Αρχική Χαρακτηρισμός της υδάτινης, χερσαίας και ευρύτερης περιοχής της λίμνης Παμβώτιδας (Ιωαννίνων),Π.Ε. Ιωαννίνων ως Περιφερειακό Πάρκο, και καθορισμός χρήσεων γης, όρων και περιορισμών δόμησηςΆρθρο 03 – Χρήσεις, δραστηριότητες, μέτρα, όροι και περιορισμοί προστασίας και διαχείρισηςΣχόλιο του χρήστη ΓΕΩΤ.Ε.Ε. - ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΗΠΕΙΡΟΥ - ΝΗΣΩΝ | 21 Ιανουαρίου 2019, 14:33
ΟΡΘΗ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ Ιωάννινα 21-1-2019 ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΓΕΩΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΛΛΑΔΑΣ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΗΠΕΙΡΟΥ-ΝΗΣΩΝ ΑΥΤΟΤΕΛΕΣ ΓΡΑΦΕΙΟ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ & ΠΡΟΒΟΛΗΣ ΔΟΜΠΟΛΗ 30 – 453 32 ΙΩΑΝΝΙΝΑ ΤΗΛ: 26510 21927 – 26510 31427 FAX: 26510 31 427 E-mail : geoteeip@otenet.gr ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΟΣ ΓΕΩΤ.Ε.Ε. ΗΠΕΙΡΟΥ – ΝΗΣΩΝ ΓΙΑ ΤΟ Π.Δ. ΛΙΜΝΗΣ ΠΑΜΒΩΤΙΔΑΣ «Χαρακτηρισμός της υδάτινης, χερσαίας και ευρύτερης περιοχής της λίμνης Παμβώτιδας (Ιωαννίνων), Π.Ε. Ιωαννίνων ως Περιφερειακό Πάρκο, και καθορισμός χρήσεων γης, όρων και περιορισμών δόμησης». Δεν είναι η πρώτη φορά που καλούμαστε να συμμετάσχουμε σε μια διαβούλευση σχετικά με το Σχέδιο του Προεδρικού Διατάγματος (Π.Δ.) της Λίμνης Παμβώτιδας και με τις προτάσεις μας να συμβάλλουμε στο μελλοντικό καταστατικό χάρτη της Λίμνης, ώστε να αποτελέσει ένα αναντικατάστατο εργαλείο ανάπτυξης για την ευρύτερη περιοχή Είναι αναγκαία η άμεση έκδοσή του Π.Δ., ώστε να ξεκαθαριστούν οι χρήσεις γης και οι δραστηριότητες και να τεθούν οι βάσεις για την προστασία του οικοσυστήματος της λίμνης. Είναι αναγκαίο να καλυφθεί το κενό που υπάρχει στην προστασία του λιμναίου οικοσυστήματος, μέσα από τη θέσπιση συγκεκριμένων κανόνων οι οποίοι εδώ και χρόνια οφείλονται στο περιβάλλον, τους πολίτες και ευρύτερα στον τόπο. Παρατηρήσεις στο Σχέδιο Π.Δ. για Περιφερειακό Πάρκο Παμβώτιδας • Η Ιόνια Οδός που έχει κατασκευαστεί , στον χάρτη του ΠΔ είναι με την παλιά χάραξη. • Δεν υπάρχει ο κατασκευασμένος ΧΥΤΑ του Ελληνικού. • Το στρατόπεδο που απεικονίζεται έχει καταργηθεί. • Τα όρια στο σχέδιο ΠΔ δεν ακολουθούν τους υδροκρίτες των ορεινών σχηματισμών, αλλά έχουν χαραχτεί χωρίς επαρκή επιστημονική τεκμηρίωση, με αποτέλεσμα η περιοχή Περιβλέπτου και τμήμα στα ΒΔ του λεκανοπεδίου ενώ βρίσκονται εντός του λεκανοπεδίου που περιλαμβάνει και την λίμνη Παμβώτιδα είναι εκτός ορίων του ΠΔ, ενώ υπάρχουν περιοχές (Πεστά , Κόντσικα, Περάτη) πού αποστραγγίζουν εκτός της λεκάνης του λεκανοπεδίου, περιλαμβάνονται