Αρχική Δημόσια διαβούλευση για το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ)Παραρτήματα για το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το ΚλίμαΣχόλιο του χρήστη Κ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΙΔΗΣ | 9 Δεκεμβρίου 2019, 23:26
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Σχολιάζεται το ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ και ειδικότερα τα κεφάλαια Α και Β διότι το κείμενο αυτό αποτελεί ταυτόχρονα απολογισμό των μέχρι τούδε πολιτικών και παρουσίαση των πολιτικών του σχεδίου 2020 – 2030. Γίνεται αναφορά: 1. Στις πολιτικές έναντι της Βιοενέργειας (και ειδικότερα του Βιοαερίου, που αποτελεί σήμερα την αποτελεσματικότερη μέθοδο μετατροπής της οργανικής ενέργειας σε αξιοποιήσιμη). Εξετάζεται η αξιοποίησή της και στους τρεις τομείς, ηλεκτροπαραγωγή, μεταφορές και θέρμανση/ψύξη. 2. Στις πολιτικές έναντι του Φυσικού αερίου που, ως ενέργεια μετάβασης, θα αποτελέσει τον συνδετικό κρίκο κατά την περίοδο 2030-2050 στην κατεύθυνση της πλήρους από-ανθρακοποίησης χάρη στην σταδιακή υποκατάστασή του από ανανεώσιμα αέρια (βιομεθάνιο από αναερόβια χώνευση ή αεριοποίηση βιομάζας, υδρογόνο, συνθετικό μεθάνιο με βάση μη ορυκτό άνθρακα κλπ.). 3. Στην κριτική της διασύνδεσης των νησιών και την σύγκρισή της, με απόλυτα οικονομικούς όρους, με τη λύση της αυτόνομης παραγωγής με βάση ΑΠΕ και φυσικό αέριο. Για τις πολιτικές έναντι της Βιοενέργειας, παρατίθενται επιλεγμένα σημεία του παραρτήματος και σύντομος σχολιασμός τους: Σελ. 7: «Προωθήθηκαν μέτρα για τη χωριστή συλλογή και επεξεργασία βιολογικών αποβλήτων, την ανακύκλωση, την ανάκτηση ενέργειας και την αξιοποίηση ιλύος είτε στη γεωργία ως λίπασμα» Σχόλιο: Κανένα τέτοιο μέτρο δεν προωθήθηκε για την χωριστή συλλογή. Αντίθετα, η συλλογή των αστικών οργανικών αποβλήτων παρέμεινε στον αστερισμό των ΧΥΤΑ, που συνέχισαν να αποτελούν την βασική μέθοδο διάθεσης, με υποτυπώδη ανάκτηση ενέργειας, μηδενική ανακύκλωση, διαφυγές μεθανίου στην ατμόσφαιρα, εκπομπές οσμών σε ακτίνα δεκάδων χιλιομέτρων κλπ. Πρόσφατα έτυχαν απαλλαγής από ΑΕΠΟ και κατ’ εξαίρεση προτεραιότητας στη σύνδεση στο δίκτυο. Η αξιοποίηση ιλύος για ηλεκτροπαραγωγή έχει πρακτικά εγκαταλειφθεί λόγω των χαμηλών, σε σχέση με το κόστος παραγωγής και επεξεργασίας, τιμών αναφοράς (ταριφών). Σελ. 7 (συνέχεια): Επίσης, αξίζει να επισημανθεί η εγκατάσταση μονάδων συλλογής και καύσης βιοαερίου σε ΧΥΤΑ που προωθήθηκε σε αστικά κέντρα με πληθυσμό άνω των 100.000 κατοίκων. Ενδεικτικά αναφέρεται … η μονάδα επεξεργασίας λυμάτων της Ψυττάλειας. Σχόλια ως άνω. Σελ. 8 : Έχει εφαρμοστεί ειδικό αδειοδοτικό πλαίσιο, όπου προβλέπονται ειδικές συνθήκες και κριτήρια περιβαλλοντικής αδειοδότησης μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής και θερμικής ενέργειας με χρήση βιοαερίου που προέρχεται από αναερόβια επεξεργασία βιομάζας. Σχόλιο: Το αδειοδοτικό πλαίσιο για τις μονάδες βιοαερίου, από τη φύση του δύσκαμπτο και γραφειοκρατικό έχει εμπλουτιστεί από περιορισμούς και κριτήρια που έχουν ακυρώσει κάθε προσπάθεια θέσπισης γενικών κριτηρίων χωροθέτησης. Προσθήκες άσχετων κριτηρίων όπως η γη υψηλής παραγωγικότητας, τα 30 χιλιόμετρα στην προέλευση των πρώτων υλών, οι ζώνες πλημμύρας κλπ. μεγάλωσαν τα τελευταία χρόνια τον μέσο χρόνο αδειοδότησης στα 3 περίπου χρόνια. Το βιοαέριο είναι πλέον η επένδυση ΑΠΕ με τον μακρύτερο χρόνο αδειοδότησης μετά τα πολύπαθα υδροηλεκτρικά. Σελ. 18 - 19: Για ειδικά έργα ΑΠΕ που αφορούν την αξιοποίηση βιομάζας/βιοαερίου