Αρχική Οργάνωση και λειτουργία φορέων διαχείρισης προστατευόμενων περιοχώνΑΡΘΡΟ 5 Διοικητικό Συμβούλιο ΦΔΠΠΣχόλιο του χρήστη Βασιλική Κατή | 22 Νοεμβρίου 2017, 12:19
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Συμφωνώ με τον ορισμό των Δ.Σ. ως έχουν, αν και θεωρώ δυσλειτουργική και μη ρεαλιστική την εκπροσώπηση του ΥΠΕΝ λόγω του περιορισμένου δυναμικού του και του φόρτου εργασίας του. Προτείνεται η σύσταση και λειτουργία τοπικών Δ.Σ. σε συγκεκριμένη υπο-περιοχή ευθύνης των Φ.Δ. (π.χ έως 100.000 ha) για την αύξηση της συμμετοχικότητας και της δημοκρατικής διαδικασίας διαλόγου και λήψης αποφάσεων. Υπάρχουν ΦΔΠΠ με τεράστια περιοχή ευθύνης, όπου η εκπροσώπηση της τοπικής αυτοδιοίκησης θα είναι εκ των πραγμάτων ελλιπής. Θεωρώ νευραλγικής σημασίας τη λήψη αποφάσεων κατόπιν τεκμηριωμένης επιστημονικής γνώσης. Η λήψη λανθασμένων αποφάσεων από Δ.Σ. χωρίς την απαιτούμενη επιστημονική γνώση επί του φυσικού περιβάλλοντος, όπως η γνωμοδότηση για τεχνικά έργα και των επιπτώσεών τους ή η αξιολόγηση επιστημονικών/ μελετητικών ομάδων για την ανάθεση έργων ύστερα από προκήρυξη είναι πολύ κοινό φαινόμενο, τόσο στην Ελλάδα κατά τη λειτουργία των ΦΔΠΠ όλα αυτά τα χρόνια, όσο και στην Ευρώπη, με βάση τη διεθνή βιβλιογραφία και την τελευταία αναφορά της Επιτροπής (Fitness check), η οποία καταδεικνύει την αναποτελεσματικότητα της λειτουργίας του δικτύου Φύση 2000 πανευρωπαϊκά. Προτείνω όλα τα μέλη του Δ.Σ. πλην των εκπροσώπων της επιστημονικής κοινότητας να επιμορφώνονται υποχρεωτικά επί του φυσικού περιβάλλοντος, του θεσμικού πλαισίου και του ρόλου τους πριν την ανάληψη των θέσεων ευθύνης. Δεν είναι δυνατόν στα Δ.Σ. να συμμετέχουν άνθρωποι με μηδενική γνώση επί του αντικειμένου, ως εκφραστές αποκλειστικά τοπικών συμφερόντων. Προτείνω να δημιουργηθεί μια δομή επιστημόνων πολύ υψηλών προσόντων και εμπειρίας σε επίπεδο υπερ-περιφέρειας, η οποία θα λογοδοτεί απευθείας στο ΥΠΕΝ, δεν θα συμμετέχει στα Δ.Σ., αλλά θα έχει την πλήρη ευθύνη υποβολής γνωμοδοτήσεων στο ΥΠΕΝ, ελέγχου των φακέλων μελετητικών ομάδων για ανάθεση έργων, καθώς και την εποπτεία για τη σύνταξη και εφαρμογή διαχειριστικών σχεδίων και προγραμμάτων βιοπαρακολούθησης ή άλλες ευθύνες. Η δομή αυτή, πρώτον θα αποφορτίσει το ΥΠΕΝ καθώς αυτό δεν θα εποπτεύει τους 30 ΦΔΠΠ αλλά το επιστημονικό αυτό δίκτυο, το οποίο με τη σειρά του θα φιλτράρει τις αποφάσεις των Δ.Σ. με επιστημονικά κριτήρια, και θα υποβοηθά το επιστημονικό έργο των ΦΔΠΠ. Έτσι, θα εξασφαλιστεί η ενσωμάτωση της επιστήμης στη λήψη των αποφάσεων με αντικειμενικά κριτήρια (science-based decision), το οποίο και αποτελεί μεγάλο πρόβλημα πανευρωπαϊκά. Σε οποιοδήποτε άλλο κλάδο πλην της διαχείρισης του φυσικού περιβάλλοντος λαμβάνεται πρωτίστως υπ΄ όψη η γνώμη των ειδικών επιστημόνων. Ένα τεχνικό έργο, όπως η χάραξη ενός δημοσίου δρόμου, λαμβάνει προφανώς υπ΄ όψη την εξυπηρέτηση των αναγκών της τοπική κοινωνίας, αλλά η τελική ευθύνη χάραξης του δρόμου και κατασκευής αυτού ως προς τα τεχνικά του χαρακτηριστικά επαφίεται αποκλειστικά στους ειδικούς επιστήμονες, δη μηχανικούς, για λόγους ασφάλειας και λειτουργικότητας του δρόμου. Προφανώς αν ο τοπικές κοινωνίες χάρασσαν το δρόμοι οι επιπτώσεις θα ήταν συχνά καταστροφικές. Δεν καταλαβαίνω γιατί η διαχείριση του φυσικού περιβάλλοντος αποτελεί εξαίρεση, και γιατί θεωρείται δεδομένη η αμισθί συμμετοχή ειδικών επιστημόνων σε Δ.Σ. και επιτροπές, ιδιαίτερα στο ρόλου του Προέδρου που έχει αυξημένο φόρτο εργασίας.