Αρχική ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣΆρθρο 45 Προστατευόμενες περιοχές και σχέδια διαχείρισης αυτώνΣχόλιο του χρήστη Εταιρία Προστασίας Πρεσπών | 17 Μαρτίου 2020, 16:11
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
- Ο ν. 3937/2011 με την τροποποίηση του άρθ. 18 του ν. 1650/1986 επιχείρησε για πρώτη φορά να οργανώσει ένα συνεκτικό εθνικό σύστημα προστατευόμενων περιοχών. Στην παρ. 3, διευκολύνοντας τον πολίτη στην κατανόηση του εθνικού συστήματος, καθόρισε τις κατηγορίες προστατευόμενων περιοχών. Ακόμα και αν τροποποιούνται οι κατηγορίες των προστατευόμενων περιοχών η αναφορά στις κατηγορίες αυτές στο άρθρο 18 πρέπει να διατηρηθεί, καθώς είναι πιο εύκολα κατανοητή από τον πολίτη σε αντίθεση με μία παραπομπή σε άλλο άρθρο. - Η τροποποίηση των κατηγοριών προστατευόμενων περιοχών, μετά από μία δεκαετία εφαρμογής του ν. 3937/2011, αλλά και τη σχεδόν μηδαμινή εξέλιξη ως προς τον χαρακτηρισμό προστατευόμενων περιοχών (με εξαίρεση την αύξηση του ποσοστού των περιοχών Natura 2000), δεν είναι επί της αρχής μία αρνητική εξέλιξη. Αντίθετα μπορεί να διευκρινίσει ζητήματα που κατέστησαν δύσκολη την εφαρμογή του συγκεκριμένου νόμου. Ήδη το νομοσχέδιο προβλέπει αυτή την αλλαγή τροποποιώντας τα άρθρα 18 και 19 του ν. 1650/1986 με τα προτεινόμενα άρθρα 45 και 46. Ωστόσο, η προτεινόμενη τροποποίηση δεν κρίνεται ως ενδεδειγμένη. Το άρθρο 46 επιχειρεί να διαχωρίσει τις περιοχές NATURA 2000 από το εθνικό σύστημα των προστατευόμενων περιοχών, αντίθετα με τη μεγάλη και αναγνωρισμένη και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή προσπάθεια του ν. 3937/2011 ένταξής τους στο εθνικό σύστημα. - Συνεπώς προτείνεται μία εναλλακτική προσέγγιση και συγκεκριμένα να οριστούν συγκεκριμένες κατηγορίες προστατευόμενων περιοχών που να καλύπτουν κάθε περίπτωση. Προτείνεται με διάταξη του νόμου (παρόμοια με αυτή της παρ. 1 και 3 αρθ. 46) να προβλεφθεί ο χαρακτηρισμός όλων των περιοχών NATURA 2000 ως μία από αυτές τις κατηγορίες (στην προτεινόμενη Περιοχή Προστασίας και Διατήρησης της Βιοποικιλότητας). Με αυτόν τον τρόπο η Πολιτεία θα αναγνωρίζει τις περιοχές NATURA 2000, θα τις εντάσσει στο εθνικό σύστημα προστατευόμενων περιοχών, χωρίς ωστόσο να περιορίζει το δικαίωμα της να ορίσει και άλλες περιοχές που είναι εθνικά σημαντικές αλλά όχι της εμβέλειας ενός εθνικού πάρκου (π.χ. μικροί υγρότοποι, σπήλαια, κοκ) σε αυτή την κατηγορία προστασίας. Επιπλέον θα πρέπει να προβλέπεται ότι οι περιοχές NATURA 2000 δύνανται να χαρακτηριστούν και να ενταχθούν σε άλλες κατηγορίες προστασίας. - Συγκεκριμένα προτείνονται οι ακόλουθες κατηγορίες προστατευόμενων περιοχών: 1) Εθνικό Πάρκο (δεν έχει θεσπιστεί μέχρι σήμερα κανένα περιφερειακό πάρκο, συνεπώς δεν έχει φανεί η σκοπιμότητα αυτής της υπο-κατηγορίας) 2) Περιοχή Προστασίας και Διατήρησης της Βιοποικιλότητας αντί «Προστασίας οικοτόπων και ειδών» (που προτείνεται στην παρ. 1 του άρθ. 46) καθώς είναι πιθανό η κατηγορία αυτή να παρερμηνευτεί ότι αφορά μόνο τους τύπους οικοτόπων και τα είδη που προστατεύονται από τις ευρωπαϊκές οδηγίες, ενώ η χώρα έχει επιπλέον οικοτόπους και είδη που δύναται να απαιτούν τον χαρακτηρισμό περιοχής ως προστατευόμενης). Με αυτόν τον τρόπο η Ελλάδα ενσωματώνει τις περιοχές NATURA 2000 στο εθνικό σύστημα προστατευόμενων περιοχών 3) Καταφύγιο άγριας ζωής 4) Προστατευόμενο τοπίο και προστατευόμενος φυσικός σχηματισμός - Στο συγκεκριμένο άρθρο θα πρέπει να μεταφερθεί η πρόβλεψη (τώρα στην παρ. 1 του άρθ. 44) περί ζωνών προστασίας αντί του π.δ. 59/2018 και συγκεκριμένα προτείνουμε την ακόλουθη διατύπωση: Στις προστατευόμενες περιοχές δύνανται να οριοθετούνται σαφώς οι εξής ζώνες στις οποίες κλιμακώνεται η προστασία, τα μέτρα διαχείρισης καθώς και οι επιτρεπόμενες χρήσεις γης και δραστηριότητες: 1) Ζώνες απόλυτης προστασίας της φύσης 2) Ζώνες προστασίας της φύσης 3) Ζώνες διαχείρισης οικοτόπων και ειδών 4) Ζώνες βιώσιμης διαχείρισης φυσικών πόρων Η διαφορετική ονομασία ανάμεσα στις κατηγορίες και στις ζώνες προστατευόμενων περιοχών επιλύει το θέμα της σύγχυσης που έχει εντοπιστεί κατά την εφαρμογή του ν. 3937/2011.