εντός των ορίων, στο σχέδιο ΠΔ Λίμνης Παμβώτιδας. • Δεν σημειώνονται οι καταβόθρες του Επισκοπικού , Αγ. Κυριακής και του στρατοπέδου στα νότια του Λεκανοπεδίου, με αποτέλεσμα να είναι διαφορετική η αποστράγγιση της περιοχής του όπως απεικονίζετε. Όλες οι καταβόθρες βρίσκονται στην προστατευόμενη περιοχή πόσιμου ύδατος, Λούρου και σε αυτές καταλήγουν τα νερά: 1. της αποστράγγισης των βρόχινων νερών & 2. οι απορροές από το οδόστρωμα της Ιονίου Οδό , χωρίς καμία επεξεργασία. Δεν λαμβάνει υπόψη την Νομοθεσία για τις καταβόθρες (1η Αναθεώρηση- Σχέδιο Διαχείρισης Μέτρο M05BO705 Κατάρτιση κανόνων προστασίας καταβοθρών ). • Δεν λαμβάνει υπόψη ότι το Σχέδιο Διαχείρισης Λεκανών Απορροής Ποταμών, βρίσκεται ήδη στην 1η του Αναθεώρηση. • Δεν λαμβάνει υπόψη το Σχέδιο Διαχείρισης κινδύνων πλημύρας λεκανών απορροής ποταμών. • Στο σχέδιο ΠΔ ορίζονται Ζώνες Α,Β,Γ,Δ κατά σειρά προστασίας. Κάθε Ζώνη δεν μπορεί να γειτνιάζει με άλλη πέραν της αμέσως επόμενης ή της αμέσως προηγούμενης. Π.χ. έχουμε γειτνίαση των ζωνών Α με τη Γ. • Άρθρο 3: • Οι υποζώνες Β4.1 - Β4.2 , Γ1 - Γ4 & Δ1 - Δ3 ενώ υπάρχουν περιοχές στον χάρτη, δεν αναφέρονται οι Χρήσεις και δραστηριότητες, Αποτέλεσμα των παραπάνω οι χαραγμένες ζώνες να μην ανταποκρίνονται στην πραγματική κατάσταση. ● Για δραστηριότητες που απαλλάσσονται από περιβαλλοντική αδειοδότηση να μην ζητείται η γνωμοδότηση από το Φορέα Διαχείρισης Λίμνης Παμβώτιδας κατά την αδειοδότηση τους. ● Επιπλέον στο παρόν Π.Δ. ζητείται η σύμφωνη γνώμη του Φ.Δ.Λ.Π. για τη θήρα χωρίς αυτός να διαθέτει το κατάλληλο επιστημονικό προσωπικό (δασολόγους). Παρατηρήσεις επί του κειμένου στο Σχέδιο Π.Δ. Ι.5 Ζώνη Α5 θ) Η χρήση της όχθης και παρόχθιας ζώνης για αναψυχή σύμφωνα με τις διατάξεις του σχεδίου διαχείρισης και μέχρι την εκπόνηση του σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις. το Σχέδιο Διαχείρισης Λεκανών Απορροής Ποταμών, βρίσκεται ήδη στην 1η του Αναθεώρηση Ι.7. Ζώνη Α7 α) Απαγορεύεται η οποιαδήποτε κατάτμηση γηπέδων και η δόμηση μόνιμων εγκαταστάσεων, εκτός των γηπέδων έργων και δραστηριοτήτων διαχείρισης υδάτων και υγρών αποβλήτων.... Η Ζώνη Α7 περιλαμβάνει τους εποχικούς υγροτόπους και τις καταβόθρες. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να είναι αποδέκτες υγρών αποβλήτων καθώς συνδέονται με το Υπόγειο Υδατικό Σύστημα Λούρου και τις πηγές Αγίου Γεωργίου που τροφοδοτούν Άρτα, Πρέβεζα και Λευκάδα. Οι καταβόθρες έτσι και αλλιώς πρέπει να προστατευτούν με ζώνη προστασίας. ΙΙ.3 Ζώνη Β3 που διακρίνεται στις υποζώνες: 1. Β3.1, Β3.2 και Β3.4: ζ) Επιτρέπεται η