Αρχική Ίδρυση Εθνικού Οργανισμού Εναλλακτικής Διαχείρισης Συσκευασιών και άλλων προϊόντωνΆρθρο 4Σχόλιο του χρήστη ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ ΣΥΣΚΕΥΩΝ Α.Ε. | 21 Νοεμβρίου 2016, 11:42
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΑΡΘΡΟ 4Α, παρ.2 - Δεν προβλέπονται εταιρείες συμμετοχών των παραγωγών ή Συνδέσμων παραγωγών αλλά μόνο η απευθείας συμμετοχή αυτών. Η ύπαρξη εταιρειών συμμετοχών με μετόχους μόνο υποχρέους παραγωγούς ή/και Ο.Τ.Α. διευκολύνει την ομαλή λειτουργία των ΣΣΕΔ και αποτρέπει τυχόν μετοχικές διενέξεις. Προτείνεται η τροποποίηση του εδαφίου α της παρ. 2 του άρθρου 4Α με τη συμπλήρωση της φράσης «α) (…) ή εταιρείες συμμετοχών με μετόχους παραγωγούς συσκευασίας ή παραγωγούς ή διαχειριστές άλλων προϊόντων ή συνδέσμους παραγωγών». ΑΡΘΡΟ 4Α, παρ.6 - Μερίδια ή οι μετοχές περιέρχονται στον ΕΟΑΝ. Η λύση που προτείνεται στην παράγραφο 4Α παρ. 6, η οποία προβλέπει ότι σε περίπτωση που συντρέξει κάποιο από τα ασυμβίβαστα των παραγράφων 3 και 4 θα περιέρχονται αυτοδίκαια και χωρίς αντάλλαγμα στον ΕΟΑΝ τα μερίδια ή οι μετοχές εταίρου του Φορέα ΣΣΕΔ ή μετόχου, και ο ΕΟΑΝ με τη σειρά του θα τις μεταβιβάζει με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, έρχεται σε αντίθεση με το Σύνταγμα, το Ενωσιακό Δίκαιο και τις κείμενες διατάξεις περί ανωνύμων εταιρειών και προτείνεται η διαγραφή της. ΑΡΘΡΟ 4Α, παρ.9 - Κατά το πρώτο σκέλος της είναι ορθή, εν τούτοις, σε περίπτωση καθυστέρησης έγκρισης του Κανονισμού του Φορέα από τον Ε.Ο.ΑΝ. η επιλογή των συνεργατών των Συστημάτων θα γίνεται σύμφωνα με τον Πρότυπο Κανονισμό που θα εκδίδει ο Ε.Ο.ΑΝ.. Η πρόβλεψη αυτή ενέχει πολλούς κινδύνους να προκληθεί δυσλειτουργία των ΣΕΔ και να οδηγήσει και πάλι σε όρους διαγωνισμών που διέπονται από το δημόσιο δίκαιο, διακυβεύοντας έτσι σοβαρά την επίτευξη των ποσοτικών και ποιοτικών στόχων που θέτει η νομοθεσία. Προτείνεται η διαγραφή της. ΑΡΘΡΟ 4Α, παρ.10 - Είναι σαφές ότι το ειδικότερο περιεχόμενο της ετήσιας έκθεσης σχετικά με τη λειτουργία του ΣΕΔ, το οποίο προβλέπεται ότι θα ρυθμίζεται με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας ύστερα από εισήγηση του ΕΟΑΝ, θα πρέπει να περιέχει αποκλειστικά και μόνο περιβαλλοντικές πληροφορίες, στο βαθμό που περιέχουν οικονομικές αναλύσεις και παραδοχές στο πλαίσιο μέτρων και δραστηριοτήτων για την προστασία του περιβάλλοντος και όχι εμπιστευτικές πληροφορίες που αφορούν εμπορικό και βιομηχανικό απόρρητο και άλλες ευαίσθητες κατά την έννοια του νόμου πληροφορίες και προσωπικά δεδομένα. ΑΡΘΡΟ 4Α, παρ.11 - Προτείνεται η διαγραφή όλης της παρ. 11 και η αντικατάστασή της ως εξής: «Τα ΣΣΕΔ ενημερώνουν τον ΕΟΑΝ για τις δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης που πραγματοποιούν.». ΑΡΘΡΟ 4Α, παρ.13 - Με τη διάταξη της παρ. 13 του άρθρου 4Α τίθεται όριο στο διοικητικό κόστος των ΣΣΕΔ. Το κόστος δεν μπορεί να υπερβαίνει το 10% των εσόδων από εισφορές χωρίς προηγούμενη έγκριση του ΕΟΑΝ. Η διάταξη αυτή δεν έχει δικαιολογητική βάση και χωρίς κάποιον ιδιαίτερο λόγο (και οπωσδήποτε όχι με σκοπό την ελάφρυνση των παραγωγών και την αντίστοιχη μείωση του συνολικού κόστους των προϊόντων για τους καταναλωτές) παραβιάζεται η αυτονομία των συλλογικών