Αρχική Σύσταση του Οργανισμού Εθνικού ΚτηματολογίουΆρθρο 01 – Σύσταση του Οργανισμού – Σκοπός – Κατάργηση της ΕΚΧΑ Α.Ε. και των Υποθηκοφυλακείων—Αρμοδιότητες του ΟργανισμούΣχόλιο του χρήστη Μαρία Γυφτογιάννη | 18 Δεκεμβρίου 2017, 14:49
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Σάμος, 18/12/2017 Αξιότιμοι κύριοι της επιτροπής επί του Σχεδίου Νόμου, Α. Αναζητώ στο σχέδιο νόμου το ισχύον σχετικό νομοθετικό και υπερνομοθετικό έρεισμα, το οποίο διέπει μέχρι σήμερα την οργάνωση και λειτουργία των υποθηκοφυλακείων – κτηματολογικών γραφείων του Κράτους. (Δεν είμαι συνταγματολόγος ούτε και δημοσιολόγος αλλά καταθέτω την ταπεινή μου άποψη, λόγω του ότι προΐσταμαι στο έμμισθο υποθηκοφυλακείο Σάμου από το 1989 και λόγω της 28χρονής εμπειρίας μου στην υπηρεσία μου). Β. Ενδεικτικά,θέτω υπόψιν σας για το νομικό καθεστώς: o ΚΔ 19/23-7-1941 o ΑΝ 153/1967, o ΝΔ 811/1971, o ΝΔ 201/1961 (ΦΕΚ 175/61 τ. Α’ ), o ΒΔ 533/1963, o ν.724/1977, o ΠΔ 567/1978, o ν. 325/1976, o ν. 2664/1998, o ν. 2308/1995 και σωρεία άλλων διατάξεων Νόμου και εκδιδομένων δικαστικών αποφάσεων και φυσικά από τον ανώτατο Νόμο του Κράτους, το Σύνταγμα. o α. 92 Συντ (§§1,2,3,4) , κατά το οποίο: 1. Οι υπάλληλοι της γραμματείας όλων των δικαστηρίων και των εισαγγελιών είναι μόνιμοι. Μπορεί να παυθούν μόνο με δικαστική απόφαση εξαιτίας ποινικής καταδίκης, ή με απόφαση δικαστικού συμβουλίου για βαρύ πειθαρχικό παράπτωμα, ασθένεια ή αναπηρία ή υπηρεσιακή ανεπάρκεια που βεβαιώνονται, όπως νόμος ορίζει. 2. Νόμος ορίζει τα προσόντα των υπαλλήλων της γραμματείας όλων των δικαστηρίων και των εισαγγελιών, καθώς και τα σχετικά με την κατάσταση τους γενικά. **3. Οι προαγωγές, τοποθετήσεις, μεταθέσεις, αποσπάσεις και μετατάξεις των δικαστικών υπαλλήλων ενεργούνται ύστερα από σύμφωνη γνώμη υπηρεσιακών συμβουλίων που συγκροτούνται κατά πλειοψηφία από δικαστικούς λειτουργούς και δικαστικούς υπαλλήλους, όπως νόμος ορίζει. Η πειθαρχική εξουσία στους δικαστικούς υπαλλήλους ασκείται από τους ιεραρχικά προϊσταμένους τους δικαστές ή εισαγγελείς ή επιτρόπους ή υπαλλήλους, καθώς και από υπηρεσιακό συμβούλιο, όπως νόμος ορίζει. Κατά των αποφάσεων που αφορούν μεταβολές της υπηρεσιακής κατάστασης των δικαστικών υπαλλήλων, καθώς και κατά των πειθαρχικών αποφάσεων των υπηρεσιακών συμβουλίων επιτρέπεται προσφυγή, όπως νόμος ορίζει. **4.Οι υπάλληλοι των υποθηκοφυλακείων είναι δικαστικοί υπάλληλοι. Οι συμβολαιογράφοι και οι άμισθοι φύλακες υποθηκών και μεταγραφών είναι μόνιμοι εφόσον υπάρχουν οι σχετικές υπηρεσίες ή θέσεις. Οι διατάξεις της προηγούμενης παραγράφου έχουν αναλογική εφαρμογή και σε αυτούς. 