συντήρηση, εκσυγχρονισμός και βελτίωση των υφιστάμενων εγκαταστάσεων διαχείρισης υδάτων (γεωτρήσεων, δεξαμενών, ατλιοστασίων) και η ίδρυση, λειτουργία και συντήρηση των απαιτούμενων συνοδευτικών έργων και δραστηριοτήτων εξυπηρέτησης αυτών (όπως αγωγών μεταφοράς νερού), μετά από γνώμη της αρμόδιας Υπηρεσίας Υδάτων της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης . Σε συνδυασμό με το Σχέδιο Διαχείρισης Λεκανών Απορροής Ποταμών IΙΙ. Ζώνη Γ Εκτός από τα αναφερόμενα στην παράγραφο Ι: α) Επιτρέπονται, έργα και δραστηριότητες πρωτογενή, δευτερογενή και τριτογενή τομέα, καθώς και τα απαραίτητα έργα εξυπηρέτησης αυτών εφόσον πρόκειται για: 1. έργα και δραστηριότητες (εκτός των βιομηχανικών και βιοτεχνικών εγκαταστάσεων), έως της κατηγορίας Β και της υποκατηγορίας Α2 της Υ.Α. 1958/2012 (Β’21) όπως τροποποιήθηκε και κωδικοποιήθηκε από την Υ.Α 37674/2016 (ΦΕΚ Β 2471). Κατ΄εξαίρεση επιτρέπονται τα έργα. Η περιοχή Γ μπορεί να έχει γεωργικές και κτηνοτροφικές μονάδες. Δεν πρέπει να γειτνιάζει με περιοχές κατηγορίας Α. iv. Εγκαταστάσεις για την εξάλειψη ή την αξιοποίηση σφαγίων και ζωικών απορριμμάτων με ημερήσια δυναμικότητα επεξεργασίας ανώτερη των δέκα τόνων. Επισημαίνεται ότι οι μονάδες της ΒΙ.ΠΕ. Ιωαννίνων που δύναται να επεκταθούν στη ζώνη Γ, πρέπει να πληρούν τις προαναφερόμενες διατάξεις του παρόντος. Όλη η ΒΙ.ΠΕ. είναι στην περιοχή Δ. Οι μονάδες της ΒΙ.ΠΕ. δύναται να επεκταθούν εκτός ΒΙ.ΠΕ.? Άρθρο 05 – Γενικές διατάξεις 8. Όλα τα έργα και δραστηριότητες που δεν είναι ή δεν μπορούν λόγω αυξημένου ρυπαντικού φορτίου των λυμάτων τους, να συνδεθούν με το αποχετευτικό δίκτυο της Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης & Αποχέτευσης Ιωαννίνων (Δ.Ε.Υ.Α.Ι.), οφείλουν να διαθέτουν επαρκές σύστημα επεξεργασίας και διάθεσης των λυμάτων τους (υγρών –στερεών), το οποίο να μην δημιουργεί άμεσο ή έμμεσο κίνδυνο υποβάθμισης των επιφανειακών ή υπόγειων υδάτων και εδαφών, καθώς και να συντηρείται, Δημιουργία Μητρώου Επιχειρήσεων που εντάσσονται σε αυτή την κατηγορία με συγκεκριμένες υποχρεώσεις και τακτικούς ελέγχους. Μελετώντας το σχέδιο του Π.Δ. προτείνουμε να εξεταστούν με ιδιαίτερη προσοχή: • Οι όροι δόμησης στις εκτός σχεδίου περιοχές γύρω από τη Λίμνη, • Η δημιουργία μητροπολιτικού πάρκου στην περιοχή μετά την Ακτή Μιαούλη μέχρι την Ανατολή, καθώς και το περιβαλλοντικό Πάρκο στην περιοχή του Κατσικά, • Η δημιουργία Λιμνοδεξαμενή στη Λαψίστα για την εκτόνωση των πλημμυρικών φιανομένων αλλά και για τη χρήση αρδευτικών αναγκών κατά την θερινή περίοδο, • Η χαρτογράφηση των καναλιών αποστράγγισης του Λεκανοπεδίου, καθώς