Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Το προτεινόμενο χρηματοδοτικό εργαλείο, με την συνθήκη ότι θα έχει σταθερό χαρακτήρα σε βάθος εύλογου χρόνου (π.χ. δεκαετίας), είναι θετικό προς την κατεύθυνση της ουσιαστικής μετάβασης των λιγνιτικών περιοχών της Δυτικής Μακεδονίας και του λεκανοπεδίου Μεγαλόπολης, από την υφιστάμενη κατάσταση σε μια νέα, εντελώς διαφορετική. Αυτό το εργαλείο, ως φαίνεται, δε διαφέρει ως προς τη σκοπιμότητά του, με το προς κατάργηση έως το τέλος του 2018, λεγόμενο "λιγνιτόσημο", που θεσμοθετήθηκε το 1996, το οποίο χρηματοδότησε έως σήμερα τέσσερα (4) πενταετή Ειδικά Αναπτυξιακά Προγράμματα, στις ίδιες περιοχές. Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με τις κατά καιρούς Υπουργικές Αποφάσεις που εξειδίκευαν τη διαχείριση του "λιγνιτόσημου", στους σκοπούς του εντάσσονταν: α) η ανάπτυξη των περιοχών όπου εφαρμόζονταν τα Ε.Α.Π.,σύμφωνα με τις αναπτυξιακές κατευθύνσεις που καθορίζαν τα οικεία Περιφερειακά ή Δημοτικά Συμβούλια. β) η αναβάθμιση και αποκατάσταση του περιβάλλοντος, πέραν των υποχρεώσεων της Δ.Ε.Η. Α.Ε. γ) η βελτίωση της ποιότητας ζωής και η προστασία του φυσικού περιβάλλοντος. δ) η δημιουργία υποδομών στο πλαίσιο της στρατηγικής της ανάπτυξης. ε) η ανάπτυξη των επιχειρήσεων και η στήριξη της ανταγωνιστικότητας σε όλους τους τομείς της παραγωγής (πρωτογενή, δευτερογενή, τριτογενή), με την αξιοποίηση των πλεονεκτημάτων της κάθε περιοχής. στ) η τόνωση της οικονομίας και η μείωση της ανεργίας. Ουσιαστικά, το υπό σύσταση "Εθνικό Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης", δε διαφοροποιείται ως προς τους παραπάνω στόχους, τουλάχιστον στους περισσότερους από αυτούς, δεδομένου ότι από το 1996 υπήρχε η διάθεση και η πρόνοια της Πολιτείας να προ-ετοιμάσει τις λιγνιτικές περιοχές για τη μετα-λιγνιτική περίοδο. Η μόνη διαφοροποίηση έγκειται στο ότι οι παρεμβάσεις που απαιτούνται να γίνουν τώρα, πρέπει να είναι περισσότερο στοχευμένες, καθώς τα περιθώρια διορθώσεων είναι στενότερα. Κατά συνέπεια, η πρότασή μου είναι να προηγηθεί της διάθεσης των όποιων κονδυλίων από το υπό σύσταση νέο Ταμείο, η αποτίμηση της επίτευξης των στόχων που είχαν τεθεί στο προηγούμενο χρηματοδοτικό εργαλείο (λιγνιτόσημο). Μέσα από αυτή την αποτίμηση, που κύριο λόγο θα πρέπει να έχει η Πολιτεία και όχι η πρωτοβάθμια & δευτεροβάθμια αυτοδιοίκηση, θα είναι δυνατή η εξαγωγή χρήσιμων συμπερασμάτων που θα αποτελέσουν τον οδηγό για την ασφαλή διαχείριση του νέου Ταμείου. Κι επειδή οι παρεμβάσεις αυτές πρόκειται να γίνουν σε αυτές τις ειδικές περιοχές, που χαρακτηρίζονται ως "φθίνουσες βιομηχανικές περιοχές" με ιδιαίτερο χαρακτηριστικό τους την μονο-ανάπτυξη, στηριγμένη στην εκμετάλλευση του λιγνίτη, πρέπει να μετέχουν στελέχη της Πολιτείας που έχουν εξειδίκευση σε αυτό το αντικείμενο. Ενδεικτικά, προτείνω, στο σύνολο αυτής της προσπάθειας, να μετέχει η κα Ειρήνη Κλαμπατσέα, νυν Γενική Γραμματέας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος & Ανάπτυξης, η οποία, εκ της θεσμικής και επιστημονικής της ιδιότητας και έχοντας ίδια εμπειρία στη μελέτη και διαχείριση ανάλογων περιπτώσεων, θα προσφέρει τα μέγιστα. Ευχαριστώ.