Αρχική Δημόσια διαβούλευση για το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ)Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ)Σχόλιο του χρήστη ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΠΑΡΑΓΩΓΩΝ ΒΙΟΑΕΡΙΟΥ | 14 Δεκεμβρίου 2019, 09:11
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΩΝ ΑΠΕ ΜΕΣΩ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΥ ΝΟΜΟΥ. Στην σελίδα 33 ΤΟΥ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΟΣ αναφέρεται: «Ένα επιπρόσθετο εργαλείο χρηματοδότησης σταθμών ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας είναι ο Αναπτυξιακός Νόμος ν. 4399/2016. Ο συγκεκριμένος μηχανισμός προβλέπει τη θέσπιση πλαισίου για τη σύσταση καθεστώτων ενισχύσεων ιδιωτικών επενδύσεων για την περιφερειακή και οικονομική ανάπτυξη της χώρας. Η εφαρμογή των καθεστώτων ενισχύσεων πραγματοποιείται μέσω ενιαίου επενδυτικού σχεδίου των ενδιαφερόμενων επιχειρήσεων, ενώ οι κατηγορίες επιλέξιμων δαπανών των επενδυτικών σχεδίων περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων επενδυτικές δαπάνες για τη συμπαραγωγή ενέργειας υψηλής απόδοσης από ΑΠΕ και δαπάνες για παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ με σκοπό την κάλυψη των θερμικών και ψυκτικών αναγκών. …….. Ειδικότερα ενισχύονται επενδυτικά σχέδια: • Μικρών Υδροηλεκτρικών Σταθμών εγκατεστημένης ισχύος μέχρι 15MW. • Μονάδων συμπαραγωγής ενέργειας υψηλής απόδοσης από ΑΠΕ. • Υβριδικών σταθμών ΑΠΕ στα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά (ΜΔΝ) με εγγυημένη ισχύ μέχρι 5 MW.» Η ειδική αναφορά στον Αναπτυξιακό Νόμο (Α.Ν.) έχει εξαφανιστεί από το ΚΥΡΙΩΣ ΚΕΙΜΕΝΟ και έχει αντικατασταθεί από πολυάριθμες αόριστες αναφορές σε αναπτυξιακά μέτρα. Εικάζεται ότι η νέα ακύρωση των ευκαιριών συμβολής του Α.Ν. στη μάχη για την κλιματική ουδετερότητα πηγάζει από το «σύνδρομο» της αποφυγής διπλής ενίσχυσης που οδήγησε από το 2016 σε μέτρα πλήρους αποκλεισμού αυτών των ευκαιριών και που συνοψίζονται στα εξής: • Την επιβολή του Συντελεστή Απομείωσης Κεφαλαίου (Σ.Α.Κ.) στο Ν. 4414/16 που ουσιαστικά απέκλειε την αξιοποίηση του Α.Ν, ακόμη και για επενδύσεις που εντάσσονταν στις εξαιρέσεις του Ν. 4399/16. • Τη μη εφαρμογή των προβλέψεων για τις κατ’ εξαίρεση ενισχύσεις επενδύσεων που είτε δεν είχαν άλλη ενίσχυση (παραγωγή βιοκαυσίμων μη εντασσόμενων στο σύστημα υποχρεωτικής ανάμιξης – τυπική περίπτωση το βιομεθάνιο) είτε ανήκαν στην κατηγορία της εξοικονόμησης ενέργειας (ΣΗΘΥΑ) είτε είχαν μεγάλη συμβολή σε ειδικά προβλήματα ΑΠΕ (Υβριδικές στα ΜΔΝ, μικρά Υδροηλεκτρικά). Αυτές οι προβλέψεις υπήρχαν στο Ν. 4399/16, αλλά δεν ετέθησαν σε ισχύ από τις πράξεις εφαρμογής. Όμως, θα πρέπει να επισημανθεί ότι οι ενισχύσεις του αναπτυξιακού νόμου υπηρετούν σκοπούς διαφορετικούς από αυτούς του Ν. 4414 (ενίσχυση ΑΠΕ). Ο νόμος αυτός ενθαρρύνει τις επενδύσεις που έχουν ως αποτέλεσμα την περιφερειακή και οικονομική ανάπτυξη (σχετ. Ν. 4399/2016, Άρθρο 1). Για την υπηρέτηση των σκοπών αυτών, η οποία αποδεικνύεται και ελέγχεται κατά περίπτωση κατά την διαδικασία αξιολόγησης της κάθε πρότασης πριν από την ένταξή της, προβλέπεται κεφαλαιακή ή άλλη ενίσχυση ως αποζημίωση για την τήρηση των κριτηρίων ένταξης (που δημιουργούν πρόσθετες επιβαρύνσεις σχετικές με τη χωροθέτηση, την λειτουργία, την περιβαλλοντική θωράκιση κλπ. της επένδυσης). Η πρότασή μας είναι να επανέλθουν οι εξαιρέσεις με κριτήρια που συνάδουν με το πνεύμα του Α.Ν. και να ισχύουν σε περιοχές που πράγματι έχουν ανάγκη ενίσχυσης για αναπτυξιακούς λόγους ή για λόγους αύξησης της διείσδυσης των ΑΠΕ, και συγκεκριμένα: • Στις περιοχές που υπέστησαν ή υφίστανται τις επιπτώσεις της απολιγνιτοποίησης (Δυτική Μακεδονία, Μεγαλόπολη, Αλιβέρι). • Στα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά. Η λήψη αυτού του μέτρου έχει ιδιαίτερη σημασία για τον τομέα της Βιομάζας διότι θα διευκολύνει την διείσδυσή της στο συνολικό ενεργειακό μίγμα των ΑΠΕ (για την ηλεκτροπαραγωγή προβλεπόμενη στις 1580 GWh για το 2030, για τις μεταφορές μόνο αορίστως προβλεπόμενη). Οι προς εξαίρεση επενδύσεις σχετικές με τη Βιομάζα είναι: • Οι υβριδικές μονάδες με βάση το Βιοαέριο (αποθήκευση – ετεροχρονισμός παραγωγής) • Η παραγωγή Βιομεθανίου για μεταφορές. • Η ΣΗΘΥΑ από ΑΠΕ (Βιομεθάνιο, Βιορρευστά, μελλοντικά Υδρογόνο) • Υποκατάσταση λιγνίτη από καιόμενη Βιομάζα ή Βιομεθάνιο προερχόμενο από Αναερόβια Χώνευση ή Αεριοποίηση. • Χρήση στερεής Βιομάζας και Βιομεθανίου στον τομέα της Θέρμανσης – Ψύξης. Οι επενδύσεις Βιομάζας έχουν με απόσταση το μεγαλύτερο συντελεστή άμεσων και έμμεσων θέσεων εργασίας σε σχέση με όλες τις άλλες ΑΠΕ, θέσεις εργασίας διαρκείας επειδή αφορούν τη λειτουργία και σχετίζονται με τον κύκλο παραγωγής, συλλογής, διακίνησης της Βιομάζας, καθώς και την ίδια τη διαδικασία παραγωγής. Στις έμμεσες θέσεις εργασίας συμπεριλαμβάνεται και η αναζωογόνηση αγροτικών τομέων που επωφελούνται από τα δευτερογενή προϊόντα (συμπαραγόμενη θερμότητα, νερό άρδευσης, οργανικά λιπάσματα – εδαφοβελτιωτικά).