Αρχική Εθνικός Σχεδιασμός για την Ενέργεια και το ΚλίμαΚείμενο 01Σχόλιο του χρήστη ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΙΔΗΣ | 3 Δεκεμβρίου 2018, 14:56
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΜΗ ΔΙΑΣΥΝΔΕΔΕΜΕΝΑ ΝΗΣΙΑ 3.3. Στόχοι εξέλιξης και ανάπτυξης ενεργειακού συστήματος (σελ. 46). Στις σελίδες 46 και 49 ορθώς δίνεται η κατεύθυνση της διασύνδεσης ως η τελική λύση για το πρόβλημα της ηλεκτροδότησης των ΜΔΝ και στο Παράρτημα Π3 (σελ. 209) δίνεται το σχετικό προτεινόμενο χρονοδιάγραμμα. Υπάρχουν 3 κατηγορίες: 1. Οι Κυκλάδες, όπου η διασύνδεση έχει τοποθετηθεί με ορίζοντα το 2025. 2. Τα Δωδεκάνησα και το Β. Αιγαίο με ορίζοντα το 2030. 3. Τα υπόλοιπα μικρά και απομακρυσμένα νησιά που θα παραμείνουν μη διασυνδεδεμένα.. Η διείσδυση του Βιοαερίου και Βιομάζας στα (πλην Κρήτης) ΜΔΝ είναι σήμερα μηδενική, παρόλο που στο Ν. 4414 εκφράστηκε η διάθεση για ενίσχυση και για αντιμετώπιση των θεμάτων που προκύπτουν από την μελλοντική διασύνδεση κάποιων από αυτά(άρθρα 8 έως 11). Με την απόφαση δε 616/2016 της ΡΑΕ καθορίστηκαν νέα περιθώρια που για 15 νησιά ή συμπλέγματα (πλην Κρήτης) αντιπροσώπευαν συνολική εγκατεστημένη ισχύ 18,5 MW. Η ανταπόκριση των επενδυτών μετά το 2016 ήταν υποτυπώδης, με μόνο 4 νέες αιτήσεις συνολικής ονομαστικής ισχύος 2,5 MW, εκ των οποίων μόνο μια έχει προχωρήσει σε σύμβαση σύνδεσης. Η βασική αιτία για την έλλειψη εκδήλωσης ενδιαφέροντος είναι ότι για τα ΜΔΝ δεν υπάρχει πρόβλεψη για διαφοροποίηση της ΤΑ του Άρθρου 4 για τη συγκεκριμένη κατηγορία. Ακόμη και αν γίνει δεκτό ότι το CAPEX δεν διαφοροποιείται στα ΜΔΝ σε σχέση με την υπόλοιπη χώρα, είναι προφανές ότι τα OPEX και ΣΧ (συντελεστής χρησιμοποίησης) είναι σαφώς δυσμενέστερα, κυρίως λόγω κόστους και εποχικότητας των πρώτων υλών και δυσκολιών διάθεσης του χωνεμένου υπολείμματος. Ιδιαίτερη μνεία στις προτάσεις του σχεδίου γίνεται για τους υβριδικούς σταθμούς, όπου με το όρο αυτό νοούνται τα συστήματα ΑΠΕ με δυνατότητα αποθήκευσης μέσω αντλησιοταμίευσης ή συσσωρευτών. Όμως, υβριδικοί σταθμοί με ισοδύναμη δυνατότητα συνεισφοράς στο δίκτυο (ελεγχόμενη παραγωγή. προγραμματιζόμενη από τον παραγωγό ή τον διαχειριστή δικτύου) μπορούν να υπάρξουν με συνδυασμό του Βιοαερίου με άλλες μορφές ΑΠΕ. Η συμβολή των άλλων ΑΠΕ σε μια τέτοια μονάδα μπορεί να είναι ανάλογη με τον συντελεστή χρησιμοποίησής τους και να κυμαίνεται από 20% (για τα Φ/Β) έως 50% (για τη Βιομάζα). Οι σταθμοί Βιομάζας / Βιοαερίου, αλλά και οι υβριδικοί (σελ 123) « είναι απαραίτητοι για την εύρυθμη λειτουργία του εγχώριου ηλεκτρικού συστήματος, λαμβάνοντας υπόψη και τα αναμενόμενα μεγάλα μεγέθη ηλεκτροπαραγωγής από μεταβλητές ΑΠΕ, ώστε να μπορούν λειτουργούν και ως εξισορροπητικά φορτία σε χρονικές στιγμές που