• 4) Το «Άρθρο 5-Οδεύσεις διαφυγής» να συμπληρωθεί/τροποποιηθεί ως ακολούθως: «5.1. Στόχος Ο κύριος στόχος του σχεδιασμού των οδεύσεων διαφυγής σε ένα κτίριο είναι η επίτευξη της ασφαλούς εκκένωσης όλων των χρηστών του, συμπεριλαμβανομένων των ατόμων με αναπηρία και με μειωμένη κινητικότητα εν γένει, σε περίπτωση πυρκαγιάς. 5.2. Γενικά Η χρήση του κτιρίου και οι ανάγκες των χρηστών του καθορίζουν τον τρόπο σχεδιασμού, τη διαστασιολόγηση, καθώς και τη θέση των οδεύσεων διαφυγής. Οι οδεύσεις διαφυγής πρέπει να παραμένουν ασφαλείς και αποτελεσματικές για τη χρονική διάρκεια που απαιτείται. Επιπρόσθετα, πρέπει να είναι σαφώς αντιληπτές και προσπελάσιμες απ’ όλους τους χρήστες του κτιρίου, συμπεριλαμβανομένων των ατόμων με αναπηρία και με μειωμένη κινητικότητα εν γένει. […] Οι οδεύσεις διαφυγής αποτελούνται συνήθως από τρία διακριτά και διαδοχικά στάδια: την απροστάτευτη όδευση διαφυγής, την πυροπροστατευμένη όδευση διαφυγής και την οριζόντια όδευση προς την τελική έξοδο. (Σχήμα 3) α) Η απροστάτευτη όδευση διαφυγής είναι το πρώτο στάδιο της όδευσης και αφορά στην πορεία από ένα τυχόν σημείο του κτιρίου μέχρι ένα χώρο ασφαλή, που μπορεί να είναι: ι) μια τελική έξοδος προς υπαίθριο χώρο, ιι) μια έξοδος κινδύνου ορόφου, ιιι) μία οριζόντια έξοδος, iv) ένας χώρος προσωρινής παραμονής-καταφυγής ατόμου με αναπηρία. Συνήθως η απροστάτευτη όδευση είναι μία οριζόντια διαδρομή. Δύναται όμως να παρεμβάλλεται στην όδευση αυτή απροστάτευτο κλιμακοστάσιο ή υπαίθριο τμήμα, όπως εξωτερικός εξώστης, ανοικτός ημιυπαίθριος χώρος, βατό δώμα ή βεράντα, των οποίων-με εξαίρεση το κλιμακοστάσιο- θα πρέπει να διασφαλίζεται η προσβασιμότητα στα άτομα με αναπηρία. Σε περίπτωση παρεμβολής κλιμακοστασίου ή άλλου μη προσβάσιμου στοιχείου θα διασφαλίζεται μία τουλάχιστον εναλλακτική απροστάτευτη όδευση διαφυγής ανά όροφο προσβάσιμη σε άτομα με αναπηρία και με μειωμένη κινητικότητα εν γένει, από κάθε σημείο. β) Η πυροπροστατευμένη όδευση διαφυγής είναι το δεύτερο στάδιο της όδευσης το οποίο άρχεται από μια έξοδο κινδύνου (η οποία είναι η κατάληξη του πρώτου σταδίου της όδευσης) και οδηγεί σε έξοδο στο επίπεδο του ορόφου εκκένωσης ή/και σε χώρο προσωρινής παραμονής -καταφυγής ατόμου με αναπηρία. Όλο αυτό το τμήμα είναι πυροπροστατευμένο, περιβάλλεται δηλαδή από δομικά στοιχεία με τον απαιτούμενο δείκτη πυραντίστασης. Συνήθως το δεύτερο αυτό στάδιο της όδευσης διαφυγής αποτελείται από πυροπροστατευμένα κλιμακοστάσια ή/και χώρους προσωρινής παραμονής-καταφυγής ατόμου με αναπηρία. Ενίοτε, δύναται να συμπεριλαμβάνει και πυροπροστατευμένους εσωτερικούς ή εξωτερικούς διαδρόμους ή και πυροπροστατευμένους προθάλαμους. […] γ) Η οριζόντια όδευση προς την τελική έξοδο είναι το τρίτο και