και η καταγραφή υδραυλικών παροχών τους για την καλύτερη δυνατή εισροή και εκροή των υδάτων, • Η επανασύνδεση του λιμναίου οικοσυστήματος με τις πηγές στην περιοχή Αμφιθέας, • Η μελέτη δικτύου αποχέτευσης στους παραλίμνιους οικισμούς. • Το Περιβαλλοντικό Πάρκο που ορίζεται να γίνει στη ζώνη Α4.2 να εξειδικευτεί σε Υδροβιολογικό Πάρκο και να εξεταστεί η δυνατότητα άμεσης επικοινωνίας αυτού με τα ύδατα της λίμνης (κατά τόπους τμήση αναχώματος). • Να διερευνηθεί κατά πόσον τμήμα της ζώνης Β.5.1 που ορίζει να γίνει Μητροπολιτικό Πάρκο και ειδικά μέρος αυτού προς την πλευρά της λίμνης, θα μπορούσε να ενταχθεί στη διπλανή ζώνη Α4.2, αυξάνοντας έτσι την έκταση του Υδροβιολογικού (Περιβαλλοντικού) Πάρκου • Να προβλεφθεί η δυνατότητα χωροθέτησης τυχόν νέων δραστηριοτήτων αναψυχής εντός της ζώνης Α, διατηρώντας μια καθορισμένη απόσταση ασφαλείας από ιδιαίτερα σημαντικά ενδιαιτήματα, όπως καλαμιώνες και λειμώνες (υδρολίβαδα) Όσον αφορά στον πρωτογενή τομέα έχουμε να προτείνουμε τα εξής: α. Η καλλιέργεια των φυτών (η κατεργασία του εδάφους, η αμειψισπορά, η λίπανση, η διαχείριση υδατικών πόρων, η φυτοπροστασία και γενικότερα όλη η διαχείριση της καλλιέργειας των φυτών) και η εκτροφή των ζώων (διαχείριση βοσκοτόπων, υγιεινή και καλή διαβίωση των ζώων και διαχείριση αποβλήτων της κτηνοτροφικής εκμετάλλευσης) γίνεται με υποχρεωτική τήρηση των κανόνων του καθεστώτος της Πολλαπλής Συμμόρφωσης, του «Κώδικα Ορθής Γεωργικής Πρακτικής για την Προστασία των Νερών από τη Νιτρορύπανση Γεωργικής Προέλευσης» και με μεθόδους που επιτρέπονται στα πλαίσια των εκάστοτε σχετικών κανονισμών της Ε.Ε.. Η διαχείριση επιβλαβών οργανισμών με χαμηλή εισροή γεωργικών φαρμάκων περιλαμβάνει την ολοκληρωμένη φυτοπροστασία, καθώς και τη βιολογική καλλιέργεια σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΚ) αριθμ. 834/ 2007 του Συμβουλίου της 28ης Ιουνίου 2007 για τη βιολογική παραγωγή και την επισήμανση των βιολογικών προϊόντων. (Α3.5, Α4.1.4, Α4.2.iii, Α5.στ, Α6.6, Β1 Α4, Β1 Γα, Β2, Β3.3στ, Β4.2) β. Εξασφαλίζεται η διατήρηση και ενίσχυση των φυτοφραχτών όπου υφίστανται, ή ακαλλιέργητων περιθωρίων, στα όρια των αγροτεμαχίων. (Β2) γ. Προωθείται και ενισχύεται η αναδιάρθρωση των καλλιεργειών και εφαρμόζονται γεωργικές πρακτικές ήπιας έντασης με κατεύθυνση την βιολογική − περιβαλλοντική γεωργία. (Α3.5, Α5.