αυτό θα απαιτείται» Αυτή η ιδιότητα είναι ιδιαίτερα χρήσιμη στα ΜΔΝ, όπου, πέραν της δικής τους πρόσθετης ισχύος παραγωγής, μπορούν να συμβάλουν στην αύξηση της εγκατεστημένης ισχύος με πρόσθετους σταθμούς μη ελεγχόμενης παραγωγής (αιολικά, ηλιακά, στο εξής ΑΗ). Βεβαίως, οι προαναφερόμενοι σταθμοί βιοενέργειας και υβριδικοί (στο εξής ΒΒΥ) σε συνδυασμό με τις άλλες ΑΠΕ δεν επαρκούν για την κάλυψη των φορτίων, ειδικά τις περιόδους αιχμής του τουρισμού. Όμως, σε αρκετές περιπτώσεις και με κατάλληλη συνολική στήριξη, θα μπορούσαν οι σταθμοί ΒΒΥ και ΑΗ να γίνουν ο πυρήνας για την ανάδειξη ενεργειακά αυτόνομων νησιών με μικρή έως καθόλου συμμετοχή των ορυκτών καυσίμων. Να ερευνηθούν οι εξής προτάσεις: 1. Για τις Κυκλάδες, όπου η διασύνδεση έχει τοποθετηθεί με ορίζοντα το 2025, οι σταθμοί ΒΒΥ μπορούν να πάρουν ένα μέρος από το ρόλο των πετρελαϊκών σταθμών τόσο στην περίοδο μέχρι την διασύνδεση εκάστου (βασική τροφοδοσία, εξισορρόπηση ΑΗ) όσο και στην μετέπειτα περίοδο (εφεδρεία στη διασύνδεση). Σοβαρό ρόλο στην αύξηση της δυναμικότητας παραγωγής βιοαερίου θα παίξει η δυνατότητα χρήσης του οργανικού κλάσματος των απορριμμάτων (με κύρια τα υπολείμματα της μαζικής και ιδιωτικής εστίασης) και της ιλύος των βιολογικών καθαρισμών, που ταυτόχρονα θα δώσει διέξοδο στη διάθεση αυτών των αποβλήτων που αποτελεί καίριο πρόβλημα, ειδικά κατά την τουριστική περίοδο. Οι μονάδες Βιοαερίου, μετά την διασύνδεση, μπορούν να μετατραπούν σε μονάδες συμπιεσμένου Βιομεθανίου για τις μεταφορές. 2. Τα Δωδεκάνησα και το Β. Αιγαίο με ορίζοντα το 2030, πλην της παραπάνω λύσης, θα μπορούσε να εξεταστεί η μεγιστοποίηση της παραγωγής των ΒΒΥ με την αξιοποίηση όλης της οργανικής ύλης του πρωτογενούς και δευτερογενούς τομέα (υπολείμματα αγροτικής παραγωγής και μεταποίησης), των αστικών αποβλήτων, αλλά και πρόσθετων δραστηριοτήτων που μπορούν να αναπτυχθούν ή να αναζωπυρωθούν, όπως ενεργειακές καλλιέργειες, θερμοκήπια, πτηνοτροφία, κτηνοτροφία κλπ. Αυτή η κατεύθυνση απαιτεί την συνεργασία με τις υπηρεσίες Αγροτικής ανάπτυξης 3. Τα υπόλοιπα μικρά και απομακρυσμένα νησιά που θα παραμείνουν μη διασυνδεδεμένα. Εδώ ενδείκνυται η περαιτέρω ανάπτυξη του μοντέλου των Έξυπνων Νησιών, που μπορούν να γίνουν εξυπνότερα επεκτείνοντας δημιουργικά τις τεχνολογίες ΒΒΥ. Βεβαίως, εδώ θα χρειαστεί επιπλέον υποστήριξη με υψηλότερες ΤΑ (άλλωστε οι τωρινές τιμές κόστους των πετρελαϊκών στα περισσότερα υπερβαίνουν τις τρέχουσες ΤΑ), μεγαλύτερη διάρκεια συμβάσεων εγγυημένης τιμής (25 – 30 έτη), πρόσβαση σε αναπτυξιακά προγράμματα για επιχορήγηση κεφαλαίου κλπ. Αυτές οι ενισχύσεις θα δώσουν τη δυνατότητα ανάπτυξης επιτόπιας παραγωγής πρώτων υλών ή / και προσφυγή σε πρώτες ύλες που μεταφέρονται από άλλα μέρη της Ελλάδας.