Αρχική Δημόσια διαβούλευση για το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ)Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ)Σχόλιο του χρήστη ΗΛΕΚΤΡΟΠΑΡΑΓΩΓΗ ΣΟΥΣΑΚΙΟΥ | 16 Δεκεμβρίου 2019, 10:26
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Ασφάλεια Ενεργειακού Εφοδιασμού 1) Όσον αφορά το ζήτημα της ασφάλειας ενεργειακού εφοδιασμού της Κρήτης πρέπει να γίνει πρόβλεψη στο ΕΣΕΚ ώστε μετά την ολοκλήρωση και της δεύτερης διασύνδεσης να προβλέπεται η αναγκαιότητα λειτουργίας και διαθεσιμότητας θερμικών μονάδων με αέρια καύσιμα για τις οποίες θα διασφαλίζει ο Διαχειριστής Συστήματος επαρκείς πόρους διαθέσιμης ισχύος κι ευελιξίας για την κάλυψη των αιχμών αλλά και την εύρυθμη καθημερινή λειτουργία του Συστήματος της Κρήτης με τη συμμετοχή τους σε ειδική μακροχρόνια αγορά διαθέσιμης ισχύος. Αυτό είναι απαραίτητο με βάση το κριτήριο Ν-1 των διασυνδέσεων και την τεχνολογία της μεγάλης διασύνδεσης . Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας - ΣΗΘΥΑ 2) Στο ΕΣΕΚ δεν συμπεριλαμβάνεται επί της ουσίας η συμπαραγωγή υψηλής απόδοσης (ΣΗΘΥΑ) ως μία από τις πλέον οικονομικά αποδοτικές τεχνολογίες για την επίτευξη των στόχων του 2030 και αυτό αντίκειται με την ισχύουσα πολιτική της ΕΕ , όπως αυτή αποτυπώνεται στο Άρθρο 14 της Οδηγίας 2012/27, για την ενθάρρυνση από τα κράτη-μέλη της τεχνολογίας ΣΗΘΥΑ . 3) Αναφορικά με τα συστήματα αποθήκευσης ενέργειας πρέπει να ληφθεί μέριμνα από το ΕΣΕΚ ώστε να μπορούν αφενός να συμμετέχουν αλλά και να αμείβονται επαρκώς στο υπό ανάπτυξη πλαίσιο που αφορά τις επικουρικές υπηρεσίες, τον έλεγχο συχνότητας και τάσης, την ταχεία άνοδο/κάθοδο (ramping), τη μετάθεση φορτίου (load shifting) και την κάλυψη αιχμών ζήτησης με τρόπο που θα εξασφαλίζεται η βιωσιμότητά τους. 4) Για την ενίσχυση των επενδύσεων σε μονάδες ΑΠΕ είναι απαραίτητο να συμπεριληφθεί στο Σχέδιο η μακροχρόνια συμβολαιοποίηση της ενέργειας από έργα ΑΠΕ (PPAs) καθώς αποτελεί βασική προϋπόθεση για την χρηματοδότηση και ανάπτυξη έργων ΑΠΕ. Ανοικτές και ανταγωνιστικές αγορές ενέργειας 5) Το παρόν Σχέδιο προβλέπει μόνο τη νέα διασύνδεση με Βουλγαρία , ωστόσο πρέπει να κατασκευασθούν επιπλέον νέες ηλεκτρικές διασυνδέσεις με τις γειτονικές χώρες ώστε να παρέχεται η δυνατότητα εισαγωγών από την Κεντρική Ευρώπη προς την Ελλάδα και εξαγωγών ενέργειας από ΑΠΕ ή κατανεμόμενες μονάδες που βρίσκονται εγκατεστημένες στην Ελλάδα προς τις χώρες των Βαλκανίων . Έτσι θα ενισχυθεί η εγκατάσταση σύγχρονων θερμικών μονάδων Φ.Α. & ΑΠΕ στην Ελλάδα ικανοποιώντας τους εθνικούς στόχους όσον αφορά την απανθρακοποίηση και την μείωση των εκπομπών αερίων ρύπων . Εξέλιξη και Βασικά Χαρακτηριστικά Συστήματος Ηλεκτροπαραγωγής 6) Όσον αφορά την απόσυρση όλων των λιγνιτικών μονάδων έως το 2028 σημειώνεται ότι η διαδικασία αυτή θα πρέπει να γίνει με τρόπο που να ευθυγραμμίζεται με την τήρηση της Ευρωπαϊκής νομοθεσίας -και ιδίως της Οδηγίας 2010/75 για τις βιομηχανικές εκπομπές- από όσες λιγνιτικές μονάδες θα παραμείνουν σε λειτουργία την περίοδο 2020-2028. Συγκεκριμένα , όπως αναφέρεται στον Πίνακα 32 του ΕΣΕΚ προβλέπεται ότι το 2022 θα είναι σε λειτουργία 2.900 MW λιγνιτικών μονάδων (όπως ΑΗΣ Αμυνταίου και ΑΗΣ Καρδιάς ) ενώ και το 2025 θα παραμένουν 700 MW. Επομένως διαπιστώνεται ότι η απόσυρση αρκετών λιγνιτικών μονάδων που δε συμμορφώνονται με το Ευρωπαϊκό νομοθετικό πλαίσιο (Οδηγία 2010/75 για τις βιομηχανικές εκπομπές) θα γίνει σε ορίζοντα 3-4 ετών από σήμερα. Είναι απαραίτητο στο χρονοδιάγραμμα απόσυρσης των λιγνιτικών μονάδων να γίνει με σεβασμό της σχετικής Ευρωπαϊκής νομοθεσίας και των εθνικών ορίων που θέτει η Οδηγία 2016/2284 η οποία θέτει συγκεκριμένο στόχο για τη μείωση των εκπομπών ρύπων όπως το διοξείδιο του θείου και τα οξείδια του αζώτου για την περίοδο 2020-2024.