Αρχική ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣΆρθρο 01 Διάρκεια ισχύος ΑΕΠΟΣχόλιο του χρήστη Εταιρία Προστασίας Πρεσπών | 16 Μαρτίου 2020, 20:27
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Γενικά σχόλια. Ο στόχος της επιτάχυνσης της διαδικασίας περιβαλλοντικής αδειοδότησης έργων και δραστηριοτήτων στην χώρα είναι απολύτως θεμιτός αρκεί να μην μειώνεται το επίπεδο προστασίας του περιβάλλοντος που επιτυγχάνεται μέσω αυτής της διαδικασίας, το οποίο δεν είναι ιδιαίτερα υψηλό στην Ελλάδα και δεν υπάρχει περιθώριο να μειωθεί. Βλέπε και σχετικές επισημάνσεις ΟΟΣΑ στο πλαίσιο της δεκαετούς αξιολόγησης των περιβαλλοντικών επιδόσεων της Ελλάδας (26 Φεβρουαρίου 2020 https://www.kathimerini.gr/1067474/article/epikairothta/ellada/stamathste-tis-nomimopoihseis) Στο κεφάλαιο Α του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου εισάγεται μια σειρά αλλαγών στο ισχύον πλαίσιο της περιβαλλοντικής αδειοδότησης που δημιουργούν έντονο προβληματισμό, καθώς η διαδικασία αυτή αντιμετωπίζεται ως ένα χρονοβόρο και ανασταλτικό βήμα προσέλκυσης επενδύσεων, το οποίο καταβάλλεται ιδιαίτερη προσπάθεια να περικοπεί, αντί να αντιμετωπίζεται ως ένα απαραίτητο στάδιο για την υγιή ανταγωνιστικότητα των επενδύσεων και την αειφόρο ανάπτυξη , όπως απαιτεί η πολιτική και το δίκαιο της ΕΕ. Οι κυριότερες αρνητικές αλλαγές αφορούν στην κατάργηση της υποχρεωτικής γνωμοδότησης υπηρεσιών και στη μεγάλη διακριτική ευχέρεια που δίδεται στην αδειοδοτούσα αρχή για να κρίνει ως ουσιώδη ή μη τη γνωμοδότηση φορέων και υπηρεσιών, η ελεύθερη χρήση, με πρωτοβουλία των επενδυτών, των αποκαλούμενων Πιστοποιημένων Αξιολογητών με τρόπο που υποκαθιστά την αδειοδοτούσα αρχή σε όλα τα στάδια έως την έκδοση της ΑΕΠΟ, καθώς και η απαλοιφή σειράς κρίσιμων περιβαλλοντικών στοιχείων των φακέλων που οφείλει να υποβάλει ο επενδυτής όταν ζητά περιβαλλοντική αδειοδότηση. Προτείνεται να εξεταστεί προσεκτικότερα η πιθανή σύγκρουση των σχεδιαζόμενων αλλαγών με το πνεύμα και το γράμμα της Οδηγίας 2014/52/ΕΕ που τροποποιεί παλιότερες ενωσιακές οδηγίες σχετικά με την εκτίμηση των επιπτώσεων ορισμένων σχεδίων δημοσίων και ιδιωτικών έργων στο περιβάλλον. Ιδιαίτερα όσον αφορά τις προστατευόμενες περιοχές οι αλλαγές αυτές, αν ειδωθούν σε συνδυασμό με την κατάργηση των ΦΔ και την κατάργηση της αρμοδιότητας γνωμοδότησης στο πλαίσιο της διαδικασίας περιβαλλοντικής αδειοδότησης των νέων δομών που προβλέπεται να τους διαδεχτούν (Κεφ.Γ), επιδεινώνουν σημαντικά την δημόσια διαδικασία πρόληψης της περιβαλλοντικής ζημιάς από εν δυνάμει καταστροφικά έργα και δραστηριότητες και εκθέτουν αυτές τις περιοχές σε σημαντικό κίνδυνο υποβάθμισης. Αναλυτικότερα σχόλια παρατίθενται παρακάτω ανά άρθρο.