Αρχική ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣΆρθρο 34 Σύσταση και Αρμοδιότητες των Μονάδων Διαχείρισης Προστατευόμενων ΠεριοχώνΣχόλιο του χρήστη ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΤΟΥ ΦΟΡΕΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΚΑΡΛΑΣ-ΜΑΥΡΟΒΟΥΝΙΟΥ-ΚΕΦΑΛΟΒΡΥΣΟΥ ΒΕΛΕΣΤΙΝΟΥ-ΔΕΛΤΑ ΠΗΝΕΙΟΥ | 16 Μαρτίου 2020, 23:53
Ο αριθμός των Μονάδων Διαχείρισης να είναι 36, κατ΄ αντιστοιχία με τους υφιστάμενους Φ.Δ. Η έκταση των σημερινών Φ.Δ. είναι ήδη τεράστια και η μείωσή τους σε 24 θα οδηγήσει σε αδυναμία διαχείρισης αυτών των εκτάσεων, ενώ παράλληλα η μείωση του αριθμού από 36 σε 24 δεν προσφέρει τίποτα σημαντικό σε εξοικονόμηση πόρων και διοικητικής διαχείρισης. Οι νέες Μονάδες Διαχείρισης θα πρέπει να παραμείνουν επιπέδου Διεύθυνσης όπως είναι σήμερα, με 2 ή 3 Τμήματα, ώστε να διατηρήσουν την οντότητά τους ως υπηρεσίες. Η υποβάθμιση σε επιπέδου Τμήματος αποδυναμώνει και απαξιώνει πλήρως τις νέες Μονάδες, κάνοντάς τες κάτι σαν κατά τόπους Δασονομεία. Θα πρέπει να υπάρχει σαφής αναφορά για την ασφαλή μετάβαση όλου του προσωπικού στις νέες Μονάδες, καθώς και συγκεκριμένη αναφορά σχετικά με την μετάβασή του σε σχέση Αορίστου. Η απλή αναφορά ότι μεταφερόμαστε στα νέα σχήματα, προφανώς δεν μας καλύπτει ούτε κατ΄ελάχιστο. Πρέπει να υπάρχει πρόβλεψη παράτασης της εφαρμογής της νέας δομής τουλάχιστον μέχρι την ημερομηνία λήξης των τεχνικών δελτίων του ΥΜΕΠΕΡΑΑ (31/12/2023) που σήμερα υλοποιεί η συντριπτική πλειοψηφία των ΦΔΠΠ. Είναι πολύ σημαντικό να ληφθεί υπόψη πως όλοι οι Φορείς υλοποιούν Εθνικά και Ευρωπαϊκά Προγράμματα, γεγονός που θα προκαλέσει καθυστέρηση στην απορρόφηση κονδυλίων. Για την παρ. 2. ιγ) και όσα αφορούν την Επόπτευση – Φύλαξη: Δε γίνεται καμία απολύτως αναφορά για τους επόπτες - φύλακες των ΜΔΠΠ και το μέλλον τους. Θα απασχοληθούν μόνο στην σύνταξη των σχεδίων φύλαξης ή θα τα εφαρμόζουν ? Υποδηλώνεται με λίγα λόγια ότι η φύλαξη θα εφαρμόζετε από τα θεσμικά όργανα αστυνόμευσης ( αστυνομία, λιμενικό και δασική υπηρεσία κ.λ.π.) γνωρίζοντας ότι και οι ίδιες αυτές εποπτικές υπηρεσίες δεν έχουν πλεόνασμα σε προσωπικό και μέσα για να επωμιστούν και επιπλέων υποχρεώσεις, άρα με τι προσωπικό θα γίνει αυτό?? και ΠΟΣΟ άδικο είναι για τους επόπτες - φύλακες των ΦΔΠΠ…?? που τόσα χρόνια προσφέρουν τις υπηρεσίες τους ακόμα και σε συνθήκες που δεν υπήρχε χρηματοδότηση. Ο συγχρονισμός και ο προγραμματισμός ταυτόχρονα όλων αυτών των υπηρεσιών με τους ΜΔΠΠ που θα απέχουν δεκάδες χιλιόμετρα ο ένας από τον άλλον σε τεράστιες και χαοτικές ΠΠ θεωρείται τουλάχιστον ουτοπικός. Στους Φορείς Διαχείρισης, που λειτουργούν έως και σήμερα, το προσωπικό της Επόπτευσης – Φύλαξης περιβάλλοντος διενεργεί προγραμματισμένες περιπολίες στις Προστατευόμενες Περιοχές αρμοδιότητάς τους. Ο ρόλος του επόπτη - φύλακα των Φορέων Διαχείρισης είναι σημαντικός στην εποπτεία των περιοχών, την επιτήρηση δραστηριοτήτων, την ενημέρωση των επισκεπτών και την καταγγελία παραβάσεων και είναι «ΑΝΑΠΟΣΠΑΣΤΟ ΚΟΜΜΑΤΙ ΤΩΝ ΦΔΠΠ». Όμως αυτός ο ρόλος μπορεί να αναβαθμιστεί σημαντικά με την ύπαρξη νομοθετικής ρύθμισης για να έχουν ανακριτικές αρμοδιότητες ώστε να υπάρχει η δυνατότητα της άμεσης και συνεπώς αποτελεσματικότερης αντιμετώπισης των περιστατικών περιβαλλοντικών παραβάσεων. Δεν μπορεί να υπάρξει η έννοια της Προστατευόμενης Περιοχής του Δικτύου Natura 2000 χωρίς να εφαρμόζεται πρόγραμμα προστασίας από τις νέες Μονάδες Διαχείρισης, ενάντια σε παραβάσεις της ισχύουσας περιβαλλοντικής νομοθεσίας. Η επόπτευση – φύλαξη πρέπει να αποτελεί βασική αρμοδιότητα των Μονάδων Διαχείρισης και όχι μόνο επικουρική προς τις συναρμόδιες υπηρεσίες. Επιβάλλεται οι επόπτες – φύλακες περιβάλλοντος των σημερινών Φορέων Διαχείρισης, με τις γνώσεις και την πολυετή εμπειρία τους, να συνεχίσουν να εργάζονται και στις νέες Μονάδες Διαχείρισης και να μεταβούν εργασιακά σε «Συμβάσεις Αορίστου Χρόνου», διότι η ανάγκη της προστασίας της φύσης είναι διαχρονική και όχι παροδική. Η υποβάθμιση των ΜΔΠΠ συντελείται και από το γεγονός, ότι σύμφωνα με το νομοσχέδιο αυτές δεν θα έχουν πλέον τη δυνατότητα να γνωμοδοτούν για τα έργα και τις δραστηριότητες εντός των περιοχών ευθύνης τους, αφού δεν αναφέρεται πουθενά στις αρμοδιότητές τους και καταργώντας ταυτόχρονα την παράγραφο 7 του άρθρου 20 του 4014/2011 (βλ. άρθρο 9, παρ. 4 του σχεδίου νόμου). Πρέπει να αναφέρεται ρητά στο άρθρο σαν αρμοδιότητα των ΜΔΠΠ η υποχρέωση παροχής γνωμοδότησης για τις Ειδικές Οικολογικές Αξιολογήσεις έργων και δραστηριοτήτων που θα πραγματοποιηθούν σε προστατευόμενη περιοχή αρμοδιότητας του συγκεκριμένου ΜΔΠΠ.