• Αξιότιμοι κοι κοι του Υπουργείου Ενέργειας & Περιβάλλοντος, 1. Στον πρόλογο καθώς και σε ολόκληρο το υπόλοιπο σχέδιο, δεν λαμβάνονται υπ’ όψη οι κάτωθι σημαντικοί παράγοντες : α. Ενεργειακή κατανάλωση -τουλάχιστον - του Ναυτιλιακού τομέα που είναι μετρήσιμη, β. Εκπομπές αερίων ρύπων ναυτιλίας είτε με τα παλαιά όρια του 2,5% των καυσίμων της σε θείο, είτε με το νέο όριο του 0.5% , γ. Την υπερθέρμανση λόγω της ναυτιλίας και άρα της αύξησης των ποσοστών ψύξης-θέρμανσης και της ενέργειας που θα χρειαστεί για αυτές , δ. Τον νέο κανονισμό που έχει υιοθετηθεί και από τα Ηνωμένα Έθνη για την επίτευξη πλέον του 1,5°C αντί του παλαιού ορίου των 3°C (http://www.ipcc.ch/report/sr15/ , https://report.ipcc.ch/sr15/pdf/sr15_spm_final.pdf ) , ε. Τις επιπτώσεις στην ενέργεια στον τομέα της υγείας από τις επιπτώσεις των αερίων ρύπων στην υγεία των πολιτών: I. Λόγω των οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσεως II. Λόγω της Ναυτιλίας και των πλοίων και σκαφών που φέρουν κινητήρες εσωτερικής καύσεως (https://pubs.acs.org/doi/pdf/10.1021/es071686z ) III. Λόγω της Αεροπλοΐας και των κινητήρων των αεροπλάνων IV. Λόγω της κακοδιαχείρισης της ενέργειας από την Αγροτική παραγωγή 2. Στο Εθνικό Σχέδιο Ενέργειας & Περιβάλλοντος δεν συμπεριλαμβάνονται πουθενά οι επιταγές και οι νέοι κανονισμοί του Διεθνούς Οργανισμού Ναυτιλίας (ΙΜΟ) ( http://www.imo.org/en/MediaCentre/HotTopics/GHG/Documents/2020%20sulphur%20limit%20FAQ%202018.pdf ) οι οποίοι έχουν υιοθετηθεί και από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αλλά και εκείνων των αποφάσεων των Ηνωμένων Εθνών για τη Ναυτιλία 3. Στον Εθνικό Σχεδιασμό δεν περιλαμβάνεται σε κανένα σημείο η ασφάλεια ενεργειακού εφοδιασμού και η ανάπτυξη της αγοράς ενέργειας λόγω της ηλεκτροπρόωσης στις Θαλάσσιες μεταφορές σε όλο το φάσμα των μέσων του τομέα αυτού όπως πχ. μικρά, μεσαία, μεγάλα σκάφη (γιώτ), ημερόπλοια, τουριστικά σκάφη, σκάφη αναψυχής, ανοικτά και κλειστά φέρρυ κλπ. Αποτέλεσμα όλων των παραπάνω είναι το όλο σχέδιο να παρουσιάζει αποκλίσεις από την πραγματικότητα που όμως δύνανται να βελτιωθούν είτε ως προς τον συνολικό σχεδιασμό, είτε σε επιμέρους σημεία. Οι βελτιώσεις αυτές θα μπορούσαν πλέον να το κατατάξουν σε Πραγματιστικό Χάρτη Οδηγιών και σε ένα Εθνικό Σχέδιο Ενέργειας & Περιβάλλοντος που για πρώτη φορά θα δύναται να καθορίσει το Ενεργειακό μα και το Αναπτυξιακό μοντέλο και μέλλον της χώρας μας. Πιο αναλυτικά και με βάση τα όσα πλέον αναφέρονται στη, α. Σελίδα 11, οι συντελεστές ρύπων είναι λάθος αφού πουθενά δεν υπολογίζονται και δεν προσμετρώνται οι ρύποι των θαλάσσιων μεταφορών β. Σελίδα 12, γίνεται αναφορά στο έτος 2015 ενώ ήδη βρισκόμαστε στο έτος 2018 και η Παγκόσμια κοινότητα έχει αναθεωρήσει τους όρους για την κλιματική αλλαγή, μεταξύ των οποίων την επιβολή νέων καυσίμων στο χώρο της Ναυτιλίας (http://www.imo.org/en/MediaCentre/HotTopics/GHG/Documents/2020%20sulphur%20limit%20FAQ%202018.pdf ), την απαγόρευση παραμονής στους Ευρωπαϊκούς λιμένες με αναμμένες τις μηχανές των πλοίων (http://www.eba.gr/en/eu-ministers-likely-oppose-eu-carbon-market-regulation-shipping/ ), την αποφορολόγηση του ρεύματος για την τροφοδοσία των πλοίων [ναυτιλιακό ρεύμα http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//NONSGML+REPORT+A8-2018-0297+0+DOC+PDF+V0//EL αλλά και http://www.eba.gr/en/european-ports-welcome-parliaments-explicit-support-to-remove-the-tax-barriers-fro-shore-side-electricity-for-ships/), την επιβολή κυρώσεων σε λιμένες, πλωτά μέσα και πλοιοκτήτες που ρυπαίνουν (Πηγή https://www.maritime-executive.com/article/french-prosecutors-charge-captain-with-sulfur-limit-violation )]. Έτσι ομοίως και ο δείκτης μείωσης έντασης εκπομπών αερίων ρύπων του θερμοκηπίου δεν μειώθηκε όπως αναφέρεται, αλλά αντίθετα αυξήθηκε μέσω της αύξησης του τουρισμού ο οποίος ειδικά τη χρονιά που διανύουμε, προσέλκυσε τον μεγαλύτερο αριθμό τουριστών και μαζί τους κρουαζιερόπλοιων από ποτέ (https://emea.gr/ττε-αύξηση-229-της-τουριστικής-κίνησης-σ/556463/556463/ ). γ. Είναι παγκοσμίως γνωστό αλλά περιγράφεται και αναλυτικά σε μελέτες πάρα πολλών έγκριτων πανεπιστημίων ξένων χωρών που ασχολούνται με την αλλαγή του κλίματος και την υπερθέρμανση του πλανήτη, πως η ένταση αερίων ρύπων του θερμοκηπίου, ισοδυναμεί με τους ρύπους πολύ μεγάλου αριθμού αυτοκινήτων (https://www.euractiv.com/section/air-pollution/news/daily-emissions-of-cruise-ships-same-as-one-million-cars/ , . δ. Στις σελίδες 22 & 23 και πάλι πουθενά δεν αναφέρονται ούτε περιγράφονται τα στοιχεία του Ναυτιλιακού τομέα, ο οποίος δεν έχει καταφέρει να μειώσει αλλά αντιθέτως έχει αυξήσει τα όρια των ρύπων και τώρα πια αναζητά λύσεις για να ξεφύγει από τις οδηγίες παγκόσμιων οργανισμών . Επίσης δεν περιγράφεται πουθενά εάν έχει υπάρξει εισχώρηση εναλλακτικών καυσίμων στο χώρο της Ναυτιλίας και αν ναι ποια είναι αυτή. ε. Σελίδα 40, είναι εντελώς λανθασμένος ο σχεδιασμός με χρονικό ορίζοντα το 2050, αφού τώρα πια ο επίσημος σχεδιασμός των Ηνωμένων Εθνών ομιλεί για κατακόρυφη μείωση των εκπομπών αερίων ρύπων, τα αμέσως επόμενα 10 -20 χρόνια και απόλυτη προσήλωση στον αναθεωρημένο στόχο του 1,5°C και όχι εκείνου των 3° C (Πηγή https://unfccc.int/news/unfccc-secretariat-welcomes-ipcc-s-global-warming-of-15degc-report ). στ. Σελίδα 44, και ειδικότερα στους στόχους μείωσης των ρύπων, οι στόχοι είναι εντελώς ουτοπικοί αφού δεν λαμβάνονται σε κανένα σημείο υπ’ όψη, οι αέριοι ρύποι της Ναυτιλίας , οι οποίοι τα αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα θα αυξηθούν κατακόρυφα, για τους ακόλουθους λόγους: I. Αύξηση κυκλοφορίας πλοίων μεταφοράς Φ.Α. λόγω εξορύξεων και γεωτρήσεων, II. Αύξηση του εισερχόμενου τουρισμού και του αριθμού των κρουαζιερόπλοιων κατά 6,2% το 2018 άρα και αύξηση των ρύπων (https://emea.gr/ττε-αύξηση-229-της-τουριστικής-κίνησης-σ/556463/556463/ ), III. Αύξηση των ποσοστών θέρμανσης – ψύξης στις μεταφορές προκειμένου να αντιμετωπισθεί η αυξημένη ζήτηση λόγω των 2 & 3 . Αποτέλεσμα όλων των παραπάνω θα είναι τα νησιά μας να κινδυνεύουν άμεσα να μετατραπούν σε έναν ασφυκτικό μεσογειακό κλειστό θάλαμο αερίων που τα προβλήματα υγείας θα αυξάνονται κατακόρυφα, ειδικά στις μικρότερες ηλικίες (https://www.telegraph.co.uk/travel/news/santorini-shipping-emissions-danger-to-public-health/ , https://www.researchgate.net/profile/Ernestos_Tzannatos/publication/223548115_Ship_emissions_and_their_externalities_for_the_port_of_Piraeus_-_Greece/links/5a6d942daca2722c947e5587/Ship-emissions-and-their-externalities-for-the-port-of-Piraeus-Greece.pdf ) . ζ. Σελίδα 52, δεν αναφέρεται πουθενά και δεν αναγνωρίζεται η Ηλεκτροπρόωση στη Θάλασσα, ενώ ήδη έχει συμπεριληφθεί στο Ολιστικό Σχέδιο Ανάπτυξης της κυβέρνησης και τα ηλεκτρικά πλοία σε Πυλώνα ανάπτυξης του κράτους. Επίσης πουθενά δεν υπάρχει αναφορά για υβριδικά οχήματα καθώς το κόστος εισαγωγής νέων αυτοκινήτων, οι δανειοδοτήσεις για αγορά τους και η εκροή συναλλάγματος είναι ικανή συνθήκη για την μείωση των ρυθμών ανάπτυξης της Οικονομίας και όχι της ανάκαμψής της . η. Σελίδα 60, στο 4.2.1.6 θα πρέπει να συνυπολογισθούν και να συγκαταλεχθούν και φορολογικά μέτρα, κίνητρα για όλο το δίκτυο των Οδικών Μεταφορών για την Υβριδική Μετατροπή Οχημάτων τα οποία θα φέρουν και ηλεκτροκίνηση και όχι μόνο Φ.Α. , τουλάχιστον των βαρέων κατηγοριών . θ. Σελίδα 62, Επιδότηση, φορολογικά μέτρα, κίνητρα για τη μετατροπή των Αγροτικών Μηχανημάτων σε υβριδικά με δεύτερο καύσιμο την ηλεκτρική ενέργεια, αλλά και για την αγορά νέων ηλεκτρικών Αγροτικών Μηχανημάτων . ι. Σελίδα 67, Θα πρέπει να γίνει αποδεκτό ότι είναι αναγκαία η ύπαρξη ενιαίου πλαισίου για την ανάπτυξη αγοράς υποδομών εναλλακτικών καυσίμων στην Ελλάδα έως το έτος 2030, που θα καθορίζει τις προοπτικές για την εξέλιξη της ηλεκτροπρόωσης στη Θάλασσα, συμπεριλαμβανομένου του καθορισμού του αριθμού των σημείων επαναφόρτισης ηλεκτρικών Πλοίων και σκαφών. Επίσης είναι αναγκαίο να δημιουργηθεί το κανονιστικό πλαίσιο για τη δυνατότητα εγκατάστασης σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών