Αρχική ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣΆρθρο 01 Διάρκεια ισχύος ΑΕΠΟΣχόλιο του χρήστη ΣΕΤΕ | 17 Μαρτίου 2020, 17:51
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
1.ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΟ ΣΧΟΛΙΟ Το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Ενέργειας και Περιβάλλοντος που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση, συμπεριλαμβάνει θετικές ρυθμίσεις για τις επενδύσεις, που επιλύουν πρακτικά προβλήματα και ανταποκρίνονται στις ανάγκες της διευκόλυνσης και επιτάχυνσης των αδειοδοτήσεων των επενδύσεων καθώς και βελτιώσεις και αποσαφηνίσεις της περιβαλλοντικής νομοθεσίας. Παραμένουν ωστόσο ορισμένα επί μέρους ζητήματα, που χρήζουν περαιτέρω βελτίωσης και τα οποία θεωρούμε αναγκαίο να επισημάνουμε και να εισηγηθούμε: 2. ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΤΩΝ ΑΡΘΡΩΝ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ 2.α. Επί του Άρθρου 1, Διάρκεια ισχύος ΑΕΠΟ: Οι προβλέψεις της διάταξης είναι ορθές και πραγματικά συμβάλλουν αφενός στη σύντμηση του χρόνου έκδοσης των ΑΕΠΟ και αφετέρου στην επιμήκυνση του χρόνου ισχύος των. Είναι όμως πρόδηλη η ανάγκη της ρητής πρόβλεψης αντίστοιχης παράτασης των ΑΕΠΟ που βρίσκονται σε ισχύ σύμφωνα με τις νέες διατάξεις, εφόσον δεν έχει επέλθει μεταβολή των δεδομένων βάσει των οποίων εκδόθηκαν. Αυτό θα δημιουργήσει μεγάλη ελάφρυνση τόσο των υπηρεσιών όσο και των υφιστάμενων επενδύσεων από την ανάγκη ανανέωσης εκατοντάδων ΑΕΠΟ οι οποίες λήγουν εντός της επόμενης πενταετίας. Σχέδιο ρύθμισης: Στο τέλος του άρθρου 1 του Κεφαλαίου Α, προστίθεται παράγραφος ως εξής: «Οι ΑΕΠΟ που βρίσκονται σε ισχύ κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου, καταλαμβάνονται από τις διατάξεις αυτού και ειδικότερα του Άρθρου 1.» 2.β. Επί του Άρθρου 44 παρ.17 του ν/σχ: Με το άρθρο 44 του ν/σχ τροποποιούνται διατάξεις του π.δ. 59/2018. Ειδικότερα στην παράγραφο 17 αναφέρονται τα εξής: «17. Μετά το άρθρο 14 του π.δ. 59/2018 προστίθενται άρθρα 14α, 14β, 14γ, και 14δ ως εξής:.. 14γ. Στις περιοχές που καθορίζονται ως Ζώνη διαχείρισης οικοτόπων και ειδών επιτρέπονται μόνο: (1) Κατοικία κλπ…. (15) Τουριστικά καταλύματα μέχρι 150 κλίνες, εγκαταστάσεις ειδικής τουριστικής υποδομής και λοιπές τουριστικές επιχειρήσεις (ν. 4276/2014).» Θεωρούμε ότι ο καθορισμός μέγιστης δυναμικότητας 150 κλινών (75 δωματίων) στερείται επιστημονικής τεκμηρίωσης καθότι θα οδηγήσει σε κατάτμηση εκτάσεων με σκοπό την ανάπτυξη πολλών μικρών επιχειρήσεων. Θεωρούμε ότι είναι προτιμότερος ο καθορισμός μειωμένων επιτρεπομένων κλινών ανά στρέμμα. Προτείνουμε τον κατ’ αρχήν καθορισμό 7 κλινών ανά στρέμμα και τεκμηρίωση με βάση την εκπόνηση ΜΠΕ και της διαδικασίας ΑΕΠΟ της κάθε επένδυσης. Πρόταση ρύθμισης επί του Άρθρου 44 παρ.17 του ν/σχ: «17. Μετά το άρθρο 14 του π.