Αρχική ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣΆρθρο 26 Οι Φορείς του Εθνικού Συστήματος ΔιακυβέρνησηςΣχόλιο του χρήστη The Green Tank | 13 Μαρτίου 2020, 16:31
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Κεφάλαιο Γ – Διαχείριση Προστατευόμενων Περιοχών Γενικά σχόλια 1. Το Κεφάλαιο Γ του νομοσχεδίου προβλέπει την αναμόρφωση του εθνικού συστήματος προστατευόμενων περιοχών, μόλις δύο χρόνια μετά την προηγούμενη μεταρρύθμιση, διατηρώντας ωστόσο κάποια από τα θετικά στοιχεία αυτής, δηλαδή την κάλυψη όλων των περιοχών Natura 2000 και την πρόβλεψη επιχορηγήσεων από τον τακτικό προϋπολογισμό. Σε συνέχεια της ημερίδας-διαβούλευσης που είχε οργανώσει το ΥΠΕΝ τον περασμένο Οκτώβριο είναι θετική η απομάκρυνση του Υπουργείου από την πρόταση που είχε καταθέσει περί μεταφοράς των Φορέων Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών (ΦΔΠΠ) στις περιφέρειες και η διατύπωση πρότασης για ένα κεντρικό σχήμα συντονισμού του εθνικού συστήματος προστατευόμενων περιοχών το οποίο εποπτεύεται από το ΥΠΕΝ. Η απουσία κεντρικού συντονισμού αποτελεί έναν από τους βασικούς λόγους που το σύστημα μέχρι σήμερα δεν έχει καταστεί λειτουργικό και αποτελεσματικό. Συνεπώς, η πρόβλεψη να αναλάβει ο ΟΦΥΠΕΚΑ, ως διάδοχο και αναβαθμισμένο, με επιτελικό ρόλο και επιχειρησιακή ικανότητα, σχήμα του ΕΚΠΑΑ, τον ρόλο αυτό αξιολογείται ως θετική. Απαιτείται ωστόσο η σαφής διευκρίνιση της σχέσης μεταξύ του ΟΦΥΠΕΚΑ και του ΥΠΕΝ, και των αρμόδιων υπηρεσιών του (Διεύθυνση Διαχείρισης Φυσικού Περιβάλλοντος, Γενική Διεύθυνση Δασών, κοκ). 2. Όσον αφορά στις Μονάδες Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών που ιδρύονται και αποτελούν στην πράξη το διάδοχο σχήμα των ΦΔΠΠ θεωρείται εξαιρετικά σημαντικό να παραμείνουν σε αυτές κρίσιμες αρμοδιότητες όπως αυτή της γνωμοδότησης επί σχεδιαζόμενων έργων και δραστηριοτήτων που δύνανται να έχουν επιπτώσεις στα προστατευτέα αντικείμενα και στην ακεραιότητα της εκάστοτε προστατευόμενης περιοχής. Η πρόβλεψη αυτή έχει απαλείφει από το νομοσχέδιο και θα πρέπει να συμπληρωθεί, όπως προτείνεται με τις επιμέρους παρατηρήσεις μας. Πέραν αυτής της κρίσιμης προσθήκης, οι σχετικές αρμοδιότητες πρέπει να συμπληρωθούν, ενώ πρέπει να διασφαλιστεί ότι το πλαίσιο των αρμοδιοτήτων που περιγράφεται για τις ΜΔΠΠ καλύπτεται από τις γενικές αρμοδιότητες του ΟΦΥΠΕΚΑ. 3. Ο συμμετοχικός χαρακτήρας των ΦΔΠΠ αποτελεί ένα από τα πλέον ισχυρά πλεονεκτήματα λειτουργίας του θεσμού αυτού κατά τα τελευταία 20 χρόνια. Για αυτό τον λόγο θεωρείται ιδιαίτερα σημαντικό ότι διατηρείται ο συμμετοχικός χαρακτήρας της διαχείρισης των προστατευόμενων περιοχών μέσω των επιτροπών διαχείρισης που συγκροτούνται με εισήγηση του Προϊσταμένου των ΜΔΠΠ. Με τις επιμέρους παρατηρήσεις μας επισημαίνουμε στοιχεία για την αποσαφήνιση του ρόλου και των αρμοδιοτήτων επιτροπών, καθώς δεν διευκρινίζονται. 