Αρχική Οργάνωση και λειτουργία φορέων διαχείρισης προστατευόμενων περιοχώνΑΡΘΡΟ 1 ΠροοίμιοΣχόλιο του χρήστη Αθανάσιος Μπαζούκας | 21 Νοεμβρίου 2017, 20:12
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Προτάσεις – παρατηρήσεις επί του Σ/Ν «Οργάνωση και λειτουργία φορέων διαχείρισης προστατευόμενων περιοχών» του ΥΠΕΝ. Ο εκπρόσωπος των Περιβαλλοντικών Οργανώσεων στο Δ.Σ. του Φορέα Διαχείρισης Εθνικού Πάρκου Τζουμέρκων, Περιστερίου και χαράδρας Αράχθου κος Αθανάσιος Μπαζούκας, διατυπώνει τις ακόλουθες προτάσεις-παρατηρήσεις: 1. Με τις διατάξεις του Σ/Ν δεν προσδιορίζονται ρητά και με σαφήνεια ο χρόνος έκδοσης και το αντικείμενο των κατ’ επιταγήν του νόμου οικείων Π.Δ. και των σχετικών Υπουργικών Αποφάσεων (ερμηνευτικών - διευκρινιστικών), που θα καθορίζουν τις επιτρεπτές επεμβάσεις και περιορισμούς εντός των Π.Π. και θα ρυθμίζουν διοικητικά, οργανωτικά και λειτουργικά θέματα των διευρυμένων Φ.Δ. (στη παραγ. 18 του άρθρου 4 αναφέρεται αόριστα «..... παράβαση των όρων και περιορισμών που καθορίζονται από τα προεδρικά διατάγματα…..»). 2. Άρθρο 2, παραγ. 1,περ. 28 του Σ/Ν, που αφορά τον οικείο Φ.Δ. : α) Η χωρική (γεωγραφική) επέκταση «μαμούθ» του σημερινού Φορέα, ως προς τα όρια της ευθύνης του, σε δώδεκα (12) συνολικά περιοχές δικτύου Natura 2000 (4 Περιφέρειες) συμπεριλαμβανομένων, κατ’ ανάγκην, των περιφερειακών και ενδιάμεσων εκτάσεων με τα αυτά προστατευτέα αντικείμενα και ανάλογο οικολογικό ενδιαφέρον, δυσχεραίνει τη διοίκηση, οργάνωση και λειτουργία του Φ.Δ. και, κατά συνέπεια, τον έλεγχο, τη φύλαξη-επόπτευση, την παρακολούθηση των ειδών χλωρίδας και πανίδας και την ορθή διαχείριση των Π.Π.. Η ανωτέρω έκταση, θα μπορούσε, επί παραδείγματι, να εποπτεύεται -διαχειρίζεται, τουλάχιστον, από δύο (2) Φ.Δ.. Ο ένας με δικαιοδοσία στη περιοχή των π.Νομών Ιωαννίνων, Άρτας και Αιτωλοακαρνανίας και ο άλλος στην περιοχή των π. Νομών Τρικάλων, Καρδίτσης και Ευρυτανίας ή εναλλακτικά οι δύο (2) Φ.Δ. να έχουν κοινό όριο τον Ασπροπόταμο-Αχελώο. β)Σε περίπτωση που ο Φ.Δ. Τζουμέρκων κτλ. επεκταθεί στο σύνολο των προαναφερομένων περιοχών Natura 2000, να μετονομαστεί σε «Φορέα Διαχείρισης Τζουμέρκων, Μετεώρων και Αγράφων», για λόγους ιστορικούς, πολιτισμικούς, γεωγραφικούς. γ) Στα σημερινά όρια του Εθνικού Πάρκου Τζουμέρκων κτλ. συμπεριλαμβάνονται και εκτάσεις που δεν υπάγονται στο δίκτυο Natura 2000. Από τις διατάξεις του Σ/Ν δεν αποσαφηνίζεται η τύχη των εκτάσεων αυτών, εάν, δηλαδή, θα υπάγονται στη διοίκηση και διαχείριση του νέου Φ.