Αρχική ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣΆρθρο 27 Ίδρυση, Σκοπός και Εποπτεία του ΟΦΥΠΕΚΑΣχόλιο του χρήστη Αλέξανδρος Χαντζάρας | 15 Μαρτίου 2020, 01:17
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Η αρχική ίδρυση των Φ.Δ.Π.Π. ως Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου (Ν.Π.Ι.Δ.) εξυπηρετούσε μεταξύ άλλων και την ανάγκη για μεγαλύτερη ευελιξία ώστε οι νεοσύστατοι εκείνη τη περίοδο Φ.Δ.Π.Π. να συμβάλουν σε αναπτυξιακούς στόχους όπως η διαχείριση ευρωπαϊκών προγραμμάτων (Γ΄Κ.Π.Σ., ΕΣΠΑ 2007-2013, προγράμματα Life, Interreg κλπ) και κατ’ επέκταση στην απορρόφηση ευρωπαϊκών χρημάτων με τη διάχυσή τους στις τοπικές οικονομίες. Ωστόσο, με την ένταξη της χρηματοδότησης των Φ.Δ.Π.Π. το 2016 σε εθνικούς πόρους προέκυψαν νέες υποχρεώσεις εκ της νομοθεσίας όπως η πληρωμή μισθοδοσίας και ασφαλιστικών εισφορών μέσω της Ενιαίας Αρχής Πληρωμών (Ε.Α.Π.), καθώς και ο ορισμός Προϊσταμένου Οικονομικών Υπηρεσιών (Π.Ο.Υ.) για τις οποίες δεν υπήρχε προηγούμενη διοικητική εμπειρία, ενώ με την ένταξη των λειτουργικών δαπανών στον τακτικό Π/Υ η οικονομική διαχείριση κατέστη επιπλέον γραφειοκρατική. Η έλλειψη οργανωμένης οικονομικής υπηρεσίας σε συνδυασμό με την παγιωμένη ετήσια κατάσταση της καθυστέρησης ως προς την έγκριση των Π/Υ των Φ.Δ.Π.Π. και κατ΄ επέκταση της ετεροχρονισμένης καταβολής μισθοδοσιών είχε ως αποτέλεσμα την μη έγκαιρη πληρωμή των ασφαλιστικών εισφορών προς τον Ε.Φ.Κ.Α. με συνέπεια την επιβολή προστίμων και προσαυξήσεων σε βάρος των Φ.Δ.Π.Π., καθώς αναγνωρίζονταν από τον Ε.Φ.Κ.Α. ως φορείς του Ιδιωτικού Τομέα λόγω ότι είναι Ν.Π.Ι.Δ. με κατάληξη την μη έκδοση ασφαλιστικής ενημερότητας που οδηγούσε σε αδυναμία απορρόφησης της εγκεκριμένης χρηματοδότησης και την συσσώρευση ληξιπρόθεσμων οφειλών προς προμηθευτές, παρόχους υπηρεσιών, λογαριασμούς ΔΕΚΟ κλπ. Τα προαναφερόμενα διοικητικά προβλήματα αναπαρήγαγαν ένα φαύλο κύκλο γραφειοκρατίας και διοικητικών βαρών αποδεικνύοντας ότι η λειτουργία των Φ.Δ.Π.Π. ως Ν.Π.Ι.Δ. παρουσιάζει ασυμβατότητα με το πλαίσιο λειτουργίας των Φορέων Γενικής Κυβέρνησης με άμεση επίπτωση στην αποτελεσματική εκτέλεση της επιχειρησιακής αποστολής τους. Προκειμένου λοιπόν να μην εμφανιστούν αντίστοιχα προβλήματα στον νεοσύστατο ΟΦΥΠΕΚΑ προτείνεται η ίδρυσή του να πραγματοποιηθεί ως Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.) προκειμένου να διασφαλιστεί η εύρυθμη διοικητική και οικονομική του λειτουργία που αποτελεί βασική προϋπόθεση για την επιτυχή εκτέλεση του επιτελικού και συντονιστικού του ρόλου και κατ’ επέκταση για την ομαλή εκτέλεση των επιχειρησιακών αρμοδιοτήτων από τις κατά τόπους ΜΔΠΠ. Άλλωστε, τα τελευταία χρόνια στο πλαίσιο των προγραμμάτων δημοσιονομικής προσαρμογής, επήλθαν δραστικές αλλαγές στην νομοθεσία που διέπει την διαχείριση των δημοσίων οικονομικών με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν πλέον ουσιαστικές διαφοροποιήσεις στην λειτουργία Ν.Π.Δ.Δ. και Ν.Π.Ι.Δ. που λαμβάνουν κρατική χρηματοδότηση, ενώ δεν υφίσταται πλέον και το πλεονέκτημα της ευελιξίας που διέθεταν τη προηγούμενη δεκαετία τα Ν.Π.Ι.Δ. Επίσης, η ίδρυση του ΟΦΥΠΕΚΑ ως Ν.Π.Δ.Δ. θα συμβάλει στην θεσμικά ισότιμη αντιμετώπισή του με τις συναρμόδιες αρχές (Δασική Υπηρεσία, Λιμενικό, Δήμοι, Περιφέρειες κλπ.) με τις οποίες αναμένεται να προβεί σε συνεργασία με προγραμματικές συμβάσεις και μνημόνια συνεργασίας, ενώ θα συμβάλει στη θεσμική ενίσχυση και αναβάθμιση του ρόλου των ΜΔΠΠ ως προς την εκτέλεση των αρμοδιοτήτων τους.