Αρχική Έρευνα και εκμετάλλευση λατομικών ορυκτών και άλλες διατάξειςΆρθρο 13 – Προστασία και Αποκατάσταση περιβάλλοντος λατομείωνΣχόλιο του χρήστη ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΛΑΤΟΜΕΙΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ «ΣΥ.ΛΑΤ.Ε.» | 12 Ιουλίου 2017, 12:11
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Εγγυητικές σε Λατομεία Αδρανών Υλικών εντός Θεσμοθετημένης Λατομικής Περιοχής Τα Λατομεία Αδρανών Υλικών είναι μια ειδική περίπτωση λατομείων. Κατά την γνώμη μας το σύστημα των Λατομικών Περιοχών εάν τηρείται στην πράξη είναι το καλύτερο και δικαιότερο σύστημα , και όταν το εξηγούν μέλη μας σε συνάδελφους του εξωτερικού εντυπωσιάζονται από την φιλοσοφία του νομού και πάντα σε σχέση με το γεγονός ότι όλη η Ελλάδα είναι γεμάτη μάρμαρα και ασβεστόλιθο Εν ολίγοις το κράτος οριοθετεί μια περιοχή , η οποία συνήθως είναι μεγάλη με καλό και κακό κοίτασμα και την δημοπρατεί ως Λατομική περιοχή Η περιοχή ή ο χώρος αυτός είναι μοναδικός για κάθε νομό και συνηθώς είναι από 2 έως 5 ανά νομό και ο συναγωνισμός στην δημοπρασία γίνεται έναντι του ανώτατου μισθώματος χωρίς να ορίζεται ποιο είναι αυτό , ενώ πχ στα μάρμαρα είναι το 8% στα αδρανή δεν υπάρχει ανώτατο όριο ούτε για το αναλογικό ποσοστό ούτε και για την μέση τιμή Στην ουσία τα Λατομεία αδρανών υλικών εντός Λατομικών Περιοχών είναι λατομεία τα οποία μισθώνει ο εκμεταλλευτής από το κράτος , και δεν εχουν καμία σχέση με τα αλλά λατομεία μάρμαρων , βιομηχανικών ορυκτών ή τα εκτός ζώνης τα οποία ο ιδιώτης αιτείται την μίσθωση. Τα αδρανή, δεν είναι πχ ένας διακοσμητικός λίθος που εξορύσσεται εάν υπάρχει αγορά ή ένα βιομηχανικό ορυκτό που μπορεί ο τελικός χρήστης να πάψει να το χρειάζεται και αυτόματα να είναι σε αδράνεια ο Λατομικός χώρος που εξορύσσεται το ορυκτό αυτό . Τα αδρανή υλικά είναι αναγκαία υλικά αλλά πολύ φτηνά υλικά επίσης τα οποία όλοι χρησιμοποιούμε σε ολη την διάρκεια της ζωής μας και μόνον η πολιτεία φροντίζει για την επάρκεια τους. Στην περίπτωση που σε μια λατομική περιοχή ο μισθωτής εγκαταλείψει τον χωρο ή δεν του ανανεωθεί η σύμβαση , ο χώρος αυτός παραμένει ενεργός και επαναδημοπρατείται αρά πάντοτε οι χώροι αυτοί είναι σε λειτουργεία και συνεπώς δεν απαιτείται η κατάθεση εγγυητικής επιστολής. Μέχρι σήμερα δεν υπάρχει ούτε μια άδεια εντός ζώνης η οποία να ενεργοποιήθηκε και μετα να παραμένει αδρανής. Μάλιστα εάν δεν επαναμισθωθει ενας ενεργοποιημένος χώρος το λάθος δεν το έχει κάνει μόνο ο ιδιώτης αλλα και το κράτος που καθόρισε μια περιοχή λανθασμένα. Στην περίπτωση αυτή η οποια κινείται