Δ. ή θα αποδεσμευτούν. Προτείνεται να παραμείνουν σε καθεστώς προστασίας (Π.Π.) και μάλιστα, σε ορισμένα σημεία, να επεκταθεί (το προστατευτικό καθεστώς) στα γειτνιάζοντα τυχόν φυσικά όρια (ποταμούς, χειμάρρους, κορυφογραμμές, δρόμους κ.λ.π.), κυρίως, στους π. Νομούς Άρτας και Ιωαννίνων (Δ.,ΒΔ.,ΝΔ.), διότι η αποδέσμευση τους θα επηρεάσει αρνητικά την οικολογική ισορροπία και την ακεραιότητα της ευρύτερης προστατευόμενης περιοχής Natura 2000 (βλέπε και παραγ. 3 του άρθρου 3 του Σ/Ν). 3. Άρθρο 3,παράγ. 1β του Σ/Ν. Στην παράγραφο αυτή παρέχεται η δυνατότητα μεταφοράς της έδρας των ΦΔΠΠ με απόφαση του ΥΠΕΝ, μετά από τεκμηριωμένη εισήγηση του οικείου Δ.Σ.. Προτείνεται η εισήγηση μεταφοράς της έδρας του Φορέα μας, από το υφιστάμενο Δ.Σ., εντός της Προστατευόμενης περιοχής και, ειδικότερα, εντός της περιοχής των Τζουμέρκων, που είναι ο πυρήνας του Εθνικού Πάρκου, επειδή το παρόν Δ.Σ. διαθέτει αυξημένη σύνθεση, γνωρίζει πρόσωπα και πράγματα, καθώς και τις ιδιαιτερότητες της Π.Π., ούτως ώστε, η αλλαγή της έδρας του Φ.Δ. Τζουμέρκων κ.λπ.. να συμπεριληφθεί στις σχετικές διατάξεις του προς ψήφιση Σ/Ν. 4. Άρθρο 4- Έργο των ΦΔΠΠ. Σήμερα για τη διοίκηση, οργάνωση και λειτουργία του υφιστάμενου Φ.Δ. ισχύουν 4 κανονισμοί (λειτουργίας Δ.Σ., λειτουργίας Υπηρεσιών και Προσωπικού, εκτέλεσης έργων κτλ. και οικονομικής διαχείρισης),οι οποίοι στον διευρυμένο Φ.Δ. περιορίζονται σε 2 (βλέπε παραγ. 3,4 και 5 άρθρου 4 Σ/Ν). Στις οικείες διατάξεις του Σ/Ν δεν διευκρινίζεται εάν, έως τη σύνταξη - εισήγηση και έγκριση από τον αρμόδιο Υπουργό των 2 νέων κανονισμών, θα έχουν εφαρμογή οι κανονισμοί του σημερινού Φ.Δ.. 5. Για την Π.Π. του Εθνικού Πάρκου Τζουμέρκων κτλ έχει εκπονηθεί και εγκριθεί Ειδική Περιβαλλοντική Μελέτη (Ε.Π.Μ.), βάσει της οποίας εκδόθηκε το σχετικό Π.Δ. και συστήθηκε ο Φ.Δ.. Στο νομοσχέδιο δεν αποσαφηνίζεται εάν για τον διευρυμένο Φ.Δ.. θα ισχύει η εν λόγω ΕΠΜ , έστω και μετά από επικαιροποίηση και συμπλήρωση ή θα συνταχθεί νέα για ολόκληρη τη διευρυμένη Π.Π.; Δεν αναφέρεται στο Σ/Ν το χρονικό διάστημα σύνταξης και έγκρισης εν γένει των Ε.Π.Μ.. Επίσης, δεν διασαφηνίζεται ο φορέας κατάρτισης-εισήγησης των Σχεδίων Διαχείρισης των Π.Π. (Δ.