Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Το προτεινόμενο σχέδιο, ως φαίνεται, προτείνει τη θεσμοθέτηση ενός νέου χρηματοδοτικού εργαλείου για την ενίσχυση δράσεων αντιμετώπισης των συνεπειών που είχε και έχει η "μονοκαλλιέργεια" από την εξόρυξη λιγνίτη και την παράλληλη χρήση του στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, σε περιοχές της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας και του λεκανοπεδίου Μεγαλόπολης. Δεν πρόκειται για το πρώτο τέτοιο εργαλείο, καθώς έχει προηγηθεί από το 1996 το λεγόμενο "λιγνιτόσημο", το οποίο καταργείται έως το τέλος του 2018. Ουδέποτε επιχειρήθηκε από την Κεντρική Διοίκηση, η αποτίμηση των αποτελεσμάτων από τη διαχείριση αυτού του πρώτου χρηματοδοτικού πόρου, σε σχέση με τους στόχους που τέθηκαν, μέσα από το νομοθετικό πλαίσιο διαχείρισής του. Υπενθυμίζω ότι, οι ειδικότεροι στόχοι του "λιγνιτόσημου" ήταν: α) η ανάπτυξη των περιοχών όπου εφαρμόζονται (τα προβλεπόμενα πενταετή Προγράμματα), σύμφωνα με τις αναπτυξιακές κατευθύνσεις που καθορίζουν τα οικεία Περιφερειακά ή Δημοτικά Συμβούλια. β) η αναβάθμιση και αποκατάσταση του περιβάλλοντος, πέραν των υποχρεώσεων της Δ.Ε.Η. Α.Ε. γ) η βελτίωση της ποιότητας ζωής και στην προστασία του φυσικού περιβάλλοντος δ) η δημιουργία υποδομών στο πλαίσιο της στρατηγικής της ανάπτυξης. ε) η ανάπτυξη των επιχειρήσεων και τη στήριξη της ανταγωνιστικότητας σε όλους τους τομείς της παραγωγής (πρωτογενή, δευτερογενή, τριτογενή), με την αξιοποίηση των πλεονεκτημάτων της κάθε περιοχής. στ) η τόνωση της οικονομίας και στη μείωση της ανεργίας. Εκτιμώ ότι, πριν την όποια χρήση του νέου χρηματοδοτικού εργαλείου (δεν υπάρχει λόγος βιασύνης, τα χρήματα που πρόκειται να διατεθούν μπορούν να μπούν στον κουμπαρά) πρέπει να προηγηθεί αυτή η αποτίμηση, προκειμένου να δώσει τη δυνατότητα σε έναν ασφαλή και σοβαρό σχεδιασμό διαχείρισης του νέου προτεινόμενου πόρου. Σε αυτό το νέο σχεδιασμό είναι, σε κάθε περίπτωση, θεμιτή η συμμετοχή των πολιτών, μέσα από την όποια διαβούλευση, η οποία ωστόσο δεν πρέπει να περιορίζεται στην υποβολή "προτάσεων", που στηρίζονται σε υποκειμενικές εκτιμήσεις και στα "θέλω" μας, αλλά σε τεκμηριωμένες θέσεις. Πέρα όμως από τη διαδικασία "διαβούλευσης" με τους πολίτες, είναι αναγκαία η συμμετοχή των ΕΙΔΙΚΩΝ σε αυτό το σχεδιασμό, καθώς δεν αρκούν οι απόψεις των πολιτών. Υπό αυτό το πρίσμα, προτείνω ενδεικτικά (και όχι αποκλειστικά βεβαίως) την συμμετοχή σε αυτό το σχεδιασμό της κας Ειρήνης Σ. Κλαμπατσέα, νυν Γενικής Γραμματέως Χωρικού Σχεδιασμού & Αστικού Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος & Ενέργειας - Επίκουρη Καθηγήτρια Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Ε.Μ.Π., ως την πλέον αρμόδια, με τη θέση που κατέχει στον Υπουργείο και ειδική, με τις ακαδημαϊκές γνώσεις που κατέχει σε θέματα αντιμετώπισης αναπτυξιακών προβλημάτων φθινουσών βιομηχανικών περιοχών λόγω της "μονοκαλλιέργειας" τοπικών πόρων, όπως είναι ο λιγνίτης. Ευχαριστώ.