• Σχόλιο του χρήστη 'RE-BATTERY AE' | 21 Νοεμβρίου 2016, 10:57

    Αναφερόμενοι στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο και όπως ήδη έχουμε επισημάνει και σε προηγούμενα έγγραφα μας ή σε ανάλογες διεργασίες προετοιμασίας νομοσχεδίων στο παρελθόν, επαναφέρουμε τις βασικές μας παρατηρήσεις και προτάσεις: - Με τις προτεινόμενες διατάξεις αντί να προβλέπονται ή να ενεργοποιούνται διαδικασίες και όργανα αυστηροποίησης των ελέγχων που αφορούν σε οικονομικές πράξεις, προορισμός χρηματικής εισφοράς/ κόστος εναλλακτικής διαχείρισης, συναλλαγές, κανόνες διαφάνειας και υγιούς ανταγωνισμού στα ΣΕΔ και προς όλους τους εμπλεκόμενους με την ανακύκλωση (παραγωγοί αποβλήτου, διαχειριστές, κ.λπ.) επιβάλλονται άκριτες, αναιτιολόγητες και οριζόντιες απαγορεύσεις συμμετοχής εμπλεκομένων (επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην ανακύκλωση) στο μετοχικό κεφάλαιο, γενικευμένες απαγορεύσεις στη λειτουργία των ΣΕΔ κ.λπ. - Ουδεμία αναφορά γίνεται στις χρόνιες αδυναμίες της Διοίκησης σχετικά με την εφαρμογή νόμιμης ανακύκλωσης και εναλλακτικής διαχείρισης. Ούτε υιοθετούνται θεσμοί, μηχανισμοί και διαδικασίες που θα καταστήσουν τη Διοίκηση και ιδίως τον ΕΟΑΝ λειτουργικό και στοιχειωδώς αποτελεσματικό στα καθήκοντα και στις υποχρεώσεις του. Έτσι ενώ ουδείς θα μπορούσε να έχει αντίρρηση στη νέα οργανική διάρθρωση του Οργανισμού, όπως προτείνεται από το νομοσχέδιο, υπάρχουν σοβαρότατες επιφυλάξεις, αν ο Οργανισμός θα στελεχωθεί με το κατάλληλο πλήθος και ειδικότητες επιστημόνων, σε εύλογο χρόνο και εντέλει αν θα καταστεί δυνατή εκ νέου η αποτελεσματική διοίκηση του, στις αρμοδιότητες που πλημμελώς ασκεί και στις δεκάδες νέες ουσιαστικές αρμοδιότητες που προστίθενται. - Mας προβληματίζει ιδιαίτερα το γεγονός ότι ο νομοθέτης που εισηγείται το προτεινόμενο νομοσχέδιο δεν έχει αντιληφθεί τεράστια διοικητικά κενά και μεγάλα χρονικά χάσματα που εντοπίζονται στην ηγεσία του Οργανισμού, αλλεπάλληλες φορές από την σύσταση του. Χάσματα και κενά στη διοίκηση του ΕΟΑΝ που καθιστούν τον υπηρεσιακό μηχανισμό στάσιμο και αδύναμο να ενεργήσει και επιτρέπουν ή διευκολύνουν ασύδοτες και παράνομες πρακτικές, πάντα ατιμώρητες, στην αγορά των αποβλήτων. Αν αυτά τα θέματα είχαν αξιολογηθεί με βάσει την σοβαρότητα και τις συνέπειες που δημιουργούν, ο νομοθέτης θα έπρεπε να προβλέπει τουλάχιστον δημόσια προκήρυξη και συγκεκριμένα προσόντα και διαδικασίες (π.