• Σχόλιο του χρήστη 'Δ.ΓΚΟΥΒΑ ΕΜΜ.ΥΠΟΘ/ΚΑΣ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ' | 20 Δεκεμβρίου 2017, 10:28

    1.Οι Υποθηκοφύλακες (έμμισθοι και άμισθοι) κατέχουν ειδική θέση προβλεπόμενη ρητά στο άρθρο 3 του κανονιστικού διατάγματος της 19ης/23ης Ιουλίου 1941 «περί οργανισμού των Υποθηκοφυλακείων του Κράτους»: «Διακρίσεις των Υποθηκοφυλακείων και διεύθυνσις αυτών. 1. Τα Υποθηκοφυλακεία είναι άμισθα ή έμμισθα. 2. Ονομάζονται ειδικά Υποθηκοφυλακεία τα διευθυνόμενα υπό διοριζομένου ειδικού υποθηκοφύλακος. Τοιαύτα είναι πάντα τα έμμισθα και τα εν έδραις Ειρηνοδικείων συνεστώτα ή συνιστώμενα κατά τους όρους του παρόντος νόμου ειδικά άμισθα. …». «Ο φύλαξ των υποθηκών (έμμισθος και άμισθος) ασκεί μεν δημόσιον λειτούργημα, δεν αποτελεί όμως δημόσιον διοικητικόν υπάλληλον αλλά πρόσωπον του δικαστικού οργανισμού συγκαταλεγόμενον μεταξύ των βοηθητικών δικαστικών λειτουργών, ως εκ της ιδιαιτέρας σημασίας των καθηκόντων των δια τας σχέσεις του αστικού δικαίου, όπερ ασκεί διαγεγραμμένην εκ του νόμου δικαιοδοσίαν, ενεργούν κατά την ενάσκησιν αυτή, ουχί κατά τας διαταγάς των ιεραρχικώς προϊσταμένων του, αλλά, κατ΄ιδίαν κρίσιν, αυτοτελώς και άνευ εξαρτήσεως από της εκτελεστικής ή άλλης εξουσίας» (Μπαλή, Εμπράγματο Δίκαιο παρ.302 σελ 607 επ, ΕφΠατρών 309/1972 ΝοΒ 21.386 και ΟλομΣτΕ 1495/1979 Αρμεν 1979.948, η οποία κατατάσσει τους υποθηκοφύλακες, έμμισθους και άμισθους, στους «εν ευρυτέρα εννοία» υπαλλήλους, αντιδιαστέλλοντάς τους ρητά από τους «εν στενή εννοία υπαλλήλους» του Δημοσίου, των Δήμων και Κοινοτήτων και των λοιπών ΝΠΔΔ). Οι υποθηκοφύλακες, έμμισθοι και άμισθοι, ήταν χαρακτηρισμένοι ως «δικαστικοί υπάλληλοι» ή πιο σωστά «βοηθητικά της δικαιοσύνης πρόσωπα» (μαζί με τους δικηγόρους, τους συμβολαιογράφους, τους δικαστικούς κλητήρες και τους ληξιάρχους, ίδετε Μ.Στασινόπουλου «Η αστική ευθύνη του Κράτους» έκδοση 1950, ανατύπωση 1968, σελ 134 επ), δεκαετίες πριν το Ν.2812/2000. Εξάλλου, η ειδική θέση του έμμισθου (όπως και του άμισθου) υποθηκοφύλακα ως «φύλακα υποθηκών και μεταγραφών» ήταν και είναι θεσμικά κατοχυρωμένη με το άρθρο 92 παρ 4 του Συντάγματος. Το παρόν σχέδιο νόμου, χωρίς κάποια βάσιμη αιτιολογία, έρχεται σε ευθεία αντίθεση με το ειδικό καθεστώς των εμμίσθων και αμίσθων υποθηκοφυλάκων, τους οποίους υποβιβάζει σε διοικητικούς υπαλλήλους ενός ΝΠΔΔ. Πρέπει να τροποποιηθεί ολόκληρο το άρθρο ώστε ν α δ ι α τ η ρ η θ ε ί στο πρόσωπο του Προϊσταμένου του Κτηματολογικού Γραφείου η ιδιότητα του δημόσιου λειτουργού / «εν ευρεία εννοία» δικαστικού υπαλλήλου / προσώπου του δικαστικού οργανισμού συγκαταλεγόμενου μεταξύ των βοηθητικών δικαστικών λειτουργών, την οποία ιδιότητα έχοντας ως Υποθηκοφύλακας, δεν επιτρέπεται να χάσει ως Προϊστάμενος του Κτηματολογικού Γραφείου, αφού πλέον ενεργεί υποχρεωτικά και τον κατ΄άρθρο 16 του Ν. 2664/1998 έλεγχο νομιμότητας. 2. Ως απαιτούμενο προσόν για την τοποθέτηση στη συγκεκριμένη θέση πρέπει να παραμείνει και η –τουλάχιστον πενταετής- δικηγορία, από την οποία, βέβαια, ο επιλεγείς μετά την επιτυχία του στο σχετικό διαγωνισμό και πριν την ανάληψη των καθηκόντων του, παραιτείται. 3. Λόγω της ειδικής θέσης του εμμίσθου και αμίσθου υποθηκοφύλακα και προκειμένου να μην πάει χαμένη η τεράστια εμπειρία και οι ειδικές γνώσεις του, προτείνεται (η ιδέα ανήκει σε αγαπητή συνάδελφο) να συσταθούν για πρώτη φορά στα Δικαστήρια πρώτου και δευτέρου βαθμού θέσεις «Βοηθού Κτηματολογικού Δικαστή», όπου θα μπορούν να μεταταχθούν όσοι από τους έμμισθους και άμισθους Υποθηκοφύλακες το επιθυμούν. Θα είναι μία πραγματικά χρήσιμη θέση και αντάξια της μέχρι τώρα πορείας τους.