Αρχική ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣΆρθρο 61 Ρυθμίσεις για την εκτέλεση οικοδομικών εργασιώνΣχόλιο του χρήστη ΣΣΕΔ ΑΕΚΚ ΑΑΝΕΛ | 17 Μαρτίου 2020, 21:18
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Συμφωνώντας με την γενική κατεύθυνση και την αιτιολογική έκθεση για το συγκεκριμένο άρθρο θα θέλαμε να σας τονίσουμε ότι σε οποιοδήποτε σημείο του σ/ν αναφέρεται η λέξη ΑΕΚΚ, θα πρέπει να αναφέρεται ορθά: «Απόβλητα από Εκσκαφές, Κατασκευές και Κατεδαφίσεις» και όχι «Απόβλητα από Εκσκαφές και Κατεδαφίσεις», σύμφωνα με τον ορισμό της ΚΥΑ 36259/2010: [ …Για την εφαρμογή της παρούσας απόφασης νοούνται ως: 1.«Απόβλητα από εκσκαφές, κατασκευές και κατεδαφίσεις (ΑΕΚΚ), κάθε υλικό ή αντικείμενο από εκσκαφές, κατασκευές και κατεδαφίσεις που θεωρείται ως απόβλητο …»] Επιπροσθέτως, προτείνουμε τις παρακάτω προσθήκες: Α) Να τροποποιηθεί το σημείο ζ, της παρ. 1, άρθρο 30 του Ν.4495/2017 ως εξής: [ζ) μικρές διαμορφώσεις του εδάφους μέχρι συν/πλην 0,80μ. από το φυσικό έδαφος. 1.Εάν από τη συγκεκριμένη διαμόρφωση παραστεί ανάγκη για αφαίρεση εκτός του γηπέδου της ποσότητας αποβλήτων 170504 (χώματα και πέτρες), ο κύριος του έργου οφείλει να συνεργαστεί με Συλλογικό Σύστημα Εναλλακτικής Διαχείρισης για την ορθή διαχείριση των συγκεκριμένων αποβλήτων. 2.Εάν από τη συγκεκριμένη διαμόρφωση παραστεί ανάγκη για πρόσθεση (επίχωση) ποσότητας αποβλήτων 170504 (χώματα και πέτρες), ο κύριος του έργου οφείλει να συνεργαστεί Συλλογικό Σύστημα Εναλλακτικής Διαχείρισης για την ορθή διαχείριση των συγκεκριμένων αποβλήτων. 3.Εάν από τη συγκεκριμένη διαμόρφωση δεν παραστεί η ανάγκη μεταφοράς αποβλήτων 170504 (χώματα και πέτρες) και τα απόβλητα αυτά χρησιμοποιηθούν με βεβαιότητα εντός του γηπέδου, ο κύριος του έργου δεν οφείλει να συνεργαστεί με Συλλογικό Σύστημα Εναλλακτικής Διαχείρισης για τις εργασίες εντός του γηπέδου.] Σημειώνουμε ότι: Οι μικρές διαμορφώσεις δύνανται να παράγουν ΑΕΚΚ (ΕΚΑ170504) σε μεγάλες ποσότητες, ανάλογα με το εμβαδόν του γηπέδου και την έκταση της παρέμβασης σε αυτό. Π.χ. Οικόπεδο 10.000τ.μ. x 0,8μ = 8.000m3 x 2,125 (συντελεστής) = 17.000 tn αποβλήτων (ΕΚΑ 170504 χώματα και πέτρες) Β)Να προστεθεί νέο σημείο ε) στην παράγραφο 5 του άρθρου 42, Ν. 4495/2017 ως εξής: […..ε) Για την αναθεώρηση οικοδομικής άδειας, εφόσον δεν έχει υπογραφεί σύμβαση πριν την έκδοση της, ο ιδιοκτήτης οφείλει να συμβάλλεται με Συλλογικό Σύστημα Εναλλακτικής Διαχείρισης ΑΕΚΚ.] Τέλος, με αφορμή συγκεκριμένο σχόλιο στο παρόν άρθρο, επιτρέψτε μου να παραθέσω τον ορισμό της έννοιας του αποβλήτου, έτσι όπως αναφέρεται στο Ν. 4042/13.2.2012, Άρθρο 11, σημείο 1,( Άρθρο 3 της οδηγίας 2008/99/ΕΚ) [«1.Απόβλητο: κάθε ουσία ή αντικείμενο, το οποίο ο κάτοχός του απορρίπτει ή προτίθεται ή υποχρεούται να απορρίψει»] Το τι είναι απόβλητο δεν προσδιορίζεται από ανέξοδες δηλώσεις υπαλλήλων που βρίσκονται στην κρατική διοίκηση, αλλά από την Ευρωπαϊκή και Ελληνική Νομοθεσία. Η «περίσσεια εκσκαφών» ως περιγραφή των αποβλήτων 170504 που υποχρεωτικά θα οδηγηθεί εκτός έργου, οφείλει να τύχει διαχείρισης σύμφωνα με το άρθρο 29 του Ν. 4042/12(άρθρο 4 της Οδηγίας και παρ. 1 