη στις σημερινές συνθήκες, τη δημιουργία Γραμματείας Εξετάσεων στους κόλπους του με τη συμμετοχή : • Εκπροσώπων όλων των ενδιαφερομένων βασικών ειδικοτήτων-μελών του. • Δύο εκπροσώπων των πτυχιούχων ΑΤΕΙ. • Εκπρόσωπο της Διοίκησης (ΥΠΕΚΑ). Πιστεύουμε ότι η χώρα δεν μπορεί να ορθοποδήσει με τη σημερινή αντιπαλότητα αποφοίτων ΑΕΙ και ΑΤΕΙ. Η τεχνική ιεραρχία επιβάλλει την αναγνώριση του ρόλου του ΤΕΕ με σύγχρονη αναμόρφωση του πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας του, στο οποίο κατά τη γνώμη μας πρέπει να συμμετέχουν και οι ΑΤΕΙ. 6.0.Ο έλεγχος της επαγγελματικής δεοντολογίας κατά την άσκηση των καθηκόντων των Ενεργειακών Επιθεωρητών συμφωνούμε στις σημερινές συνθήκες να γίνεται από την Ε.Υ.ΕΠ.ΕΝ του ΥΠΕΚΑ. 7.0.Είναι προφανές ότι Ενεργειακοί Επιθεωρητές πιστοποιημένοι σε χώρα μέλος της Ε.Ε. πρέπει να θεωρούνται πιστοποιημένοι και στη χώρα μας, χωρίς περιορισμούς. 8.0.Για την μεταβατική περίοδο είναι φανερό ότι το θέμα είναι δύσκολο αλλά πιστεύουμε ότι υπάρχουν λύσεις βασισμένες επίσης σε βασικές αρχές και στον ορθολογισμό, όπως : • Διπλ. και πτυχιούχοι μηχανικοί με επάρκεια γνωστικού αντικειμένου κατά τα αναφερθέντα στις ως άνω παρ. 1.0 και 3.0, έχουν κατ’ αρχήν τα ακαδημαϊκά προσόντα να αναλάβουν τις ευθύνες τους, ως ενεργειακοί επιθεωρητές. • Για την περίπτωση απαιτείται μεγαλύτερη εμπειρία. • Εφόσον κριθούν κατάλληλοι ως ενεργειακοί επιθεωρητές, η επανάκριση τους στερείται ορθολογισμού. Περιπτώσεις αστοχιών ή καταγγελιών πρέπει να αντιμετωπίζονται αυστηρά με βάση τον κώδικα επαγγελματικής δεοντολογίας. Με βάση τις ανωτέρω αρχές και για τη μεταβατική περίοδο προτείνουμε : • Κάθε ενδιαφερόμενος διπλ. ή πτυχιούχος μηχανικός με γνωστικό αντικείμενο σε δύο τουλάχιστον τομείς εκ των οριζομένων στις ως άνω παρ. 1α, 1β και 1γ και με πενταετή τουλάχιστον απασχόληση σε μελέτες ή επιβλέψεις ή κατασκευές τεχνικών ή κτιριακών ή βιομηχανικών έργων, ή σε θέσεις επίβλεψης της λειτουργίας ή/και συντήρησης των εγκαταστάσεων τους, μπορεί να υποβάλλει αρμοδίως αίτηση για την απόκτηση άδειας Ενεργειακού Επιθεωρητή Α ή Β, συνοδευόμενη από το βιογραφικό του, συντεταγμένο κατά τα Ευρωπαϊκά πρότυπα. • Ως αρμόδια αρχή για τη χορήγηση Α ή Β μπορεί να οριστεί Γραμματεία του ΤΕΕ με εκπροσωπήσεις όπως ήδη αναφέρθηκαν στην ως άνω παρ. 5.0. Προφανώς μπορεί να συζητηθεί και άλλη αρχή εφόσον διαθέττει κατάλληλη υποδομή. • Η αίτηση του ενδιαφερόμενου πρέπει να συνοδεύεται από υπεύθυνη δήλωση ότι έχει κατανοήσει και μπορεί να διαχειρισθεί με επάρκεια τα πρότυπα που περιλαμβάνονται στο σχ. ΚΕΝΑΚ και όσα άλλα είναι αναπόσπαστα συνδεδεμένα μ’ αυτά. Επίσης ότι αποδέχεται την κρίση ενώπιον αρμόδιας επιτροπής για την απόδειξη της επάρκειας. • Οι κατέχοντες πτυχίο ενεργειακού μελετητή του Μητρώου Μελετητών Δ.Ε. λαμβάνουν αυτοδίκαια την Αδεια Β. • Πρέπει να θεωρείται ως πρόσθεττο προσόν η γνωμοδότηση των επαγγελματικών φορέων των ενδιαφερομένων για την καταλληλότητα τους. Θεωρούμε ότι η αποκέντρωση αρμοδιοτήτων και η εμπιστοσύνη στους φορείς των μηχανικών, αποτελούν προϋποθέσεις για τον περιορισμό της γραφειοκρατίας και για την αναβάθμιση του ρόλου και του κύρους τους. • Οσοι διπλ. ή πτυχιούχοι μηχανικοί αναλάβουν καθήκοντα ενεργειακού επιθεωρητή, πρέπει να ασφαλίζονται έναντι επαγγελματικής ευθύνης. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι οι ως άνω προτάσεις εξυπηρετούν την ανεύρεση λύσεων σε θέματα που έχουν ταλαιπωρήσει τη χώρα και τροχοπεδούν την ανάπτυξη της. Σε κάθε περίπτωση περιμένουμε τον αντίλογο και δεν διεκδικούμε το αλάθητο. Κων/νος Κρεμαλής