σκαφών & πλοίων και τον καθορισμό των όρων, προϋποθέσεων και τεχνικών προδιαγραφών για τη φόρτιση συσσωρευτών ηλεκτροκίνητων σκαφών και πλοίων στους λιμένες, κάτι στο οποίο είμαστε σε θέση αλλά και έχουμε την πρόθεση να σας βοηθήσουμε , μαζί με τα μέλη μας . Τέλος, διάφορα οικονομικά κίνητρα πρέπει να θεσπιστούν με σκοπό την προώθηση των ηλεκτροκίνητων σκαφών και πλοίων, όπως είναι η απαλλαγή από την υποχρέωση καταβολής τελών, τελών ταξινόμησης και διάφορων φόρων που θα διευκολύνουν τη μετάβαση, καθώς και ειδικών προγραμμάτων επιχορηγήσεων ή/και επιδοτήσεων. ια. Σελίδα 71, πόροι του ταμείου Υποδομών να κατευθυνθούν στις Υποδομές για τη Ναυτιλία και την Ηλεκτροπρόωση, ιβ. Σελίδα 73, 4.4.2.3 , οφείλετε στις χρηματοδοτήσεις να δημιουργήσετε χώρο για να ενταχθούν και να υπάρξει αναφορά, I. και για τη μετατροπή υπαρχόντων οχημάτων σε υβριδικά οχήματα (τα οποία θα φέρουν ως δεύτερο καύσιμο την ηλεκτρική ενέργεια), II. για τη μετατροπή υπαρχόντων θαλάσσιων μέσων σε υβριδικά μέσα θαλάσσης, III. καθώς και των αμιγώς ηλεκτροπροωθούμενων μέσων. ιγ. Σελίδα 74, να δρομολογηθούν συγκεκριμένα μέτρα για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης σκαφών & πλοίων καθώς και σταθμών επαναφόρτισης ηλεκτρικών σκαφών & πλοίων, τα οποία αποσκοπούν στην προώθηση της αγοράς και χρήσης ηλεκτρικών σκαφών & πλοίων (ένα μέτρο που θα πρέπει να συμπεριληφθεί και να γίνει αναφορά του και στην προηγούμενη ενότητα για τις ΑΠΕ). Τέλος στο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών για την Ελλάδα, θα πρέπει να συμπεριληφθούν μέτρα για την ενθάρρυνση της μετατροπής υφιστάμενων οχημάτων, σε υβριδικά με τη χρήση της ηλεκτρικής ενέργειας, βάση συγκεκριμένων κανονισμών . ιδ. Σελίδα 96, 4.7.1 , να προστεθούν και οι ΑΜΚΕ που ασχολούνται με την καινοτομία της Ηλεκτροκίνησης στη Θάλασσα στον βασικό πυλώνα διαβούλευσης για τον σχεδιασμό και παρακολούθηση των πολιτικών που ασκούνται και να συμπεριληφθούν σε ομάδες εργασίες για την εκπόνηση σχεδίων που θα αποτελέσουν εφαλτήριο για την προώθηση και την εξέλιξη της ηλεκτροπρόωσης στη θάλασσα. ιε. Σελίδα 134, 5.3.3.2 , η μείωση της χρήσης των πετρελαϊκών προϊόντων στον τομέα των μεταφορών σε απόλυτα μεγέθη και το ποσοστό που αναφέρεται είναι λανθασμένο και αναληθές καθώς δεν συμπεριλαμβάνεται πουθενά ο τομέας της Ναυτιλίας στον τομέα μετρήσεων των Μεταφορών. Αποτέλεσμα το λανθασμένο ποσοστό του 4% που αναφέρεται να συμπαρασύρει και όλα τα υπόλοιπα . ιστ. Σελίδα 136, στον εξηλεκτρισμό του τομέα Μεταφορών πουθενά δεν υφίσταται σχέδιο για τον εξηλεκτρισμό της Ναυτιλίας και των υποκατηγοριών της, όπως για παράδειγμα ο τομέας της Αλιείας, ο τομέας των Ημερόπλοιων, ο τομέας των Τουριστικών Σκαφών, ο τομέας των εταιρειών ενοικιάσεως Σκαφών Αναψυχής, ο τομέας των Φέρρυ μπωτ, κλπ., πεδία που θα μπορούσαν αναμφισβήτητα να τονώσουν την οικονομία της χώρας, να λειτουργήσει υπέρ της ανάπτυξης καινοτόμων προϊόντων & τεχνολογιών, σε μείωση κόστους υπηρεσιών & προϊόντων και τελικά σε βελτίωση των ειδικότερων και γενικότερων οικονομικών δεικτών. *Η αλλαγή των πετρελαιοειδών καυσίμων σε ηλεκτρισμό, κυρίως των μέσων που εξυπηρετούν τις θαλάσσιες αποστάσεις έως 70 μίλια του τομέα των μεταφορών ανθρώπων, μέσων και προϊόντων, πρέπει να ενταχθεί στο γενικότερο πλαίσιο πολιτικών του τομέα των μεταφορών και έτσι μόνο να επιτευχθεί η μέγιστη δυνατή εξοικονόμηση ενέργειας και η βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης ανά μονάδα μεταφορικού έργου. ιζ. Σελίδα 143, Κεφάλαιο 6, στο σχήμα 2, θα πρέπει να συμπεριληφθούν στα μέτρα πολιτικής ΠΠ5, η μετατροπή Υβριδικών οχημάτων με δεύτερο καύσιμο την Ηλεκτρική Ενέργεια, η μετατροπή των υφιστάμενων σκαφών και πλοίων σε Υβριδικά καθώς και τα ηλεκτρικά σκάφη & Πλοία για τις θαλάσσιες μεταφορές. Στα μέτρα πολιτικής ΠΠ7, θα πρέπει να συμπεριληφθούν και να προωθηθούν τα Ηλεκτρικά Αγροτικά Μηχανήματα, καθώς και η μετατροπή των υπαρχόντων σε Υβριδικά φέροντα ως δεύτερο καύσιμο την ηλεκτρική Ενέργεια. ιη. Σελίδα 144, ΠΠ2: Προώθηση φυσικού αερίου ως ενδιάμεσου καυσίμου για την απανθρακοποίηση του ενεργειακού συστήματος, είναι αναγκαίο να ληφθούν υπ’ όψη οι τελευταίες μελέτες κορυφαίων Πανεπιστημίων που αναφέρονται στην όχι και τόσο μεγάλη τελική «καθαρότητα» του Φ.