μόνο στο θεωρητικό επίπεδο και κατω του 0,5% το οποίο κόστος μπορεί να πληρωθεί από το πράσινο ταμείο που από το 2011 έχει θεσπιστεί. Με το υπάρχον νομικό καθεστώς τα λατομεία αδρανών υλικών εντός ζώνης δεν έχουν υποχρέωση καταβολής εγγυητικής αφού στον Ν 1428/84 Αρ. 8 παρ 3 αλλα και στην ΥΑ του ΦΕΚ 917β/93 αρ 16 αναφέρεται ότι μόνο τα λατομεία εκτός ζώνης υποχρεούνται σε καταβολή εγγυητικής επιστολής και συνεπώς για τα εντός ζώνης δεν υφίσταται μια τέτοια υποχρέωση. Στο προτεινόμενο ΝΣ δεν γίνεται καμια αναφορά για τα Λατομεία εντος Λατομικής περιοχής εάν υποχρεώνεται ή όχι σε καταβολή εγγυητικής . Είναι σαφές ότι πρέπει να συνεχιστεί το υπάρχων καθεστώς και να απαλλάσσονται από την καταβολή εγγυητικής. Διαφορετικά αποψη μας είναι ότι αλλάζουν ουσιωδώς οι οροί μίσθωσης ενός Λατομείου Αδρανών. Επίσης πολλά μέλη μας έχουν εύλογα κάποιες απορίες 1. Έστω ένα λατομείο αδρανών το οποίο εχει αποθέματα και είναι σίγουρο ότι θα μισθώσει ένα χωρο για 70 ετη . Γιατι ο μισθωτής αυτος να πληρώνει εγγυητική επιτολή από το πρώτο έτος όταν στην ουσία θα κάνει αποκατάστασή τα τελευταία 15 με 20 ετη; 2. Επίσης τι ποσό πρέπει να προσκομίσει ένα Λατομειο ως εγγυητική από τη στιγμή που είναι αορίστου χρόνου ; Το ποσό που ορίζεται κατά την διάρκεια της ισχύουσας ΑΕΠΟ ή όλο το ποσό κατά την διάρκεια του έργου ; Αυτό είναι ασαφές στον παρόν ΝΣ και θα επιφέρει σύγχυση στις αποκεντρωμένες περιφέρειες. 3. Είναι δυνατόν να υπολογίζεται το κόστος αποκατάστασης με βάση το κρατικό τιμολόγιο Δημοσίων Έργων για Έργα Πρασίνου , το οποίο και δέχεται γενναίες εκπτώσεις στις δημοπρασίες των Δασαρχείων αλλά αφορά και εργολάβους που μισθώνουν μηχανήματα και όχι εκμεταλλευτές που τα ιδιοχρησιμοποιούν ; 4. Η έκδοση εγγυητικής επιστολής και μάλιστα αορίστου χρόνου σημαίνει την σημερινή εποχή την ισόποση δέσμευση αντίστοιχου ποσού. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι για ένα λατομείο 300 στρεμμάτων απαιτείται εγγυητική επιστολή 300x1300 € = 390.000 €. Αυτό σημαίνει σημαντική αδυναμία των μικρών λατομείων να προβούν σε μια έκδοση εγγυητικής , το οποίο προφανώς θα τους οδηγήσει είτε στην εξαγορά από μεγάλους παίκτες και πρακτικά στο ολιγοπώλιο είτε στην καταστροφή. Το κάθε νομοσχέδιο οφείλει να έχει αναπτυξιακό χαρακτήρα και η στέρηση ρευστότητας δεν σημαίνει ανάπτυξη. 5. Τα Λατομεία Αδρανών Υλικών ηδη προσκομίζουν εγγυητική για την καλή τήρηση των ορών σύμβασης. Συμπερασματικά , προτείνουμε απαλλαγή των Λατομείων εντός Λατομικής Περιοχής από την υποχρέωση καταβολής Εγγυητικής Επιστολής περι αποκατάστασης ως ισχύει σήμερα.