για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας παρατηρείται το τελευταίο χρονικό διάστημα, λόγω και το έντονου επενδυτικού ενδιαφέροντος, μια καθυστέρηση αναφορικά με την αδειοδότηση τους, κυρίως λόγω έλλειψης ενός συντονισμένου πλαισίου πολιτικής και προτεραιοτήτων ανάλογα με την πρώτη ύλη και την τεχνολογία, αλλά και λόγω ελλείψεων και μερικές φορές αντικρουόμενων διατάξεων του θεσμικού πλαισίου που δυσχεραίνουν την αδειοδοτική διαδικασία, ειδικά σε περιφερειακό επίπεδο. Προκειμένου να αντιμετωπισθούν όλες οι δυσλειτουργίες του αδειοδοτικού πλαισίου των έργων ΑΠΕ, το ΥΠΕΝ προχώρησε με την υπ’ αριθ. ΥΠΕΝ/ΔΑΠΕΕΚ/93935/3116/16.10.2019 Απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, στη σύσταση Επιτροπής με αντικείμενο την εισήγηση για την αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου αδειοδότησης σταθμών παραγωγής από ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ. Σχόλιο: Πρόκειται για μια καθυστερημένη μεν, αλλά ορθή διαπίστωση και αναμένεται η σύντομη ανακοίνωση μέτρων τόσο για την αδειοδότηση όσο και για την έκδοση κατά προτεραιότητα οριστικών όρων σύνδεσης από τον ΔΕΔΔΗΕ. Σελ. 33: « Ένα επιπρόσθετο εργαλείο χρηματοδότησης σταθμών ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας είναι ο Αναπτυξιακός Νόμος ν. 4399/2016. Ειδικότερα ενισχύονται επενδυτικά σχέδια: • Μικρών Υδροηλεκτρικών Σταθμών εγκατεστημένης ισχύος μέχρι 15MW. • Μονάδων συμπαραγωγής ενέργειας υψηλής απόδοσης από ΑΠΕ. • Υβριδικών σταθμών ΑΠΕ στα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά (ΜΔΝ) με εγγυημένη ισχύ μέχρι 5 MW. Σχόλια: • Οι ενισχύσεις του νόμου αυτού (που δεν έχουν ακόμη τεθεί σε ισχύ) πρακτικά ακυρώνονται για τις μονάδες που λαμβάνουν ενίσχυση βάσει του Ν. 4414/16 εξ αιτίας του Συντελεστή Ανάκτησης Κεφαλαίου (Σ.Α.Κ.) • Στις ενισχυόμενες επενδύσεις περιλαμβάνονταν αρχικά η παραγωγή βιοκαυσίμων μη υποχρεωτικής ανάμιξης, δηλαδή του βιομεθανίου κίνησης. Πρέπει να επανέλθει. • Η ενίσχυση των ΣΗΘΥΑ και κυρίως των ΤριπαραγωγώνΗΘΥΑ (θέρμανση + ψύξη) όχι μόνον από ΑΠΕ στα ΜΔΝ θα δώσει μεγάλη ώθηση στην διείσδυση των ΑΠΕ και την ενεργειακή αυτονομία των νησιών. Σελ. 38: «Επιπρόσθετα, υπάρχει στόχος συμμετοχής επί του ενεργειακού περιεχομένου των καυσίμων κίνησης για «προηγμένα» βιοκαύσιμα από συγκεκριμένες πρώτες ύλες (όπως απόβλητα, υπολείμματα, μη εδώδιμες κυτταρινούχες/λιγνοκυτταρινούχες ύλες) οι οποίες απαριθμούνται σε παράρτημα καθώς και από πρώτες ύλες που δεν απαριθμούνται στο παράρτημα και που έχουν προσδιοριστεί ως απόβλητα, κατάλοιπα, μη εδώδιμες κυτταρινούχες και λιγνοκυτταρινούχες ύλες και χρησιμοποιούνται πριν την 09/09/2015σε υφιστάμενες εγκαταστάσεις». Σχόλιο: Θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι μεταξύ των ενισχυόμενων βιοκαυσίμων των αναφερόμενων κατηγοριών περιλαμβάνεται το Βιομεθάνιο. Σημειωτέον ότι σε ορισμένες Ευρωπαϊκές χώρες (αρχικά η Σουηδία, πρόσφατα η Ιταλία και άλλες) το βιομεθάνιο κίνησης προωθείται ως η βέλτιστη χρήση έναντι της ηλεκτροπαραγωγής και θέρμανσης / ψύξης. Απαραίτητα μέτρα: • Συνεργασία με τους φορείς διακίνησής του (προς το παρόν ΔΕΠΑ) • Σύστημα Εγγυήσεων Προέλευσης για βιομεθάνιο και μητρώο παραγωγών. • Ενίσχυση με τιμή ισοδύναμη αυτής που ισχύει για την ηλεκτροπαραγωγή : 225 x 0,4 = 90 €/MWh (καυσίμου). • Καθορισμός κριτηρίων αειφορίας, σε αρμονία με τα οριζόμενα στην RED II. Σε επόμενο σημείωμα που θα ακολουθήσει θα παρατεθούν σχόλια για τα σημεία 2 και 3 (Φυσικό αέριο και διασυνδέσεις)