δ. 59/2018 προστίθενται άρθρα 14α, 14β, 14γ, και 14δ ως εξής:.. 14γ. Στις περιοχές που καθορίζονται ως Ζώνη διαχείρισης οικοτόπων και ειδών επιτρέπονται μόνο: (1) Κατοικία κλπ…. (15) Τουριστικά καταλύματα, εγκαταστάσεις ειδικής τουριστικής υποδομής και λοιπές τουριστικές επιχειρήσεις (ν. 4276/2014) κατηγορίας 4 και 5 αστέρων και μέγιστης δυναμικότητας 7 κλινών ανά στρέμμα κατόπιν ειδικής τεκμηρίωσης ΜΠΕ και διαδικασίας ΑΕΠΟ.» Ρυθμίσεις σε σχέση με την ανάρτηση και κύρωση των δασικών χαρτών Επί του Άρθρου 48 Ρυθμίσεις για τη διαδικασία ανάρτησης, κύρωσης και αναμόρφωσης των δασικών χαρτών: Το σχέδιο νόμου ορθά προβλέπει ότι: 1. Μετά το πρώτο εδάφιο της παρ. 7 του άρθρου 3 του ν. 998/1979 (Α’ 289) προστίθεται εδάφιο ως εξής: «Διοικητικές πράξεις του προηγούμενου εδαφίου είναι ιδίως πράξεις που εκδόθηκαν στο πλαίσιο της αγροτικής νομοθεσίας, όπως αποφάσεις Επιτροπών Απαλλοτριώσεων για το σύνολο των εκτάσεων των οποίων επελήφθησαν, Διανομές και Αναδασμοί για το σύνολο των εκτάσεων που αναφέρονται στα σχετικά κτηματολογικά διαγράμματα, άδειες Υπουργού ή Νομάρχη για κάθε περίπτωση μεταβίβασης αγροτικών ακινήτων κ.λπ.». 2.γ. Νομοτεχνική βελτίωση Η ρύθμιση είναι απόλυτα σωστή διότι συνεκτιμά την νομιμότητα των περιπτώσεων εκείνων για τις οποίες εκδόθηκαν αντίστοιχες πράξεις της διοίκησης. Προτείνουμε για να μην υπάρχουν παρερμηνείες να προστεθεί και η πρόβλεψη για τις μεταβιβάσεις κατόπιν εξαγοράς των αγροτικών ακινήτων τα οποία μεταβιβάστηκαν σε αγρότες με αποφάσεις των Νομαρχών με βάση τον ν.719/77, εφόσον ούτως ή άλλως ο νόμος προέβλεπε την προ δεκαετίας τουλάχιστον συνεχή καλλιέργειά τους (δηλαδή προ του 1967, άρα προ του 1975). Νομοτεχνικής φύσεως προσθήκη: Να προστεθούν οι λέξεις ή αποφάσεις ως εξής: « …άδειες ή αποφάσεις Υπουργού ή Νομάρχη για κάθε περίπτωση μεταβίβασης αγροτικών ακινήτων κ.λ.π.» 2.δ.Πρόταση ρύθμισης στην συνέχεια του ιδίου άρθρου 48: Αιτιολογία: Στην συνέχεια της εν λόγω παρ. 7 του άρθρου 3 του ν. 998/1979 (Α΄289) -όπως συμπληρώθηκε με το 3ο εδάφιο του Άρθρου 28 παρ.41 του ν.4280/14- αναφέρεται ότι: «Για τις οικοδομικές άδειες οι οποίες έχουν εκδοθεί πριν την έναρξη ισχύος του ν. 4030/2011, οι οποίες δεν έχουν ανακληθεί ή ακυρωθεί, εφαρμόζονται τα προβλεπόμενα στις διατάξεις του άρθρου 13 της παρ. 2 του ν. 3889/2010 (Α΄ 182), όπως ισχύει, και μόνον για ακίνητα ή τμήματα αυτών που πληρούν τους όρους