Α. ως μέσου παραγωγής ενέργειας, βάση των οποίων Η.Π.Α. και Η.Π.Ε. σκέφτεται να υιοθετήσει πιο αυστηρές πολιτικές ακόμα και στη χρήση Φυσικού Αερίου (https://earthworks.org/cms/assets/uploads/2018/07/Ingraffea-Crestone-Comments.pdf , https://www.psehealthyenergy.org/wp-content/uploads/2018/02/NY.Pipelines-1.pdf ). ιθ. Σελίδα 145, ΠΠ5: Μείωση εκπομπών στον τομέα των μεταφορών, και πάλι δεν αναφέρεται πουθενά ο ρόλος της Ναυτιλίας στη μείωση των εκπομπών αερίων ρύπων, ενός τομέα που συμβάλει τα μέγιστα στη ρύπανση καθώς και στα προβλήματα υγείας που προκαλούνται από την εκπομπή αερίων ρύπων (αναπνευστικά προβλήματα, άσθμα, καρκίνος κλπ https://pubs.acs.org/doi/pdf/10.1021/es071686z ). Είναι ήδη πλέον καταγεγραμμένο και επιστημονικά αποδεδειγμένο πως οι ρύποι μιας μικρής εξωλέμβιας μηχανής εσωτερικής καύσεως, ισοδυναμεί με τους ρύπους 50 αυτοκινήτων, ενός πλοίου με 8000 αυτοκινήτων και ου το καθ’ εξής. Το άσθμα σε νεανικές ηλικίες βρίσκεται σε έξαρση στις περιοχές που σταθμεύουν, λειτουργούν ή διέρχονται τέτοια μέσα μεταφοράς. Η προώθηση εναλλακτικού καυσίμου στις θαλάσσιες μεταφορές όπως αυτής της ηλεκτροπρόωσης μπορεί να συμβάλει τα μέγιστα στην κατακόρυφη μείωση και των εκπομπών των αερίων ρύπων καθώς και να συμβάλει τα μέγιστα στην καλυτέρευση των συνθηκών υγείας. κ. Σελίδα 146, ΠΠ8: Μέτρα μείωσης εκπομπών στον τουριστικό τομέα, η προώθηση εναλλακτικών καυσίμων στη ναυτιλία και τις υποκατηγορίες της μπορεί να συμβάλλει τα μέγιστα στη μείωση των εκπομπών αερίων ρύπων και στον τουριστικό τομέα, αλλά και να αυξήσει κατακόρυφα την τουριστική προσέλευση και κίνηση . Δύναται να απαλείψει δημοσιεύματα του ηλεκτρονικού και έντυπου τύπου που ομιλούν για κίνδυνους υγείας των τουριστών λόγω των εκπομπών αερίων ρύπων των καραβιών στους λιμένες, καθώς και να επιτρέψει την πρόσβαση σε σημεία τουριστικού ενδιαφέροντος που μέχρι πρότινος απαγορευόταν όπως είναι για παράδειγμα τα θαλάσσια πάρκα, οι περιοχές NATURA κλπ κα. Σελίδα 156, ΠΠ9: Προώθηση χρήσης ηλεκτρικής ενέργειας και άλλων καυσίμων ΑΠΕ στις μεταφορές, θα πρέπει επίσης η προώθηση της ηλεκτροπρόωσης στις θαλάσσιες μεταφορές να αποτελέσει βασικό στόχο πολιτικής, ο οποίος προϋποθέτει την θεσμοθέτηση και ολοκλήρωση του σχετικού κανονιστικού πλαισίου, καθώς και τον προγραμματισμό ανάπτυξης των απαραίτητων ενεργειακών υποδομών φόρτισης ηλεκτρικών σκαφών και Πλοίων. Επιπρόσθετα, για την προώθηση αυτής της χρήσης θα πρέπει να εξεταστεί η αποτελεσματικότητα και εν γένει χρησιμότητα σε επίπεδο εθνικής οικονομίας αναφορικά με την ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου πλαισίου οικονομικής υποστήριξης της χρήσης ηλεκτροπροωθούμενων σκαφών & πλοίων όπως μέσω της θέσπισης αποδοτικών φοροκινήτρων ή/και φοροαπαλλαγών. Έμφαση θα πρέπει να δοθεί σε κατηγορίες σκαφών με υψηλό μεταφορικό έργο (πχ. φέρρυ μπωτ ανοικτού και κλειστού τύπου, Ημερόπλοια, εταιρίες ενοικιάσεων σκαφών Αναψυχής, Τουριστικά σκάφη ξεναγήσεων κλπ.) και άρα εν δυνάμει μεγάλου ενεργειακού και περιβαλλοντικού οφέλους. Ένας σχετικός ποσοτικός στόχος θα μπορούσε να αποτελέσει η επίτευξη μεριδίου ηλεκτρικών επιβατηγών πλοίων έως και 50% μέχρι το 2030 . κβ. Σελίδα 160, να υπάρξει κατηγορία ΠΠ10 η οποία να εξετάζει όλα τα αντίστοιχα μέτρα πολιτικής, που αναφέρονται και εξετάζονται στην κατηγορία ΠΠ9 για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όμως πλέον για την Ηλεκτροπρόωση σκαφών & Πλοίων . **** κγ. Σελίδα 167, ΠΠ6: Βελτίωση ενεργειακής απόδοσης μεταφορών, θα πρέπει να γίνουν πιο συγκεκριμένα. Επίσης να προσδιοριστεί το κανονιστικό πλαίσιο τοποθετήσεως φορτιστών επί των λιμένων και επίσης να προσδιοριστεί η συμβολή ή η συμμετοχή εφοπλιστών – επιχειρηματιών στις εγκαταστάσεις φόρτισης καθώς και οι τεχνικές προδιαγραφές. Άποψή μας είναι πως θα πρέπει να