Αρχική ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣΆρθρο 34 Σύσταση και Αρμοδιότητες των Μονάδων Διαχείρισης Προστατευόμενων ΠεριοχώνΣχόλιο του χρήστη Εταιρία Προστασίας Πρεσπών | 17 Μαρτίου 2020, 01:54
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
- Παράγραφος 1: Το ότι οι ΜΔΠΠ οργανώνονται σε επίπεδο τμήματος του ΟΦΥΠΕΚΑ δημιουργεί προβληματισμό ως προς το πού παίρνονται οι αποφάσεις. Σύμφωνα με τους γενικούς κανόνες της δημόσιας διοικητικής οργάνωσης οι αποφάσεις λογικά παίρνονται στις Διευθύνσεις Διαχείρισης ΠΠ Νότιου και Βόρειου τομέα, οι οποίες όμως δεν μπορεί παρά να είναι απομακρυσμένες από τις ΠΠ και την πραγματικότητά τους. Δεν αιτιολογείται καθόλου η διάκριση νοτίου και βορείου τομέα και δεν είναι απαραίτητη. Επιπλέον δεν είναι καθόλου σαφές το κριτήριο με το οποίο αποφασίστηκε ο αριθμός των μονάδων. Δεν αρκεί ο πίνακας που επισυνάπτεται, χρειάζεται χάρτης χωρικής αρμοδιότητας κάθε Μονάδας ή τουλάχιστον ένδειξη του ποιες ΠΠ καλύπτει η κάθε μία, καθώς και διευκρίνιση αν καλύπτει όλες τις κατηγορίες ΠΠ του Κεφαλαίου Δ ή μόνο τις παλιές περιοχές χωρικής αρμοδιότητας των προϋφιστάμενων του 2028 28 ΦΔ και τις περιοχές NATURA 2000. Μένουν ακόμη αιωρούμενα τα ερωτήματα ως προς την έδρα των ΜΔΠΠ, το αν καταργούνται και κλείνουν τα γραφεία και ΚΠ των σημερινών ΦΔ και γενικότερα πώς λειτουργούν επιχειρησιακά οι ΜΔΠΠ. Η ακροτελεύτια φράση της παραγράφου δημιουργεί ερωτηματικά. Διατηρείται η δυνατότητα σύναψης συμβάσεων διαχείρισης ή έκδοσης ΠΔ που θα αναθέτει τη διαχείριση ΠΠ σε δημόσιους φορείς; Η διάταξη της παρ. 1.γ του άρθρου 15 του ν. 2742/1999 καταργήθηκε από τον ν. 4519/2018, άρθ. 12, παρ. 3, επανέρχεται με αυτή την προτεινόμενη παράγραφο; - Παράγραφος 2: δεν είναι δυνατόν τα τμήματα να έχουν άλλες αρμοδιότητες που δεν έχει ο ίδιος ο οργανισμός, χρειάζεται ανασκευή του συνόλου των αρμοδιοτήτων ΟΦΥΠΕΚΑ και ΜΔΠΠ. Επιπλέον φαίνεται να καταργείται η αρμοδιότητα γνωμοδότησης επί έργων δραστηριοτήτων και σχεδίων στην προστατευόμενη περιοχή κατά τη διαδικασία της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, καθώς και κάθε άλλη παροχή γνώμης! Αυτό μοιάζει να προσκρούει με το εθνικό δίκαιο όπως ισχύει – να σημειωθεί ότι δεν γίνει σχετική τροποποίηση στο κεφάλαιο Α – αλλά και με το ενωσιακό δίκαιο, σύμφωνα με το γράμμα και το πνεύμα του οποίου στην περιβαλλοντική αδειοδότηση συμμετέχουν απαραίτητα αρχές και υπηρεσίες που γνωμοδοτούν από την σκοπιά της διατήρησης της βιοποικιλότητας. Ποια υπηρεσία θα επιτελεί πλέον αυτή τη λειτουργία; Και