στ, Α6.6, Α7.1, Β1 Α4, Β1 Γα) δ. Προωθείται και ενισχύεται η εγκατάλειψη του συστήματος της επιφανειακής άρδευσης (αυλάκια , παράλληλες λωρίδες) των καλλιεργειών και η μετάβαση σε συστήματα άρδευσης με σταγόνες που επιφέρουν οικονομία νερού και σχεδόν μηδενική έκπλυση θρεπτικών στοιχείων. Επιτρέπεται η άρδευση με τεχνητή βροχή. Οι αισθητήρες εδαφικής υγρασίας, αναλύσεις εδάφους, νέες τεχνολογίες με χρήση δεικτών NDVI και γενικότερα οι τεχνικές γεωργίας ακριβείας συμβάλουν στην μείωση των εισροών στην καλύτερη διαχείριση των καλλιεργειών και στη μείωση της ρύπανσης. ( Α3.5, Α5.στ, Α6.6, Β1 Α4, Β1 Γα, Β2) ε. Αξιοποιούνται ενισχύσεις «για οικολογική μέριμνα» που χορηγούνται μέσω του πρώτου & του δεύτερου πυλώνα, με στόχο την διαφοροποίηση των καλλιεργειών στην κατεύθυνση της ήπιας φιλοπεριβαλλοντικής άσκησης της γεωργίας, ώστε να διασφαλιστεί η συνέχιση της γεωργικής δραστηριότητας στις περιοχές Natura 2000 όπου είναι ενταγμένο μεγάλο μέρος του «Περιφερειακού Πάρκου Λίμνης Παμβώτιδας». Στις περιπτώσεις που θίγονται υφιστάμενες εκμεταλλεύσεις και επιχειρήσεις πρωτογενή – δευτερογενή τομέα να υπάρχουν πρώτα τα αντισταθμιστικά μέτρα και μετά η εφαρμογή του Π.Δ. ( Ζώνη Α,Β,Γ,Δ) ζ. Πραγματοποιούνται, από τις τοπικές και περιφερειακές αρμόδιες αρχές για την προστασία των υδάτων, ενημερώσεις και εκπαιδεύσεις σε μαθητές, αγρότες, και άλλες επαγγελματικές ομάδες για την πολύπλευρη λειτουργία των υδάτων, την τρέχουσα κατάσταση, την απειλή –τις πηγές της ρύπανσης και την σωστή διαχείριση τους. ( Άρθρο 5) η. Με άξονα τις τρέχουσες «Αναθεωρήσεις του Σχεδίου Διαχείρισης των Λεκανών Απορροής Ποταμών του Υδατικού Διαμερίσματος Ηπείρου» (όπου περιλαμβάνεται και η λεκάνη απορροής του Καλαμά) και σε συνεργασία με τις αρμόδιες τοπικές και περιφερειακές αρμόδιες αρχές για την προστασία των υδάτων, πραγματοποιούνται έρευνες από Πανεπιστήμια -ΤΕΙ και άλλους ερευνητικούς φορείς με σκοπό την ανάδειξη προβλημάτων και εξεύρεση λύσεων, στην προσπάθεια διατήρησης ή βελτίωσης της ποιότητας (χημική - οικολογική) και της ποσότητας των υπόγειων και επιφανειακών υδάτων. ( Άρθρο 5) θ. Δημιουργούνται υποδομές από την τοπική και την κεντρική διοίκηση που να διευκολύνουν την σωστή διαχείριση των παραγόντων που εντείνουν την ποιοτική και ποσοτική υποβάθμιση των υδάτων. ( Άρθρο 5) ι. Ορίζονται ετήσιες βραβεύσεις από τον Φορέα Διαχείρισης Λίμνης Παμβώτιδας Ιωαννίνων για δράσεις, που προστατεύουν την βιοποικιλότητα, που συμβάλουν στην αειφορική διαχείριση της, που βελτιώνουν την ποιότητα (χημική - οικολογική) και την ποσότητα των υπόγειων και επιφανειακών υδάτων. ( Άρθρο 5) κ. Οι δήμοι γύρω από την Παμβώτιδα να διαθέτουν κάθε χρόνο χρηματικά ποσά σε στοχευμένες ενέργειες και έργα που συμβάλλουν στην βελτίωση της ποιότητας και της ποσότητας των υπόγειων και επιφανειακών υδάτων. ( Άρθρο 5)