θεσμοθετηθούν έτσι ώστε να μπορούν να καλύψουν αφενός τον διαφορετικό τρόπο κατασκευής του κάθε νησιωτικού λιμένα καθώς και τον τρόπο εγκατάστασης τους σε αυτούς με βάση το γεγονός ότι οι επιφάνειες των περισσότερων λιμένων τους χειμερινούς μήνες, πλημυρίζουν από τα κύματα της θαλάσσης . Άποψη του Οργανισμού μας είναι πως ο κάθε πλοιοκτήτης θα πρέπει να μπορεί να συμπράττει συνεργασία απ’ ευθείας με τον πάροχο της Ενέργειας , πάνω στα πλαίσια που ήδη στις υπόλοιπες Ευρωπαϊκές χώρες ακολουθούνται. Στα προτεινόμενα μέτρα για την βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης των μεταφορών και στον πίνακα 10 που ακολουθεί δεν αναφέρεται ποιες θα είναι οι ενέργειες της πολιτείας και ποιοι φορείς θα πρέπει να συμμετέχουν, για τη δημιουργία του θεσμικού πλαισίου, για την ηλεκτροδότηση πλωτών μέσων. Σας προτείνουμε λοιπόν τη δημιουργία μιας ομάδας εργασίας στην οποία και επιθυμούμε να συμμετέχουμε μαζί με τα μέλη μας (μέλη της Παγκόσμιας κοινότητας Ναυπήγησης Ηλεκτρικών Πλοίων και Σκαφών), η οποία θα κάνει πράξη όλα εκείνα τα απαραίτητα βήματα που απαιτούνται προκειμένου ο γιγαντιαίος οικονομικός παράγοντας της χώρας μας, αυτός της Ναυτιλίας, να έχει για πρώτη φορά την ευκαιρία να βοηθήσει ώστε να προχωρήσουμε σε τομές που η χώρα μας έχει ανάγκη. κδ. Σελίδα 168, στην παράγραφο 2, να συμπεριληφθεί και η αύξηση της ζήτησης και κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών , λόγω προώθησης μέσω του Εθνικού Σχεδίου Ενέργειας και Κλίματος και την Αναπτυξιακή πολιτική των κυβερνήσεων, του φαινομένου της Ηλεκτροπρόωσης των θαλασσίων πλωτών μέσων . Τέλος το ιδιαίτερα επιτυχημένο πρόγραμμα που εφαρμόσθηκε στα οχήματα στεριάς με την αντικατάσταση των επιβατικών οχημάτων και ελαφριών φορτηγών με νέα υψηλής ενεργειακής απόδοσης, θα πρέπει να εφαρμοσθεί μέσω ενός ευρύτερου προγράμματος χρηματοδότησης με μεικτό τρόπο (δάνειο και επιχορήγηση), για την αντικατάσταση ή μετατροπή σκαφών & πλοίων όπως τα αλιευτικά σκάφη, τουριστικά σκάφη, τα σκάφη αναψυχής , τα ημερόπλοια, τα απλά μεταφορικά πλοία αλλά και τα εμπορευματικά πλοία, επιφέροντας σημαντικά οφέλη αναφορικά με την εξοικονόμηση ενέργειας. κε. Σελίδα 173, σε αντιστοιχία του ΠΠ6. Βελτίωση ενεργειακής απόδοσης μεταφορών, να προστεθεί αντίστοιχη κατηγορία και μέτρα πολιτικής υποστήριξης για τις θαλάσσιες μεταφορές (ΠΠ9).****** κστ. Σελίδα 177, ΠΠ3: Ετοιμότητα της χώρας και των εμπλεκόμενων φορέων αντιμετώπισης του περιορισμού ή της διακοπής παροχής ενεργειακής πηγής, να ενταχθούν τα ηλεκτρικά πλοία στο σχέδιο αντιμετώπισης κινδύνων στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας ως αποτέλεσμα ποικίλων συνθηκών (π.χ. ακραίες καιρικές συνθήκες, κακόβουλες επιθέσεις, έλλειψη καυσίμων) στη βάση του αντίστοιχου Κανονισμού της ΕΕ. κζ. Σελίδα 189, ΠΠ4. Προώθηση καινοτόμων τεχνολογιών στις μεταφορές, να ενταχθούν οι θαλάσσιες μεταφορές μαζί με τις υπόλοιπες υπό προώθηση κατηγορίες μεταφορών όπως και να ενταχθούν και στα επιδοτούμενα και χρηματοδοτούμενα προγράμματα και να υπάρξει σύνδεση καινοτόμων επιχειρήσεων στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών με Ευρωπαϊκά κονδύλια με σύσταση ειδικής ομάδας εργασίας στο Υπουργείο Ανάπτυξης όπως και στο Υπουργείο Ενέργειας, με την συμμετοχή και του Ο.Η.Σ.Ε. . Αξιότιμε κοι κοι του Υπουργείου Ενέργειας και Περιβάλλοντος , Εν συνεχεία των παραπάνω παρατηρήσεων μας , μια στροφή της Ελληνικής Οικονομίας προς τον Εξηλεκτρισμό των Θαλάσσιων μεταφορών θα μπορούσε να επιφέρει σημαντικές αλλαγές στην, 1. Οικονομία Στο πεδίο της γενικότερης Οικονομίας τα οικονομικά μεγέθη δύνανται να αυξηθούν πολύπλευρα όπως και τα ποσοστά ανάπτυξης τουλάχιστον σε μεγέθη να είναι σε αριθμητικά μεγέθη τέτοια που μόνο οι οικονομίες μεγάλες κρατών μπορούν να πλησιάσουν. α. Κατασκευή νέων εγκαταστάσεων στεριάς, καθώς τέτοιες ναυπηγήσεις θα απαιτήσουν αρχικά, αποθηκευτικούς χώρους για την τροφοδοσία των νέων προϊόντων ναυπήγησης. Η εσωτερική αγορά δεν μπορεί να καλύψει την ανάγκη κάτι το οποίο θα απαιτήσει την