Αρχική ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣΆρθρο 03 Απλοποίηση διαδικασίας ανανέωσης ΑΕΠΟΣχόλιο του χρήστη WWF Ελλάς και Greenpeace | 17 Μαρτίου 2020, 17:16
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
To προτεινόμενο άρθρο τροποποιεί τις διατάξεις για την ανανέωση της ΑΕΠΟ. Με τη νέα ρύθμιση, καταργείται η δυνατότητα της αρμόδιας αρχής να ζητήσει την υποβολή νέας ΜΠΕ (ως προς το σύνολο ή μέρος του έργου) “εφόσον επέρχονται ουσιαστικές διαφοροποιήσεις ως προς τις επιπτώσεις στο περιβάλλον” (ενν., ακόμα και χωρίς αλλαγές στα φυσικά χαρακτηριστικά του έργου). Έτσι, το ΥΠΕΝ καθιστά περιττή τη διαδικασία τροποποίησης, και ενθαρρύνει τους φορείς να υποβάλλουν φάκελο ανανέωσης, ακόμα και αν η λειτουργία του έργου προκαλεί επίμονα περιβαλλοντικά προβλήματα. Επίσης η προτεινόμενη διάταξη δημιουργεί σύγχυση μεταξύ των διαδικασιών ανανέωσης και τροποποίησης, με κίνδυνο παραπλάνησης των φορέων των έργων, της διοίκησης και του κοινού: αντίθετα, οι δύο διαδικασίες να διακρίνονται με ενάργεια. (α) Κατά την προτεινόμενη ρύθμιση, σε περίπτωση υποβολής πλήρους (ή μεταγενέστερα συμπληρωμένου) φακέλου ανανέωσης, “η αρμόδια περιβαλλοντική αρχή αξιολογεί τα υποβληθέντα δικαιολογητικά και … ββ) εφόσον προκύπτει ανάγκη τροποποίησης της ΑΕΠΟ, επειδή η μεταβολή των χαρακτηριστικών του έργου δύναται να καθιστά αναγκαία την αλλαγή στους περιβαλλοντικούς όρους ή επειδή είναι αναγκαία για τη συμμόρφωση σε νεότερο κανονιστικό πλαίσιο, καλεί τον φορέα του έργου να υποβάλει… φάκελο για τροποποίηση της ΑΕΠΟ …”. Πράγματι, η ανάγκη συμμόρφωσης σε νεότερο κανονιστικό πλαίσιο θα δικαιολογούσε την απαίτηση υποβολής φακέλου τροποποίησης (ακόμα και αν δεν υπάρχουν αλλαγές στα φυσικά χαρακτηριστικά του έργου). Ωστόσο, η “μεταβολή των χαρακτηριστικών του έργου” απαιτεί εξαρχής την υποβολή φακέλου τροποποίησης (ή φακέλου ανανέωσης και τροποποίησης). Αυτό θα έπρεπε να υποδειχθεί στον φορέα στο προηγούμενο, αρχικό στάδιο: άλλωστε, αυτό θα εξυπηρετούσε καλύτερα τον βασικό στόχο του νομοσχεδίου που είναι η επιτάχυνση των διαδικασιών. (β) Η ισχύουσα σήμερα διάταξη [άρθ. 5 παρ. 2 β) αα) ν. 4014/2011] προβλέπει την υποβολή νέας ΜΠΕ (ως προς το σύνολο ή μέρος του έργου) “εφόσον επέρχονται ουσιαστικές διαφοροποιήσεις ως προς τις επιπτώσεις στο περιβάλλον” (ενν., ακόμα και χωρίς αλλαγές στα φυσικά χαρακτηριστικά του έργου). Η περίπτωση αυτή φαίνεται να καταργείται από την προτεινόμενη ρύθμιση, η οποία προβλέπει υποβολή αλλά είναι εξαιρετικά σημαντική στην πράξη: μπορεί να συντρέχει όταν η συνέχιση της λειτουργίας παλαιότερων έργων προκαλεί σωρευτικά προβλήματα στο περιβάλλον (π.χ., σώρευση αποβλήτων, υπέρβαση της απορροφητικής ικανότητας του περιβάλλοντος) ή δημιουργεί προβλήματα που δεν είχαν προβλεφθεί στην αρχική αδειοδότηση. Ανάγκη νέας ΜΠΕ χωρίς τροποποίηση του έργου μπορεί να προκύπτει από αρνητικούς περιβαλλοντικούς ελέγχους ή από την ανάγκη περιβαλλοντικής αναβάθμισης ή αποκατάστασης περιοχών με διάχυτα σοβαρά περιβαλλοντικά προβλήματα (π.χ., λεκάνη Ασωπού, Θριάσιο, αστικά κέντρα). Η προτεινόμενη ρύθμιση περιορίζει τις δυνατότητες παρέμβασης της διοίκησης στις περιπτώσεις αυτές, για την υπεράσπιση ενός υψηλού επιπέδου περιβαλλοντικής προστασίας και δημόσιας υγείας.