Αρχική ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣΆρθρο 11 Βεβαίωση Παραγωγού Ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α.Σχόλιο του χρήστη ΕΣΗΑΠΕ | 17 Μαρτίου 2020, 17:34
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Άρθρο 11, παρ. 3 Η απαίτηση για υποβολή πιστοποιητικού μετρήσεων για αιολικούς σταθμούς θα πρέπει να διατηρηθεί για όλα τα σχετικά έργα, και όχι μόνο τα ειδικά. Η απαίτηση αυτή εξασφαλίζει ότι ο ενδιαφερόμενος φορέας έχει επενδύσει ένα ελάχιστο επίπεδο πόρων για την προετοιμασία του έργου το οποίο αιτείται, και το οποίο, εάν λάβει Βεβαίωση Παραγωγού ΑΠΕ, δεσμεύει, για μεγάλο χρονικό διάστημα, πολύτιμο, και εν ανεπαρκεία, ηλεκτρικό χώρο και περιβαλλοντική φέρουσα ικανότητα. Σχετική με το ως άνω πιστοποιητικό αιολικών μετρήσεων πρόταση, έχει υποβληθεί επίσημα στο ΥΠΕΝ, τόσο από τον ΕΣΗΑΠΕ όσο και από την ΕΛΕΤΑΕΝ. Η πρόταση αυτή προβλέπει αναλυτικότερα ότι, για αιολικούς σταθμούς, θα πρέπει να υποβάλλεται πιστοποιητικό ανεμολογικών μετρήσεων κατά IEC17025 από μετεωρολογικό ιστό, με ετήσια διάρκεια, πληρότητα άνω του 85% και μέση ταχύτητα ανέμου στο ύψος μέτρησης τουλάχιστον 5m/sec. Ειδικά εάν η ανωτέρω μέση ταχύτητα ανέμου είναι πάνω από 7,5m/sec, αρκούν μετρήσεις εξάμηνης διάρκειας. Στην περίπτωση χερσαίων αιολικών σταθμών στο Διασυνδεδεμένο Σύστημα ο μετεωρολογικός ιστός πρέπει να έχει ύψος τουλάχιστον 30 m και να είναι εγκατεστημένος σε απόσταση μικρότερη από 7 χλμ. από τις προτεινόμενες θέσεις εγκατάστασης των ανεμογεννητριών. Άρθρο 11, παρ. 6 (γ) Δεν υπάρχει κανένας τεχνικός ή άλλος λόγος για να αναφέρεται στη Βεβαίωση Παραγωγού ΑΠΕ η εγκατεστημένη ισχύς του σταθμού, παρά μόνο η μέγιστη ισχύς παραγωγής του. Η ίδια παρατήρηση ισχύει και στις, συνδεδεμένες με το θέμα αυτό, διατυπώσεις των παραγράφων 8(δ) και 9(β). Στο Άρθρο 14, εξάλλου, ο νομοθέτης αναγνωρίζει ότι το στοιχείο που αποτελεί το σημείο αναφοράς για την επαύξηση της ισχύος είναι η μέγιστη ισχύς, και όχι η εγκατεστημένη. Κατ’ αναλογία, θα πρέπει σε όλο το νομοσχέδιο να καθίσταται σαφές ότι η μέγιστη ισχύς είναι το τεχνικό εκείνο χαρακτηριστικό του σταθμού που οφείλει να τον χαρακτηρίζει κατά τη διάρκεια λειτουργίας του. Επιπρόσθετα, οι περιπτώσεις του “repower” αντιμετωπίζονται με προτεραιότητα από την Ευρωπαϊκή Οδηγία των ΑΠΕ 2018/2001. Συνεπώς, θεωρούμε ότι η περίπτωση αποξήλωσης και αντικατάστασης σταθμού ΑΠΕ, ο οποίος ικανοποιεί τα γενικά κριτήρια της παραγράφου 8, θα πρέπει να αξιολογείται εκτός του κύκλου υποβολής αιτήσεων. Άρθρο 11, παρ. 8 Είναι απαραίτητο να υπάρξει προτεραιότητα, σε όλο το φάσμα της αδειοδοτικής διαδικασίας (βεβαίωση παραγωγού, περιβαλλοντική αδειοδότηση, προσφορά σύνδεσης, κλπ.), αναφορικά με την εξέταση αιτήσεων τροποποίησης αδειών για σύνθετα, αδειοδοτικώς ώριμα, έργα ΑΠΕ, καθώς και για έργα ΑΠΕ τα οποία έχουν επιτυχώς συμμετάσχει σε διαγωνιστικές διαδικασίες της ΡΑΕ. Πολλά από τα προαναφερόμενα ώριμα έργα - τόσο τα σύνθετα όσο και τα επιτυχόντα σε διαγωνισμούς - και ιδιαίτερα τα αιολικά, βρίσκονται στη φάση της έγκρισης αναγκαίων τροποποιήσεων του σχεδιασμού τους (λιγότερες, μεγαλύτερες και αποδοτικότερες Α/Γ) από τους αρμόδιους φορείς, όπου σημειώνονται μεγάλες καθυστερήσεις με αποτέλεσμα να αργεί η έναρξη της κατασκευής τους. Για τη δραστική μείωση/αποφυγή των καθυστερήσεων αυτών, προτείνεται τα συγκεκριμένα έργα να εξετάζονται κατά προτεραιότητα έναντι άλλων που δεν έχουν επιτύχει ένα συγκεκριμένο επίπεδο αδειοδοτικής ωριμότητας (π.