πρόσληψη νέου προσωπικού αρχικώς, ενώ πρωτίστως θα απαιτηθούν προσλήψεις για τα αναγκαία έργα υποδομής. Οι εγκαταστάσεις αυτές θα απαιτήσουν προσλήψεις νέου προσωπικού για τη λειτουργία των. Η κατασκευή νέων παραγωγικών μονάδων από τις εξωχώριες εταιρείες δεν είναι κάτι το δεδομένο, όμως η απαίτηση ποσοτήτων για την κατασκευή ενός και μόνου προϊόντος είναι τόσο μεγάλες που η κατασκευή μονάδων αποθήκευσης θα πρέπει να θεωρείτε ως δεδομένη. β. Νέες επενδύσεις από παρόχους ενέργειας είτε μέσω της διασύνδεσης των νήσων με την ηπειρωτική χώρα, είτε διαμέσου έργων & μονάδων παραγωγής πράσινης ενέργειας στα ίδια τα νησιά, που θα παράσχουν την απαιτούμενη ενέργεια στα λιμάνια. Κάτι τέτοιο σημαίνει απαιτητό προσωπικό κατασκευών εγκαταστάσεων – συντήρησης & φύλαξης –πόντισης καλωδίων. γ. Τα ναυπηγεία & οι ναυπηγοεπισκευαστικές ζώνες θα χρειασθεί τελικώς να προχωρήσουν και σε επενδύσεις για την αναβάθμιση των εγκαταστάσεων αλλά αρχικώς, σε εκπαίδευση του παλαιού προσωπικού τους κι εν συνεχεία σε πρόσληψη νέου μηχανικών & τεχνικών οι οποίοι θα δώσουν πρόσθετη αγοραστική αξία στα προϊόντα τους (μετατροπές & κατασκευή νέων) αλλά και τις επιχειρήσεις τους . δ. Τα πλοία θα πρέπει και να επανεκπαιδεύσουν κάποιο ποσοστό του προσωπικού τους αλλά υποχρεωτικά να προσλάβουν και νέους τεχνικούς καθώς συγκεκριμένα συστήματα δεν μπορούν να τα χειριστεί, μη εξειδικευμένο προσωπικό. 2. Νέα επαγγέλματα Η ανάπτυξη του ιδεώδους και η πρόβλεψη με τροποποίηση των απαραίτητων νομοθεσιών του κράτους για τη μεταβολή της κίνησης στη θάλασσα και με τη χρήση της ηλεκτροπρόωσης σε σκάφη και πλοία, προσδίδει την άμεση αναγκαιότητα για την ύπαρξη νέων εργαζομένων και προσωπικού το οποίο θα είναι εκπαιδευμένο στις νέες αυτές τεχνολογίες και συνθήκες. α. Με αρχή από τους Ηλεκτρολόγους μηχανικούς αλλά και β. τους απλούς ηλεκτρολόγους τεχνίτες, γ. τους Τεχνικούς κλιματισμού και ψύξης των συστημάτων, δ. τους νέους τεχνικούς που θα είναι εξειδικευμένοι για τη λειτουργία των μπαταριών & των υβριδικών συστημάτων, ε. τους τεχνίτες ή μηχανικούς που θα χρειαστούν για τα εγκατεστημένα φωτοβολταϊκά και τις ανεμογεννήτριες επί των σκαφών και των πλοίων, στ. τους νέους τεχνίτες που θα είναι απαραίτητοι στα λιμάνια για τη λειτουργία και τη συντήρηση των φορτιστών, ζ. τους Χημικούς Μηχανικούς για την ομαλή λειτουργία νέων τεχνολογιών όπως για παράδειγμα εκείνης του υδρογόνου που ήδη έχει βγει στην παραγωγή και την κυκλοφορία, δύνανται να επιφέρουν καταλυτικές μειώσεις στα ποσοστά της ανεργίας. 3. Καινοτομία: Ανάγκη για εγχώρια ανάπτυξη νέων τεχνολογιών σε έναν χώρο που γενικότερα η χώρα μας έχει παράδοση , κατασκευή ηλεκτροκινητήρων και επισκευές αυτών . Η απαλοιφή κινούμενων μερών (όπως στους κινητήρες εσωτερικής καύσης, πιστόνια έμβολα, βαλβίδες κλπ, και διάφορα άλλα μέρη), στους νέου αυτού τύπου κινητήρες (όλα τα προαναφερθέντα απαραίτητα μέρη του κινητήρα), ενσωματώνονται σε ένα και μοναδικό σημείο. Στον ρότορα . Η «απλότητα» αυτή μας επιτρέπει, α. τη δυνατότητα ανάπτυξης νέων ειδών κινητήρων. Στις μηχανές εσωτερικής καύσης δεν υπάρχει ούτε παράδοση, ούτε τεχνογνωσία, ούτε παραγωγή. Η επαναλειτουργία μονάδων κατασκευής κινητήρων μας δίνει και τη δυνατότητα ανάπτυξης συναφών τεχνολογιών που απαιτούνται, όπως για παράδειγμα είναι β. η τεχνολογία για την τροφοδοσία τους με ενέργεια. Ένα παράδειγμα, είναι η τεχνική της παραγωγής λιθίου μέσω της αφαλάτωσης, σε μια χώρα που τα θαλάσσια σύνορα της αλλά και τα νησιά μας είναι ιδανικά για την εγκατάσταση τέτοιων τεχνολογιών, οι οποίες προστατεύουν το περιβάλλον πολλαπλώς και παράγουν πρώτη ύλη για την παγκόσμια βιομηχανία. γ. Ένα δεύτερο παράδειγμα ανάπτυξης καινοτόμων τεχνολογιών είναι η ναυπήγηση με χρήση αλουμινίου, σε έναν τομέα που δεν έχουμε την απαραίτητη τεχνογνωσία, αλλά είμαστε σημαντικός παραγωγός πρώτης ύλης . 