• Σχόλιο του χρήστη 'Λευτέρης Κιοσές' | 17 Μαρτίου 2020, 12:39

    Σε σχέση με το νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό της περιβαλλοντικής νομοθεσίας, το οποίο προβλέπει περιβαλλοντικό τέλος σε κάθε είδους πλαστική σακούλα με εξαίρεση τις κομποστοποιήσιμες-βιοαποικοδομήσιμες (δηλαδή και στις 0-15μm και στις 50-70μm), ως Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών θέλουμε να θέσουμε στην προσοχή σας τα παρακάτω: 1. Πεδίο εφαρμογής: Οποιοδήποτε μέτρο περιβαλλοντικού τέλους νομοθετηθεί θα πρέπει να περιλαμβάνει όλα ανεξαιρέτως τα σημεία πώλησης. Η εξαίρεση των λαϊκών αγορών και των περιπτέρων αποδείχτηκε στην πράξη ότι δημιούργει σημαντικό πρόβλημα, ενώ αποτελεί και πρακτική που μπορεί να θεωρηθεί αθέμιτου ανταγωνισμού. 2. Ανταποδοτικότητα Εφόσον το περιβαλλοντικό τέλος θα συνεχίσει να είναι ανταποδοτικό και με δεδομένο ότι η πρόθεση είναι να επεκταθεί η εφαρμογή του, θα πρέπει να αποσαφηνιστεί μέσω ποιων δράσεων θα υλοποιηθεί η ανταποδοτικότητα. 3.Πλαστικές σακούλες ως μέσο συσκευασιας Η εξαίρεση της πλαστικής σακούλας πάχους 0-15 μm από το περιβαλλοντικό τέλος είχε την προϋπόθεση να αφορά μέσω συσκευασίας χύδην προϊόντων (να μην είναι δηλαδή σακούλα μεταφοράς) για την διασφάλιση της δημόσιας υγείας. Η άρση αυτής της εξαίρεσης δημιουργεί σειρά προβλημάτων. Καταρχήν, εν μέσω της έξαρσης της πανδημίας του κορονοϊού COVID-19 η οποία φαίνεται θα διαρκέσει ως το 2021, θεωρούμε εντελώς λάθος χρόνο να αρθεί αυτή η εξαίρεση. Ακόμα και χωρίς την ύπαρξη της επιδημίας είναι ασαφές κατά πόσο οι διαθέσιμες εναλλακτικές συσκευασίας χύμα προϊόντων μαναβικής είναι καλύτερες. Π.χ. η χάρτινη σακούλα έχει μεγαλύτερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα και λόγω της υγρασίας των προϊόντων αποτελεί χειρότερο μέσο συσκευασίας και κυρίως διατήρησης των προϊόντων μετά την αγορά. Επαναχρησιμοποιούμενα μέσα (π.χ. διχτάκια) επίσης είναι ασαφές αν αποτελούν καλύτερες επιλογές, καθώς λόγω της φύσης των προϊόντων μαναβικής δημιουργούν μεγάλους κινδύνους επιμόλυνσης χωρίς σωστή συντήρησης. Επιπλέον η επιβολή περιβαλλοντικού τέλους 0,09€ σε προϊόντα όπως π.χ. 1 τεμάχιο μαϊντανού αξίας 0,50€ αποτελεί μεγάλο ποσοστό της αξίας του προϊόντος (σχεδόν 20%) το οποίο θα λειτουργεί ανασταλτικά στον καταναλωτή να αγοράσει τον κατάλληλο αριθμό συσκευασιών προκειμένου να μην επιμολύνει μεταξύ τους διαφορετικά προϊόντα (π.χ. μαϊντανό με πατάτες). Με βάση τα παραπάνω, θεωρούμε ότι η όποια μείωση στον συγκεκριμένο τύπο σακούλας θα είναι αμελητέα και συγχρόνως δυνητικά επικίνδυνη. Η πρόταση μας είναι να συνεχιστεί η εξαίρεση της πλαστικής σακούλας 0-15 μm από το περιβαλλοντικό τέλος όταν πρόκειται για τη συσκευασία χύμα προϊόντων. 4. Επαναχρησιμοποιούμενες τσάντες από πλαστικό Παραμένει ανοιχτό στην ερμηνεία το θέμα των πλαστικών επαναχρησιμοποιούμενων τσαντών. Εφόσον ο νομοθέτης επιλέξει να αφαιρέσει τον ορισμό του πάχους, πότε μία πλαστική συσκευασία μορφής «φανέλας» αποτελεί τσάντα και πότε σακούλα; Και πότε επιβάλλεται περιβαλλοντικό τέλος; Αυτή τη στιγμή διεθνώς η προτεινόμενη λύση για τη μείωση της πλαστικής σακούλας μεταφοράς είναι η επαναχρησιμοποιούμενες τσάντες. Εξισώνοντας τις επαναχρησιμοποιούμενες τσάντες με τις πλαστικές σακούλες οριζόντια, πρακτικά αφαιρείται αυτή η διαφοροποίηση και δημιουργείται αντικίνητρο στη χρήση τους. Η πρόταση μας είναι να υπάρξει σαφής ορισμός, πότε μία σακούλα-τσάντα είναι επαναχρησιμοποιήσιμη και να συνεχίσει να υπάρχει η εξαίρεση για τις πλαστικές σακούλες-τσάντες εφόσον προβλέπονται για πολλαπλές χρήσεις ή/και εφόσον παράγονται με ανακυκλωμένο πλαστικό πάνω από ένα Χ%. 5. Πλαστικές σακούλες 15-50μm Η αρχική πρόθεση της νομοθεσίας ήταν η μείωση της πλαστικής σακούλας μεταφοράς 15-50 μm συμφώνα με την σχετική Ευρωπαϊκή Οδηγία. Η εξίσωση όλων των τύπων σακούλας μεταφοράς με τον τύπο 15-50 μm ουσιαστικά αφαιρεί το αντικίνητρο προς την αγορά, τις επιχειρήσεις και τον καταναλωτή για τη χρήση της και είναι πιθανό να οδηγήσει σε αύξηση της. Πρακτικά δηλαδή υπάρχει κίνδυνος να αναιρεθεί η όποια μείωση υπήρχε μέχρι σήμερα με πολύ κόπο από την αγορά και κυρίως τα σουπερμάρκετ (με πολλά σημεία πώλησης και τις υπαίθριες αγορές και περίπτερα να μην έχουν πρακτικά καμία μεταβολή). Π.χ. γιατί κάποιος να επιλέξει να συσκευάσει προϊόντα μαναβικής π.χ. πατάτες με σακούλα 0-15μm με κόστος 0,09€ που σκίζεται, όταν μπορεί με 0,09€ να τα συσκευάσει με μία σακούλα 15-50 μm όπως έκανε πριν από 2 χρόνια? Γιατί στο ταμείο να πάρει 1 επαναχρησιμοποιούμενη τσάντα με 0,12€ όταν μπορεί να πάρει 3 σακούλες 15-50 μm όπως έκανε πριν από 2 χρόνια με 0,27€? Η άποψη μας είναι ότι η διεύρυνση της εφαρμογής του περιβαλλοντικού τέλους, χωρίς άλλα μέτρα, όπως π.χ. η κατάργηση της πλαστικής σακούλας 15-50 μm, είναι αναποτελεσματική και δυνητικά επιζήμια για το περιβάλλον. Ως ΙΕΛΚΑ είμαστε στη διάθεση του Υπουργείου για συζήτηση, πληροφορίες και στοιχεία προκειμένου να συνεισφέρουμε στην καλύτερη δυνητική νομοθέτηση.