5. Οι συμβολαιογράφοι και οι άμισθοι φύλακες υποθηκών και μεταγραφών αποχωρούν υποχρεωτικά από την υπηρεσία μόλις συμπληρώσουν το εβδομηκοστό έτος της ηλικίας τους και οι λοιποί μόλις συμπληρώσουν το όριο που προβλέπει ο νόμος. Από τα παραπάνω προκύπτει ότι: 1. Οι υπάλληλοι των υποθηκοφυλακείων του Κράτους είναι δικαστικοί υπάλληλοι (όπως έχει κριθεί και από την ΟλΣτΕ 109/1977 και σωρεία άλλων νομολογιακών αποφάσεων, που έκριναν επί τις ιδιότητας του δικαστικού μονίμου υπαλλήλου των υπαλλήλων των εμμίσθων υπαλλήλων του Κράτους). Δηλαδή, οι δικαστικοί υπάλληλοι αποτελούν «ιδίαν» κατηγορία δικαστικών υπαλλήλων, για την οποία προνοεί το ίδιο το σύνταγμα στις διατάξεις του και η οποία καλύπτεται όχι μόνο από το θεσμό της μονιμότητας αλλά και από λοιπές συνταγματικές εγγυήσεις. 2. Ο συνταγματικός νομοθέτης δεν ανέχεται την ανάμειξη των οργάνων της εκτελεστικής λειτουργίαςσε σχέση με τις υπηρεσιακές μεταβολές των δικαστικών υπαλλήλων. Οι όποιες υπηρεσιακές μεταβολές πρέπει να αποφασίζονται από το προβλεπόμενα στο α. 92 και 103 του Συντ. 3. Το καθεστώς τωνυποθηκοφυλάκων–προϊσταμένων των κτηματολογικών γραφείωνδιέπεταιαπό ιδιαίτερο σύστημα επιλογής, διορισμού και υπηρεσιακής εξέλιξης. Στον ν. 2664/1998 (περί κτηματολογίου) ορίζεταιότι οι προϊστάμενοι των κτηματολογικών γραφείων είναι δημόσιοι λειτουργοί. Ακόμα και λόγω της αποστολής τους ως βοηθητικά όργανα της δικαιοσύνης περιβάλλονται από ιδιαίτερες εγγυήσεις ως προς την υπηρεσιακή τους κατάσταση (βλ. ΟλΣτΕ 1715/1982). Για οποιαδήποτε μεταβολή απαιτείται προηγούμενη απόφαση του αρμόδιου υπηρεσιακού – δικαστικού συμβουλίου. 4. Όπως γνωρίζετε, όσοι έχετε συναλλαχθεί με τις ιδιαίτερες αυτές υπηρεσίες (υποθηκοφυλακεία- κτηματολογικά γραφεία), λόγω της ιδιαιτερότητας και της φύσης του αντικειμένου και επειδή κατά την ενάσκηση των καθηκόντων μας προέχειη ασφάλεια των συναλλαγών και η διασφάλιση του δημόσιου συμφέροντος, προκύπτει αβίαστα ότι οι υπάλληλοι και ο υποθηκοφύλακας των εμμίσθων υποθηκοφυλακείων δεν είναι δημόσιοι διοικητικοί υπάλληλοι αλλά πρόσωπα του δικαστικού οργανισμού άμεσα εξαρτώμενοι από αυτόν. Ουδέποτε ο Υποθηκοφύλακας δεν ταυτίστηκε με δημόσιο διοικητικό υπάλληλο αλλά η επιταγή του νομοθέτη τον ήθελε να αποτελεί πρόσωπο του δικαστικού συστήματος συγκαταλεγμένου μεταξύ των επικουρικών δικαστικών λειτουργών και εξ’ αιτίας της ιδιαίτερης φύσης των καθηκόντων του. Γ.