4. Πράσινη ενέργεια Απαραίτητη προϋπόθεσή για την μετάβαση στην ηλεκτροπρόωση, α. είναι η παροχή ενέργειας για τη φόρτιση των σκαφών-πλοίων είτε στη στεριά, β. είτε μέσα στη θάλασσα (αρόδο). Για όλες τις περιπτώσεις θα χρειασθεί γ. η παραγωγή ή και η μεταφορά της ενέργειας και με τον ανταγωνισμό πλέον ανοικτό, οι μονάδες παραγωγής πράσινης ενέργειας θα αυξήσουν σημαντικά το μερίδιο τους στην αγορά τους, συμβάλλοντας έτσι και στους στόχους που η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θέσει δ. για την απεξάρτηση της ενέργειας από την καύση ορυκτών υλών αλλά και ε. στην επίτευξη της Συνθήκης των Παρισίων για την Προστασία του Περιβάλλοντος και του στόχου για μη υπερθέρμανση του Πλανήτη. στ. Η δε κατασκευή υποδομών φόρτισης στα λιμάνια, δίνει το τεχνικό πλεονέκτημα στα νησιά μας να έχουν υπό οποιασδήποτε συνθήκες, ανεξαρτήτου βλάβης δυνατότητα τροφοδοσίας τους με ρεύμα μέσω της αποθηκευμένης ενέργειας στα καράβια ή τα σκάφη συμβάλλοντας έτσι και σε ένα σημαντικό πρόβλημα των νησιών και της χώρας, ζ. αυτό της εξισορρόπησης του δικτύου το οποίο μπορεί να επιφέρει τεράστια μείωση στα έξοδα των επιχειρήσεων, του κράτους των ιδιωτών και των πολιτών 5. Ανταγωνισμός Τα ηλεκτρικά σκάφη και πλοία δεν κινούνται επιθετικά στον ανταγωνισμό αλλά συμπληρωματικά, α. μειώνοντας πρωτίστως το κόστος λειτουργίας των «επενδυτών» σε ποσοστά έως και 80% , β. δίνοντας το δικαίωμα κατασκευής νέων προϊόντων από της εταιρείες κατασκευής και ναυπήγησης, γ. αυξάνοντας έτσι τον παραγόμενο όγκο προϊόντων και δίνοντας επιλογές για νέα έσοδα σε αυτές, μέσω πωλήσεων σε εγχώρια αγορά αλλά και μέσω εξαγωγών. Αυτή τη στιγμή στη χώρα μας ο κατασκευαστικός αυτός τομέας δεν υφίσταται. Η νέα αυτή τεχνολογία θα απαιτήσει πρόσληψη-χρησιμοποίηση Ναυπηγών μηχανικών οι οποίοι μεριμνήσουν για την διαμόρφωση των χώρων στα προς μετατροπή υφιστάμενα σκάφη αλλά και για την παραγωγή των νέων καθώς ιδιαίτερη έμφαση θα πρέπει πλέον να δοθεί στην εξισορρόπηση του κέντρου βάρους και των ιδιοτήτων του σκάφους. Στην κατηγορία των καραβιών – φέρρυ (ανοικτών-κλειστών) που το πεδίο είναι ακόμη πιο απαιτητικό, θα απαιτηθούν α. νέες προσλήψεις επιστημόνων καταλλήλως καταρτισμένων σε εξειδικευμένες τεχνολογίες & τεχνογνωσίες κι εν συνεχεία β. επενδύσεις και υπαγωγές σε ευρωπαϊκά προγράμματα για την ανάπτυξη των Ναυπηγείων & των Ναυπηγοεπισκευαστικών ζωνών. 6. Τουρισμός Παγκοσμίως πλέον υφίσταται η προσαρμογή των τουριστικών επαγγελμάτων γενικότερα αλλά κι εκείνων της θάλασσας στον λεγόμενο «Πράσινο Τουρισμό» και η μετάβαση όλων στην παροχή «πράσινων προϊόντων», εξασφαλίζοντας έτσι, α. νέους πελάτες που επιδιώκουν τον «πράσινο τουρισμό», β. Σκάφη & πλοία τέτοιας τεχνολογίας και οι συμπληρωματικές επιχειρήσεις τουρισμού (καταλύματα κλπ) πλέον δίνουν την ευκαιρία στους επιχειρηματίες να προσφέρουν υπηρεσίες αυξημένης αξίας, χαμηλότερου κόστους λειτουργίας και ταυτοχρόνως την ανάδειξη νέων επαγγελμάτων – προϊόντων – υπηρεσιών δια μέσου της τεχνολογίας της αυτόνομης λειτουργίας (θαλάσσια ταξί) άρα νέο εξειδικευμένο προσωπικό & έσοδα για επαγγελματίες και κράτος. γ. Μείωση απαιτήσεων κρατικού προϋπολογισμού για έργα υποδομών δ. Προστατευμένες περιοχές NATURA μπορούν πλέον να αποτελέσουν περιοχές έλξης και αυξημένης τουριστικής δραστηριότητας & επισκεψιμότητας, προστατεύοντας πρωτίστως το περιβάλλον και εν συνεχεία αυξάνοντας τα ισοζύγια των διάφορων τουριστικών επιχειρήσεων των κοντινών νήσων ή της ενδοχώρας. ε. Αποφυγή αρνητικών επιθετικών ενεργειών από ανταγωνιστικά ή μη κράτη με πρόσχημα τη ρύπανση 7. Εκπαιδευτικός τομέας Η ναυτιλιακή εκπαίδευση στην χώρα μας είναι ένας τομέας που πάσχει πολλαπλώς αλλά και λόγω της έλλειψης σημαντικών κονδυλίων. Οι απαιτήσεις για συνεχή εξειδίκευση στον τομέα της ναυτιλίας είναι καθημερινή ενώ παράλληλα καινοτόμα θέματα και τεχνολογίες έρχονται στο προσκήνιο και γίνονται απαιτητά από τον IMO χωρίς να υπάρχει όμως εξειδικευμένο κέντρο να πραγματώσει και να εκπαιδεύσει κόσμο πάνω σε αυτές τις νέες απαιτήσεις. Παρά ταύτα, ακόμη και τα κονδύλια που επενδύονται από το κράτος τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή για παράδειγμα στα ναυτικά λύκεια, α. από τους μαθητές των ναυτικών λυκείων μόνο το 10% προχωρούν σε επαγγέλματα της θάλασσας και αυτά μόνο στη θέση των Πλοιάρχων, δηλαδή περίπου 60 άτομα το χρόνο. Υπάρχει δηλαδή ένα κονδύλι χρήματων που ξοδεύεται δίχως αντίκρισμα μα και προσωπικό που δεν μπορεί να τοποθετηθεί στην κατηγορία των ναυτικών επαγγελμάτων. β. Τη συγκεκριμένη περίοδο υπάρχει μεγάλη ανάγκη τεχνικού ναυτικού προσωπικού το οποίο αντικαθίσταται από τεχνικούς στεριάς που μετεκπαιδεύονται στις απαιτήσεις του ΙΜΟ οι οποίες θα γίνουν ακόμη πιο δύσκολες. 