Αρχική Κανονισμός Τιμολόγησης των ΦΟΔΣΑ και Ρυθμίσεις για την ενίσχυση της κυκλικής οικονομίαςΡύθμιση 02 – ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΚΥΚΛΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣχόλιο του χρήστη ΚΥΡΚΙΤΣΟΣ ΦΙΛΙΠΠΟΣ | 19 Ιανουαρίου 2019, 17:44
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Άρθρο 1: Το Περιβαλλοντικό τέλος και με τον ανταποδοτικό χαρακτήρα του προς τους ΟΤΑ είναι στη σωστή κατεύθυνση. Όμως υπάρχουν τα εξής προβλήματα: • Ανταποδοτικότητα (?): Πως διασφαλίζεται η «πλήρης» ανταποδοτικότητα του περιβαλλοντικού τέλους, όταν θα καταλήγει το τέλος μέσω ΑΑΔΕ (τακτικού προϋπολογισμού) στο Πράσινο Ταμείο και σύμφωνα με την εμπειρία του αντίστοιχου τέλους της πλαστικής σακούλας) μπορεί να κρατηθεί το 20%; • Γραφειοκρατία και Καθυστέρηση: Το ανταποδοτικό τέλος από την πλαστική σακούλα καταλήγει μέσω ΑΑΔΕ στον ΕΟΑΝ. Με τις διαδικασίες που απαιτούνται το ανταποδοτικό τέλος της πλαστικής σακούλας του 2018 θα δοθεί στους καταναλωτές στο τέλος του 2019. Πότε εκτιμάται ότι το περιβαλλοντικό τέλος για την Κυκλική Οικονομία θα επιστρέφει στους ΟΤΑ; Άρθρο 2 Η ρύθμιση δημιουργεί προβλήματα και παρενέργειες για την υλοποίησή της: • Μπορεί να δημιουργήσει οικονομικές αδικίες μεταξύ των ΟΤΑ, αφού η διαδικασία ολοκλήρωσης μιας ΜΕΑ εξαρτάται και από δημόσιες υπηρεσίες ή εξωγενείς παράγοντες και όχι μόνο από τον ίδιο τον ΟΤΑ. Π.χ. κάποιος ΟΤΑ να ξεκινήσει γρήγορα την κατασκευή της ΜΕΑ αλλά για πολλούς λόγους να καθυστερήσει πολύ η λειτουργία της και εν τω μεταξύ να απολαμβάνει εκπτώσεις της περιβαλλοντικής εισφοράς 35% και 70%, ενώ τα σκουπίδια του θα πηγαίνουν 100% σε ΧΥΤΑ-ΧΑΔΑ. Αντίθετα, άλλος ΟΤΑ μπορεί να καθυστερήσει πάρα πολύ περιβαλλοντική αδειοδότηση της ΜΕΑ (π.χ. λόγω καθυστερήσεων στις απαλλοτριώσεις ή στη χωροθέτηση), αλλά μετά να κατασκευασθεί πολύ γρήγορα η ΜΕΑ. Αυτός ο ΟΤΑ θα πληρώσει ενδεχομένως περισσότερο περιβαλλοντικό τέλος από τον προηγούμενο ΟΤΑ, παρά την ενδεχόμενη νωρίτερα λειτουργία της ΜΕΑ του. • Αύξηση γραφειοκρατίας και οργανωτικού & οικονομικού κόστους: Το Υπ. Εσωτερικών θα πρέπει να ελέγχει για αρκετά χρόνια το στάδιο κατασκευής των πολλών ΜΕΑ, που θα γίνουν σε όλη την Ελλάδα. Άρα, θα αυξηθεί η γραφειοκρατία και το κόστος για ΥΠΕΣ και ΦΟΔΣΑ. Το κόστος αυτό θα πρέπει να εκτιμηθεί. • Νομοθέτηση του εξής Α Παράδοξου: Δύο ΟΤΑ θα στέλνουν την ίδια ποσότητα απορριμμάτων σε διαφορετικούς ΧΥΤΑ του ίδιου ΦΟΔΣΑ και ο ένας μπορεί να έχει έκπτωση στο περιβαλλοντικό τέλος 70% και ο άλλος 0%, ενώ και οι δύο δήμοι δημιουργούν το ίδιο οικονομικό και περιβαλλοντικό κόστος για τον ΧΥΤΑ. • Νομοθέτηση του εξής Β Παράδοξου: Δύο ΟΤΑ εξυπηρετούνται από δυο διαφορετικές ΜΕΑ και ο πρώτος έχει υπολείμματα που του αντιστοιχούν από την ΜΕΑ του 45% και ο άλλος ΟΤΑ 25%, Ο πρώτος ΟΤΑ επιβαρύνει σαφώς περισσότερο οικονομικά και περιβαλλοντικά τον ΧΥΤΑ, σε σχέση με τον δεύτερο ΟΤΑ, χωρίς να πληρώνει κάποιο περιβαλλοντικό τέλος. • Νομοθέτηση του εξής Γ Παράδοξου: Στις περιπτώσεις που ένας ΟΤΑ ασκεί αρμοδιότητες ΦΟΔΣΑ τα άρθρα 1-2 πρακτικά δεν έχουν κανένα αποτέλεσμα (βλέπε άρθρο 2, παρ. 3), απλώς αυξάνουν την γραφειοκρατία και το κόστος στο εσωτερικό του ΟΤΑ. • Ίδιο περιβαλλοντικό τέλος ανά τόνο: Το περιβαλλοντικό και οικονομικό όφελος για το ΧΥΤΑ από κάποιο ΟΤΑ υπάρχει από την στιγμή που πράγματι στέλνει λιγότερες ποσότητες ή πολύ λιγότερα υπολείμματα. Άρα, λογικά θα έπρεπε να ισχύει το ίδιο περιβαλλοντικό τέλος ανά τόνο που εισέρχεται στο ΧΥΤΑ-ΧΥΤΥ ανεξάρτητα το ποιος ΟΤΑ είναι ή σε πιο στάδιο κατασκευής είναι η ΜΕΑ του. Προτάσεις • Να ισχύσει το περιβαλλοντικό τέλος ανά τόνο με τα ποσά και το χρονοδιάγραμμα αύξησης, που περιέχεται στο άρθρο 1, αλλά να είναι ίδιο για όλους τους ΟΤΑ χωρίς εκπτώσεις ανάλογα με το στάδιο κατασκευής των ΜΕΑ. Τα κίνητρα για να γίνουν γρήγορα οι ΜΕΑ υπάρχουν και στην κλιμάκωση της αύξησης του τέλους και στην πλήρη απαλλαγή του με την λειτουργία της ΜΕΑ. Όποιος ΟΤΑ καταφέρει και κατασκευασθεί γρήγορα η ΜΕΑ του θα τύχει γρήγορα της απαλλαγής του περιβαλλοντικού τέλους. • Το περιβαλλοντικό τέλος να εισπράττεται από τους ΦΟΔΣΑ. • Οι ΦΟΔΣΑ να έχουν για κάθε ΟΤΑ ένα ειδικό κωδικό με το περιβαλλοντικό τέλος που έχει πληρώσει. Θα το παίρνουν πίσω οι ΟΤΑ με χρηματοδοτούμενες δράσεις Κυκλικής Οικονομίας, που θα προτείνει ο κάθε ΟΤΑ και θα χρηματοδοτούνται από τον αντίστοιχο ΦΟΔΣΑ. • Αυτό το περιβαλλοντικό τέλος δεν θα επιβάλλεται στους ΟΤΑ όταν θα αρχίσουν να εξυπηρετούνται από ΜΕΑ.