με τι εφόδια και γνώσεις; Καταργείται και η αρμοδιότητα φύλαξης έστω με την έννοια της εποπτείας από προσωπικό των μονάδων και εισάγεται μια διάταξη στο σημείο ιγ η οποία δεν είναι καθόλου σαφές πώς είναι δυνατόν να υλοποιηθεί στο ελληνικό σύστημα δημόσιας διοίκησης, και ειδικά σε αυτό των σωμάτων ασφαλείας. Πώς θα υλοποιηθεί δηλαδή η πρόβλεψη ότι «οι προτάσεις φύλαξης» που θα συντάσσουν οι ΜΔΠΠ θα δεσμεύουν καθοιονδήποτε τρόπο τις αρμόδιες υπηρεσίες όπως τα δασαρχεία, την αστυνομία και το λιμενικό, και ιδίως με τι δικαιοδοσία οι ΜΔΠΠ θα παρακολουθούν την εφαρμογή αυτών των προτάσεων φύλαξης από τις αρμόδιες αρχές, θα ελέγχουν με άλλα λόγια δασαρχεία, αστυνομία και λιμενικές υπηρεσίες; Φαίνεται να καταργείται ακόμη η συνδρομή στη χορήγηση αδειών επιστημονικής έρευνας, με ποιο σκεπτικό έγινε αυτή η επιλογή; Η διαχείριση δημοσίων εκτάσεων και η αγορά ή ενοικίαση ιδιωτικών εκτάσεων για σκοπούς διαχείρισης καταργείται. Με ποιο σκεπτικό; Αυτά τα εργαλεία είναι σε πολλές περιοχές απαραίτητα για την αποτελεσματική διαχείριση των τόπων. Είναι λάθος ότι δεν προβλέπεται συμμετοχή στην αναθεώρηση/ επικαιροποίηση των σχεδίων διαχείρισης από τις ΜΔΠΠ, οι οποίες βρίσκονται κοντύτερα στο φυσικό αντικείμενο αλλά και την κοινωνική πραγματικότητα στις προστατευόμενες περιοχές. - Παράγραφος 2, σημείο α: Εκτός από τα είδη και τύπους οικοτόπων ενωσιακού ενδιαφέροντος είναι απαραίτητο να παρακολουθούνται και άλλα είδη εθνικού ενδιαφέροντος ή άλλες περιβαλλοντικές παράμετροι κρίσιμες για τη διαχείριση των τόπων, όπως για παράδειγμα η στάθμη της λίμνης Μικρής Πρέσπας για τη διαχείριση του υγροτόπου του Εθνικού Πάρκου Πρεσπών; - Τελείως ασαφές αν οι ΜΔΠΠ κάνουν ή εγκρίνουν ξεναγήσεις. Δεν αναφέρεται τίποτα σχετικά αλλά στο ια) υπονοείται ότι προσφέρουν οικοτουριστικές υπηρεσίες επ'αμοιβή. Στην ίδια παράγραφο φαίνεται ότι οι ΜΔΠΠ ό,τι έσοδα έχουν πρέπει να τα αφιερώνουν στην προώθηση της ανάπτυξης και όχι της προστασίας και της διαχείρισης. Αν αυτό δεν έχει γραφτεί εκ παραδρομής,, τότε θα πρόκειται για παγκόσμια πρωτοτυπία. - Παράγραφος 2, σημείο ιβ: Οι ΜΔΠΠ δεν συμμετέχουν σε προγράμματα παρά μόνο υποστηρίζουν την κεντρική υπηρεσία, τον ΟΦΥΠΕΚΑ; Όμως στην αιτιολογική έκθεση αναφέρονται τα εξής: «ενώ συγχρόνως με τον συντονισμό και την υλικοτεχνική υποστήριξη του Κεντρικού Οργανισμού, οι Περιφερειακές Μονάδες θα έχουν τη δυνατότητα να συμμετέχουν και να προσελκύουν με μεγαλύτερη επιτυχία επιπλέον χρηματοδότηση από Ευρωπαϊκά Προγράμματα». Πρέπει να διορθωθούν οι αντιφάσεις.