• Σχόλιο του χρήστη 'Vlasis Oikonomou' | 20 Νοεμβρίου 2018, 18:05

    Κάποιες παρατηρήσεις από Institute for European Energy and Climate Policy της Ολλανδίας, σαν φορέας διαχείρησης Ευρωπαϊκών έργων ενεργειακής πολιτικής Καθεστώτα επιβολής - Μετά τον πρώτο χρόνο λειτουργίας τους στην ΕΛλάδα (και με βάση τη διεθνή εμπειρία) θα πρέπει να δημιουργηθούν οι συνθήκες για να προχωρήσουμε ένα βήμα παραπερα απο τα συμπεριφορικά μέτρα. Αυτό γίνεται με ποσοστώσεις και με άνοιγμα της αγοράς σε τρίτους φορείς που μπορούν να δημιουργήσουν ρεαλιστικές και μετρήσιμες εξοικονομήσεις. Energy tenders - Το σχήματε αυτό ειναι ευέλικτο αλλά βασικό κριτήριο επιτυχίας του (πχ πρόσφατα απορρίφθηκαν στην Ολλανδία) είναι ο τρόπος και η πηγή χρηματοδότησής τους. Πρέπει να φανεί με ποιό ταμείο θα συνδεθούν (πχ. με Ταμείο Ενεργειακής Απόδοσης, ή με κάποιο revolving fund) Διακυβερνητική πολιτική (εθνικό, περιφερειακό, τοπικό επίπεδο) - Είναι σημαντικό να ενισχυθεί ο ρόλος των περιφερειών και των θεσμών τους για τη διαχείρηση προγραμμάτων ενεργειακής εξοικονόμησης. Λαμβάνοντας υπόψιν ότι ένας από τους βασικούς παράγοντες έλλειψης χρηματοδότησης από τρίτους (μέσω ΣΕΑ πχ) είναι η έλλειψη δεδομένων κατανάλωσης στα δημόσια κτίρια, η έλλειψη prefeasibility studies, η έλλειψη ενδιάμεσου ειδικού που επικοινωνεί με τον ιδιώτη και την περιφέρεια, θεωρούμε απαραίτητη την ενίσχυση και απαίτηση από περιφέρειες ορισμού ενεργειακού υπευθύνου ή ενεργειακού φορέα που θα επιφορτιστεί με αυτές τις λειτουργίες (σαν regional energy agencies). Μέτρηση ενεργειακής εξοικονόμησης - Θεωρείται απαραίτητο εφεξής να γίνεται προσμέτρηση ενεργειακής χρήσης και εξοικονόμησης σε Δήμους και Περιφέρειες ώστε να υλοποιούνται και ορθά τα μέτρα (μέσω της εισαγωγης ενός υποχρεοτικού τυποποιημένου συστήματος με βάση τα διεθνή πρότυπα). Ενεργειακή φτώχεια - Υπάρχουν μέτρα αντιμετώπισης, αλλά σίγουρα θα πρέπει να αποτελέσει ένα βασικό στόχο/κριτήριο για τους παρόχους στα Καθεστώτα Επιβολής (με βάση το πρότυπο της Ιρλανδίας). Επίσης, θα πρέπει να προστεθεί και σαν κριτήριο (πχ. έως 15-20%) στα energy tenders ώστε να έχουμε πραγματική επίλυση του προβλήματος Χρηματοδοτήσεις - Η επόμενη πρόκληση είναι ο συνδυασμός χρηματοδοτήσεων (κυρίως σε τοπικούς και περιφερειακούς φορείς) μέσω ΕΣΠΑ/Ταμείο Υποδομών και τριτους χρηματοδότες (ESCO, funds κλπ). Υπάρχει αρκετή διεθνή εμπειρία σε συγκρίσιμα μεγέθη με τους ΟΤΑ της ΕΛλάδας (συνήθως με ELENA για το PDA, κάποιο μικρό κομμάτι ΕΣΠΑ και ίδιοι πόροι και το υπόλοιπο - μικρότερο του 50% από την ESCΟ ή διάφορα άλλα μοντέλα που μπορούν να εξερευνηθούν). Είναι σημαντικό ο σχεδιασμός να επιτρέπει τη γεφύρωση ιδιωτικών/δημοσίων χρηματοδοτήσεων (π.χ. στα ΕΣΠΑ προγράμματα).