Αρχική Οργάνωση και λειτουργία φορέων διαχείρισης προστατευόμενων περιοχώνΑΡΘΡΟ 4 Έργο των ΦΔΠΠΣχόλιο του χρήστη Εργαζόμενοι ΦΔ Οροσειράς Ροδόπης | 22 Νοεμβρίου 2017, 11:40
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Ο τίτλος του άρθρου «Έργο ΦΔΠΠ» σαμποτάρει το ρόλο τους ως όργανα διοίκησης και διαχείρισης των Προστατευόμενων Περιοχών. Το άρθρο αυτό πρέπει να ορίζει τις αρμοδιότητες των ΦΔΠΠ εντός των περιοχών ευθύνης τους. Θα πρέπει να περιλαμβάνεται ρητά η επόπτευση-φύλαξη στις αρμοδιότητες των ΦΔΠΠ, η οποία είναι ένας από τους βασικούς πυλώνες της δράσης τους. Το προσωπικό εποπτείας των ΦΔΠΠ, παρόλο που δεν έχει προανακριτικά καθήκοντα, αποτελεί το προσωπικό με τη συχνότερη παρουσία στις προστατευόμενες περιοχές. Η μη σαφής αναφορά της στερεί από τους ΦΔΠΠ μία από τις βασικές λειτουργίες τους, αλλά επίσης την απαραίτητη γνώση που πρέπει να έχουν για τις περιοχές ευθύνης τους, γιατί οι επόπτες επιτελούν πλήθος άλλων εργασιών στο πεδίο, όπως περιβαλλοντική παρακολούθηση, υλοποίηση διαχειριστικών δράσεων, ενημέρωση και βοήθεια χρηστών της προστατευόμενης περιοχής. Η επόπτευση-φύλαξη αποτελεί κεντρικό άξονα της λειτουργίας ενός ΦΔΠΠ και επιβάλλεται από τις παραγράφους 1 και 2 του ίδιου άρθρου. Παράγραφος 1: Θα πρέπει να περιλαμβάνεται σαφώς η αρμοδιότητα της κατάρτισης και ευθύνης εφαρμογής των σχεδίων διαχείρισης των ΠΠ σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στον 1650/86 όπως ισχύει για όλους τους τύπους Προστατευόμενων Περιοχών και όχι μόνο κατ’ εφαρμογή των Ευρωπαϊκών Οδηγιών. Η αρμοδιότητα αυτή είχε ανατεθεί στους ΦΔΠΠ με το υπό αντικατάσταση άρθρο του ν. 2742/99 και αφαιρείται για λόγους εξυπηρέτησης συγκεκριμένων καταστάσεων. Οι ΦΔΠΠ έχοντας μόνιμη φυσική παρουσία στην περιοχή έχουν ταυτόχρονα την πληρέστερη γνώση για αυτήν. Ένας ΦΔΠΠ σε τακτική λειτουργία και με τους απαιτούμενους πόρους μπορεί να καταρτίσει σχέδιο διαχείρισης για την περιοχή ευθύνης του, προς εξυπηρέτηση του δημόσιου συμφέροντος. Παράγραφος 2: Η κατάρτιση της ετήσιας έκθεσης πρέπει να βασίζεται σε συγκεκριμένες οριζόντιες κατευθύνσεις, άρα η παράγραφος 2 πρέπει να αναδιατυπωθεί. Διαφορετικά είτε θα είναι μη εφαρμόσιμη, είτε ο κάθε ΦΔΠΠ θα συντάσσει την έκθεση κατά βούληση με αποτέλεσμα το περιεχόμενο να μην μπορεί να αξιοποιηθεί για την εξαγωγή συμπερασμάτων σε επίπεδο επικράτειας. Παράγραφος 4: Στις αρμοδιότητες των ΦΔΠΠ να αναφέρεται η κατάρτιση του κανονισμού λειτουργίας, υπηρεσιών και προσωπικού και όχι μόνο ο κανονισμός εσωτερικής λειτουργίας του ΔΣ. Σε ένα σχέδιο Νόμου με τίτλο «Οργάνωση και λειτουργία ΦΔΠΠ» είναι αυτονόητο ότι πρέπει να περιλαμβάνονται ρυθμίσεις που αφορούν την τακτική λειτουργία αυτών, δηλαδή το οργανόγραμμα και οι κανονισμοί λειτουργίας. Παράγραφοι 7 και 8: Ο ρόλος ίδρυσης των ΦΔΠΠ είναι η προστασία και η διαχείριση των προστατευόμενων περιοχών. Η αναπτυξιακή διάσταση αποτελεί αρμοδιότητα άλλων υπάρχοντων φορέων (πχ. Αναπτυξιακές Εταιρείες Τοπικής Αυτοδιοίκησης) οι οποίες μπορούν να συνεπικουρούνται από τους ΦΔΠΠ. Η χρήση των πόρων των ΦΔΠΠ για την τοπική ανάπτυξη στερεί πόρους οικονομικούς και ανθρώπινους από το βασικό τους έργο που είναι η προστασία και η διαχείριση. Παράγραφος 9: Πρέπει να λαμβάνεται μέριμνα για τις ανάγκες των ΦΔΠΠ στον τεχνικό εξοπλισμό που απαιτείται για τη λειτουργία του καθώς και για τη συντήρηση και συνέχιση των έργων που στο παρελθόν έχει υλοποιήσει. Παράγραφος 10: Θα πρέπει να υπάρχει σαφής αναφορά στο αντικείμενο της επιστημονικής παρακολούθησης ειδών και τύπων οικοτόπων στις περιοχές ευθύνης των ΦΔΠΠ. Αποτελεί κεντρικό άξονα της λειτουργίας ενός ΦΔΠΠ και επιβάλλεται από τις παραγράφους 1 και 2 του ίδιου άρθρου. Παράγραφος 11: Η παροχή γνωμοδοτήσεων που προβλέπονται στις παραγράφους 11 και 12 του παρόντος θα πρέπει να είναι σύμφωνη για συγκεκριμένες κατηγορίες έργων ή δραστηριοτήτων ανάλογα με τον τύπο ή την περιοχή χωροθέτησής τους και να εξειδικεύονται από το Σχέδιο Διαχείρισης της ΠΠ. Παράγραφος 12: Το χρονικό διάστημα για την παροχή γνώμης θα πρέπει να είναι όσο προβλέπεται από τη νομοθεσία για την περιβαλλοντική αδειοδότηση, ειδικά λαμβάνοντας υπόψη τη λειτουργία των ΦΔΠΠ, που είναι απαραίτητη η συνεδρίαση των ΔΣ για τη λήψη αποφάσεων. Παράγραφος 13:Πρέπει να δίνεται η δυνατότητα οι ΦΔΠΠ να παρέχουν γνώμη για κάθε θέμα και όποτε οι ίδιοι κρίνουν ότι επιβάλλεται για ειδικά θέματα διαχείρισης και προστασίας. Παράγραφος 16: Θα πρέπει να αναφέρεται ρητά το αντικείμενο της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης. Παράγραφος 18: Θα πρέπει και αντίστοιχα οι σχετικές αρμόδιες αρχές να υποστηρίζουν τους ΦΔΠΠ στο έργο τους.