του άρθρου 36). Σύμφωνα με το άρθρο 7 του Ν.2939/2001, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, η διαχείριση του συνόλου των αποβλήτων που υπάγεται στον Κωδικό του Ευρωπαϊκού Καταλόγου Αποβλήτων ΕΚΑ 17 γίνεται μέσω Συλλογικών συστημάτων (ΣΣΕΔ ΑΕΚΚ) που έχουν εγκριθεί από τον Ελληνικό Οργανισμό Ανακύκλωσης. Τα συλλογικά συστήματα (ΣΣΕΔ ΑΕΚΚ) είναι υπεύθυνα να παρακολουθούν/ελέγχουν , ανάμεσα στα άλλα, α./ την συλλογή αποβλήτων με την προβλεπόμενη στη νομοθεσία διαδικασία, β./ την διοχέτευση των αποβλήτων προς τις πλέον ενδεδειγμένες εναλλακτικές λύσεις διαχείρισης αποβλήτων, γ./ την προετοιμασία για επαναχρησιμοποίηση και ανακύκλωση των αποβλήτων με τη χρησιμοποίηση βέλτιστων διαθέσιμων τεχνικών και δ/ την επίτευξη των ποσοτικών στόχων που τους τίθενται σύμφωνα με το άρθρο 10 του Ν. 2939/2001. Σε ό,τι αφορά δε την εγκύκλιο 4834/25-1-2013, που διευκρινίζει συγκεκριμένα στοιχεία της ΚΥΑ 36259/2010 έχουμε να καταθέσουμε τα ακόλουθα: Τα Απόβλητα από Εκσκαφές, Κατασκευές και Κατεδαφίσεις (ΑΕΚΚ) που παράγονται από τα Δημόσια Τεχνικά Έργα, αποτελούν το 80% - κατά βάρος – της συνολικής παραγωγής ΑΕΚΚ στη χώρα μας. Ως Δημόσια Τεχνικά Έργα νοούνται αυτά τα οποία μελετούν και δημοπρατούν, ως κύριοι του έργου, όλα τα νομικά πρόσωπα που συνθέτουν τον Δημόσιο Τομέα, όπως αυτός ορίζεται από τις ισχύουσες διατάξεις του ενωσιακού δικαίου (άρθρο 126 ΣΛΕΕ, Κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 549/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου), και ενσωματώθηκαν στο ελληνικό δίκαιο με τις διατάξεις του άρθρου 14 του νόμου 4270/2014(ΦΕΚ 143/Α) και του άρθρου 10 του νόμου 4337/2015 (ΦΕΚ 129/Α). Ο Δημόσιος τομέας περιλαμβάνει τη Γενική Κυβέρνηση, τα εκτός αυτής νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου (ΝΠΔΔ), καθώς και τις εκτός αυτής δημόσιες επιχειρήσεις και οργανισμούς του Κεφαλαίου Α΄ του ν. 3429/2005 (Α΄314), ανεξαρτήτως εάν έχουν εξαιρεθεί από την εφαρμογή του. Η Γενική Κυβέρνηση περιλαμβάνει τρία υποσύνολα, αποκαλούμενα υποτομείς: της Κεντρικής Κυβέρνησης, των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) και των Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης (ΟΚΑ), σύμφωνα με τους κανόνες και τα κριτήρια του Ευρωπαϊκού Συστήματος Λογαριασμών (ΕΣΟΛ). Στην Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) 36259/2010 αναφέρεται ότι υπόχρεος διαχειριστής των ΑΕΚΚ που παράγονται στα Δημόσια Τεχνικά Έργα, είναι ο κύριος του έργου, εκτός εάν μεταφέρει εγγράφως την υποχρέωση αυτή στον ανάδοχο του έργου (τεχνική εταιρεία, εργολάβος δημόσιων έργων κ.ά.). Όμως σύμφωνα με το άρθρο 24 του νόμου 4042/2012, η ευθύνη για την τελική διαχείριση των ΑΕΚΚ παραμένει στον κύριο του έργου, έστω και αν την έχει μεταφέρει στον ανάδοχο. Οπότε η μεταφορά της υποχρέωσης διαχείρισης των ΑΕΚΚ δεν συνιστά απεμπόληση της ευθύνης του αρχικού παραγωγού (κύριου του έργου) ως προς τη σύννομη διαχείριση των ΑΕΚΚ. Ενώ λοιπόν ο νόμος ορίζει ότι το κόστος διαχείρισης των ΑΕΚΚ βαρύνει τον αρχικό παραγωγό, δηλαδή τον φορέα του Δημοσίου που πήρε την απόφαση να δημοπρατήσει ένα έργο – σύμφωνα με