Σ., ΥΠΕΝ, κλπ), καθώς και η καταληκτική ημερομηνία έναρξης ισχύος και εφαρμογής αυτών. Θα είναι δυνατή και νόμιμη η εκτέλεση έργων, η διεξαγωγή ερευνών, η παρακολούθηση χλωρίδας και πανίδας, η εκπόνηση μελετών κ.λπ. από τους νέους Φ.Δ.Π.Π. και, το κυριότερο, θα είναι σύννομη κα εφικτή η ένταξη των νέων Φ.Δ.Π.Π. στο χρηματοδοτικό πρόγραμμα του ΕΣΠΑ 2014-2020 πριν από την έγκριση και εφαρμογή των οικείων Ε.Π.Μ. και Σχεδίων Διαχείρισης; (βλέπε σχετικές διατάξεις άρθρων 4 και 6, σε συνδυασμό με αυτές της παραγ. 4 άρθρου και παραγ. 5 του άρθρου 11 του Σ/Ν). 6. Από την παραγ. 4 του άρθρου 6, παρέχεται η δυνατότητα στο Δ.Σ., με απόφασή του, να συστήνει Επιστημονική Επιτροπή. Δεν λαμβάνεται, όμως, πρόνοια για σύσταση και των αναγκαίων Επιτροπών: Ανάθεσης, Παραλαβής και Παρακολούθησης, Προστατευόμενων Αντικειμένων, Προσλήψεων κ.λπ.. 7. Άρθρο 7, σε συνδυασμό με άρθρο 11 Σ/Ν (Εργαζόμενοι των ΦΔΠΠ – Μεταβατικές διατάξεις: Στις ανωτέρω διατάξεις δεν διατυπώνεται ρητά και κατηγορηματικά η περαιτέρω εργασιακή τύχη του υφιστάμενου προσωπικού των Φ.Δ.Π.Π., με αποτέλεσμα να παρατείνεται η αγωνία, η αβεβαιότητα και η ομηρία αυτού. Κατόπιν τούτων, προτείνονται: α) Να κινηθεί άμεσα η διαδικασία για την ένταξη του Φ.Δ. στο χρηματοδοτικό πρόγραμμα του ΕΣΠΑ 2014-2020. β) Οι συμβάσεις εργασίας ορισμένου χρόνου του υφιστάμενου προσωπικού στο Φ.Δ., όλων των ειδικοτήτων, να παραταθούν μέχρι τη λήξη της προγραμματικής περιόδου του ΕΣΠΑ (2020) και, σε κάθε περίπτωση, μέχρι την ολοκλήρωση του προγράμματος (τυχόν παράταση), με προοπτική οι συμβάσεις αυτές να μετατραπούν σε αορίστου χρόνου, λόγω εμπειρίας και εξειδίκευσης και επειδή εξυπηρετούν πάγιες και διαρκείς ανάγκες του Φ.Δ.. γ) Ο διαγωνισμός (προκήρυξη) του ΑΣΕΠ για οκτάμηνες συμβάσεις εργασίας να αφορά μόνο τη συμπληρωματική πρόσληψη νέου προσωπικού και νέων ειδικοτήτων, λόγω επέκτασης των ορίων του Φ.Δ. σε περισσότερες περιοχές Natura 2000. δ) Σε περίπτωση που στο νέο Οργανόγραμμα του διευρυμένου Φ.Δ. δεν προβλέπονται ορισμένες υφιστάμενες οργανικές θέσεις – ειδικότητες, οι θέσεις αυτές να διατηρηθούν προσωρινά ως προσωποπαγείς και να δρομολογηθεί η μετάταξη ή μετακίνηση των υπεράριθμων σε άλλους Φορείς ή Υπηρεσίες του ευρύτερου δημοσίου τομέα με το αυτό ή παρεμφερές αντικείμενο._ Αθανάσιος Μπαζούκας, Δασοπόνος-ΕΔΔΕ Π. Κουντουριώτη 31, 45444 ΙΩΑΝΝΙΝΑ ΤΗΛ: 26510 32996, ΚΙΝ:6932997380 Εκπρόσωπος των Περιβαλλοντικών Οργανώσεων στο Δ.Σ. του Φ.Δ. Εθνικού Πάρκου Τζουμέρκων, Περιστερίου και χ. Αράχθου