Στο άρθρο 1§5 του σ/ν αναφέρονται τα εξής: Άρθρο 1§5:Τα έμμισθα και τα άμισθα Υποθηκοφυλακεία της Χώρας, τα Κτηματολογικά Γραφεία Ρόδου και Κω – Λέρου, καθώς και τα Κτηματολογικά Γραφεία Θεσσαλονίκης και Πειραιά καταργούνται, όπως ορίζεται στην παράγραφο 7. Οι υφιστάμενες κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος, οργανικές θέσεις του προσωπικού των εμμίσθων Υποθηκοφυλακείων, των Κτηματολογικών Γραφείων Ρόδου και Κω – Λέρου, των Κτηματολογικών Γραφείων Θεσσαλονίκης και Πειραιά και οι θέσεις των αμίσθων Υποθηκοφυλάκων της Χώρας, καταργούνται με τη δημοσίευση της απόφασης που προβλέπεται στην παράγραφο 7. 6. α) Οι αρμοδιότητες των καταργούμενων Υποθηκοφυλακείων, των Κτηματολογικών Γραφείων Ρόδου και Κω-Λέρου και των Κτηματολογικών Γραφείων Θεσσαλονίκης και Πειραιά, περιέρχονται από την κατάργηση τους στον Οργανισμό και ασκούνται από τα Κτηματολογικά Γραφεία και τα Υποκαταστήματά τους, όπως προβλέπεται στο άρθρο 15 του παρόντος νόμου.β) Οι αρμοδιότητες του Γραφείου Κτηματολογίου Πρωτευούσης που έχει συσταθεί σε εφαρμογή των διατάξεων του ν.δ της 5/22 Σεπτ.1923, ασκούνται από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου, από τον Οργανισμό. Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας ρυθμίζεται κάθε ζήτημα σχετικό με τη μεταφορά στον Οργανισμό του τεχνικού εξοπλισμού, των αρχείων και των βάσεων δεδομένων του Γραφείου. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Διοικητικής Ανασυγκρότησης και Περιβάλλοντος και Ενέργειας μετατάσσεται ύστερα από αίτησή του το μόνιμο προσωπικό και το προσωπικό με σχέση ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, που υπηρετεί κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου στο Γραφείο Κτηματολογίου Πρωτευούσης, σε κενές οργανικές θέσεις του Οργανισμού, και αν δεν υπάρχουν σε προσωποπαγείς που συνιστώνται με την πράξη μετάταξης και ρυθμίζεται κάθε αναγκαία λεπτομέρεια. Με απόφαση του Οργανισμού κατανέμονται οι αρμοδιότητες που μεταφέρονται στις Κεντρικές ή Περιφερειακές υπηρεσίες του Οργανισμού και καθορίζεται ο τρόπος άσκησής τους. Κατά το τελευταίο εδάφιο του α.1§5 inf., «κατανέμονται οι αρμοδιότητες που μεταφέρονται στις Κεντρικές ή Περιφερειακές υπηρεσίες του Οργανισμού και καθορίζεται ο τρόπος άσκησής τους». Σημειωτέον ότι: Ο Οργανισμός αυτός είναι ΝΠΔΔ που εποπτεύεται όχι από τον Υπουργό Δικαιοσύνης, αλλά από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Δηλ. έμμεσα με την διάταξη αυτή και με την μεταφορά αρμοδιοτήτων στο υπουργείο Περιβάλλοντος από το Υπουργείο Δικαιοσύνης, οι έμμισθοι υποθηκοφύλακες – προϊστάμενοι των κτηματολογικών γραφείων και υπάλληλοι των εμμίσθων υποθηκοφυλακείων-κτηματολογικών γραφείων χάνουν την ιδιότητα του δικαστικού μονίμου υπαλλήλου, πράγμα που αντιβαίνει στην αρχή της ισότητας υπό την