την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει» του άρθρου 15 του νόμου 4042/2012 – σε κάποιες περιπτώσεις, Δημόσιοι φορείς μεταθέτουν άρρητα την ευθύνη κάλυψης του κόστους στον ανάδοχο του έργου. Με βάση το θεσμικό πλαίσιο, στην πρόβλεψη οικονομικής υλοποίησης του έργου θα έπρεπε να εμπεριέχεται ειδικό κονδύλι για την κάλυψη του κόστους της εναλλακτικής διαχείρισης των ΑΕΚΚ. Είναι θετικό ότι διαρκώς περισσότερες αναθέτουσες αρχές (κύριοι του έργου) ενσωματώνουν το συγκεκριμένο κονδύλι στον προϋπολογισμό του έργου, με όποιο τρόπο θεωρούν προσφορότερο, σύμφωνα με το νόμο 4412/2016. Παρ’ όλα αυτά, η εγκύκλιος με Αρ. Πρωτ. οικ. 4834/2013 - Διαχείριση περίσσειας υλικών εκσκαφών που προέρχονται από δημόσια έργα, αναφέρει ότι δεν απορρέει υποχρέωση διαχείρισης της περίσσειας των αποβλήτων εκσκαφών που προέρχονται από δημόσια έργα µέσω εγκεκριμένων συστημάτων εναλλακτικής διαχείρισης και καταλήγει στην απαραίτητη προϋπόθεση ότι σε κάθε περίπτωση η διαχείριση της περίσσειας των εκσκαφών θα πρέπει να γίνεται µε ορθό περιβαλλοντικά τρόπο. Εννοεί δηλαδή ότι ο Ανάδοχος του έργου δεν οφείλει σε αυτή την περίπτωση να συμβληθεί με Συλλογικό Σύστημα Εναλλακτικής Διαχείρισης (ΣΣΕΔ). Ας θυμίσουμε όμως ότι ο νόμος 4042/2012 (ενσωμάτωση της Ευρωπαϊκής Οδηγίας 98/2008), που ορίζει τον ορθό περιβαλλοντικά τρόπο της διαχείρισης των στερεών μη επικινδύνων αποβλήτων – μέρος των οποίων αποτελούν τα ΑΕΚΚ – στο άρθρο 29 υποδεικνύει την υποχρεωτική ιεράρχηση των δράσεων και εργασιών διαχείρισης (Ορθός περιβαλλοντικά τρόπος), που είναι: Πρόληψη – Προετοιμασία για επαναχρησιμοποίηση – ανακύκλωση – άλλη ανάκτηση (επίχωση, ανάκτηση ενέργειας κ.ά) – τελική διάθεση (υγειονομική ταφή). Ας θυμίσουμε επίσης ότι η ΚΥΑ 36259/2010, στο άρθρο 11 παράγραφος 1 αναφέρει: Κάθε εγκατάσταση επεξεργασίας και αξιοποίησης ΑΕΚΚ υποχρεούται α) να έχει λάβει τις απαιτούμενες εγκρίσεις ή/και άδειες που προβλέπονται στις σχετικές διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας και β) να συμβάλλεται με εγκεκριμένα συστήματα εναλλακτικής διαχείρισης ΑΕΚΚ. Μεταφράζοντας την Εγκύκλιο 4834/2013 με υπόβαθρο τα παραπάνω, αυτή λέει: Η περίσσεια εκσκαφών (ΕΚΑ 170504) διαχειρίζεται εκτός ΣΣΕΔ ΑΕΚΚ αλλά με ορθό περιβαλλοντικά τρόπο, ο οποίος σύμφωνα με τον Ν. 4042 είναι η Ανακύκλωση ή Επίχωση σε μονάδες ή χώρους που για να υποδεχθούν τα ΑΕΚΚ νομίμως πρέπει να είναι συμβεβλημένοι με ΣΣΕΔ ΑΕΚΚ, ειδάλλως, λειτουργούν παράνομα!! Αυτό αποτελεί τεράστιο εγκλωβισμό των Αναδόχων. Θέτουμε λοιπόν τα ακόλουθα ερωτήματα προς κάθε κατεύθυνση: 1)Πώς είναι δυνατόν να υπάρξει ορθός περιβαλλοντικά τρόπος, εάν αποκλείονται τα ΣΣΕΔ σύμφωνα με την εγκύκλιο, από την διαχείριση των αποβλήτων εκσκαφών (ΕΚΑ 170504 – Χώματα και πέτρες) τα οποία φιλολογικά ονομάζονται «περίσσεια εκσκαφών»; 2) Πώς απαιτεί (ορθά) η δημόσια διοίκηση την εφαρμογή της νομοθεσίας για την ανακύκλωση στα απόβλητα εκσκαφών των ιδιωτικών έργων, ενώ διαφοροποιεί τα απόβλητα εκσκαφών που παράγει Η ΙΔΙΑ η ΓΕΝΙΚΗ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ με τα δημόσια έργα που αποφασίζει να δημοπρατήσει; Χάρης Μουρκάκος Γενικός Διευθυντής ΣΣΕΔ ΑΕΚΚ ΑΑΝΕΛ