Αρχική ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ - ΧΩΡΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ – ΒΙΩΣΙΜΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗΜέρος Α3 – Ρυθμιστικός Χωρικός Σχεδιασμός Άρθρο 7 – Τοπικά Χωρικά Σχέδια (Τ.Χ.Σ)Σχόλιο του χρήστη Τάνια Βεζυριαννίδου, Αρχιτέκτων Μηχανικός στη Διεύθυνση ΠΕΧΩΣΧ Αν.Μακεδονίας-Θράκης της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας-Θράκης | 21 Νοεμβρίου 2016, 11:13
Ο τοπικός χωρικός σχεδιασμός στη χώρα μας βρίσκεται σε πρωτόλειο στάδιο. Σε έρευνα που πραγματοποίησα το 2014 (χρονιά παύσης ισχύος ν.2508/97) διαπιστώθηκε ότι μόλις το 16% των Καποδιστριακών Δήμων της χώρας έχει ΓΠΣ/ΣΧΟΟΑΠ (138 σε σύνολο 910- στην έρευνα δεν συμπεριλαμβανόταν η Περιφέρεια Αττικής) ενώ 31% έχει σε εξέλιξη μελέτες (τα ανωτέρω στοιχεία έχουν αποσταλεί στο ΥΠΕΝ με το υπ΄ αριθμ. πρωτ. 3509/7-10-2015 έγγραφο της ΔΙΠΕΧΩΣΧ ΑΜΘ Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μ-Θ) . Κατά την άποψή μου, για την εκπόνηση και ολοκλήρωση των ΤΧΣ πρέπει, σε μία εφικτή χρονική προθεσμία (αντίστοιχη με αυτήν που θέτει ο Ν.4178/13- των επτά (7) ετών, ενώ για τις νησιωτικές περιοχές τα πέντε (5) χρόνια), να συνεκτιμηθούν από το ΥΠΕΝ τα κάτωθι: 1. Η αναγκαιότητα έκδοσης πλαισίου χρήσεων γης για τον αστικό (ως αντικατάσταση του ΠΔ΄87) και κυρίως για τον εξωαστικό χώρο, για τον οποίο μέχρι και σήμερα δεν υπήρξε σχετικό πλαίσιο χρήσεων γης. 2. Η αναγκαιότητα έκδοσης προδιαγραφών για τα ΤΧΣ, διότι αυτή τη στιγμή η όλη διαδικασία είναι σταματημένη από τον 6/2014 και δεν υπάρχει δυνατότητα προκήρυξης νέων μελετών λόγω έλλειψης προδιαγραφών. Η κατάσταση γίνεται δυσκολότερη διότι παρά το ότι το νέο ΕΣΠΑ 2014-2020 βρίσκεται σε εξέλιξη και έχει εντάξει στον προγραμματισμό του, μέσω των διαχειριστικών αρχών των Περιφερειών, μελέτες ΤΧΣ, λόγω αδυναμίας προκήρυξης των εν λόγω μελετών, δεν υπάρχει δυνατότητα χρηματοδότησής τους. 3. Η ενίσχυση του ρόλου των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων (ως πρώην κρατικές περιφέρειες) για τον έλεγχο και την έγκριση των ΤΧΣ, σε συνέχεια των ΓΠΣ μέσω των Διευθύνσεων ΠΕΧΩ των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, που αποτελούν τη μόνη δομή στην διοικητική ιεραρχία που γνωρίζει τα προβλήματα του χώρου σε περιφερειακό επίπεδο και τις δυσχέρειες στην εφαρμογή του τοπικού χωρικού σχεδιασμού, διαθέτοντας στελέχη με εμπειρία και γνώση του αντικειμένου. Πάρα ταύτα τόσο στον ν.4269/14 όσο και στο προτεινόμενο νομοσχέδιο η έγκριση θα γίνεται κεντρικά από το Υπουργείο, ενώ η παρακολούθηση (που στον 4269/14 δινόταν στις Αποκεντρωμένες) δίνεται στις αιρετές Περιφέρειες. Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να συνεκτιμηθεί η γνώμη των Δ/νσεων ΠΕΧΩΣ των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων για τη σύνταξη του εν λόγω άρθρου καθώς και για την έκδοση των σχετικών προδιαγραφών για τα ΤΧΣ. 4. Η ουσιαστική διαβούλευση στο τοπικό επίπεδο να θεωρείται προαπαιτούμενο για την έκδοση του ΠΔ του ΤΧΣ κι όχι με την παρέλευση 2μήνου να προχωράει και να εγκρίνεται το ΤΧΣ από το Υπουργείο. Διότι οι Δήμοι, μετά την εφαρμογή του προγράμματος «Καλλικράτης», έχουν ως αρμοδιότητες, μεταξύ άλλων, να αναθέτουν, να παρακολουθούν και να επιβλέπουν μελέτες ΓΠΣ/ΣΧΟΟΑΠ (άρθρο 18 παρ.16 του ν.4071/12 –τροποποίηση νόμου «Καλλικράτης»), ανάγοντας έτσι το σχεδιασμό του χώρου σ΄ αυτό το επίπεδο ως κύρια πολιτική δράση των Α'θμιου ΟΤΑ, με άμεση επίπτωση στην κοινωνική και οικονομική ζωή των Δήμων, στην ποιότητα ζωής των κατοίκων τους και στη δυνατότητα συμμετοχής της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των δημοτών στα ζητήματα που τους αφορούν και διαμορφώνουν το μέλλον τους. 5. Η παροχή κατευθύνσεων από το Υπουργείο για εκείνες τις μελέτες ΓΠΣ/ν.2508/97, οι οποίες δεν έχουν ολοκληρωθεί μέχρι σήμερα και η ολοκλήρωσή τους δεν είναι εφικτή για διαφόρους λόγους. 6. Η δημιουργία ενός προγράμματος (ανάλογου της ΕΠΑ ) το οποίο θα μπορούσε να προσδώσει στο όλο εγχείρημα έναν πιο επιχειρησιακό χαρακτήρα. 7. Η δημιουργία διοικητικού μηχανισμού ελέγχου των αντικρουόμενων κατευθύνσεων των Ειδικών Πλαισίων και των Περιφερειακών Πλαισίων, όταν αυτές εντοπίζονται στο τοπικό χωρικό επίπεδο. Στην περίπτωση που εντοπίζονται συγκρούσεις των υπερκείμενων πλαισίων στο στάδιο της ανάλυσης του ΤΧΣ να προβλεφθεί η δυνατότητα τροποποίησης(ανάδρασης) των υπερκείμενων πλαισίων μέσω τεκμηριωμένης πρότασης που θα προτείνει το ΤΧΣ. 8. Η παρακολούθηση της πορείας υλοποίησης των σχεδίων και η αξιολόγηση τους να συσχετισθεί με τον νόμο για τον έλεγχο και την προστασία του δομημένου περιβάλλοντος (άρθρο 28 –επίσπευση πολεοδομικού σχεδιασμού) ώστε να μην υπάρχουν αλληλοεπικαλύψεις στις αρμοδιότητες των φορέων ελέγχου. (π.χ. Παρατηρητήριο Δομημένου Περιβάλλοντος –Περιφέρεια κ.α)