έννοια του επιτρεπτού την άνισης μεταχείρισης και υποβιβασμού διαφόρων κατηγοριών υπαλλήλων. Δ. Επίσης, κατά το α. 20§§5,6 του σ/ν: 5. Στον Οργανισμό συνιστάται ΠΡΟΣΩΡΙΝΟΣ Κλάδος υπαλλήλων Κτηματολογικών Γραφείων και Υποκαταστημάτων Κτηματολογικών Γραφείων, ο οποίος περιλαμβάνει επτακόσιες δεκαέξι (716) προσωποπαγείς θέσεις με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, για την εκτέλεση καθηκόντων βοηθητικού χαρακτήρα ως εξής: α). Κατηγορίας ΠΕ: θέσεις εκατόν εβδομήντα δύο (172), β). Κατηγορίας ΤΕ: θέσεις εβδομήντα εννέα (179) γ). Κατηγορίας ΔΕ: θέσεις τετρακόσιες εξήντα τρείς (463) και δ). Κατηγορίας ΥΕ: θέσεις δύο (2). Οι θέσεις κατανέμονται με απόφαση του Δ.Σ. του Οργανισμού στα Κτηματολογικά Γραφεία και τα Υποκαταστήματά τους. 6. Στις θέσεις του προσωρινού Κλάδου της προηγούμενης παραγράφου εντάσσεται αυτοδίκαια με την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου, το προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου των Υποθηκοφυλακείων που μετατράπηκαν σε έμμισθα σύμφωνα με τη διάταξη της παρ. 3 του άρθρου 32 του ν. 4456/2017 (Α’ 24) και των καταργούμενων ειδικών άμισθων Υποθηκοφυλακείων, εφόσον η πρόσληψή του τελευταίου διενεργήθηκε πριν από την 1η-1-2015, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων της παραγράφου 5 του άρθρου 56 του κ.δ/τος της 19/23.7.1941 όπως ίσχυαν κάθε φορά ή της παραγράφου 5 του άρθρου 23 του ν. 2664/1998, όπως τροποποιήθηκε με την παρ. 11 του άρθρου 2 του ν. 3127/2003 (Α΄67). Το προσωπικό που θα καταλάβει τις θέσεις της παρ. 5 εξαιρείται από τους περιορισμούς της παρ.1 του άρθρου 11 του ν.3833/2010. Ερώτηση: Τι υποκρύπτεται άραγε στην φράση προσωρινός κλάδος μονίμων υπαλλήλων; Ε. Επιπλέον, κατά το α. 16§1 του σ/ν: 5. Κάθε Υποκατάστημα Κτηματολογικού Γραφείου οργανώνεται και λειτουργεί σε επίπεδο Τμήματος του οικείου Κτηματολογικού Γραφείου Τα υποκαταστήματα των εμμίσθων υποθηκοφυλακείων δεν αποτελούν πλέον αυτοτελείς και ανεξάρτητες διευθύνσεις, αλλά μετατρέπονται σε υποκαταστήματα που λειτουργούν σε επίπεδο τμήματος. ΣΤ. Επιπλέον κατά το α. §16§2 του σ/ν: 2. Το Νομικό Τμήμα είναι αρμόδιο για τον έλεγχο των τυπικών προϋποθέσεων και της νομιμότητας των αιτήσεων εγγραφής ή διόρθωσης πράξεων που δημιουργούν, μεταβιβάζουν ή αλλοιώνουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο εμπράγματα δικαιώματα επί ακινήτων, την υποβολή σχετικών εισηγήσεων στον Προϊστάμενο και την υποστήριξη και καθοδήγηση των ενδιαφερομένων σχετικά με την εγγραφή και διόρθωση πράξεων στα επιμέρους συστήματα δημοσιότητας που τηρεί το Κτηματολογικό Γραφείο. Συνεργάζεται με