Αρχική Οργάνωση και λειτουργία φορέων διαχείρισης προστατευόμενων περιοχώνΑΡΘΡΟ 1 ΠροοίμιοΣχόλιο του χρήστη Κοσμάς Σωφρονίδης, Τμήμα Αλιείας ΠΕ Δράμας | 21 Νοεμβρίου 2017, 15:54
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Συμφωνώ με πολλούς από τους συμμετέχοντες και νομίζω οτι το Υπουργείο θα πρέπει να λάβει υπόψη του κάποιες αξιόλογες προτάσεις. Με το Σχέδιο νόμου επιχειρείται η κάλυψη του συνόλου των προστατευόμενων περιοχών NATURA της χώρας και θέτει σε ορθή βάση πολλά εκκρεμή ζητήματα των ΦΔΠΠ. Μερικά από τα θετικά είναι: • Πρόεδρος του Δ.Σ. ορίζεται πρόσωπο με αναγνωρισμένη επιστημονική επάρκεια, εμπειρία και ενεργό δράση σε ζητήματα προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος. Όμως θα πρέπει να προβλέπεται αποζημίωση για τον Πρόεδρο και να είναι πληρης απασχολησης. • Ο περιορισμός σε 7 των μελών των ΔΣ περιορίζει τα μεγάλα σχήματα που δεν ήταν λειτουργικά. • Η πρόβλεψη για συμβουλευτική επιτροπή δίνει την δυνατότητα συμμετοχής πολλών φορέων και τοπικών κοινωνιών. • Επιχορήγηση από τον τακτικό προϋπολογισμό του Υπουργείου Περιβάλλοντος Σε ορισμένα θέματα δεν έχει δοθεί η δέουσα προσοχή: Βιωσιμότητα ΦΔ – Η αύξηση του αριθμού των ΦΔ είναι θετικό στοιχείο αρκεί να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητά τους. Όμως στις σημερινές συνθήκες με τις μειωμένες χρηματοδοτήσεις αυτό θα είναι σε βάρος της λειτουργίας των ΦΔ. Θα πρέπει να εξεταστεί το σχήμα που εφαρμόζεται σε άλλες χώρες για έσοδα των ΦΔΠΠ από παραγωγικές δραστηριότητες. Όπως πχ η εκχώρηση άδειας ερασιτεχνικής αλιείας ή ποσοστού από έργα υλοτομίας ή η επιβολή τέλους ή εισιτήριο εισόδου σε συγκεκριμένους πυρήνες προστασίας της βιοποικιλότητας στις Ζώνες Natura. Περιοχή αρμοδιότητας - Προσωπικό – Η περιοχή αρμοδιότητας των ΦΔ έχει επεκταθεί με 3 εξαιρέσεις. Οι νέες εκτάσεις αρμοδιότητας κάθε ΦΔΠΠ είναι τεράστιες και τα διαθέσιμα κονδύλια για μετακινήσεις ελάχιστα. Η επέκταση της περιοχής αρμοδιότητάς των ΦΔ θα πρέπει όμως να συνοδευτεί και από ανάλογη αύξηση των πόρων για την κάλυψη των νέων αναγκών τους. Για το δε προσωπικό προβλέπεται οκτάμηνες συμβάσεις χωρίς να δεσμεύεται το Υπουργείο για προσλήψεις με βάση την εμπειρία και την επάρκειά του. Δεν είναι λύση για το προσωπικό αυτή. Σχέδιο διαχείρισης – Δεν είναι δυνατόν οι ΦΔ είναι μην είναι υπεύθυνοι ή συνυπεύθυνοι για τη σύνταξη των Σχεδίων Διαχείρισης των περιοχών αρμοδιότητάς τους. Όλα θα τα κάνει το Υπουργείο και τα μελετητικά γραφεία ; Δηλ. οι ΦΔ που είναι οι κατεξοχήν γνώστες και αρμόδιοι για τα χαρακτηριστικά και τη διαχείριση της περιοχής τους, δεν θα έχουν λόγο; Ανεκδιηγητο. Γνωμοδότηση – Μέχρι σήμερα οι αρμοδιότητες είναι κυρίως συμβουλευτικές: θα πρέπει οι ΦΔ σε ορισμένες περιπτώσεις έργων και παρεμβάσεων να έχουν άποψη με αποφασιστική σημασία και όχι γνωμοδοτική μόνο. Φύλαξη – Δεν προβλέπεται κάτι ουσιαστικό στο νόμο: με δεδομένη τη αύξηση των περιοχών αρμοδιότητας των ΦΔ και τους μειωμένους πόρους των υπηρεσιών, οι ΦΔ δεν μπορούν να ασκήσουν φύλαξη αλλά μόνο περιορισμένη εποπτεία. Θα πρέπει οι φύλακες αλλά και το σύνολο του προσωπικού των ΦΔΠΠ να έχουν προανακριτικά καθήκοντα όπως οι ομοσπονδιακοί θηροφύλακες. Τέλος βρίσκω ενδιαφέρουσα την πρόταση της μελέτης που αναφέρεται παραπάνω να εξετασθεί η μετατροπή των Φορέων Διαχείρισης είτε σε υπηρεσίες των Περιφερειών είτε σε Επιχειρήσεις των Περιφερειών. Κοσμάς Σωφρονίδης Βιολόγος - Ιχθυολόγος M.Sc. Τμήμα Αλιείας ΠΕ Δράμας