αρτιότητας σύμφωνα με το ισχύον καθεστώς κατά το χρόνο έκδοσης της σχετικής άδειας. Στις περιπτώσεις αυτές δεν απαιτείται η εκ νέου έκδοση βεβαίωσης της οικείας δασικής αρχής για την έκδοση έγκρισης δόμησης και άδειας δόμησης κατά τις διατάξεις του ν. 4030/2011.» Είναι όμως προφανές ειδικά για τις τουριστικές εγκαταστάσεις ότι στην έννοια της διοικητικής πράξης της οικοδομικής αδείας που εκδόθηκε νόμιμα και δεν έχει ανακληθεί, πρέπει να θεωρείται ότι περιλαμβάνονται όχι μόνο τα κτίρια αλλά και τα συνοδά έργα αυτών τα οποία βρίσκονται στον περιβάλλοντα χώρο και είναι αναπόσπαστα οργανικά στοιχεία της λειτουργίας τους (πισίνες, χώροι στάθμευσης, γήπεδα αθλοπαιδιών, πεζόδρομοι κ.λπ.), άνευ των οποίων δεν νοείται η ολοκληρωμένη λειτουργία τους στις εκτός σχεδίου περιοχές. Για να είναι ορισμένος από την διοίκηση ο χρόνος κατασκευής των εν λόγω συνοδών έργων, πρέπει να υπάρχει ένας σαφής χρονικός ορισμός του αεροφωτογραφικού υπόβαθρου αναφοράς, γι’ αυτό προτείνουμε το αεροφωτογραφικό υπόβαθρο της ΕΚΧΑ του 2015 που καλύπτει όλη την χώρα, είτε το υπόβαθρο του 2011 της ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΑΕ με βάση το οποίο εφαρμόζεται ο ν. 4030/2011. 2.δ. Σχέδιο Ρύθμισης: Μετά την παράγραφο 1 του άρθρου 48 του νομοσχεδίου τίθεται παράγραφος 1.α.: «1.α. Στο τέλος της παρ. 7 του άρθρου 3 του ν. 998/1979 (Α΄289) προστίθεται: Στις περιπτώσεις των τουριστικών εγκαταστάσεων που ανεγέρθηκαν με οικοδομικές άδειες οι οποίες έχουν εκδοθεί πριν την έναρξη ισχύος του ν. 4030/2011, και οι οποίες δεν έχουν ανακληθεί ή ακυρωθεί, και για τις οποίες εφαρμόζονται τα προβλεπόμενα στις διατάξεις του άρθρου 13 της παρ. 2 του ν. 3889/2010 (Α΄ 182), περιλαμβάνεται και ο περιβάλλων αυτών χώρος, τα έργα υποδομής και τα συνοδά αυτών έργα όπως απεικονίζονται στις αεροφωτογραφίες της ΕΚΧΑ ΑΕ του 2015 (είτε της ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΑΕ έτους 2011), υπό την προϋπόθεση ότι λειτουργούν νόμιμα με ειδικό σήμα λειτουργίας του Υπουργείου Τουρισμού.» 2.ε. Στο τέλος του ιδίου άρθρου 48 του νομοσχεδίου και μετά την ανωτέρω προτεινόμενη παράγραφο 1.α. προτείνεται νέα παράγραφος 1.β. Αιτιολογία: Είναι γνωστό ότι με τις αναρτήσεις των δασικών χαρτών έχουν δημιουργηθεί μείζονα ζητήματα σε εκτός σχεδίου υφιστάμενες τουριστικές εγκαταστάσεις για τις οποίες προκύπτει ότι εμπίπτουν σε υπόβαθρα του 1945-1960 σε χορτολιβαδικές-δασικές εκτάσεις οι οποίες εκχερσώθηκαν και μετατράπηκαν σε αγροτικές (ΔΑ) και εν συνεχεία αναπτύχθηκαν σ’ αυτές τουριστικές εγκαταστάσεις που ενώ εμπίπτουν στις περιπτώσεις τις αναφερόμενες στο άρθρο 49 του ν. 998/1979 (Α’ 159) όπως ισχύει δεν είχαν υπαχθεί για διάφορους λόγους, είτε διότι οι χορτολιβαδικές-δασικές εκτάσεις μέχρι το 2014 δεν θεωρούντο δασικές, είτε διότι δεν τελεσιδίκησαν οι πράξεις χαρακτηρισμού και σήμερα κρίνονται ως δασικές ενώ ανεγέρθηκαν νόμιμα. Όμως οι εγκαταστάσεις αυτές δύνανται να υπαχθούν στο γράμμα και το πνεύμα του άρθρου 49 του ν. 998/1979 (Α’ 289), όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 36 του ν. 4280/2014 (Α’ 159). Οι εγκαταστάσεις αυτές έχουν αδειοδοτηθεί με οικοδομικές άδειες, έχουν επιδοτηθεί από τους αναπτυξιακούς νόμους και προσφέρουν τα μέγιστα στην εθνική οικονομία και την απασχόληση σε μία περίοδο προσπάθειας οικονομικής ανάκαμψης της χώρας. Προτείνεται εφόσον πληρούν τις προϋποθέσεις της υφιστάμενης νομοθεσίας, να δύνανται να υπαχθούν αναδρομικά στις διατάξεις του άρθρου 49 χάριν δημοσίου συμφέροντος και προαγωγής της εθνικής οικονομίας συνυπολογιζομένου του τεράστιου περιβαλλοντικού κόστους κατεδάφισης, τις αρνητικές επιπτώσεις στην απασχόληση, στις τοπικές οικονομίες, στην διάθεση των αγροτικών προϊόντων, στην αμφισβήτηση της νομιμότητας των επιχορηγήσεων αναπτυξιακών νόμων από ευρωπαϊκούς και εθνικούς πόρους και των μέχρι σήμερα πράξεων της Διοίκησης με τις οποίες εμπεδόθηκε το πνεύμα νομιμότητας των επενδύσεων. Με την παρούσα ρύθμιση λοιπόν προτείνεται χάριν δημοσίου συμφέροντος, η συνέχιση της λειτουργίας των τουριστικών εκμεταλλεύσεων με τις συνοδούς τους εγκαταστάσεις για 40 χρόνια, επί δασικής εκτάσεως στην οποία έχουν αναπτυχθεί τουριστικές εγκαταστάσεις του άρθρου 49 , έως το έτος 2015, που ολοκληρώθηκε η αεροφωτογράφιση της χώρας από την ΕΚΧΑ ΑΕ, οι οποίες όμως διατηρούν τη χρήση αυτή ανελλιπώς μέχρι σήμερα, υπό τους όρους και σύμφωνα με τη διαδικασία της παρ. 8 του άρθρου 45 του ν.998/79. Το όριο του 2015 αναφέρεται διότι κατά τον χρόνο αυτό ολοκληρώθηκε η αεροφωτογράφιση του συνόλου της χώρας από την ΕΚΧΑ ΑΕ, με βάση την οποία δύναται να προσδιοριστούν με αντικειμενικό τρόπο και με ασφάλεια οι εκχερσώσεις των χορτολιβαδικών-δασικών εκτάσεων με την ανωτέρω χρήση εικόνων. Σύμφωνα με την υφιστάμενη διάταξη η τακτοποίηση γίνεται μέσω Έκθεση Τουριστικής Αξιοποίησης. Στην παρούσα ρύθμιση προστίθεται η σύνταξη Οικονομοτεχνικής μελέτης η οποία θα πρέπει να τεκμηριώνει τους λόγους δημοσίου συμφέροντος, την εξυπηρέτηση των αναγκών της Εθνικής Οικονομίας, τα υφιστάμενα και αναμενόμενα ποσοτικά και ποιοτικά αποτελέσματα σημαντικής έντασης για την Εθνική και Τοπική Οικονομία, την απασχόληση, το προσφερόμενο τουριστικό προϊόν ώστε να αιτιολογείται ότι η επέμβαση αυτή αποτελεί το μόνο