χ. έγκριση από Βουλή) για την στελέχωση της ηγεσίας του Οργανισμού, καθώς και αυστηρές διαδικασίες που θα επέβαλλαν την απρόσκοπτη λειτουργία του ανεξάρτητα από πολιτικά χάσματα, μεταβολές και εξελίξεις. - Mας προβληματίζει ιδιαίτερα και μας ανησυχεί το γεγονός ότι ο νομοθέτης δεν έχει εντοπίσει διαφορές μεταξύ των ΣΕΔ και ιδίως διαφορές μεταξύ των ΣΕΔ που εκτελούν εργασίες εναλλακτικής διαχείρισης και αυτών που ασκούν περιοριστικά έργο εποπτείας και συντονισμού, όπως η Re-Battery A.E. Στο ίδιο πλαίσιο μας προβληματίζει και μας ανησυχεί το γεγονός ότι ο νομοθέτης δεν έχει διαγνώσει και δεν νιώθει την ανάγκη να εισηγηθεί ρυθμίσεις για τη νόμιμη διαχείριση των επικινδύνων αποβλήτων, όπως π.χ. των μπαταριών και ενδεικτικά: •θέματα θαλάσσιας μεταφοράς, •θεσμοποίηση/ αυστηροποίηση τήρησης κανόνων σχετικών με την αρχή της εγγύτητας, •θέματα περιορισμού και εξαφάνισης παράνομων εξαγωγών. - Μας εκπλήσσει αρνητικά και μας προβληματίζει το γεγονός ότι συγχωρούνται και εξαφανίζονται όλα τα κακώς κείμενα στα ΣΕΔ που θα έπρεπε να τελούν υπό αυστηρή επιτήρηση. Ουδείς αναδρομικός έλεγχος προβλέπεται αν υπάρχουν ενδείξεις, αποφάσεις και θέματα. Ενώ αντιθέτως όλα τα ΣΕΔ αντιμετωπίζονται οριζόντια, με τον ίδιο τρόπο και με τα ίδια κριτήρια που αν μη τι άλλο εκφράζουν μια γενική επιφυλακτικότητα ως προς την ηθική και όχι μόνο, όλων των στελεχών που λειτουργούν σ’ αυτά. Για μια πιο ολοκληρωμένη υπόδειξη αρχών και προτάσεων που η Re-Battery θα επιθυμούσε να αποτελέσουν το πλαίσιο του νέου νομοθετήματος, αρκούμαστε στο να δηλώσουμε ότι συμφωνούμε απόλυτα με τις προτάσεις της ΚΕΕ και στο μέγιστο μέρος τους όπως ανακοινώθηκαν στην από 09/11/2016 Ημερίδα που διοργάνωσε η ΚΕΕ και η ΚΕΔΕ για την «Ανακύκλωση - Εναλλακτική Διαχείριση συσκευασιών και άλλων προϊόντων» Επιπροσθέτως λαμβάνουμε την ευκαιρία να υποδείξουμε ξανά προτάσεις νομοθετικού περιεχομένου που είχαμε υποβάλλει αρμοδίως σε παλιότερο χρόνο και στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο του ΥΠΕΚΑ «Ενίσχυση της ανακύκλωσης και βελτίωση της διαχείρισης των αποβλήτων», το 2014.Οι προτάσεις αυτές απορρέουν από την εμπειρία και τα διδάγματα που έχουν καταγραφεί, από την λειτουργία των ΣΕΔ στο ρεύμα της μπαταρίας και από την αδυναμία του ΕΟΑΝ και των λοιπών αρμοδίων υπηρεσιών να επιβάλουν την έννομη τάξη για σειρά ετών σ’ αυτό το ρεύμα. Διευκρινίζεται ωστόσο ότι οι διατάξεις – προτάσεις που ακολουθούν προέρχονται από την εμπειρία των συσσωρευτών αλλά είναι γενικής εφαρμογής για όλα τα ρεύματα αποβλήτου. Προτεινόμενα νέα Άρθρα: Άρθρο: «Αντιστοίχηση Χρηματικής Εισφοράς και Στόχων επί περισσότερων του ενός ΣΕΔ στο ίδιο ρεύμα» Αιτιολογική Έκθεση: - Για κάθε λειτουργούν ΣΕΔ, η επίτευξη στόχου καταγραφής ουδόλως συναρτάται με το ύψος των χρηματικών εισφορών που το ΣΕΔ εισπράττει, μέσω των συμβεβλημένων υπόχρεων. Συναρτάται αποκλειστικά με την οργανωτική του στρατηγική και μεθοδολογία και με το δίκτυο καλών επαγγελματικών σχέσεων που έχει αναπτύξει με τους συλλέκτες, οι οποίοι (αυτοί και μόνοι τους) κάνουν το έργο της συλλογής και «κτίζουν» τον Εθνικό Στόχο. - Κατά συνέπεια, στην περίπτωση ύπαρξης περισσοτέρων του ενός ΣΕΔ, στο ίδιο ρεύμα αποβλήτου, το σύνολο της χρηματικής εισφοράς που καταβάλλεται ετησίως σε επίπεδο χώρας θα πρέπει να κατανέμεται από τον ΕΟΑΝ, στα ΣΕΔ του ρεύματος, ανάλογα με τον επιτευχθέντα στόχο εκάστου ΣΕΔ, όπως καταγράφεται στις ετήσιες απολογιστικές εκθέσεις των ΣΕΔ. - Μια τέτοια πρόβλεψη, εκτός από δίκαιη, συνιστά και ουσιαστικό εργαλείο ανάπτυξης δυνάμεων δημιουργικής άμιλλας μεταξύ των ΣΕΔ, τα οποία θα επιδιώκουν να αναπτύξουν τις προσπάθειες τους για τη μέγιστη δυνατή αποτελεσματικότητα (μεγάλος όγκος συλλογής αποβλήτου), γεγονός που θα συνέβαλλε τα μέγιστα στην ταχύτερη επίτευξη του Εθνικού Στόχου που είναι η θεσμική υποχρέωση των υπόχρεων και ταυτόχρονα η εθνική επιδίωξη της χώρας. - Μια διαφορετική προσέγγιση, όπως σήμερα ερμηνεύεται και εφαρμόζεται από τον ΕΟΑΝ ότι ισχύει, οδηγεί στην απίστευτη στρέβλωση, το ένα ΣΕΔ να εισπράττει μεγάλα μεγέθη χρηματικής εισφοράς, χωρίς να καταγράφει τις ποσότητες που αναλογούν σ’ αυτήν, εξυπηρετώντας τα (μικρά και μεγάλα) «συμφέροντα» των υπόχρεων που συμβάλλονται με αυτό και το άλλο (ή τα άλλα ΣΕΔ) να συμβάλλουν τα μέγιστα στον Εθνικό Στόχο, καταγράφοντας υπερπολλαπλάσιες ποσότητες αποβλήτου από αυτές που παράγονται από τους συμβεβλημένους με αυτά υπόχρεους, χωρίς να είναι σε θέση να αντιμετωπίσει τις δαπάνες που αυτή η επιτυχία δημιουργεί. Πρόταση Νόμου: Στην περίπτωση λειτουργίας περισσοτέρων του ενός ΣΕΔ, στο ίδιο ρεύμα αποβλήτου, ο ετήσιος ποσοτικός στόχος που υποχρεούται να επιτύχει κάθε ΣΕΔ, θα πρέπει να διαμορφώνεται αναλογικά με το μερίδιο των συμμετεχόντων διαχειριστών στο εν λόγω ΣΕΔ, σε σχέση με τον Εθνικό Στόχο. Στην περίπτωση που ο ετήσιος επιτευχθείς στόχος του ΣΕΔ, όπως καταγράφεται στην ετήσια απολογιστική έκθεση του ΣΕΔ, μετά τον αναγκαίο έλεγχο από τον ΕΟΑΝ, υπολείπεται του μεριδίου των συμμετεχόντων διαχειριστών, όπως αυτό αντιστοιχεί στην εισφερθείσα χρηματική εισφορά, το ποσό της χρηματικής εισφοράς που αντιστοιχεί σε ποσότητα αποβλήτου πέραν του επιτευχθέντος στόχου, αποδίδεται στον ΕΟΑΝ και κατανέμεται/ αποδίδεται στα λοιπά ΣΕΔ του ρεύματος, σύμφωνα με την αναλογία της συμμετοχής τους στον πραγματοποιηθέντα ετήσιο Εθνικό Στόχο. Για την εφαρμογή της παρούσας, οι έλεγχοι του ΕΟΑΝ, επί των ως άνω στοιχείων, στις σχετικές εκθέσεις περαιώνονται μέχρι 30 Απριλίου εκάστου ημερολογιακού έτους. Η απόδοση των διαφορών στον ΕΟΑΝ από τα ΣΕΔ που αφορούν, συντελείται εντός ενός μηνός από την επίδοση σχετικού εγγράφου σ’ αυτά από τον ΕΟΑΝ και αποδίδεται αναλογικά στα λοιπά ΣΕΔ, επίσης εντός μηνός από την απόδοση του στον ΕΟΑΝ και πάντως το αργότερο έως 30 Ιουνίου εκάστου ημερολογιακού έτους. συνεχίζεται…