• Σχόλιο του χρήστη 'WWF Ελλάς' | 30 Οκτωβρίου 2009, 11:52

    Σχόλια του WWF Ελλάς (αρ. πρωτ: 563/2009) Εξαρχής, τόσο το εν λόγω σχέδιο, όσο και η διαδικασία διαβούλευσης που ακολουθήθηκε, κρίνονται ως εξαιρετικά θετικές και ως σαφής εκδήλωση της πολιτικής ηγεσίας του νέου υπουργείου για ουσιαστική προστασία του δασικού πλούτου της χώρας. Στο πλαίσιο του υπό εξέλιξη διαλόγου, κρίνεται ότι το σχέδιο χρήζει συγκεκριμένων στοχευμένων αλλαγών και παρεμβάσεων, οι οποίες αφορούν τόσο ζητήματα διατύπωσης και νομικής επεξεργασίας, όσο και θέματα ουσίας. Για λόγους οικονομίας χώρου και χρόνου δεν θεωρείται σκόπιμο να γίνει εδώ μία αναδρομή στα προβλήματα που αφορούν την προστασία των δασών στη χώρα μας, καθότι αυτά είναι γενικώς γνωστά και έχουν ήδη παρουσιαστεί σε πληθώρα άλλων κειμένων και προτάσεων. Πρέπει να υπογραμμισθεί ότι η θέσπιση ενός τόσο φιλόδοξου νομοθετήματος, το οποίο μάλιστα έχει πιλοτικό χαρακτήρα για όλη την χώρα, έχει καίρια σημασία για την αναβάθμιση της δασοπροστασίας. Για να πραγματωθεί αυτή η προοπτική, απαιτείται αφενός η ρύθμιση να είναι πλήρης ως προς το περιεχόμενό της και αφετέρου να εφαρμοσθεί απαρέγκλιτα χωρίς καθυστερήσεις και με τρόπο που δεν θα δημιουργήσει άσκοπες κοινωνικές εντάσεις που μακροπρόθεσμα θα υποσκάψουν τους στόχους της. Πιστεύουμε και ελπίζουμε πως αυτή η θετική προσπάθεια είναι ένα καλό πρώτο δείγμα της διάθεσης της πολιτικής ηγεσίας του νέου υπουργείου για βαθιές τομές και για εκ βάθρων αναμόρφωση του εθνικού συστήματος δασοπροστασίας, για το οποίο το WWF Ελλάς έχει διατυπώσει συγκεκριμένη πρόταση από τον Μάιο του 2008. Στο σχόλιο αυτό σημειώνουμε συνολικές παρατηρήσεις επί του περιεχομένου του σχεδίου νόμου ενώ επιπλέον παρατηρήσεις κατατίθενται ανά άρθρο: 1. Τίτλος: Εκτιμούμε πως η προτεινόμενη ρύθμιση πρέπει να αφορά όλες τις πυρκαγιές του 2009 στην Αττική και όχι μόνο τις πυρκαγιές του Αυγούστου. 2. Λείπει ολοκληρωτικά από το σχέδιο νόμου, οποιαδήποτε αναφορά στις αρμόδιες αρχές και σε ότι αφορά την ανάγκη ενδυνάμωσής τους έτσι ώστε να είναι σε θέση να φέρουν εις πέρας τις απαραίτητες ενέργειες προστασίας, συμμετοχής στις επιτροπές που συστήνονται, ολοκλήρωσης των διαδικασιών χαρτογράφησης, κοκ. Σημειώνεται ότι η αδυναμία των αρμόδιων αρχών να φέρουν εις πέρας το έργο τους λόγω ελλείψεων σε προσωπικό και μέσα αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζονται στις πυρόπληκτες περιοχές. 3. Σχετικά με το παραπάνω προτείνεται να ενταχθεί ρύθμιση που να αφορά όλη την επικράτεια και να προβλέπει την άμεση ενίσχυση με προσωπικό και πόρους των δασικών υπηρεσιών στις περιοχές που πλήττονται από πυρκαγιές, με επείγουσες διαδικασίες, καθώς και την ενδυνάμωση του υφιστάμενου αλλά απαξιωμένου θεσμού των επιθεωρητών δασών. Σε πρώτη φάση θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν για αυτή την ενέργεια οι ανθρώπινοι πόροι που θα απελευθερωθούν από την αγροφυλακή. 4. Προτείνεται να ενταχθεί ρύθμιση που να αφορά όλη την επικράτεια και η οποία να προβλέπει την άμεση και με συνοπτικές διαδικασίες έκδοση επιστημονικής αναφοράς για κάθε περιοχή που πλήττεται από πυρκαγιά, η οποία να παρουσιάζει τις επιπτώσεις της καταστροφής και να προδιαγράφει τα αναγκαία μέτρα προστασίας. Οι αναφορές αυτές θα πρέπει να συντάσσονται με ευθύνη του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Κλιματικής Αλλαγής και Ενέργειας και να είναι διαθέσιμες δημόσια. Το WWF Ελλάς έχει εκπονήσει αντίστοιχες αναφορές σε πολλές περιπτώσεις και μπορεί να επιβεβαιώσει τόσο το εφικτό της σύνταξής τους, όσο και τη χρησιμότητά τους. Στην ίδια ρύθμιση προτείνεται να σημειωθεί και η ανάγκη συγκρότησης ειδικού συστήματος παρακολούθησης, στις περιπτώσεις όπου οι πυρκαγιές έχουν θίξει περιοχές υψηλής οικολογικής σημασίας (NATURA), οι καμένες εκτάσεις είναι ιδιαίτερα εκτεταμένες ή υπάρχουν υψηλές πιέσεις για αλλαγές χρήσεων. 5. Λείπει από το σχέδιο νόμου οποιαδήποτε αναφορά στις διαδικασίες αποκατάστασης, οι οποίες αν και προβλέπονται με ακρίβεια σε άλλους σχετικούς νόμους, συχνά δεν εφαρμόζονται λόγω αμελειών ή έλλειψης πόρων και μέσων. Προτείνεται στο παρόν σχέδιο νόμου να επιβεβαιωθεί η διαδικασία που πρέπει να ακολουθείται για την αποκατάσταση και να ορισθεί διαδικασία για την ανάπτυξη των δυνατοτήτων ορθής αποκατάστασης (όπως πχ, η λειτουργία Δ/νσεων αναδασώσεων σε πυρόπληκτες περιοχές, η αναδιοργάνωση των δασικών φυτωρίων, η έκδοση προδιαγραφών αποκατάστασης, κοκ. Ειδικά για την περίπτωση περιαστικών δασών όπως αυτά της Αττικής, απαιτείται η εξέταση προτάσεων για αναδόμηση της βλάστησης και δημιουργία ζωνών με μη-πυρόφιλα είδη πέριξ των οικισμών. 6. Σε συνέχεια του ανωτέρω σημείου θεωρούμε αναγκαία τη σύνδεση των εθελοντικών ομάδων δασοπροστασίας, πολλές από τις οποίες προσφέρουν εξαιρετικά πολύτιμο έργο στην αποφευκτέα φάση της δασοπυρόσβεσης, με τις δασικές υπηρεσίες, ώστε να ενισχύσουν τις προσπάθειες για καθαρισμούς πριν την έναρξη των αντιπυρικών περιόδων.