τελικό στάδιο της όδευσης διαφυγής. Είναι η συνέχεια των πυροπροστατευμένων οδεύσεων από τους υπέργειους ή και υπόγειους ορόφους του κτιρίου που καταλήγουν στον όροφο εκκένωσης με κατεύθυνση την τελική ή τις τελικές εξόδους του. Σε κάθε περίπτωση η οριζόντια όδευση προς την τελική έξοδο είναι προσβάσιμη σε άτομα με αναπηρία και με μειωμένη κινητικότητα εν γένει. Με το τελικό αυτό στάδιο της όδευσης επιτυγχάνεται η διαφυγή των χρηστών προς το εξωτερικό του κτιρίου, είτε σε περιοχή ελεύθερη και ασφαλή του οικοπέδου – γηπέδου που συνέχεται με κοινόχρηστο δρόμο ή το ύπαιθρο, είτε απευθείας σε κοινόχρηστο χώρο ή το ύπαιθρο. Η όδευση του τρίτου σταδίου εφ' όσον διέρχεται μέσα από το κτίριο πρέπει να είναι πυροπροστατευμένη και όσο το δυνατόν πιο σύντομη και ευθεία.[…] 5.3. Σχεδιασμός οδεύσεων διαφυγής 5.3.1. Θεωρητικός Πληθυσμός […] 5.3.3. Πλάτος και ύψος όδευσης διαφυγής Ως πλάτος της όδευσης διαφυγής ορίζεται το ελεύθερο πλάτος στο στενότερο σημείο της και μέχρι ύψους 2.20 μέτρων. Η μονάδα πλάτους της όδευσης διαφυγής ορίζεται σε 0,60 του μέτρου. Το απαιτούμενο ελάχιστο πλάτος οποιασδήποτε όδευσης διαφυγής δεν επιτρέπεται να είναι μικρότερο του 1,20μ. […] Το ελεύθερο ύψος των χώρων, όπου περνά όδευση διαφυγής, πρέπει να είναι τουλάχιστον 2,20 μέτρα, ενώ για τις σκάλες, δοκούς, ανώφλια θυρών μπορεί να είναι 2,00 μέτρα. Περιοχές που παρουσιάζουν υψομετρικές διαφορές δαπέδου μέχρι 0,40 μέτρου και συνδέονται μέσω σκαλοπατιών ή (σημείωση: να διαγραφεί η λέξη σκαλοπάτια) ραμπών μπορούν να συμπεριλαμβάνονται στις οριζόντιες οδεύσεις διαφυγής. […] 5.3.6. Τελική έξοδος Το απαιτούμενο πλάτος της τελικής εξόδου στον όροφο εκκένωσης πρέπει να επαρκεί για την οριζόντια παροχή που απαιτείται για τη διαφυγή του πληθυσμού ο οποίος σε περίπτωση πυρκαγιάς θα συγκεντρωθεί στον εν λόγω όροφο. […] Σε κάθε περίπτωση, το πλάτος των εξόδων στον όροφο εκκένωσης όπου απολήγουν οι κατακόρυφες πυροπροστατευμένες οδεύσεις διαφυγής πρέπει να επαρκεί για τις κατακόρυφες παροχές που εξυπηρετούν και να ικανοποιεί τις απαιτήσεις διέλευσης ατόμου σε αναπηρικό αμαξίδιο. […] 5.3.7. Θύρες οδεύσεων διαφυγής 5.3.7.1. Γενικά Σε κάθε άνοιγμα πόρτας του πρώτου σταδίου της όδευσης διαφυγής (απροστάτευτη όδευση), πρέπει να υπάρχει τουλάχιστον ένα θυρόφυλλο με πλάτος ίσο ή μεγαλύτερο από 0,90 του μέτρου. Κατ’ εξαίρεση θύρες βοηθητικών χώρων (αποθηκών, χώρων υγιεινής, κ.λ.