Αρχική Ίδρυση Εθνικού Οργανισμού Εναλλακτικής Διαχείρισης Συσκευασιών και άλλων προϊόντωνΆρθρο 4Σχόλιο του χρήστη Λύσσαρης Νίκος | 11 Νοεμβρίου 2016, 11:33
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Άρθρο 4 Παράγραφος 1 εδ. β. "Επιτρέπεται η λειτουργία περισσοτέρων του ενός φορέων ΣΣΕΔ για την εναλλακτική διαχείριση των αποβλήτων συνεργασίας ή για κάθε ρεύμα«άλλων προιόντων.[ Στην περίπτωση λειτουργίας άνω των ενός ΣΣΕΔ για το ίδιο προιόν (ή συσκευασία), οι παραγωγοί ή διαχειριστές άλλων προιόντων, με την επιφύλαξη ειδικότερων ορισμών που ισχύουν σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία για τα άλλα προιόντα …. υποχρεούνται να συμμετέχουν μόνο σε ένα εκ των λειτουργούντων ΣΣΕΔ …..»] Σχόλιο: με την ως άνω νέα διάταξη δεν αποσαφηνίζεται και δεν καλύπτεται το κενό στην περίπτωση λειτουργίας άνω των ενός ΣΣΕΔ για το ίδιο προιόν (ή συσκευασία), ήτοι ομοειδών ΣΣΕΔ και της αποκλειστικής ή της παράλληλης συμμετοχής των παραγωγών σ' αυτά. Θα πρέπει λοιπόν να καλυφθεί το κενό, να καθιερωθεί επιτέλους η συμμετοχή των παραγωγών μόνο σε ένα εκ των λειτουργούντων ΣΣΕΔ και να εγκαταλειφθούν αδόκιμες, αόριστες και όλως πρόχειρες ερμηνείες υπηρεσιακών παραγόντων περί δυνατότητας να συμμετέχουν οι παραγωγοί παράλληλα σε περισσότερα του ενός ΣΣΕΔ, καθότι δεν συμβάλλουν στην ορθή διαχείριση των αποβλήτων. Παράγραφος 2. Η πρόβλεψη συμμετοχής, έστω και κατ' εξαίρεση, του ΕΟΑΝ στην μετοχική σύνθεση των ΣΣΕΔ είναι εντελώς αδόκιμη και απαράδεκτη και εκ τούτου επιβάλλεται να απαλειφθεί. Παράγραφος 3. Σχόλιο: Η καθιέρωση των εν λόγω ασυμβιβάστων είναι προς την σωστή κατεύθυνση και βοηθούν στην εξάλειψη των υφιστάμενων φαινομένων και στην άρση της παραβίασης των διατάξεων του ανταγωνισμού. Παράγραφος 4. Σχόλιο: Θα πρέπει να απαλειφθεί η απαγόρευση για τα πρόσωπα που έχει κινηθεί σε βάρος τους η διαδικασία κήρυξης σε πτώχευσης, καθόσον τούτο μπορεί να συμβεί με την απλή κατάθεση της σχετικής αιτήσεως στο Πρωτοδικείο. Κώλυμα αντίθετα κατά το ορθότερο θα μπορούσε να είναι η κήρυξη σε πτώχευση και όχι βεβαίως η κίνηση της διαδικασίας. Παράγραφος 6. Σχόλιο: Η πρόβλεψη για αυτοδίκαιη περιέλευση των μετοχών ή των μεριδίων χωρίς αντάλλαγμα στον ΕΟΑΝ, σε περίπτωση ασυμβιβάστου, είναι μη σύννομη καθότι για την κατοχή του κατέβαλλε οικονομικό αντίτιμο και άρα αποτελούν περιουσιακό στοιχείο του κωλυώμενου και δεν δύνανται να κατασχεθούν με νομοθετικές παρεμβάσεις όπως η προκείμενη. Παράγραφος 7. Σχόλιο: Η απαγόρευση στα ίδια τα ΣΣΕΔ εργασιών εναλλακτικής διαχείρισης, είναι εντελώς άστοχη και περιβαλλοντικά άκρως επικίνδυνη, καθόσον συγκεκριμένα οι εργασίες συλλογής-μεταφοράς του επικίνδυνου αποβλήτου των συσσωρευτών οχημάτων και βιομηχανίας που κατόπιν σχετικής νομίμου αδειοδοτήσεως που χορηγήθηκε το πρώτον το 2004 και ανανεώνεται έκτοτε, εκτελεί με απόλυτα ορθό και υπεύθυνο τρόπο το ΣΣΕΔ ΣΥΔΕΣΥΣ, αποτελεί επιβεβλημένο έργο, η μη εκτέλεση του οποίου θα έπρεπε να επισύρει αυστηρότατες κυρώσεις και όχι το αντίθετο που δυστυχώς συμβαίνει, να επιχειρείται δηλαδή να τεθούν φραγμοί και περιορισμοί μέσω ανυπόστατων και ανίσχυρων διοικητικών πράξεων, καθώς και απαγορεύσεις μέσω της παρούσας νέας διάταξης. Και τούτο με το δεδομένο πως ως άπαντες γνωρίζουν η μέγιστη πλειοψηφία του επικίνδυνου