Αρχική Εθνικός Σχεδιασμός για την Ενέργεια και το ΚλίμαΚείμενο 01Σχόλιο του χρήστη Εργαστήριο Ατμοκινητήρων και Λεβήτων - ΕΜΠ | 7 Δεκεμβρίου 2018, 13:35
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Το ΕΣΚΕ το οποίο παρουσιάσθηκε καλείται να καλύψει μια περίοδο έντονων τεχνολογικών και κανονιστικών αλλαγών με στόχο τη συμβολή στην απανθρακοποίηση της ΕΕ σε όλους τους τομείς δραστηριότητας μέχρι το 2050 καλύπτοντας τις απαιτήσεις και τις δεσμεύσεις για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Το σύνθετο και πολυδιάστατο αυτό θέμα αντιμετωπίζεται μονοδιάστατα με τη δημιουργία ενός μόνο σεναρίου χωρίς να αντιμετωπίζει διαφορετικές τάσεις στην τεχνολογία αλλά και στην αγορά των τομέων που εξετάζει. Προτείνεται Ο εμπλουτισμός του ΕΣΚΕ με σενάρια διαφορετικής διείσδυσης και υλοποίησης μέτρων και εξέλιξης των κυρίων παραμέτρων αναφοράς ώστε να είναι εφικτή η αποτύπωση των ενεργειακών εξελίξεων και η επίτευξη στόχων. Προτείνεται στην περιγραφή του μοντέλου (ΠΠ2)να αναφερθούν εκτός από τους τομείς της τελικής κατανάλωσης και ο χρονικός ορίζοντας του μοντέλου κατά αντιστοιχία με ότι αναφέρεται στην παραπομπή-βιβλιογραφία (Documentation on the Development of the Swiss TIMES Electricity Model (STEM-E))» στο υποσέλιδο της σελίδας 203 του ΕΣΚΕ. Επίσης κρίνεται σκόπιμη η σαφής αναφορά της επίδρασης των μέτρων που αφορούν τη συνέχιση των πολιτικών 2020-30 και των πρόσθετων προτεινόμενων μέτρων μέχρι το 2040 (στην Π3.2) όπως και να υπάρξει αναφορά και πρόβλεψη μέτρων μέχρι το 2050 με συγκεκριμένους δείκτες (της οικονομίας αλλά και του ενεργειακό τομέα ειδικότερα-δίκτυα, εισαγωγές, κόστος ενέργειας, εκτιμήσεις επενδύσεων της Π7.1). Το ΕΣΚΕ περιλαμβάνει προτεραιότητες, μέτρα και στόχους χωρίς να επιμερίζει χρονικά την υλοποίηση τους, παραθέτοντας μόνο τη συνολική επίδραση τους στο Παράρτημα κυρίων βασικών παραμέτρων. Για παράδειγμα, στις ΠΠ8 σελ.146 , ΠΠ2 σελ.188, ΠΠ2 σελ. 189 (ΠΠ8-σελ 156) αναφέρεται ενίσχυση ή ενθάρρυνση των ΑΠΕ σε ξενοδοχεία, της εφαρμογής καινοτόμων τεχνολογιών στο βιομηχανικό τομέα και της διείσδυσης των τεχνολογιών υδρογόνου κ.α., και βιοκαυσίμων αντίστοιχα. Προτείνεται ο επιμερισμός τους σε συνδυασμό με την παράθεση κριτηρίων επιλογής και ιεράρχησης των προτεινόμενων τεχνολογικών/κανονιστικών επιλογών. Όσον αφορά τους στόχους μείωσης εκπομπών εντός ETS και ειδικότερα τον τομέα της ηλεκτροπαραγωγής προτείνεται να υπάρξει σαφής αναφορά για τη λειτουργία / ένταξη / απένταξη υφιστάμενων και μελλοντικών θερμικών μονάδων στο σύστημα καθώς και αλλαγών του κανονιστικού πλαισίου της ενεργειακής αγοράς. Επίσης κρίνεται αναγκαία και η αποτύπωση του αναμενόμενου κόστους ηλεκτρικής ενέργειας. Όσον αφορά τους μεμονωμένους τομείς δραστηριοτήτων που