χ. δεν έχουν λάβει ΑΕΠΟ) και, επομένως, έχουν πολύ λιγότερες πιθανότητες υλοποίησης στο εγγύς μέλλον. Σημειωτέον ότι για τα εν θέματι έργα έχουν καταβληθεί πολυετείς προσπάθειες να φθάσουν σε ένα προχωρημένο επίπεδο αδειοδοτικής ωριμότητας και έχουν αναληφθεί σοβαρές δεσμεύσεις για την υλοποίησή τους σε διάφορα επίπεδα (π.χ. για τα επιτυχόντα σε διαγωνισμούς έργα έχουν κατατεθεί εγγυητικές επιστολές για την εμπρόθεσμη λειτουργία τους εντός των ασφυκτικών προθεσμιών της νομοθεσίας). Με βάση τα παραπάνω προτείνεται η ακόλουθη νομοθετική ρύθμιση: «1. Αιτήματα που αφορούν την τροποποίηση αδειών ή εγκρίσεων σταθμών ηλεκτροπαραγωγής από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, οι οποίοι εντάσσονται σε μία τουλάχιστον από τις ακόλουθες κατηγορίες: α) Έχουν επιλεγεί μέσω ανταγωνιστικής διαδικασίας του άρθρου 7 του ν.4414/2016 όπως ισχύει ή μέσω της διαδικασίας χορήγησης μεμονωμένης ενίσχυσης της παρ. 12 του άρθρου 4 του ν.4414/2016 όπως ισχύει, β) Eντάσσονται στις περιπτώσεις του τελευταίου εδαφίου της παραγράφου 10, του άρθρου 8, του Ν.3468/2006 (Α’129), όπως ισχύει, και τα οποία διαθέτουν αποφάσεις έγκρισης περιβαλλοντικών όρων, γ) Πρόκειται να λειτουργήσουν βάσει σύμβασης σύμπραξης δημοσίου – ιδιωτικού τομέα ή άλλου είδους δημόσιας σύμβασης, εξετάζονται κατά προτεραιότητα από τις αρμόδιες αρχές, περιλαμβανομένων της ΡΑΕ, του ΑΔΜΗΕ, των περιβαλλοντικών αρχών και των γνωμοδοτούντων υπηρεσιών και φορέων 2. Κατά την εξέταση των αιτημάτων της προηγούμενης παραγράφου δεν λαμβάνονται υπόψη αιτήσεις, άδειες ή εγκρίσεις για άλλους σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας που δεν διαθέτουν Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων ή δεν έχουν ενταχθεί σε Πρότυπες Περιβαλλοντικές Δεσμεύσεις εφόσον απαιτείται, οι οποίες προσαρμόζονται κατάλληλα προκειμένου να μην κωλύουν την αποδοχή των αιτημάτων του προηγούμενου εδαφίου. Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας δύναται να καθορίζονται λεπτομέρειες για την εφαρμογή της παρούσας». Άρθρο 11, παρ. 13 Στην παράγραφο αυτή, ναι μεν προβλέπεται η δυνατότητα «εφ’ άπαξ» κατάτμησης Βεβαίωσης σε επιμέρους σταθμούς ΑΠΕ, αλλά δεν έχουν ενσωματωθεί οι διατάξεις για τη μεταφορά ισχύος και τη συνένωση αδειών, διατάξεις των οποίων η αναγκαιότητα έχει τεκμηριωθεί από όλους τους φορείς των ΑΠΕ, και έχει γίνει αποδεκτή από την Επιτροπή που έχει συστήσει το ΥΠΕΝ για την απλοποίηση της αδειοδοτικής διαδικασίας των ΑΠΕ. Προτείνεται, λοιπόν, στην υπάρχουσα παράγραφο 13 του Άρθρου 11 να προστεθεί νέα παράγραφος, ως εξής: «Κάτοχοι επιμέρους Βεβαιώσεων ή αδειών παραγωγής αιολικών πάρκων συγκροτήματος κατά την έννοια της παρ. 31 του άρθρου 2 του ν. 3468/2006, τα οποία χωροθετούνται, κατά το μεγαλύτερο μέρος της ισχύος τους, στον ίδιο ΟΤΑ, μπορούν να προβαίνουν, είτε στη μεταφορά μέρους ή όλης της Εγκατεστημένης ή Μέγιστης Ισχύος Παραγωγής μεταξύ των Βεβαιώσεων ή των αδειών τους, είτε στη συνένωση κάποιων ή του συνόλου των Βεβαιώσεων ή των αδειών τους υπό τον ίδιο φορέα που μπορεί να είναι ένας από τους αρχικούς κατόχους ή τρίτος φορέας είτε στην απορρόφηση μιας Βεβαίωσης ή άδειας ή μέρους αυτής ή περισσοτέρων Βεβαιώσεων ή αδειών ή μέρους αυτών από άλλη Βεβαίωση ή άδεια του συγκροτήματος. Οι Βεβαιώσεις ή άδειες που εμπλέκονται στις μεταβολές του προηγούμενου εδαφίου, δεν απαιτείται να είναι όμορες. Η διάταξη του προηγούμενου εδαφίου εφαρμόζεται και μεταξύ Βεβαιώσεων ή αδειών αιολικών πάρκων που ανήκουν σε συνδεδεμένα νομικά πρόσωπα και τα γήπεδά τους απέχουν έως 7 χιλιόμετρα».