τη Διεύθυνση Κτηματολογίου του Οργανισμού για την ομοιογενή αντιμετώπιση ζητημάτων αρμοδιότητας του Κτηματολογικού Γραφείου και παρέχει κάθε απαραίτητη υποστήριξη στα ζητήματα του πρώτου εδαφίου στον Προϊστάμενο του Κτηματολογικού Γραφείου και στους Προϊσταμένους των Υποκαταστημάτων του. Προκαλεί ιδιαίτερη ανησυχία η συγκρότηση τριμελούς επιτροπής επίλυσης των αμφισβητήσεων κατά πράξεων απόρριψης τω προϊσταμένων των κτηματολογικών γραφείων και υποκαταστημάτων που εκδίδονται κατ’ εφαρμογή των α. 16,17,18,19 του ν. 2664/1998. Και ερωτώ: 1. Αντικαθίσταται η δικαστική και αμερόληπτη κρίση για την επίλυση τυχόν αμφισβητήσεων που εμπεριέχονται στις διατάξεις Αστικού Κώδικα, Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας και ειδικών αστικών νόμων; 2. Αντικαθίσταται ο έλεγχος νομιμότητας που προβλέπεται από το νόμο και από το Σύνταγμα (ο οποίος διενεργούνταν μέχρι τώρα από νομικούς επιστήμονες, δικηγόρους, υποθηκοφύλακες-προϊσταμένους κτηματολογικών γραφείων και Δικαστές) από την τριμελή επιτροπή του α. 36 που συγκροτείται με ανέλεγκτη απόφαση ΔΣ με διετή θητεία και συντίθεται από μέλη κλπ, ακυρώνοντας οποιαδήποτε εγγύηση αμεροληψίας και ορθοκρισίας και θέτοντας έτσι σε κίνδυνο την ασφάλεια δικαίου και του δημόσιου συμφέροντος; 3. Αναβιβάζεται με τον τρόπο αυτό η τριμελής επιτροπή σε βασικό όργανο της δικαιοσύνης που κρίνει τις αντιρρήσεις και αμφισβητήσεις επί των απορριπτικών πράξεων του προϊσταμένου του κτηματολογικού γραφείου, που μέχρι σήμερα είναι δικαστικής αρμοδιότητας; Ζ. Τελικές εκτιμήσεις: 1. Είναι πασιφανές ότι όλο το σ/ν κατευθύνεται σε μια απάρνηση ή ακόμα και σε παντελή απουσία τόσο νομικής κατάρτισης όσο και επιστημονικής εμπειρίας και γνώμης τόσων ανθρώπων που εργάστηκαν ακατάπαυστα επί μακρό χρονικό διάστημα και κατέθεσαν όλη την εμπειρία και την επιστημονική τους γνώση προκειμένου να βοηθήσουν στην εφαρμογή αυτού του πολυπόθητου και κατακρεουργημένου Κτηματολογίου. 2. Εν τέλει, όπως θα φανεί και στην πράξη, ο θεσμός αυτός της επιτροπής οδηγεί κατ’ αποτέλεσμα στην έκδοση άκυρων πράξεων διοικητικών οργάνων που ζήτημα είναι αν θα καταφέρουν να επιλύσουν αμφισβητήσεις σε νομικά ζητήματα που αφορούν την καταχώριση νομικών πληροφοριών και εγγραπτέων δικαιωμάτων που προκύπτουν από την εφαρμογή της νομοθεσίας περί κτηματολογίου. 3. Επιβεβαιώνεται, λοιπόν, για μια ακόμα φορά η ρήση του Βίσμαρκ: «Οι άνθρωποι δεν πρέπει να γνωρίζουν πως φτιάχνονται δύο πράγματα: οι νόμοι και τα λουκάνικα!» Με τιμή και σεβασμό προς την ενάσκηση του δημόσιου λειτουργήματος Μαρία Αιμ. Γυφτογιάννη Υποθηκοφύλακας Έμμισθου Υποθηκ. Σάμου