Αρχική Δημόσια διαβούλευση για το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ)Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ)Σχόλιο του χρήστη Κ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΙΔΗΣ | 13 Δεκεμβρίου 2019, 17:26
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ ΤΩΝ ΝΗΣΙΩΝ ΜΕ ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ Σελ. 60 του ΕΣΕΚ: « Η διασύνδεση των λοιπών ΜΔΝ του Αιγαίου με το ΕΣΜΗΕ αποτέλεσε αντικείμενο διερεύνησης της Επιτροπής Εξέτασης Οικονομικότητας του τρόπου ηλεκτροδότησης των ΜΔΝ, η οποία συστάθηκε στο πλαίσιο εφαρμογής της απόφασης 2014/536/ΕΚ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του νόμου 4001/2011. Η Επιτροπή, αποτελούμενη από στελέχη όλων των αρμόδιων Διαχειριστών (Διαχ. ΕΣΜΗΕ, Διαχ. ΕΔΔΗΕ, Διαχ. ΜΔΝ και Διαχ. ΕΣΦΑ) και τη ΡΑΕ, είχε ως αντικείμενο τη διερεύνηση των τεχνικοοικονομικών επιλογών ηλεκτροδότησης των ΜΔΝ των Νοτίων και Δυτικών Κυκλάδων (Δ’ Φάση Διασύνδεσης Κυκλάδων), καθώς και του Νότιου (Δωδεκάνησα) και του Βόρειου Αιγαίου. Οι εργασίες της Επιτροπής ολοκληρώθηκαν το Δεκέμβριο του 2018 και με βάση τα αποτελέσματα των Πορισμάτων που υπεβλήθησαν, των σχετικών εισηγήσεων των αρμόδιων Διαχειριστών και της εκδοθείσας Απόφασης της ΡΑΕ 785/2019, προκρίθηκε η λύση της υποβρύχιας διασύνδεσης της πλειονότητας των ΜΔΝ του Αιγαίου με το ΕΣΜΗΕ ως η πλέον οικονομικότερη και αποδοτικότερη έναντι των λύσεων της αυτόνομης ανάπτυξης με τη χρήση συμβατικών καυσίμων» Σχόλιο: Η αναφερόμενη απόφαση της ΡΑΕ στηρίζεται σε επεξεργασία από το ΕΜΠ και διαβουλεύσεις στις οποίες ενεπλάκησαν όλοι οι αρμόδιοι διαχειριστές ενέργειας κατέληξε στον αποκλεισμό της λύσης του Φυσικού αερίου για την υποκατάσταση των υγρών καυσίμων στα ΜΔΝ, με την εξής εκτίμηση, η οποία αποτελεί και τον πυρήνα του σκεπτικού και των αναλύσεων: «Η εισαγωγή του ΦΑ στα εν λόγω νησιωτικά συστήματα, είτε μέσω μετατροπής των υφιστάμενων μονάδων σε μονάδες ΦΑ, είτε μέσω προμήθειας νέων μονάδων ΦΑ, είναι μεν μια λύση χαμηλότερου κόστους και περιβαλλοντικά φιλικότερη, σε σχέση με το πετρέλαιο, ωστόσο, συνδέεται με αυξημένα κόστη υποστηρικτικών εγκαταστάσεων αποθήκευσης και αεριοποίησης υγροποιημένου ΦΑ, καθώς και με δυσκολίες ανάπτυξης των υποδομών που απαιτούνται σε κατάλληλους χώρους, ώστε να επιτρέπεται η διανομή του καυσίμου σε μικρές αυτόνομες μονάδες ηλεκτροπαραγωγής, όπως είναι αυτές των υπό εξέταση νησιωτικών συστημάτων». Ο ΔΕΣΦΑ, ο οποίος σημειωτέον συμμετείχε στην επιτροπή που απέκλεισε την χρήση Φυσικού αερίου στα νησιά, ετοίμασε και παρέδωσε σε Δημόσια Διαβούλευση χθες το σχέδιο ανάπτυξης έργων για το διάστημα 2020-2029. Σε αυτό -έκπληξη- αναφέρεται η πρόθεση δημιουργίας υποδομής τροφοδοσίας φυσικού αερίου για τα δυο πιο απομακρυσμένα νησιωτικά συγκροτήματα (Βορείου Αιγαίου και Δωδεκανήσων) με προϋπολογισμό κόστους 120 εκ € για το καθένα. Υπενθυμίζεται ότι τα κόστη ηλεκτρικής διασύνδεσης είναι περίπου 950 και 1000 εκ € για τα δυο συγκροτήματα αντίστοιχα. Βεβαίως, σε αυτή τη σύγκριση δεν υπεισέρχονται οι εσωτερικές διασυνδέσεις των συστημάτων, αλλά είναι ενδεικτική της διαφοράς. Επίσης – άλλο παράδοξο – ο ΔΕΣΦΑ δεν αναφέρεται στο γεγονός ότι το Φυσικό Αέριο μπορεί να τροφοδοτήσει με σαφώς χαμηλότερο κόστος την θέρμανση-ψύξη και τις μεταφορές, μειώνοντας κατά τουλάχιστον 50% τις καταναλώσεις ηλεκτρικής ενέργειας και τα υγρά καύσιμα αντίστοιχα. Το κόστος του Φ.Α. σε σχέση με τον ηλεκτρισμό και τα υγρά καύσιμα (ανεξάρτητα ποιος το επωμίζεται) είναι σαφώς χαμηλότερο, και αυτό το γνωρίζουν όσοι τα τελευταία χρόνια επιλέγουν το Φ,Α. για τις ενεργειακές τους ανάγκες. Με την δυνατότητα διείσδυσης του Φ.Α. και στα νησιά δημιουργούνται συνθήκες ανταγωνισμού σε όλες τις χρήσεις ενέργειας. Επιπλέον δε, ετοιμάζεται το έδαφος για τη σταδιακή υποκατάστασή του από ανανεώσιμα αέρια ή από-ανθρακοποιημένα αέρια (de-carbonized gases, σύμφωνα με τον όρο που χρησιμοποιείται στο Green Deal) Αναρωτιέται κανείς, γιατί δεν ευνοούνται λύσεις που θα προσφέρουν δυνατότητα πολλαπλών επιλογών στους πολίτες, οι οποίοι με την καταναλωτική τους συμπεριφορά και το κίνητρο του οφέλους μπορούν να συμβάλουν και αυτοί στην προσπάθεια για κλιματικά ουδέτερα νησιά;