υπάγονται στο ETS, ο επιμερισμός των στόχων για όλους τους επιμέρους κλάδους αποτελεί αναγκαία παράμετρο για το μελλοντικό σχεδιασμό της στόχευσης και λειτουργίας τους. Επίσης, στη σελ. 40 (Π3.2 – Εθνικοί Ενεργειακοί και περιβαλλοντικοί στόχοι στο πλαίσιο των Ευρωπαϊκών πολιτικών), αναφέρεται «Μέσω αυτής της διαδικασίας προκύπτει η προσαρμογή των εθνικών στόχων στη βάση αντίστοιχων κεντρικών ευρωπαϊκών (δηλαδή οι στόχοι για τους τομείς που εντάσσονται στο Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών-ETS) , για τις ΑΠΕ, για την ΕΞΕ και που προτείνονται τελικά στο πλαίσιο του παρόντος εθνικού σχεδίου». Παρακάτω στην ίδια παράγραφο (σελ.41) αναφέρεται ότι ο στόχος της ΕΕ για τη μείωση των εκπομπών από εγκαταστάσεις που υπάγονται στο ΣΕΔΕ είναι 43% για το 2030 (σε σχέση με τις εκπομπές του 2005) και ότι «σύμφωνα με το σενάριο ΣΕΣΠ του ενεργειακού συστήματος που παρουσιάζεται στο παρόν σχέδιο επιτυγχάνεται επίτευξη αυτού του στόχου με ποσοστό μείωσης που ανέρχεται στο 63%». Παρακάτω στο Διάγραμμα 27 – σελ.43: «Εθνικοί ενεργειακοί και περιβαλλοντικοί στόχοι για την περίοδο 2021-2030, στο πλαίσιο των Ευρωπαϊκών πολιτικών» αναφέρεται ότι ο στόχος είναι «τουλάχιστον 43%» και να μην ξεπεραστούν οι 41 ΜtCO2eq. Προτείνεται να γίνει ξεκάθαρη αναφορά ως προς τον τελικό στόχο για το 2030 (43% ή 63%). Προτείνεται να συμπεριληφθούν τα παραπάνω στην Π3.2 και στο Διάγραμμα 27-σελ.43. Προτείνεται να υπάρξουν διαγράμματα αντίστοιχα του Διαγράμματος 27 για το 2040 και 2050. Στη σελίδα 104 (Π5.2 – Διαμόρφωση βασικού σεναρίου πολιτικής) αναφέρεται ότι “Οι παραδοχές που γίνονται για τις επιμέρους παραμέτρους που επηρεάζουν την εξέλιξη του ενεργειακού συστήματος, οι οποίες και περιορίζουν ή ενισχύουν την ανάπτυξη επιμέρους ενεργειακών μεγεθών, συνοψίζονται στις προβλέψεις για την εξέλιξη των παρακάτω μεγεθών για την περίοδο 2018-2040: οικονομική δραστηριότητα ανά κλάδο, πληθυσμός και αριθμός νοικοκυριών, διεθνείς τιμές καυσίμων, τιμές δικαιωμάτων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, εξέλιξη του επενδυτικού κόστους των ενεργειακών τεχνολογιών, δυναμικό των τεχνολογιών ΑΠΕ, ανάπτυξη των υποδομών ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου”. Προτείνεται η υιοθέτηση ενός σεναρίου εξέλιξης τιμών CO2 που θα επανεκτιμηθεί λαμβάνοντας υπόψη τη μεταβλητότητα της αγοράς με αντίστοιχη ανάλυση ευαισθησίας (Π3: Υποθέσεις και περιορισμοί – σελ.208). Επίσης θα πρέπει να υπάρχει σύνδεση των στόχων και μέτρων με την ανάπτυξη της ανταγωνιστικότητας της εθνικής οικονομίας αλλά και με τη στόχευση της έρευνας και της καινοτομίας. Tέλος να αναφερθεί πότε θα πρέπει να αναθεωρηθεί το ίδιο το ΕΣΚΕ (π.χ. το 2022) έτσι ώστε να επιτυγχάνεται η απαραίτητη έγκαιρη επικαιροποίηση του.