8. Περιβάλλον α. Μείωση των καυσαερίων στα λιμάνια αλλά και κατά τα δρομολόγια που πιστοποιημένα πλέον ανέρχεται στο ποσοστό του 95%. Αυτό θα μπορούσε να επιφέρει μείωση ασθενειών που προκαλούνται από τη μόλυνση του περιβάλλοντος με αποτέλεσμα τη μείωση κονδυλίων του κράτους για την υγεία καθώς και ως κέρδος την αύξηση του προσδόκιμου ζωής των πολιτών. Αποφυγή νομικών ενεργειών κατά πληρωμάτων. β. Μείωση ρύπανσης θαλασσών. Αύξηση αλιευμάτων γ. Μείωση κρατικών εξόδων για μεθόδους Αποκατάστασης - Απορρύπανσης. δ. Επίτευξη του στόχου 1.5°C του O.H.E. Αξιότιμοι κοι κοι του Υπουργείου Ενέργειας & Περιβάλλοντος, Με βάση όλα όσα σας παραθέσαμε και αναπτύξαμε, στην περίπτωση που η τελική σας απόφαση είναι να υποστηρίξετε την ιδέα αυτή και την προσπάθεια του Ο.Η.Σ.Ε. ως ικανή να επιφέρει ανάπτυξη στη χώρα, ήδη η Ηλεκτροκίνηση στη Θάλασσα έχει ενταχθεί στο «Ολιστικό Αναπτυξιακό Σχέδιο» της Κυβερνήσεως αλλά και της αναγωγής της σε Πυλώνα Ανάπτυξης της χώρας μας , τότε πιστεύουμε πως έχει φθάσει η κατάλληλη στιγμή να αποτυπωθούν πάντοτε με τη βοήθεια σας, τα πρακτικά ζητήματα του όλου θέματος της Ηλεκτροκίνησης στη Θάλασσα, σε αυτό το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα. Ζητούμε λοιπόν από εσάς, 1. Να συγκληθεί ομάδα εργασίας που θα επιτρέψει την προώθηση της Ηλεκτροπρόωσης Σκαφών και πλοίων στην Ελλάδα, βασιζόμενη πάντοτε στις πρακτικές-οδηγίες και νομοθεσίες των υπόλοιπων κρατών και της ΕΕ αλλά και του Παγκόσμιου χώρου, 2. Να βοηθήσετε ώστε να θεσμοθετηθούν τα κατάλληλα νομοθετικά πλαίσια για την υπαγωγή των Ηλεκτρικών πλοίων και σκαφών σε προγράμματα επιδοτήσεων, 3. Να προσδιοριστεί το κανονιστικό πλαίσιο τοποθετήσεως φορτιστών επί των λιμένων, 4. Να λάβετε υπόψιν σας τα ποσοστά που μπορούν να προσφέρουν στην ανάπτυξη του κράτους και να συνυπολογίσετε την απαιτούμενη ενέργεια για τη κυκλοφορία τους και τη διάδοσή τους , 5. Να βοηθήσετε ώστε να μειωθούν τα ποσοστά καυσαερίων των υπαρχόντων σκαφών και πλοίων, 6. Να υποστηρίξετε την Ηλεκτροπρόωση με όμοιους τρόπους αν όχι δίνοντας περισσότερη έμφαση μιας και κράτος με παράδοση στη θάλασσα, με την ηλεκτροκίνηση των οχημάτων 7. Να δώσετε κατεξοχήν κατεύθυνση ανάπτυξης των Ελληνικών Ναυπηγείων και Ναυπηγοεπισκευαστικών μονάδων, 8. Να συμπεριλάβετε τα υβριδικά σκάφη καθώς και τα οχήματα, τα φέροντα ως δεύτερη ενέργεια την ηλεκτρική στα προγράμματα ανάπτυξης του κράτους και επιδοτήσεων 9. Να υποστηρίξετε δράσεις στα σχολεία με βάση τα Ηλεκτρικά σκάφη και πλοία ώστε η παράδοση της χώρας να ξαναγεννηθεί και να πάει πολλά τεχνολογικά βήματα μπροστά αλλά και να δημιουργήσει νέα εξ’ αρχής. Να τονίσουμε εδώ, ότι με όλες τις μελέτες παγκοσμίως να συγκλίνουν στο γεγονός ότι ο λιγνίτης ναι μεν προκαλεί υπερθέρμανση αλλά ότι δεν είναι o νούμερο ένα επιβαρυντικός τρόπος παραγωγής ενέργειας για την υγεία όσο η καύση των πετρελαιοειδών καυσίμων της ναυτιλίας, ναι, θα επιθυμούσαμε την όσο πιο γρήγορη γίνεται μετάβαση σε καθαρότερα μοντέλα παραγωγής ενέργειας, με απόλυτο σεβασμό πάντοτε στις οικονομικές συγκυρίες της εποχής μας που κρίνουν ουσιαστικά και τον ρυθμό επενδύσεων των εταιρειών. Όμως ταυτοχρόνως πιστεύουμε ότι μια μετάβαση σε καθαρότερες μορφές κίνησης στις θαλάσσιες μεταφορές, θα ήταν ικανή να φέρει τα μεγάλα και επιθυμητά αποτελέσματα που η χώρα μας έχει θέσει ως στόχους για την καταπολέμηση των εκπομπών αερίων ρύπων και έτσι να μπορέσουμε με μεγαλύτερη ευκολία σε ακόμα μεγαλύτερους στόχους στο επόμενο μέλλον. Με τιμή, Οργανισμός Ηλεκτρικών Σκαφών Ελλάδος