αποβλήτου των συσσωρευτών και δη τα 2/3 αυτού, είτε δεν συλλέγεται είτε δεν συλλέγεται νόμιμα και διαχειρίζεται παράνομα, με τεράστιες επιπτώσεις για το περιβάλλον. Αποδεδειγμένα λοιπόν οι ιδιώτες συλλέκτες του επικίνδυνου αποβλήτου των συσσωρευτών αδυνατούν να συλλέξουν το απόβλητο και εκ τούτου είναι επιεικώς απαράδεκτη και εκθέτει τους συντάκτες της, η απαγόρευση που προβλέπεται με την νέα διάταξη, χρήζουσα άμεσης απόσυρσης. Επιπλέον είναι έκδηλα αντιφατικό και μη σύννομο, η θεμελιώδης και δια του παρόντος σ/ν αρχή της ευθύνης του παραγωγού, ευθύνη η οποία εμπεριέχει την οργάνωση και εκτέλεση των εργασιών εναλλακτικής διαχείρισης (συλλογή, μεταφορά, αποθήκευση, ανακύκλωση), να συνοδεύεται από ... απαγορεύσεις των εν λόγω εργασιών! Επαναδιατυπώνω την άμεση απόσυρση της διάταξης, προκειμένου η χώρα να μην κληθεί να υποστεί ανάλογες ή και βαρύτερες ως υπότροπος κυρώσεις με αυτές που προσφάτως καταλογίσθησαν κατόπιν σχετικής αποφάσεως του Ευρωπαικού Δικαστηρίου και που αφορούσε την μη σύννομη διαχείριση των επικινδύνων αποβλήτων. Παράγραφοι 13 και 14. Σχόλιο: Με τις εν λόγω παραγράφους του άρθρου 4 επιχειρείται η περιστολή των εισφορών και των ειδικών αποθεματικών των ΣΣΕΔ και μάλιστα με οριζόντια αντίληψη, άνευ δηλαδή λήψης υπόψη ουδεμίας παραμέτρου είτε οικονομικής, παραγόμενου έργου, ιδιαιτεροτήτων διαχειριζόμενου αποβλήτου, χαρακτηρισμού του σε επικίνδυνο ή μη κλπ. Ειδικότερα και όσον αφορά το ΣΣΕΔ συσσωρευτών ΣΥΔΕΣΥΣ που σημειωτέον διαχειρίζεται τοξικό, άρα επικίνδυνο απόβλητο, όπως προκύπτει από τον ισολογισμό του, οι ετήσιες εισφορές του 2015 ανήρχοντο στις 220.000 ευρώ, το δε ειδικό αποθεματικό του ανήρχετο στις 31-12-2015 στο ποσό των 2.535.000 ευρώ. Ενδεικτικά και προς πλήρη κατανόηση του αδόκιμου τρόπου με τον οποίο επιχειρούνται οι οριζόνιες περικοπές, οι ετήσιες εισφορές των ΣΣΕΔ ΕΑΕΑ και ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ ΣΥΣΚΕΥΩΝ, με στοιχεία 2014, ανήρχοντο στο ποσό των 20.641.550 και 22.664.379 ευρώ αντίστοιχα, τα δε ειδικά αποθεματικά τους αντίστοιχα σε 43.000.000 και 35.000.000 ευρώ περίπου. Δηλαδή κατά την νέα διάταξη το ΣΣΕΔ ΣΥΔΕΣΥΣ καλείται να λειτουργήσει με 22.000 ευρώ ετησίως, το ΣΣΕΔ ΕΑΕΑ με 2.064,155 ευρώ και το ΣΣΕΔ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ ΣΥΣΚΕΥΩΝ με 2.266.437 ευρώ. Επίσης με την τυχόν εφαρμογή της προτεινόμενης διάταξης, το αποθεματικό του ΣΣΕΔ ΣΥΔΕΣΥΣ θα ανέρχεται σε 77.000 ευρώ, ενώ για τα προαναφερθέντα ΣΣΕΔ θα ανέρχεται περί 7.224.542 και 7.932.532 ευρώ αντίστοιχα. Οπότε είναι ευνόητο πως δεν ευσταθεί η άνευ κριτηρίων θέσπιση του ποσοστού που αναφέρει η νέα διάταξη και εκ τούτου επιβάλλεται η πλήρης απόσυρσή της ως άκρως επικίνδυνης για την επιτέλεση των σκοπών και στόχων της εναλλακτικής διαχείρισης των αποβλήτων. Παράγραφος 17. Σχόλιο:Με την παρ. 17 εξαιρούνται, άνευ μάλιστα ουδεμίας σχετικής αιτιολόγησης της εξαιρέσεως, τα ΣΕΔ αποβλήτων από εκσκαφές, από την πρόβλεψη της διάταξης με την οποία οι χρηματικές εισφορές των ΣΣΕΔ που έχουν συμπληρώσει 2 έτη λειτουργίας και υπολείπονται του στόχου τους, περιέρχονται στον ΕΟΑΝ με σκοπό την υλοποίηση προγραμμάτων/ενεργειών για την επίτευξη των σχετικών στόχων. Θα πρέπει όμως να επεξηγηθούν με επάρκεια οι λόγοι που στοιχειοθετούν την εξαίρεση.