πρόσφορο μέσο για την ικανοποίηση του δημοσίου συμφέροντος με τη μικρότερη δυνατή απώλεια δασικού πλούτου. Η μελέτη μπορεί να προβλέπει και την δάσωση ελεύθερων εκτάσεων πρασίνου του περιβάλλοντος χώρου για λόγους περιβαλλοντικού ισοζυγίου. Η τακτοποίηση, αποτελεί ρύθμιση επέμβασης και ακολουθεί τις διαδικασίες που ορίζονται στην παρ. 8 του άρθρου 45 του νόμου, που σημαίνει ότι καταβάλλεται το αντάλλαγμα χρήσης, το κόστος της αναδάσωσης έκτασης ίσου εμβαδού κ.λ.π. Σχέδιο Ρύθμισης: Στο τέλος του άρθρου 48 του νομοσχεδίου προστίθεται παράγραφος 1β: «1.β. Προστίθεται εδάφιο 1α στην παράγραφο 1 του άρθρου 49 του ν.998/79 ως ακολούθως: Επιτρέπεται η τακτοποίηση για σαράντα χρόνια των ήδη υφιστάμενων κτισμάτων και συνοδών εγκαταστάσεων επί οργανωμένων υποδοχέων τουριστικών δραστηριοτήτων του άρθρου 1 του ν. 4179/2013 (Α’ 175), σύνθετων τουριστικών καταλυμάτων της υποπερίπτωσης δδ της περίπτωσης α της παραγράφου 2 του άρθρου 1 του ν. 4276/2014 (Α΄155), ξενοδοχείων 4 και 5 αστέρων της υποπερίπτωσης αα της περίπτωσης α της παραγράφου 2 του άρθρου 1 του ν. 4276/2014 ή εγκαταστάσεων ειδικής τουριστικής υποδομής της παραγράφου 3 του άρθρου 1 του ν. 4276/2014, τα οποία υφίστανται όπως απεικονίζονται στις αεροφωτογραφίες της ΕΚΧΑ ΑΕ του έτους 2015, εφόσον η ανέγερσή τους έγινε με πράξεις της Διοίκησης που δεν έχουν ανακληθεί μέχρι την ψήφιση του παρόντος. Το σχετικό αίτημα για την τακτοποίηση υποβάλλεται σε ένα έτος από την δημοσίευση του παρόντος και συνοδεύεται από έκθεση τουριστικής αξιοποίησης και οικονομοτεχνική μελέτη, με την οποία πρέπει να τεκμηριώνεται ότι συντρέχουν λόγοι δημόσιου συμφέροντος, ότι εξυπηρετείται ανάγκη της εθνικής οικονομίας, ότι επιφέρει ποσοτικά και ποιοτικά αποτελέσματα σημαντικής έντασης στην εθνική και τοπική οικονομία, στην απασχόληση, στο προσφερόμενο τουριστικό προϊόν και να αιτιολογείται επαρκώς ότι η επέμβαση αυτή αποτελεί το μόνο πρόσφορο μέσον για την ικανοποίηση του δημόσιου συμφέροντος με την μικρότερη δυνατή απώλεια δασικού πλούτου, και ότι η τυχόν κατεδάφιση θα επιφέρει εντόνως δυσανάλογα αντίθετα αποτελέσματα τόσο στο περιβάλλον όσο και στο γενικότερο δημόσιο συμφέρον. Η μελέτη επιπρόσθετα δύναται να προβλέπει και την δάσωση ελεύθερων εκτάσεων πρασίνου του περιβάλλοντος χώρου της τουριστικής εγκατάστασης για λόγους περιβαλλοντικού ισοζυγίου. Η τακτοποίηση αποτελεί ρύθμιση επέμβασης σε ιδιωτική δασική έκταση, ή στις δημόσιες εκτάσεις των περιπτώσεων α και β της παρ. 5 του άρθρου 3 του παρόντος νόμου, και υλοποιείται σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 8 του άρθρου 45 του παρόντος νόμου.»