4. Σημαντική βελτίωση απαιτείται στις προβλέψεις για τη μεταβατική διαδικασία μεταξύ του υφιστάμενου συστήματος και του προτεινόμενου. Ειδικότερες παρατηρήσεις μας βοηθούν στη βελτίωση των προβλέψεων αυτών. Σε κάθε περίπτωση επισημαίνεται ότι η μετάβαση στο νέο σύστημα θα πρέπει να προχωρήσει εφόσον έχουν εκπληρωθεί όλες οι προϋποθέσεις για την επαρκή λειτουργία του (εξουσιοδοτικές διατάξεις, ειδικότερες ρυθμίσεις λειτουργίας, στελέχωση, πόροι, εξοπλισμός). Στο ενδιάμεσο διάστημα θα πρέπει επίσης να διασφαλιστεί η πλήρης λειτουργία των υφιστάμενων ΦΔ με την εκπλήρωση σχετικών διοικητικών και οικονομικών εκκρεμοτήτων το συντομότερο δυνατόν. Άρθρο 26: 1. Το άρθρο πρέπει να ορίζει ότι το σύστημα διακυβέρνησης αφορά στο εθνικό σύστημα προστατευόμενων περιοχών, όπως έχει οριστεί στο άρθρο 3 του ν. 3937/2011, ώστε να είναι σαφές ότι καλύπτει όλες τις προστατευόμενες περιοχές Συγκεκριμένα πρέπει να διευκρινιστεί ότι το σύστημα διακυβέρνησης που προτείνεται, με τον ΟΦΥΠΕΚΑ να αναλαμβάνει τον κεντρικό ρόλο συντονισμού, περιλαμβάνει και κατηγορίες προστατευόμενων περιοχών όπως είναι τα Καταφύγια Άγρια Ζωής και τα Προστατευόμενα Τοπία και τους Φυσικούς Σχηματισμούς. Αν δεν τα περιλαμβάνει τότε θα πρέπει να οριστεί ποια η συγκεκριμένη σχέση των συναρμόδιων αρχών και υπηρεσιών, του ΟΦΥΠΕΚΑ και των ΜΔΠΠ. 2. Παρ. 3 Ενώ αναφέρονται τα πλέον συναρμόδια υπουργεία, η αναφορά μόνο στα συγκεκριμένα υπουργεία είναι περιοριστική, καθώς συμβολή στη διακυβέρνηση των προστατευόμενων περιοχών έχει και το Υπουργείο Πολιτισμού, το Υπουργείο Τουρισμού, το Υπουργείο Ανάπτυξης (βλ. κονδύλια ΕΣΠΑ), το Υπουργείο Οικονομίας (βλ. αιγιαλός) κτλ. Συνεπώς προτείνεται να προστεθεί και παρ. (ζ) «Άλλα υπουργεία συμμετέχουν στο σύστημα διακυβέρνησης με βάση τις καθ’ υλην αρμοδιότητες τους». 3. Παρ. 5 Ενώ η αναγνώριση του σημαντικού ρόλου των περιβαλλοντικών οργανώσεων είναι θετική, απαιτείται συμπλήρωση ώστε να αναγνωρίζεται η συμβολή και η συνεργασία με άλλους φορείς, π.χ. ακαδημαϊκά ιδρύματα (Πανεπιστήμια) και ερευνητικά ιδρύματα (όπως το ΕΛΚΕΘΕ, ΕΛΓΟ Δήμητρα), ιδιωτικά και δημόσια, της ημεδαπής και αλλοδαπής. Επιπλέον, θα πρέπει να αναγνωριστούν ως μέρη του συστήματος διακυβέρνησης οι εμπλεκόμενοι φορείς στις προστατευόμενες περιοχές, με τους οποίους ο ΟΦΥΠΕΚΑ, τόσο ως κεντρικός οργανισμός όσο και κυρίως ως τοπικές ΜΔΠΠΠ, θα πρέπει να έχει τυπική και μη τυπική σχέση. Στους εμπλεκόμενους φορείς συμπεριλαμβάνονται οι κάτοικοι οι χρήστες, είτε μεμονωμένοι είτε οργανωμένοι, των προστατευόμενων περιοχών, καθώς και οι παραγωγικοί φορείς που δραστηριοποιούνται στις περιοχές αυτές.