π) επιτρέπεται να έχουν ελεύθερο πλάτος 0,60 μ εκτός αν πρόκειται για θύρες χώρων υγιεινής για άτομα με αναπηρία οπότε θα πρέπει να έχουν ελάχιστο πλάτος 1,00μ. Κανένα θυρόφυλλο, από το οποίο περνά όδευση διαφυγής, δεν επιτρέπεται να έχει πλάτος μεγαλύτερο από 1,20 μέτρα. Το δάπεδο και από τις δύο πλευρές κάθε πόρτας πρέπει να είναι επίπεδο και να βρίσκεται στην ίδια στάθμη. Κατ’ εξαίρεση, όταν η πόρτα οδηγεί προς το ύπαιθρο ή προς εξωτερικό χώρο (εξώστη, ανοικτό ημιυπαίθριο χώρο, δώμα) ή προς την τελική έξοδο, επιτρέπεται η στάθμη του δαπέδου στην εξωτερική πλευρά της πόρτας να βρίσκεται μέχρι και 0,20 του μέτρου χαμηλότερα σε σχέση με την εσωτερική στάθμη. Στην περίπτωση αυτή η προαναφερόμενη υψομετρική διαφορά θα καλύπτεται με ράμπα. Οι απαιτήσεις πυραντοχής των θυρών των οδεύσεων διαφυγής καθορίζονται στον πίνακα του άρθρου 6 του παρόντος κεφαλαίου. […] 5.3.8. Κουπαστές Οι σκάλες, τα πλατύσκαλα, οι εξώστες και οι ράμπες, που αποτελούν τμήματα οδεύσεων διαφυγής πρέπει να διαθέτουν κουπαστές. Οι κουπαστές πρέπει να είναι συνεχείς σε όλο το μήκος του κλάδου της σκάλας ή της ράμπας και να συνεχίζονται στα πλατύσκαλα. […] 5.5. Επιγραφές και σήματα εξόδων διαφυγής. Τα σήματα (πινακίδες) διάσωσης ή βοήθειας, καθώς και τα σήματα (πινακίδες) που αφορούν τον πυροσβεστικό εξοπλισμό με τα εγγενή χαρακτηριστικά τους πρέπει να τοποθετούνται – εγκαθίστανται σύμφωνα με το πρότυπο ΕΛΟΤ ΕΝ ISO 7010: «Γραφικά σύμβολα – Χρώματα και ενδείξεις ασφαλείας – Καταχωρημένες ενδείξεις ασφαλείας», όπως κάθε φορά ισχύει αφού ληφθούν υπόψη οι διατάξεις του Π.Δ. 105/1995 (ΦΕΚ Α΄ 67) «Ελάχιστες προδιαγραφές για την σήμανση ασφάλειας ή/ και υγείας στην εργασία σε συμμόρφωση με την Οδηγία 92/58/EOK» και η Οδηγία 6- Σήμανση των Οδηγιών Σχεδιασμού ΥΠΕΚΑ για άτομα με αναπηρία «Σχεδιάζοντας για Όλους». Επιβάλλεται η σήμανση ασφαλείας των οδεύσεων διαφυγής, των εξόδων κινδύνου και του πυροσβεστικού υλικού/εξοπλισμού. 5.6. Σχεδιαγράμματα διαφυγής. Τα σχεδιαγράμματα και σύμβολα διαφυγής με τις αντίστοιχες πινακίδες πρέπει να είναι σύμφωνα με το πρότυπο ISO 23601: «Safety Identification – Escape and evacuation plan signs», όπως κάθε φορά ισχύει. […] Σε όλα τα κτίρια ανεξαρτήτως χρήσης και ειδικών προβλέψεων για σχεδιαγράμματα διαφυγής που περιέχονται στο Κεφάλαιο Β’: Ειδικές Διατάξεις επιβάλλεται η ανάρτηση προσβάσιμων σχεδιαγραμμάτων διαφυγής ατόμων με αναπηρία, σε ύψος 1,40-1,60μ από το δάπεδο, αριστερά της εισόδου του κτιρίου και σε κάθε όροφο απέναντι ή αριστερά από τη θύρα του ανελκυστήρα. […] 5.7.2. Ανελκυστήρες πυροσβεστών Σε κτίρια υψηλότερα των 28 μέτρων, καθώς και όπου από τις ειδικές διατάξεις απαιτείται, πρέπει να εγκαθίσταται ανελκυστήρας για χρήση από τους πυροσβέστες σε περίπτωση πυρκαγιάς. […] •Οι ανελκυστήρες πυροσβεστών δεν αποτελούν οδεύσεις διαφυγής, όπως τα κλιμακοστάσια. Επιτρέπεται η χρήση τους για τη φυγάδευση από τους πυροσβέστες ατόμων με αναπηρία σε περίπτωση πυρκαγιάς ή άλλης έκτακτης συνθήκης. Για το λόγο αυτό συνιστάται ο κατάλληλος σχεδιασμός των θαλάμων τους.[…]»