Αρχική ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ - ΧΩΡΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ – ΒΙΩΣΙΜΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗΆρθρο 2 Διάρθρωση συστήματος χωρικού σχεδιασμούΣχόλιο του χρήστη μαρω ευαγγελιδου | 21 Νοεμβρίου 2016, 11:13
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
2. Αρ 2 η έννοια “διαρθρωση του συστηματος χωρικού σχεδιασμού” δεν μπορεί να εξαντλείται στην (αναγκαία προφανώς) διάκριση των επιπέδων σχεδίων. Πρέπει αυτά να ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΗΘΟΎΝ ΜΕ ΤΑ ΕΠΙΠΕΔΑ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ και να διαφανεί η πρόθεση /πολιτική επιλογή του ΣΝ για ένα αποκεντρωμένο σύστημα (όπως αναφέρεται στην εισηγητική έκθεση). Ο ν 4269 επεχείρησε την αποκατάσταση του ανορθολογισμού που επικρατούσε στο επίπεδο του πολεοδομικού /ρυθμιστικού σχεδιασμού (με την συγκέντρωση των κανονιστικών ρυθμίσεων στο ΤΧΣ, την πρόβλεψη έγκρισης του με ΠΔ και την αποκέντρωση του ρυμοτομικού /πρωην Πολεοδομικής μελέτης ή σχεδιο πόλεως προς την Α.Δ. ) αλλά ταυτοχρόνως ανέτρεψε την συμβατή επιλογή του 2479 ως προς την κατανομή των αρμοδιοτητων και επέφερε έναν υπερυγκετρωτισμό: Ο 2479 προέβλεπε ότι η πρωτη εφαρμογή των ΠΠΧΣΑΑ θα εγκρινόταν από τον υπουργό και στην συνεχεια μπορούσε να μεταβιβαστει η αρμοδιότητα στην περιφέρεια, και παράλληλα προέβλεπε την συσταση επιτροπών παρακολουθησης με συμμετοχή τοπικών φορέων αλλά υπό το Υπουργείο. Αντίστοιχα ο 2508/97 αντεληφθη την σημασία της παρακολουθησης της εφαρμογής των ΓΠΣ και προέβλεψε την σύσταση φορέων (υπόμορφήν ΝΠΔΔ ή επιτροπών) υπό την Νοαρχία, πρόβλεψη που ποτέ δεν ενεργοποιήθηκε. Αντίθετα ούτε ο 4269 ούτε το υπό διαβουλευση ΣΝ φαίνεται να αντιλαμβάνονται την σημασία που έχει η ΑΠΟΔΟΣΗΣ ΤΗΣ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑΑΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ, δηλαδή του ρόλου του επισπευδοντα /υπεύθυνου για την υλοποίηση του προγραμματος εφαρμογής των σχεδίων ΣΤΑ ΑΙΡΕΤΆ ΌΡΓΑΝΑ ΠΟΥ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΟΎΝ ΣΤΗΝ ΧΩΡΙΚΉ ΑΡΜΟΔΙΌΤΗΤΑ ΚΆΘΕ ΣΧΕΔΊΟΥ: στην περιφέρεια τα ΠΧΠ και στον Δήμο τα ΤΧΣ. Στην περίπτωση αυτή ο ρόλος του ΥΠΕΝ δεν περιορίζεται αλλά αντίθετα αναβαθμίζεται σε επιτελικού τύπου παρακολουθηση της εφαρμογής της πολιτικής σχεδιασμού (monitoring), ρόλος που ασκείται υποτυπωδώς και αποσπασπατικά μέχρι σήμερα. Μ’ αυτη την έννοια το “Παρατηρητήριο Δόμησης” που εισάγεται με άλλο ΣΝ που βγηκε πρόσφατα στην διαβούλευση, θα μπορούσε να μετονομαστεί σε “Παρατηρητήριο Χωρικού Σχεδιασμού και εφαρμογής του”, να προσανατολιστεί κυρίως στο θέμα της ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΉΣ του σχεδιασμού, να ενισχυθεί σε αρμοδιότητες και να ενταχθεί στο σύστημα χωρικού σχεδιασμού.