συστημάτων, η οποία προβλέπεται από το ενωσιακό δίκαιο. Προτείνεται η διαγραφή της καθώς το διοικητικό κόστος τίθεται πάντοτε υπό την κρίση της αγοράς, των υποχρεών παραγωγών και των μετόχων της. ΑΡΘΡΟ 4Α, παρ.14 - Ορίζεται ότι τα ειδικά αποθεματικά του άρθρου 5 ν. 3320/2004 δεν δύνανται να υπερβούν το 35% επί του συνόλου των εισφορών του προηγουμένου έτους. Η διάταξη αυτή είναι πολλαπλώς προβληματική. Τα ειδικά αποθεματικά σχηματίζονται, σύμφωνα με την πρόβλεψη του άρθρου 5 ν. 3320/2004, με σκοπό την κάλυψη ζημιών από μελλοντικές χρήσεις. Πρέπει να σημειωθεί, επίσης, ότι τα συλλογικά συστήματα δεν αποφασίζουν τα ίδια το ύψος των εισφορών, αλλά αυτές αποφασίζονται από τον ΕΟΑΝ. Επομένως, τα συστήματα δεν έχουν τρόπο να καλύψουν ζημίες με αύξηση εισφορών ούτε να ανταποκριθούν, στην περίπτωση αύξησης των στόχων ανακύκλωσης, η οποία θα συνεπάγεται επιπλέον δαπάνες. Έτσι, τα αποθεματικά είναι ο μόνος τρόπος για να διασφαλισθεί η ομαλή λειτουργία τους στο μέλλον. Επίσης με την επίμαχη διάταξη τίθεται όριο στο αποθεματικό, για όλα ανεξαιρέτως τα ρεύματα αποβλήτων, αγνοώντας εντελώς τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους. Δεν λαμβάνεται υπ΄όψιν α) η διάρκεια ζωής των προιόντων (λ.χ. οι εισφορές που εισπράχθηκαν κατά την πενταετία 2006-2010 για τον ΗΗΕ θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν κατά κύριο λόγο για την ανακύκλωση Αποβλήτων ΗΗΕ που θα αποσυρθούν από τη δεκαετία 2016-2025) και β) οι αυξημένοι στόχοι ανακύκλωσης (π.χ. για τα ΑΗΗΕ από το 2019 οι στόχοι αυξάνονται από το 45% στο 65% του μ.ο. των ποσοτήτων που πωλήθηκαν στην αγορά (Put on the market) των 3 προηγούμενων ετών, δηλαδή περίπου 20.000-25.000 τόνοι παραπάνω, γεγονός που απαιτεί πρόσθετους πόρους της τάξεως των 8-10 εκατομμυρίων ευρώ ανά έτος). Επίσης θα πρέπει να υπάρχει πρόσθετο αποθεματικό για την κάλυψη του κόστους ανακύκλωσης των ιστορικών αποβλήτων (π.χ. ΗΗΕ που πουλήθηκε πριν την έναρξη λειτουργίας των ΣΣΕΔ, για την πώληση του οποίου δεν έχει αποδοθεί χρηματική εισφορά και συνεχίζει και απορρίπτεται). Ακόμη, η αυτονομία των συλλογικών συστημάτων (που διασφαλίζεται από το ενωσιακό δίκαιο) παραβιάζεται χωρίς κάποιον αποχρώντα λόγο δημοσίου συμφέροντος, ενώ η επιβάρυνση των παραγωγών (που μετακυλίεται, ως κόστος, στους καταναλωτές) ουδόλως επηρεάζεται. Εν κατακλείδι, η πρόταση επιδιώκει το μετασχηματισμό των ΣΣΕΔ σε συστήματα που λειτουργούν με οριακά κέρδη ή ζημίες κάθε έτος. Αυτό φυσικά δεν έχει σχέση με την πραγματικότητα, διαφορετικά τα ΣΣΕΔ θα έπρεπε να κάνουν μόνο ετήσιες συμβάσεις έργου, εργασίας κ.λπ., επειδή δεν θα ήξερε εάν το επόμενο έτος θα δικαιολογούσε τον αριθμό εργολάβων, υπαλλήλων ή συνεργατών του. Προτείνεται η διαγραφή της σχετικής παραγράφου και η αντικατάστασή της ως ακολούθως: «Ο Ε.Ο.ΑΝ. δύναται να ελέγχει το ύψος του ειδικού αποθεματικού του άρθρου 5 ν. 3220/2004 που σχηματίζουν τα ΣΣΕΔ. Μπορεί να προτείνει στα ΣΣΕΔ εναλλακτικές λύσεις σε σχέση με την αξιοποίησή του.». ΑΡΘΡΟ 4Β, παρ.5 - Προβλέπεται ότι το ανταποδοτικό τέλος θα καθορίζεται κατά τη διάκριση των Υπουργών Οικονομικών και Περιβάλλοντος. Πρόκειται για μία διάταξη γενική χωρίς να προσδιορίζεται το ύψος του τέλους και ο τρόπος υπολογισμού του.